Zou kunnen.
Maar, is de zekering van de goede waarde?
Probeer eens een van 5A hoger.
Is je bedrading heel?
- Login of registreer om te reageren
Zou kunnen.
Maar, is de zekering van de goede waarde?
Probeer eens een van 5A hoger.
Is je bedrading heel?
heb ik net een hele uitleg geschreven werd ik vandaag al voor de tweede keer uitgelogt.
Maar goed , ZEKERING , ....
Even denken , ik heb namelijk hetzelfde gehad een paar jaar terug.
1 Kijken of je inertia switch goed vast zit , die drukknop recht achter je filterhuis onder de rand van je potdeksel.
Deze een paar maal woest indrukken , zodat die goed maakt.
2 Je brandstoffilter wisselen , links achter aan je subframe , dus mag tíe op de brug.
3 Als je zelf kan meten met een multimeter , dan even de draden door het gat in je bulkhead , dan kom je uit in je handschoenvakje rechts , hier zet je de meter , onder de deksel de zwarte aan de carr. en de rode aan de zekering met een klein pennetje.
Vliegt de spanning van 0-14V omhoog/omlaag terwijl je rijdt dan is je relais slecht.
Kan je zo halen bij ROVER , deze gaan nog wel eens stuk als er wat water in komt , dan klapperen ze wel eens en dan vliegt je zekering er uit omdat het pompje dan tegen de druk in elke keer weer aangaat.
4 Zekering verhogen , echt niet , als dan je filter echt vuil wordt , brandt je pompje door!!!
Het pompt brandstof geen water , en daarbij zo,n pompje kost ongeveer E300,= bij ROVER , tank eruit en al die ongein.
Laat maar weten of je er uit komt , mischien een grote beurt nodig??? Dan wisselen ze de filter ook.
40-80-120.000km beurtje kost nog geen E116,= ex.
En dan kan ie weer 40.000.
grtjs , Jeroen2
Thanks, dat zal ik van de week eens gaan checken. En dan laat ik wel weten of het gelukt is. Maar heb heel weinig tijd.
grtjs, Twan
De zekering voor je brandstofpomp (i-model)(24 fuse block no 11) is 10 Amp (rood) slow.
Kijk je nooit eerst wat je koopt ??? Mr mini power. Grtjs hè , Jeroen2
Ja , dat klopt omdat we voorheen bij de linefuses en 2/4-boxes gewend waren een flinke in te stoppen.
Maar toen was alles nog aan elkaar geknoopt.
Bij de laatste modellen is alles per 1 unit of groepje onderverdeeld.
Daarom mag je er nooit meer in doen dan de zwakste schakel achter de zekering!!
En bij deze zekering heb je alleen het pompje!!
Grtjs Jeroen.
Ik heb zaterdag mijn filter gedemonteerd, hij was vies dus heb een nieuwe mee laten brengen was het de verkeerde . Heb ook meteen ff de tank gedemonteerd, bleek water in te zitten. Maar dinsdag krijg ik een nieuwe filter en hoop dat het probleem dan op gelost is.
Nou , dat was toch niet zo'n dure klus!
WEL raar dat er water in je tank zit!!
Meteen even een nieuw rubber in je tankdop doen , deze kan door de brandstof en ouderdom een beetje uitgedroogd zijn waardoor er kleine scheurtjes ontstaan.
Veel succes , ik hoop dat tíe snel weer plankt.
Grtjs , Jeroen2
Hij plankt wel maar het probleem is niet verholpen. Kan dan nooit echt een probleem zijn. Het gaat er toch alleen maar om dat hij plankt? De rest is bijzaak. Spijker in de zekerkast, zo'n lekkere dikke je kent ze wel. En hoppakee, meteen voorverwarmde benzine...
Wat doet de inertia switch eigenlijk want ik heb er aan gevoeld hij zit goed vast. Ik heb er op gedrukt maar ik snap niet wat het hele ding nu eigenlijk moet doen.
De inertia switch sluit bij een aanrijding oid de brandstoftoevoer af. Door hem in te drukken ontgrendel je 'm weer.
1 Op je switch zitten 2 draadjes , haal deze eraf en verbind ze eens door , als de zekering er dan wel in blijft moet je een nieuwe switch halen (of open maken voor zover en kijken of er water in zit).
2 Vliegt de zekering eruit bij hobels in de weg of ook op plat asfalt?
Dan kan je ook nog even een enkele losse draad van je switch (door bulkhead,pass.ruimte,hoedenplank) naar je pompje leggen , misschien maakt de voedingsdraad af en toe sluiting??
Als de zekering er dan wel in blijft , moet je netjes een nieuwe draad trekken.
Grtjs Jeroen2
Ik heb nu de brandstoffilter vervangen en de tank helemaal gereinigd. Maar probleem was niet verholpen. Afgelopen zaterdag de inertia switch een paar keer flink in gedrukt, nu moet ik toegeven dat de auto deze week nog niet is stil gevallen.
Oi , ik heb eergister nog even een britich open geholpen op de terugreis vanuit italie.
Precies hetzelfde , zijn zekering vloog eruit doordat de contacten in z'n zekeringhuisje vies waren en een sukkel er een draadeindje van 3mm in had gedaan om er meer druk op te krijgen!!
Check dat nog even , of het nog mooi schoon is!!
Grtjs , Jeroen2
Heeeee hij is al niet meer stilgevallen sinds ik een aantal malen mijn inertia switch in gedrukt heb. Ik moet deze dus een keertje helemaal controleren of daar slechte contacten in zitten.
Ok, ik heb hetzelfde probleem. Alleen met mijn MPi uit 1998. Maakt dat nog verschil in bovenstaand verhaal?
Auto start gewoon, kan er een aardig eindje (ong. 1km) mee rijden en dan brand m'n zekering (10) door.
Een garagehouder wist mij te vertellen dat het kan zijn dat naarmate je brandstofpomp ouder wordt, deze meer stroom gaat gebruiken. Dit schijnt geen probleem te zijn omdat de draden daar gewoon tegen kunnen. Alleen moet je dan een sterkere zekering er in zetten. Namelijk 15 ampère.
Kan dit verhaal kloppen?
Lekkere garagehouder heb jij , ff je filter vervangen en voila (normaal geen probleem meer).
Je trekt alleen meer amperes als je brandstoffilter verstopt zit , of als er een + kabeltje aan massa komt.
Een pomp slijt en gaat daardoor juist makelijker draaien.
10 ampere zit er juist in om bekabeling te sparen.
De bedrading naar je pompje is maar 1mm = 10amp max.
1.5 mm = 15 amp max.
2.5 mm = 25 amp max.
Dus een grotere erin zetten verouderd (hard worden)je bedrading een stuk sneller.
Wanneer heb je een grote beurt gehad (ik bedoel de mini)?
Greetz , jeroen2
September heeft hij een grote beurt gehad.
Toen zijn de oliefilter en de luchtfilter vervangen.
Zou dat inhouden dat de brandstoffilter niet vervangen is? Of is dat dezelfde als de oliefilter?
Je brandstof (benzine) filter hangt onder de mini aan de linkerachterkant en is van roestvrij staal.
Als je op je knieen gaat zitten en er onder kijkt moet je n'm zo zien zitten.
Het ziet eruit als een glimmend blikje cola (7up/sptite/etc) met aan de 2 zijkanten een fitting waar pijpjes aan zitten.
Glimt de filter niet dan is deze ZEKER niet vervangen en mag je de garagehouder er 1 in het doel geven!!
Greetz , Jeroen2
P.S. Druk de zwartrubberknop onder je motorkap eens goed in (die linksvoor bij de achterrand van je motorruimte).
Euh, de garage die dit advies gaf is niet dezelfde als die de grote beurt heeft gedaan, maar ik ga straks even met een zaklamp naar buiten
Wat ik nog niet helemaal begrijp uit het hele verhaal is die inertia switch. Ik dacht dat die de spanning er gewoon afhaalt. Maar nu zeg je dat daardoor ook de zekering eruit kan vliegen?
[Edit: typo]
Ja dat klopt als de contacten in de switch staan te vonken moet het pompmotortje de hele tijd starten stoppen etc.
Elke keer als het pompje stopt loopt de druk VOOR de overstort helemaal naar nil (pompje draait dus ff verkeerd om) , als nu het contact weer aan gaat moet het pompje niet alleen starten maar ook z'n draairichting corigeren en voila zekering eruit.
Ik heb het al vaker gezien!!
Greetz , Jeroen2
Ja, maar dan valt de auto dus direct uit en kan je er niet eerst nog een stuk mee rijden? Dus bij mij komt het echt neer op de filter?
Als je brandstofpomp uitvalt dan is er altijd nog wel wat benzine voor handen om nog een stukje te rijden. En daarnaast kan dat met die inertia switch natuurlijk op een "willekeurig" moment gebeuren.
Ja eelke je zegt het zelf.
Elk willekeurig moment.
Het meest voor de hand is de filter , daarom een p.s. er van gemaakt (het kan helpen nietwaar?).
Greetz , Jeroen2
Overigens, grote beurt is natuurlijk een beetje een relatief begrip. In Haynes staat de brandstofpomp bij de 2-jaarlijkse vervangingsonderdelen. Die er meestal buiten vallen, omdat bij een grote beurt alleen de jaarlijkse zaken aan bod komen.
Nog een laatste vraag; moet het persee een Rover filter zijn, of kan zo'n universeel doorzichtig brandstoffiltertje ook?
Je bedoelt zo'n glazen filter?
Die monteer je toch niet ONDER een auto!!
Greetz , Jeroen2
Waarom niet? Bij mij zit er dan welliswaar geen glazen, maar een plastic filtertje, direct na de tank gemonteerd. Onder de auto, maar het leek mij dat het subframe wat dat betreft wel voldoende bescherming biedt. (Ik heb het niet zelf bedacht).
Lijkt me toch niet zo'n veilig idee plastic dan wel glas , 1 steen te veel en je bent de klos.
Ik heb altijd wat spullen bij me , waaronder ook 'n nieuw orgineel rvs filter.
Kosten E10,= dus zelfs dat is nog te doen.
Greetz , Jeroen2
gaan we niet wat off topic?
Het bezine filter wat Eelke noemt is erg lastig te raken door een steen, en deukt dan alleen in.
Ik zou een plactic filter gewoon netjes voor de benzinepomp zetten, in de motorruimte. Dan hoef je ook niet onder je auto te liggen om hem te vervangen, en zit hij op een hoger punt dan je tank.
het vervangen van een filter direct onder de tank heeft altijd benzine-lekkage tot gevolg...en dat is niet fijn als je eronder ligt .
cheers,
Wouter
Ja wouter maar de i-modellen hebben nu eenmaal het pompje in de tank!
Dan moet je er nog meer leidingen bij gaan maken!
De originele filter doet het goed , roest niet etc.
Maarehhhh , loopt t'ie nu al beter of ......?
Greetz , Jeroen2
Tja, je hebt wel een punt. Ik weet eigenlijk niet wat de redenatie is geweest om dat filter onder de auto achterin te maken bij mijn auto. Ik rij er in elk geval al een paar duizend kilometer probleemloos mee rond. Maar is inderdaad een beetje off-topic.
De overweging om zo'n universeel filter in de MPi te hangen was dat zo'n origineel filter wat moeilijker te krijgen is (lees: je moet ervoor naar een Mini-specialist) en waarschijnlijk ook een stuk duurder is, Rover-prijzen kennende.
Ik had overigens begrepen dat de zekering er niet meer uit is gevlogen tot nu toe, na eens de inertia switch "overtuigend toe te spreken". Scheelt voorlopig even de kosten van een filter (wat toch best inhakt op het budget van een conservatorium-studente )
Eelke schreef:
Ik had overigens begrepen dat de zekering er niet meer uit is gevlogen tot nu toe, na eens de inertia switch "overtuigend toe te spreken". Scheelt voorlopig even de kosten van een filter (wat toch best inhakt op het budget van een conservatorium-studente )
Dit klopt, maar ben ook al lang blij dat het niet de brandstofpomp zelf was... Ik heb er nu al bijna 20 km mee gereden na het "overtuigend toe spreken" (en stiekum ook op drukken) van m'n inertia switch. Morgen is de vuurdoop. Dan ga ik naar Hilversum rijden. Eerste keer weer over de snelweg nadat hij uitgevallen was. 1 ding is zeker, morgen ben ik niet op de linker baan te vinden
Nou veel succes en ff rustig.
Zondag mag je gassen in Utrecht zoveel je wil.
Greetz , Jeroen2
Ja wouter maar de i-modellen hebben nu eenmaal het pompje in de tank!
sorry ik dacht dat het ging om het plaatsen van een benzinefilter in een mini waar hij nog niet zit, niet goed gelezen.
Benzinefilters zijn overigens ook gewoon bij automaterialenzaak te krijgen, ook de metalen i-filters.
Wouter
[size=75:2lp4i2fn][Topics samengevoegd - Demelza][/size:2lp4i2fn]
He hallo,
Ik heb de laatste twee dagen al twee keer last gehad van het uitvallen van mijn benzinepomp. oorzaak een doorgebrande zekering. Na vervangen kon ik gewoon weer rijden.
Iemand een idee hoe dit komt?
Ik heb je vraag aan een bestaand topic geplakt.
Zoals je kan lezen was het bij mij de inertia switch.
Als er een zekering doorbrandt, is het in 99% van de gevallen niet de zekering die niet goed is, maar de oorzaak van het doorbranden het probleem.
Grote kans dat er ergens een draadje langs de carosserie schuurt wat zo nu en dan kortsluiting maakt en die zekering laat doorbranden.
Kijk vooral naar de doorgang motorruimte-schutbord, en daar waar de boom naar achter de astijl in gaat (bestuurders kant) en waar hij weer naar buiten komt (kofferruimte).
Zit er nog meer op die zekering aangesloten?
Succes!
Wouter
Nope. Voor zover ik weet is dit het enige.
Bedankt voor de tips ik zal er eens naar gaan kijken.
zwevende zekering op een injectie-mini ?!
contacten waar de zekering in zit ook goed schoonmaken
groetjes,
Theo van den Bogaard
Sla eens goed tegen die noodschakelaar aan, zodat hij eruit klapt. Dan opnieuw indrukken. Dan is het misschien al verholpen.
Vaak komt er na verloop van tijd een slecht contact in waardoor hij weerstand begint op te bouwen.
RE: M`n zekering vliegt eruit
Ingediend door Mini me op za, 03-05-2003 20:42
Ik heb een British open van 1994. En nu vliegt er af en toe de zekering van de brandstofpomp uit. Echt shit, twee keer in 3 weken tijd. Wie kent dit probleem? Kan het zijn dat mijn brandstofpomp versleten is??????