Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

Weet er iemand meer over.
Informatie komt van een mechanieker die in den tijden voor vernaeve werkte.
Er zou een soort boite gezeten hebben op de aandrijfassen van versnellingsbak naar de wielen.
Dit zou te bedienen zijn met een knop op de pook en na 4de te gebruiken.

Er zouden er ook geweest zijn die de veiligheid eraf deden en de overdrive tussen iedere versnelling gebruikten.

Enig Idee iemand?

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk, omdat je dan als het ware twee overdrives zou moeten hebben (een aan elke zijde). Maar zoals altijd geldt: ik kan me vergissen O:)
Bovendien is er erg weinig ruimte, en moeten de aandrijfassen kunnen bewegen i.v.m. de wielophanging.
Ik ben toch ook erg nieuwsgierig geworden, waar rook is, is vuur. Toch?

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

zitten er inderdaad normaal twee op.
Het zou er bolvormig moeten uitzien.
Heb al efkes gezocht maar nog niets gevonden.

We zien wel

greetz

PS misschien kan ik het aan vernaeve zelf vragen :D in den tijd heeft hij toch een reputatie opgebouwd en zijne monte Carlo mini staat in de etalage (geen type maar den rally cooper van weleer :)\\_ )

greetz

default

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

Zit serieus te denken een overdrive in te laten bouwen.

Want ik kwam erachter dat z'n verbruik te absurd was voor zo'n blokje. Van Den Bosch naar Breda alleen snelweg. Voordat ik ging, volgetankt: 8 liter. Na Breda weer terug bij tankstation, toen kon er bijna exact 8 liter erin voordat hij vol was. Daarmee kwam het verbruik uit op 1 op 8 á 9. En dat voor een 1275 standaard blok :x.

Ik pak soms stukken snelweg mee. Dan draait-ie bij 120 km/h (GPS)al 5000 toeren. Je wordt er helemaal kriegel van, want je merkt gelijk dat de motor het niet fijn vindt. Hij staat gewoonweg te loeien. Zelf vermoed ik dat er een 3.44 diff inzit (Austin Metro blok).

Maar om nou een lage diff te nemen.. ik vind 'm lekker in de stad optrekken. En dat wil ik ook graag houden. Echter, als je beetje met het verkeer wilt meekomen, dan zit ik me steeds te irriteren dat-ie zoveel toeren draait. Even van stoplicht wegrijden, dan ben ik in no-time op 4e versnelling, omdat de 3 versnellingen al teveel toeren draaien.

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

je hebt een paar opties, maar een echte overdrive zit daar niet bij; alle (standaard) mini-bakken hebben in de 4e versnelling een 1 : 1 overbrenging.
Je kan dus een andere diff monteren om het toerental omlaag te brengen ofwel andere tussentandwielen (tussen krukas en ingaande as van de bak) die zijn namelijk wel te krijgen met een andere dan 1 : 1 verhouding .. maar wel prijzig 8)

"iets" over (Julien) Vernaeve:
http://dws.keycast.com/DWS/CF/Default.a ... nfid=60411

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

[size=75:2a62wfvi][Quote verwijderd - Evity][/size:2a62wfvi]

Interessant.. en daarmee behou ik ook m'n 3:44? Dit omdat ik weinig verstand heb van dit soort techniek.

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

ja, dan houdt je je 3.44, maar het effect is hetzelfde als een ander diff ...

(1275cc 'A+' SERIES KIT
MTG1275100A STANDARD 1.000 RATI O £ 220.00
MTG1275104A SPECIAL 1.043 RATIO £ 228.80
MTG1275108A SPECIAL 1.087 RATIO £ 237.60

pagina 5 van:
http://www.jackknight.co.uk/pricelist/J ... 202008.pdf )

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

Geldt dat dan voor alle versnellingen, of alleen voor de 4e?

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

dat geldt dan voor alle versnellingen (omdat de tussentandwielen voor de bak zitten - http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/gears.gif - drop gears = tussentandwielen)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

BruteSound schreef:
Van Den Bosch naar Breda alleen snelweg. Voordat ik ging, volgetankt: 8 liter. Na Breda weer terug bij tankstation, toen kon er bijna exact 8 liter erin voordat hij vol was. Daarmee kwam het verbruik uit op 1 op 8 á 9.



Ff de routeplanner erop gegooid, kwam op 1 op 6,5 .... is een vrij hoog verbruik, maar volgens mij blijf je eigenwijs...

Je roept van alles, je krijgt allerlei adviezen waar je eens naar zou kunnen kijken alvorens tot rigoreuzere acties over te gaan zoals het vervangen van bv je diff maar ondertussen doe je niks met deze info....

Even ter vergelijking, ik heb een vrij zware rechtervoet, reed normaliter altijd korte afstanden en had een verbruik voor en na dynobank van 1 op 10.....

default

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

Rene schreef:
BruteSound":3sen1cgs] Van Den Bosch naar Breda alleen snelweg. Voordat ik ging, volgetankt: 8 liter. Na Breda weer terug bij tankstation, toen kon er bijna exact 8 liter erin voordat hij vol was. Daarmee kwam het verbruik uit op 1 op 8 á 9.



Ff de routeplanner erop gegooid, kwam op 1 op 6,5 .... is een vrij hoog verbruik.[/quote:3sen1cgs]:x :x :x.


Je roept van alles, je krijgt allerlei adviezen waar je eens naar zou kunnen kijken alvorens tot rigoreuzere acties over te gaan zoals het vervangen van bv je diff maar ondertussen doe je niks met deze info....

Dan heb je iets gemist. De adviezen waarnaar ik eens kon kijken, heb ik gedaan. Niet alleen kijken, maar ook doen.

1 ding heb ik inderdaad niet opgevolgd. De olielekkage onderin. Het zijn enkele druppels. Wanneer hij op de brug zit, wil ik de carter schoonmaken en achterhalen waar de lekkage zit.

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

Wellicht dat ik dan wel een bericht gemist hebt dat je dat idd gedaan hebt, mijn excuses...

Verbruik blijft vrij hoog, dan zou ik toch nog ff verder gaan zoeken al dan niet met iemand die vaker met een Mini bezig geweest...
Er moet toch nog iets niet goed gaan anders lijkt mij...

default

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

BruteSound schreef:
.. kwam op 1 op 6,5 ....


## mini's houden nu eenmaal niet van 'bruut'...
ze nemen dan al gauw een drupje (benzine) meer..
'drinken om te vergeten' zullen we maar zeggen.

beetje [i:2myuldtf]lief[/i:2myuldtf] zijn tegen dat auto-dingesje wil wel eens helpen 8)

default

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

metrodriver schreef:
BruteSound":b9put3y0].. kwam op 1 op 6,5 ....


## mini's houden nu eenmaal niet van 'bruut'...
ze nemen dan al gauw een drupje (benzine) meer..
'drinken om te vergeten' zullen we maar zeggen.

beetje [i:b9put3y0]lief[/i:b9put3y0] zijn tegen dat auto-dingesje wil wel eens helpen 8)[/quote:b9put3y0]
Tja, ik rij 'm altijd netjes warm, en schakel vrijwel altijd vanaf 1800 toeren. Nooit volgas, vaak 2/4 tot 3/4 gas.

En toch... op snelweg bij 120 km/h 5000 toeren. Dus ik vermoed dat het niet alleen met mij te maken heeft.

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

5000 toeren bij 120 vind ik wel erg veel. Een 3.44 heeft ong 4000 toeren..

Jaapio

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

Wat zijn de verhoudingen van een standaard SPI dif.

In ieders geval maakt mijn standaard SPI 12 inch 4000 toeren bij 120, en trekt in de stad ook goed op. Verbruik is volgens mij iets van 1:13

default

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

Roger schreef:
Wat zijn de verhoudingen van een standaard SPI dif.

In ieders geval maakt mijn standaard SPI 12 inch 4000 toeren bij 120, en trekt in de stad ook goed op. Verbruik is volgens mij iets van 1:13


Zal wel 3.1 diff zijn, gok ik.

default

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

BruteSound schreef:

Zal wel 3.1 diff zijn, gok ik.


## wat dacht je ervan om het gewoon [i:1s7vffeb]uit te rekenen[/i:1s7vffeb]?

default

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

metrodriver schreef:
BruteSound":2ezzkrc5]
Zal wel 3.1 diff zijn, gok ik.


## wat dacht je ervan om het gewoon [i:2ezzkrc5]uit te rekenen[/i:2ezzkrc5]?[/quote:2ezzkrc5]
2 mini's, met dezelfde 3.44 diff:
Eentje heeft 90 pk's: 120 km/h met 3000 toeren
Andere mini heeft 45 pk's: 120 km/h met boven 5000 toeren.

Aan de hand van het toerental uitrekenen welke diff je hebt, is gewoonweg geen betrouwbare graadmeter. Is van meerdere dingen afhankelijk.

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

@BruteSound: rijd je toevallig op 10 inch?
dan is die 5000 toeren niet zo vreemd hoor...

maar je brandstofverbruik is wel erg hoog :x

wat ik dan niet ff snap is dat je in een ander topic dit zegt:

BruteSound schreef:

Nou, ik dus half uur lang met 110 á 120 km/h (3500/4000rpm) naar huis zitten toeren..

default

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

mr x schreef:
@BruteSound: rijd je toevallig op 10 inch?
dan is die 5000 toeren niet zo vreemd hoor...


Volgens mij rij ik eerder op 13 inch. Er zitten worstenvelgen op, en de wielkasten worden volledig gevuld.

wat ik dan niet ff snap is dat je in een ander topic dit zegt:

BruteSound":2ovgeeew]
Nou, ik dus half uur lang met 110 á 120 km/h (3500/4000rpm) naar huis zitten toeren..

[/quote:2ovgeeew]
Klopt, de volgende keer heb ik een GPS meegenomen en doorgereden totdat ik 120 km/h bereikte, zo kwam ik op dat toerental uit. Ik word er zelfs misselijk van.

RE: Mini's op circuit met overdrive uitgerust op de cardanassen?

Dus dan zou je rond de 130/140 km hebben gereden volgens je Mini...Dan wil ie wel verbruiken/zuipen...

Maar dan nog is het veel...vind [i:2v77yt9e]ik[/i:2v77yt9e] dan.Maar laat er idd eens iemand met veel ervaring met Mini`s naar kijken...misschien is het een simpele oplossing.

Groetjes,

Maurice