moeilijk starten in de winter? waarom...

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

halloww

start jullie mini ook zo moeilijk in de winter? ik heb er sinds dat het echt koud is last van! als ik start dan doet i zwaar moeilijk en als ik geen gas bij geef valt i ook weer uit.. dus een klein beetje gas en hij loopt helemaal goed.. lijkt wel of de olie te dik is en dat i daar moeite mee heeft..

maar als ik even gereden heb start hij voor de rest van de dag gewoon in één keer zoals altijd.. vaag he?

niks ernstig toch?

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

combinatie van verchillende dingen alles draait al wat zwaarder de olie is dikker, accu wat minder vermogen, zo vaag is het niet hoor, gewoon de wetten der natuur......k*t is het wel :P

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

:+) heb jij 's ochtends zin op op te staan als het koud is??? :+)

alles heeft door de kou een grotere weerstand, kabels, bougie, etc, enz...

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Idd is gewoon normaal dat dat gebeurd, ik heb er niet zo denderend veel last van, want ik heb nu een accu van 50 ampere ipv 40 die er standaard in zat, dat startte pas k*t :P

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Ja Lemon,het blijft moeilijker, de winter.
Doet je choke het goed? Dat je zegt dat ie makkelijk uitvalt?

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

O:) ik denk dat-ie geen choke heeft O:)

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Lemon8 heeft een MPi, dus geen (handmatige) choke. Daarom heb ik ook zo mijn bedenkingen, in mijn (beperkte) ervaring met MPi's hebben die meestal niet zoveel last van de kou. Net een echte auto :P Misschien gewoon eens een nieuwe accu halen.

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

ik heb idd geen choke.. maar het is alleen als het echt onder nul is... als het normaal boven nul is dan doet i het gewoon prima..

en als ik ermee gereden heb dan doet i het ook gewoon prima daarna.. dus ik dacht meer in de trand dat de olie gewoon een beetje dik is..

maar ik zal even kijken naar mijn accu

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Met dat starten heeft de mijne niet zoveel problemen :) Wel met het warm worden in de mini--> ben ik bijna op mijn werk komt er eindelijk eens warmte binnen :x

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Okidoki, hebben MPI s dan Automatische chokes (bi metaaltjes) of een compensatie regeling, vraag het me nu af :?

Goh waar moet je dan je knijpers laten? :D

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

hebben MPI s dan Automatische chokes


Elektronische injectie heh, dat regelt de ECU allemaal ("weet" op de een of andere manier dat het een koude start is (motortemp?) en spuit extra benzine in).

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

ja ok leuk die choke maar als me olie gewoon wat dikker is dan normaal door de kou dan heeft i toch de eerste paar slagen moeite die zuigers op en neer te halen :) daarom doet i zo moeilijk denk ik.

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Jij blijft maar met die olie heh? :) Had je die 20W50 olie er al in? Het kan best een factor zijn, maar een gezond startcircuit moet daar toch geen moeite mee hebben. Je accu is zeker zo belangrijk, accu's hebben ook erg veel last van kou.

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

hah en jij blijft maar bij die accu :) ik heb liever me olie verhaal dan me accu :) want een accu kost geld........... :+)

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

als het de olie is, zou je ook verschil kunnen voelen bij het schakelen (als je tenminste niet eerst 10 minuten opwarmt voor je wegrijdt).

Bij mijn Cooper reed ik op het laatst ook met 20w50 en op winterse dagen duurde het tot de boel op temperatuur was voor ik 'gewoon' vlot kon schakelen .. daarvoor voelde het of je de versnellingen door dikke stroop moest duwen ..

? misschien toch voor de winter terug naar 10w40 ?
8)

starten was nooit een echt probleem

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

het zal wel met mijn accu te maken hebben, die ligt er denk ik al 6 jaar in...zal vandaag even een nieuwe kopen, kijken of het daar aan ligt :) en zo niet zal het de olie wel zijn.. maar ik heb nu nog 15w40 trouwens

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Laat ff weten of het je accu is, maar accu's leveren in de kou altijd wat meer stroom dan normaal hoor!

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

waarom hebben accu's het dan moeilijk in de kou??

maar vandaag geen problemen meer met starten, gewoon ff iets langer me start motor laten draaien en hij doet het prima :) zal de kou wel zijn in combinatie met al die dingen hier boven genoemd :)

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Waarom dat is? Dat weet ik ook niet :?
Maar idd, gewoon ff wat langer de startmotor laten draaien:P

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

een accu meer stroom leveren in de kou?, lijkt me niet hoor, vermogen neemt juist af, dit terwijl het starten juist meer stroom vraagt tijdens de kou.

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Ik denk ook dat Bert minder i.p.v. meer bedoelde :)

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Jup da bedoelde ik ook, srry :P :x

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Bedoel je met slecht starten 1) slechter ronddraaien? of 2) slechter of later aanslaan?

Want om een verbrandingsmotor te laten werken is er warmte nodig... die warmte die vrijkomt bij het ontsteken van de boegie die het mengsel doet ontbranden. Hoewel bij koude lucht de motor meer vermogen heeft (meer lucht in de verbrandingskamer kan dan warme lucht) is het toch de koude die de motor doet stoteren omdat de verbrandingskamer niet warm is, zal de temperatuur van het ontbrande mengsel niet hoog genoeg zijn om de motor lekker te doen draaien. Daarmede is ook koude olie dikker, koude batt heeft minder vermogen, koude motor heeft meer weerstand, enzo....
Waarom dan choken in de winter? (bij koude motor) Dit om het geheel van de motor in koude toestand toch beter te laten draaien. Eenmaal alles lekker is opgewarmt (op bedrijfstemp) kan men weer optimaal van de motor genieten tegen een voordeliger verbruik.
Vele boeken over geschreven hoor :?

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

van bovenstaand verhaal kan ik weinig maken...

de accu zorgt ervoor dat de motor ronddraait, als de motor draait wordt er brandstofmengsel aangezogen door de zuigers. (heeft niets met waarm/koud te maken) de bougie geeft een Vonk (diesel heeft gloeiplug voor warmte) door die vonk ontbrand het mengsel. Bougie is grieks voor kaars

waarom choken: omdat koude lucht minder ruimte inneemt. of het nu warm of koud is, de carb geeft altijd evenveel benzine af in het mengsel.

als het koud is komt bij diezelfde hoeveelheid benzine meer lucht zodat het mengsel armer wordt (te arm) door de choke uit te trekken geeft de jet in de carb meer benzine. zodat het mengsel rijker wordt.

de rede dat auto's moeilijker starten in de kou is en blijft een gevolg van meer weerstanden tijdens het starten zoals dikke olie, etc.

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Red kan altijd alles zo duidelijk uitleggen he :D thnx red, nu moet Lemon8 het toch wel snappen :P

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

ik snap het al hoor :) maar me accu is gewoon in orde, het is gewoon de kou die parte speelt en me motortje moeilijk op gang laat komen..

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Een elegantere uitleg kon ik niet maken. t was goed bedoeld en in grote lijnen komt ie wel overeen met jou mooie en vele betere uitleg 'red flame' ;)

de olie blijft dus weder komen... :)" title="Evil" />

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Lemon8 schreef:
waarom hebben accu's het dan moeilijk in de kou??



Als ik nog iets weet van het kleine beetje chemie wat ik gehad heb, is het antwoord niet zo ingewikkeld.
Een accu levert stroom door middel van chemische reactie tussen de loden platen en 't accuzuur. Als het kouder is gaat die reactie minder snel en levert de accu minder stroom. Zodoende... 8)

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

maar wat staat er op je accu aangeven als
koudstartstroom...?
en wat is de capritisteit van je accu..>?

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

TLR-Mini Vraagt?

Dat verhaaltje dat koude lucht minder ruimte inneemt dan warme lucht daar wil ik toch graag enige uitleg over. Kijk, ik zie het zo, een cilinder, van een Mini motor dus, van andere motoren weet ik het nog niet zo net, :D , hebben een z.g. cilinder inhoud met al z'n beprekingen. MEER LUCHT KAN ER NIET IN!. Aan de samenstelling van lucht kan het vast ook niet liggen want lucht is toch lucht? Of wel toch?

Lucht is een samenstelling van gassen die wij, mensen en ook onze Mini’s inademen. Lucht kan in samenstelling veranderen, bij vervuiling bijvoorbeeld, er worden dan bestanddelen aan lucht toegevoegd die er niet in horen. Mensen met astmatische aandoeningen merken dat meteen, maar ook je Mini reageert hier minder op. Je snapt al dat wanneer er bijvoorbeeld veel koolmoon oxide aan lucht wordt toegevoegd, er voor de andere gassen minder ruimte is per c.c. Lucht kan dus meer of minder zuurstof bevatten, vlak voor een lagedrukgebied uit bijvoorbeeld, bevat lucht kennelijk meer zuurstof. Dat zijn de momenten waarop atleten grootse prestaties neer zetten, en je Mini ook prima zal lopen.

Nu denk ik dat de bestanddelen in lucht bij koud weer krimpen. Ik kan het mis hebben hoor! Maar als de bestanddelen in lucht krimpen zal dus hèèl simpel gezegd, lucht per C.C. meer bestanddelen kunnen bevatten, dat zal o.a. zuurstof zijn. Inderdaad kan er dus meer zuurstof in de verbrandingskamer terecht komen bij kouder weer. Dat is dus tegelijk de reden waarom in de racerij zoveel truckjes uitgehaald worden om warmte zoveel mogelijk bij de carburateur weg te houden.

Het maakt echter voor een koude motor niet zo veel uit dat er meer zuurstof in komt. De verbrandingstemperatuur is namelijk bepaald niet optimaal, de motor kan dus pas profiteren van bovengenoemd voordeel als de verbrandingstemperatuur optimaal is, dus bij warme motor. Het starten van een koude motor is dus altijd minder gemakkelijk dan een motor op bedrijfstemperatuur.

En dan komen inderdaad de factoren er nog bij die al genoemd zijn in deze topic,
Dikkere olie, mindere werking van alle elektrische componenten en hier en daar de mindere werking van mechanische componenten.

Samengevat zijn alle factoren van invloed op het minder goed starten van Mini’s tijdens koud weer. Ik durf hier hardop te zeggen dat wanneer, of het elektrische systeem, of het brandstof systeem, of beide niet in orde zijn je dit bij het starten van een Mini de grootste koppijn zal bezorgen, zeker bij koud weer.

Voor een oudere Mini moet je dan zorgen dat alles prima in orde is, dus nieuwe contactpunten, rotor, verdelerkap en bougies. Verder de bougiekabels en alle aansluitingen eens nakijken, een nieuw kabelschoentje aan een bobine kan wonderen verrichten als de zaak verroest is. Bij een injectie kan je niet veel meer doen dan de bougies en kabels.

Dunnere olie zal voor het starten wel iets voordeel opleveren bij extreme kou, Maar in ons klimaat heeft het niet zoveel nut. Olie wordt immers bij kou niet meer zo stroperig als de ouderwetse smeermiddelen van weleer.

Maar vergeet nou inderdaad die accu niet! Een accu van 50 of meer Ampère is geen overbodige luxe in een Mini, is zeer hulpvaardig bij koud weer en in de zomer vreet ’t geen brood dus……. Een zes jaar oude accu kan nog best werken, maar of ie nog optimaal kan werken is de vraag, accu’s slijten immers ook.

Okay het is weer een lange, maar hopelijk ook een goede bijdrage.

Greetz The Little Red Mini

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

Wow, heel verhaal, maar idd. Daarom heb ik dus ook een 50 ampere accutje erin gezet, scheelt een hoop gezeur als het koud is!

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

haha ik zit een beetje in geld verlegen dus ik moet even wachten tot ik meer geld heb en dan gaat er wel een mooi 50A varta accutje in :) dan is mijn mini ook weer tevreden met meer pit..

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

accutje kost ong 60 euro, jij had toch geld zat :P

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

zo ! hehe ! ook maar even een nieuwe accu gehaald. Nu maar een 45 ampere ipv de huidige 38. Een beetje extra kan geen kwaad bij dagelijks gebruik.

Groeten,

Ben

RE: moeilijk starten in de winter? waarom...

nee zeker niet! En 38 is niet echt veel (nou lag er bij mij ook een 38 in, en het scheelt heel veel vind ik!)