Men neme een gewone dopsleutel die past.
Men neme een lange pijp (meter ofzo)
Men schuift de pijp op de ratel van de dopsleutel.
Men gebruike de hefboomwerking
Als het goed is komt ie dan los.
- Login of registreer om te reageren
Men neme een gewone dopsleutel die past.
Men neme een lange pijp (meter ofzo)
Men schuift de pijp op de ratel van de dopsleutel.
Men gebruike de hefboomwerking
Als het goed is komt ie dan los.
Ingediend door HPA op za, 12-01-2008 13:12
Guantia79,
bedankt voor je bericht.
Derhalve hebben wij dit ook geprobeerd.
Wij hebben alleen de remklauwen en vloeistof eruit gehaald.
Misschien moet alles worden terug geplaatst en dan iemand laten remmen om zo spinnen van het wiel te voorkomen.
De schroefdraad heeft een normalen spoedrichting, dus tegen de klok in.
Meer suggesties zijn welkom
Zie hier ook nog tips voor het loskrijgen:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 6331#96331
Maar - volgens mij is het niet nodig om deze los te maken om je schijven te vervangen bij een 8.4 inch schijf. Die zitten toch gewoon met 2 boutjes met kruiskop vast op de flens? Alleen om je lagers te vervangen moet die moer los
Voorste schijven zitten vast met vier bouten op de flens. De flens zit vast op de homokineet. Dus je moet wel degelijk de centrale moer losdraaien.
Heb je al geprobeerd de moer te laten schrikken? Even met een moker een tik op de ratel?
je kan de schijf wel zo los van de flens maken, maar verwisselen gaat niet als de flens niet los is ..
langere pijp ?!
(een paar mensen op het spatbord laten zitten als extra gewicht op het wiel?)
HTH,
Theo van den Bogaard
Je zou kunnen proberen om hem een stukje vaster te draaien. 1mm zou voldoende moeten zijn. Hierdoor komt de moer los.
Wat wij gedaan hebben is een goede plaat hout, dus vol of multiplex 18mm. Daar op de h.o.h-afstand van de wielbouten gaten geboord. Deze plank dient als tegengewicht voor de kracht die je op de moer zet.
Als je deze plank over de bouten doet en hij rust op de grond, dan zou je met voldoende kracht, de moer in beweging moeten krijgen. Let er wel op dat je ook eeb centergat in de plank maakt.
Laatst had ik het zelfde probleem en heb het zo opgelost zie foto. (wel geen Mini)
Zorg wel dat de strip goed vast zit andrs beschadig je de schroefdraad.
Succes
Leon
Strip idd goed vast zetten. Het liefst met 2 wielbouten. En natuurlijk een voldoende stevige strip. Daar moet je genoeg kracht op kunnen zetten.
Probleem als je hem op zijn wielen zet, is dat je (bij voldoende kracht) de wielen gewoon door kunt draaien. Als je met de strip blokkeert, zoals Leon al aangeeft, je as niet mee zou kunnen draaien (mits heel vast).
Ingediend door HPA op za, 02-02-2008 21:40
Allemaal bedankt voor de vele reacties.
Wij hebben van alles geprobeerd maar het lukte niet.
We hebben overwogen om het boeltje warm te maken en af te koelen.
Uiteindelijk hebben wij in de bout diverse gaatjes geboord waardoor de bout verzwakt. Toen lukt het met veel kracht los te maken. Ik moet wel een nieuwe bout kopen. Maar wij kunnen verder met de restauratie.
Groetjes Marcel
HPA schreef:
. . . . . in de bout diverse gaatjes geboord waardoor de bout verzwakt.
@HPA, ik denk (en hoop) dat jij de centrale moer bedoeld?
Ik kan mij geen "bout" voorstellen waarbij je dit gedaan hebt.
Suc6 verder met je project.
R.S.D.
RE: Moeren zitten vast van remschijven
Ingediend door HPA op za, 12-01-2008 11:22
HELP
Ik ben bezig de voorbanden te demonteren.
Dit lukt nog wel.
Maar op de as zit nog een grote moer om de remschijf te verwijderen. Het pennetje heb ik er uit gehaald maar de moer wil niet los. Ook niet met professioneel gereedschap zoals een luchtslaghamer.
Doe ik iets verkeerd??
Wie kan mij een tip geven?
Marcel