Minimatic veel te hoog in de toeren

RE: Minimatic veel te hoog in de toeren

M'n vriendin heeft een inno minimatic gekocht. Leuke auto, 1000cc, alleen als je 60-70 rijdt lijkt het wel alsof hij al erg hoog in de toeren zit, alsof hij nog een versnelling moet opschakelen, maar hij zit dan al in z'n vier dus dat zou toch de hoogste versnelling moeten zijn (ben verder automaat-leek maar dat weet ik wel). Iemand een idee of dit iets is dat afgesteld moet worden, of waaraan dit kan liggen? En vooral, hoe het te verhelpen?

RE: Minimatic veel te hoog in de toeren

Zet er 's een toerenteller bij, zo blijft het enkel gissen.

RE: Minimatic veel te hoog in de toeren

onderaan:
http://www.austinmemories.com/page172A/page172.html

geven de diagrammen weer welke koppelingen moeten werken voor welke versnelling ..
misschien slipt er 1 ? (gaat íe wel goed achteruit?)

zit er genoeg olie in? blok en bak en converter gebruiken dezelfde olie ..

succes met opsporen van de fout,
Theo van den Bogaard

default

RE: Minimatic veel te hoog in de toeren

Rond de 70à 80 zit ik rond 3000 toeren met mij automaat.

Grt. Jef

RE: Minimatic veel te hoog in de toeren

Bij de 120 :9 dus ong. 4800 rpm
Lijkt mij vrij normaal.
Controleer toch een paar dingen die Theo noemde.

RE: Minimatic veel te hoog in de toeren

Gaat goed in achteruit, is wel erg welwillend in 1ste om alvast te vertrekken terwijl je nog op de rem staat.

Toerenteller aanschaffen had ik al in gedachten, met de hierboven genoemde aanduidingen zal dit al enige klaarheid moeten brengen.

Bedankt voor de reacties allemaal!

Wordt vervolgd.

RE: Minimatic veel te hoog in de toeren

De genoemde toerentallen zijn gewoon goed. Deze autootjes hebben een vrij grote overbrengings verhouding in het differentieel. 'Lekker vlot optrekken en in het stadsverkeer'. Ze zijn niet bedoeld voor het gebruik op de snelweg.
Dat de neiging om weg te rijden nadrukkelijk voelbaar is aan de kracht waarmee je de rem ingetrapt moet houden, dat ligt aan een wat hoog stationair toerental. Als je het luchtfilter verwijdert, zie je d blote carburateur en rechts, aan jouw kant zie je een rechtopstaand schroefje met een spiraalveertje er omheen. Dat is voor het regelen van het stationair toerental.
Als je dat schroefje een halve slag tegen de klok in draait, zakt het toerental wat. Eventueel doe je nog een half slagje.
Dit probeer je uit wanneer je terugkomt van een ritje en de motor mooi op bedrijfstemperatuur is.