Mini wordt te warm.

default

RE: Mini wordt te warm.

Hallo,

Mijn mini heeft na een jaar lang reviseren eindelijk weer zijn apk behaald. \\:)/
Alleen loop ik nu tegen het volgende probleem aan. De mini loopt te warm.
Tijdens het reviseren is onder andere de koppakking vervangen. Een andere loodvrije gereviseerde cilinderkop geplaatst.
Nieuwe radiator, waterpomp, nieuwe Hiff44 carb, uitlaat vervangen enz. Ontsteking (Bougies, Bougiekabels, Rotor, Verdeelkap en contact puntjes) zijn ook vervangen. Hierna heb ik de ontsteking laten afstellen door een garage.

De thermostaat heb ik al eruit gelaten maar nog steeds loopt de mini tegen het rode aan na 20 minuten rijden.

De hif44 carb staat wel op dit moment te rijk afgesteld, dit kan ik afleiden omdat de bougies zwart zijn. Kan dit invloed hebben op de temperatuur?

De Mini is een MINI Chelsea uit 1986.
Hierin is een 1275 Metro motor gelegd.
Stage 1 kit van minisport erop gelegd.
1.5 rockers
Hif44 Carb

Mocht er nog meer informatie nodig zijn om het probleem op te lossen laat even weten.
Ik heb het forum afgezocht maar of de carb liep te arm of een van de onderdelen die ik al heb vervangen waren versleten. Dus heb het antwoord niet kunnen vinden wat dit probleem kan oplossen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gr .Joshua

RE: Mini wordt te warm.

Welke naald zit er in??

Nieuwe delen betekend niet dat ze ook goed zijn...

Welke klepspeling heb je hem afgesteld, 1,5 ratio heeft een andere klepspeling nodig dan standaard, te strakke kleppen geeft te warme motor...

Ik roep maar eens iets om mee te beginnen..

RE: Mini wordt te warm.

Je kan nog eens proberen om het koelsysteem te spoelen. Er zit wel een nieuwe radiator e.d. op maar als de koelkanalen in het blok niet helemaal schoon zijn kan dat misschien ook het probleem veroorzaken/verergeren.

default

RE: Mini wordt te warm.

Huidige naald is BDL.
Kleppen zijn gesteld op 0,35mm

Je hebt gelijk dat alles nieuw is, kan nog steeds betekenen dat een van de onderdelen niet goed zijn.

Waarmee en hoe kun je het beste je koelsysteem spoelen?

Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! :)

RE: Mini wordt te warm.

maakt het verschil als je de kachel aanzet? (meer water en iets meer koeling)
Wat voor radiator heb je er in gezet? een Chelsea is standaard 1000 cc, dus een nieuwe daarvoor hoeft niet genoeg capaciteit te hebben voor je Metro blok ..
Hoe hoog staat de meter, of kookt 'ie ook echt over?

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Mini wordt te warm.

* In many types of car, removing the thermostat so that the radiator is cooling the water all the time is a good 'quick fix' for overheating. You car takes longer getting up to a proper operating temperature - which is bad for gas consumption - but otherwise it works. But not in the Mini!! The shape of the thermostat helps guide the flow of water around the engine block and ensures that the water does not go only down the 'path of least resistance' but flows through all the holes in the block. Simply removing the thermostat can make overheating problems much worse - and can even damage the block. If you want to take out the thermostat, you have to replace it with a special 'blanking tube' (sometimes called a blanking sleeve) that makes sure the water flows the right way.

.. ik zou de/een thermostaat terugzetten 8)

http://miniownersoftexas.com/forum/inde ... ge=page953

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Mini wordt te warm.

Oke, dus zsm de thermostaat terug erin bouwen.

Radiator heb ik eigenlijk niet op gelet wat voor model het is, maar gewoon een nieuwe gekocht. Is er een manier hoe men kan herkennen wat voor radiator je hebt? Voor een 1000 of 1300?

RE: Mini wordt te warm.

Omdat je ook een opmerking maakt over olieverbruik, wijs ik op het volgende.
Er zitten 1.5 tuimelaars in het kleppen systeem. Die lopen 'zwaarder' dan de originele tuimelaars wegens de grotere hefboom. Je hebt ook kans dat er nieuwe klepveren gezet zijn, die ook meer weerstand bieden dan exemplaren die al enkele tientallen jaren meegaan.
Een en ander kan tot gevolg hebben dat de tuimelaar as nu zover ingesleten is, dat de motorolie die wordt aangevoerd daar veel te gemakkelijk naar buiten komt. Zo krijg je dus -overvloedig- olie onder het kleppendeksel en die olie moet langs de klepstoter stangen weer naar het carter toe. Die kanalen zijn niet al te ruim. Wanneer je dan -bovendien- de goedkopere- olie-hoedjes op de klepstelen van de inlaatkleppen hebt zitten, en de klepgeleiders zijn wat ruim gesleten inmiddels, dan zuigt de motor bij elke inlaatslag vrij wat olie de verbrandingskamer in.
Deze olie heeft het effect dat het octaangehalte van de aangezogen benzine sterk verlaagd wordt. Je rijdt -als het ware- met een verarmd mengsel. Daardoor is de effectiviteit van elk werkslag beneden peil. Je geeft dus -gewoon- wat extra gas om toch snelheid te maken en trekkracht te hebben. 'Nog meer benzine'. Omdat de aangezogen lucht niet voldoende zuurstof bevat om zoveel benzine te verbranden, mengt de overgebleven benzine zich met de olie en die loopt langs de wand en langs de zuiger het carter in. De motorolie wordt steeds dunner. De smeerkwaliteit holt achteruit.
Omdat de druk in het systeem ondergraven wordt door de gemakkelijke doorlaat bij de tuimelaar as, komt er te weinig olie in de drijfstang lagers en de krukas lagers en de nokkenas lagers. Daardoor loopt de motor 'zwaar'. Extra warmte ontwikkeling.
De 'magere' verbranding waar we het over hadden, betekent ook een hogere eind verbrandingstemperatuur. Extra warmte ontwikkeling.
Omdat er geen thermostaat in de motor zit, wordt de ideale bedrijfstemperatuur pas laat bereikt. Zolang de motor nog niet warm genoeg is, heb je extra wrijving. Dat is extra warmte.
Een tuimelaars die heeft van fabriekswege een harde oppervlakte voor slijtvastheid. Maar, zodra die harde laag aangetast wordt verloopt het slijtage proces heel snel.

default

RE: Mini wordt te warm.

Even de oplossing ook laten weten, nadat ik de thermostaat terug had geplaatst en het boeltje weer ontlucht had is de mini niet meer warm gelopen. Waarschijnlijk heeft er van te voren toch nog een luchtbel in het systeem gezeten.

Nogmaals bedankt voor alle reacties. :)\\_

RE: Mini wordt te warm.

Je kleppen staan te strak.. andere tuimelaars, dus andere klepspeling...

Kleppen te strak zorgt voor oververhitting. .

Dus ik zou ondanks dat het nu goed lijkt te gaan, de kleppen juist stellen...

default

RE: Mini wordt te warm.

Ik dacht dat de kleppen gesteld zouden moeten worden op 0,35mm.
Op welke afstand dienen ze dan gesteld te worden?

RE: Mini wordt te warm.

Op blz 331 van zijn boek 'Tuning the A-series Engine' geeft David Vizard ons precies aan hoe het zit met de klepspeling, wanneer je 1,5 tuimelaars gebruikt.
Hij komt uit op 15 thou (vijftien duizendste inch = 0,381 mm). Met je 0,35 zit je dus keurig dicht in de buurt.
Daar zal het niet aan liggen.