Moervast

RE: Moervast

ooh ik heb gezocht en gekeken maar ik kom er niet uit ik wil mijn vliegwiel er af halen nu heb ik die grote bout al los en ik heb een poelitrekker gemaakt die met die 3 bouten vast zit nu heb ik al zo hard aan die steeksleutel getrokken staat enorm veel spanning op maar als ik nou door het gat van de startmoter kijk moet dan alleen dat tandwiel loskomen of ook die plaat die er achter zit??
ik ben ten einde raad kan iemand mij helpen

RE: Moervast

Hoe oud is je Mini, welke motor ligt er in, beschrijf wat je ziet als je naar je vliegwiel kijkt.
Oftewel welke koppeling zit er in? Als ik het stukje lees lijkt het een pre-verto.

default

RE: Moervast

Alles moet eraf ja. Er staan genoeg tips op het forum, maar ik heb een lange buis om de ringsleutel gelegd en toen ben ik net zo lang doorgegaan tot ik hem eraf had. Met een paar minuten was ik klaar.

RE: Moervast

mijn mini is van 79 maar er licht een metro blok in als ik naar het vliegiel kijk ja wa zie ik dan zitten alles is los eigenlijk

default

RE: Moervast

Halléé,

Het probleem met een zelf gemaakte vliegwiel trekker is nl. dat je zgn. 'grote' bout een te grove draad en spoed heeft. Vliegwiel- /pullytrekkers hebben vaak (altijd)een veel fijnere draad en spoed.

Wat je ook een kan proberen:
1. Het geheel (vliegwiel, drukgroep) zo draaien, dat de schakelnaafgleuven horizontaal staan. Zie foto.
Let op Wanneer je het vliegwiel niet in deze stand hebt staan dan kan de "C" vormige ring van de primaire aandrijving van zijn plaats raken. Waardoor het bijna niet meer mogelijk wordt om het vliegwiel te verwijderen.
2. De drie 'kleine' bouten er helemaal in draaien.
3. De 'grote' bout handvast aandraaien.
4. De drie 'kleine' bouten ca. 3 hele slagen eruit draaien
5. De 'grote' bout stevig vast zetten, zo vast je maar kan.
6. Nu de 'kleine' bouten elk, om en om, bv. met de klok mee, een 1/4 of 1/3 slag vast draaien.

Met deze methode heb ik diverse stevig vast zittende vliegwielen los gekregen.
Zie foto.

En anders kijk even in onderstaande topics
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1835
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=6607

Greetz en succes E-jay

[size=75:c0wdpc67]Edit: Foto link toegevoegd.[/size:c0wdpc67]

RE: Moervast

da zal ik zeker is gaan proberen goed idee!! bedankt ik laat weten hoe het afloopt

RE: Moervast

oooh met geen mogelijkheid ben ten einde raad nu er staat me tog een spanning op die poelitrekker en flink met een hamer aan de gang heb ook de 6 boutjes van de drukgroep losgedraaid maar geen beweging in te krijden :? :'(

RE: Moervast

nu hang ik er egt in in heb de bout van de poelietrekker zo vast zitte da de kop van de bout er af breekt :S zou hij nu loskomen als ik hem warm stook of moet heel da blok er uit :S

RE: Moervast

Ik kreeg hem los door alles onder spanning te zetten en door het gat waar normaal de startermotor zit een tik teggen het vliegwiel te geven. Ik kreeg hem daarvoor ook niet los en nu was hij met een paar tikken los.

RE: Moervast

nou ik heb er als een gek op staan slaan maar hij komt geen milimeter :S

RE: Moervast

--=E-jay=-- schreef:
Halléé,

Wat je ook een kan proberen:
1. Het geheel (vliegwiel, drukgroep) zo draaien, dat de schakelnaafgleuven horizontaal staan. Zie foto.
Let op Wanneer je het vliegwiel niet in deze stand hebt staan dan kan de "C" vormige ring van de primaire aandrijving van zijn plaats raken. Waardoor het bijna niet meer mogelijk wordt om het vliegwiel te verwijderen.
Greetz en succes E-jay

[size=75:2gz9gp5k]Edit: Foto link toegevoegd.[/size:2gz9gp5k]



Heb je hier wel goed opgelet?
Als die ring verschuift krijg je dat vliegwiel er niet op een normale manier meer af. Ik weet wel dat ik ook hhel wat heb zitten vloeken voor ik dat rot ding los had. Je kan ook proberen de boel een dagje onder spanning te laten staan en in te spuiten met WD40 en daarna nog een keer proberen. Dat heb ik ook gedaan.

RE: Moervast

maar ik neem aan als hij nog geen milimeter komt dat die ring ookniet verkeerd zou kunne vallen? maar als hij dat wel doet wat dan...

RE: Moervast

Als die ring verschuift kun je volgens mij alleen nog met de slijptol aan de gang, maar het lijkt mij ook dat als alles nog muurvast zit, die ring nog niet verschoven is.

RE: Moervast

dan zal dat niet het probleem zijn zat er maar een beetje beweging in :S

RE: Moervast

Heb zelf ook pas mn koppelingsplaat vervangen en bij mij heeft het ongeveer een week onder spanning gestaan met tussen door wat los en opnieuw vastdraaien (met de luchttol weliswaar)... na die week dus ineens los...geduld is een schone zaak... O:)

default

RE: Moervast

Effe een vraagje.
Geeft, tijdens het aandraaien van de bout/bouten, de zelf gemaakte pullytrekker mee. Denk aan verbuiging etc., als dit het geval is dan vangt je pullytrekker nl. de opgebouwde spanning op.
Ik heb zelf ook een DIY pullytrekker maar dan met een solide plaat van 20 mm dik.
Elk vliegwiel kreeg ik dan ook binnen no time los :) .[size=75:1w4w7h0a]Misschien een kwestie van geluk.[/size:1w4w7h0a]

Greetz E-jay

RE: Moervast

ja de plaat is oom zoon 20 mm dik maar ik d8 mischien tog aan de draad van de grote bout als je nu fijne draad hebt kun je met kleinere slagen meer kracht zetten mischien.... daarom moet ik mischien maar een echte poelitrekker zien te regelen

RE: Moervast

ik kan mijn starterkrans wel een beetje bewegen maar die plaat er voor niet zal die ring toch naar beneden zijn gevallen?? |:(

http://thuis.berretje.nl/upload/uploads//kopp1.jpg

http://thuis.berretje.nl/upload/uploads//kopp2.jpg

RE: Moervast

Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes Yes :D hij is er af ik heb me wel moette #$^* maar het is wel gelukt met inslijpen en boren en poelitrekker erop en heeeeuuul veeuul wd40 :D bedankt menseee

default

RE: Moervast

Toppie d:)b ,

Ik ben eigenlijk benieuwd, of de "C" vormige ring van zijn/haar plaats was geraakt? En wat heb je trouwens allemaal moeten boren en inslijpen?

Greetz E-jay

RE: Moervast

nope de ring zat nog op zijn perfecte plaats maar ik heb de brede rand die over de krukas zat in moette slijpen en gaatjes geboord dat hij dan los kwam te zitten en paar keer draaien aan de poelitrekker en hop :D
http://thuis.berretje.nl/upload/uploads//eraf.jpg

Zit wel een kleine beschadiging op men krukas maar neem aan dat dit nie schadelijk is

RE: Moervast

zelf trekker gemaakt ok :P .maar waar drukt de middelste bout op :? .een grote dop of zo ? mischien te groot :o zodat je niet op de krukas drukt maar op het vliegwiel :x . dan kan je hard drukken hoor |:(

RE: Moervast

neej dat is de grote bout waar alles mee vast zit

RE: Moervast

mark ik bedoel of je op de plaats van centrale bout en ring met borgvlakken na het verwijderen daarvan een ring of dop heb gezet . bij het speciaal gereedschap zit een paddestoelvormige plug die je in de plaats zet van de centrale bout waar het vliegwiel mee vast zit.is de rand hiervan tegroot dan kan je doen wat je wil maar komt de handel niet los.de plug mag maar net zo groot zijn als de buitendiameter van het dunste stuk van de krukastap hij moet door het vliegwiel heen kunnen.ook wordt wel de ring onder de centrale bout eens vergeten weg te halen.

RE: Moervast

ja maar als je die poelitrekker op de centrale bout zet trek je hem ook los want toen hij ingeslepen was heb ik hem daar verder mee der afgetrokken

RE: Moervast

ik hoop dat je de krukasbout dan eerst een eind los hebt gedraaid. er is dan nog het risico dat de bout en de schroefdraad wordt beschadigd door de grote kracht die er op komt staan bij het aantrekken van de centrale trekkerbout.OOk kan de krukasbout weer vastdraaien op het moment dat je de trekker aandraaid

RE: Moervast

ik kan hem mischien wel er af hebbe moette slijpe maar ik ben niet dom hoor ;) tuurlijk draai ik die ene stukje los hij wou gwoon niet los en ik heb nix verkeerds gedaan als ie nou is gwoon gruwelijk vast zat dan kan da toch wel is of ben ik dan meteen een slopert ?? :?

RE: Moervast

ik segt tog ook niet dat je een slopert bent ik fraag mij allen af waarom het vliegwiel niet los komt .In al die jaren heb ik maar 1 vliegwiel niet los gekregen op de juiste manier.dit was omdat men ook zelf aan het sleutelen was geweest en in de plaats van de speciale ring met borging voor krukasgroef een gewone platte ring had gemonteerd.dat ging niet lang goed de krukas draaide rond in het vliegwiel en waren op elkaar in gevreten .Einde krukas einde vliegwiel .door aan jou wat meer te vragen is er mischien achter te komen wat er fout ging .MEDENKEN heet zoiets

RE: Moervast

ooohzo nou ik kan je wel vertellen dat ik de krukas niet gedraaid kreeg in het vliegwiel maar ik kan je ook vertellen dat aan de binnekant van de bus die over de krukas zat een of andere aanslag zat da kan natuurlijk ook wel naar een paar jaar mischien is het wel iets van lock tite geweest ofzo?

(Was Niet bot Bedoelt :o )

RE: Moervast

ik bedoel ook nadat men de motor weer in elkaar had gezet met de verkeerde ring er in ging rijden ging het natuurlijk fout. wat de aanslag betreft deze kan ik niet tuisbrengen loc tite is natuurlijk uit de boze.maar heb je nu al een nieuw vliegwiel?

RE: Moervast

men vliegwiel heb ik niet kapot geslepen het is alleen de drukgroep die ik vernield heb

RE: Moervast

Beste Mark,

Bedoel je dat er een beetje een verdikking op je krukas zit? Wat wij vaak tegen komen is dat het vliegwiel is gaan "lassen" op de krukas. als je vliegwiel niet vast genoeg zit gaat deze een klein beetje bewegen op de krukkas en vervolegens lassen/vreten. Als je de bout voor je vliegwiel vrij makkelijk loskrijgt is dat ook al een voorteken. Werk dan met een heel fij vijltje je krukas bij en slijp met een beeetje klepslijp pasta je vliegwiel weer in op je krukas.

default

RE: Moervast

Beste mensen,
ik ook heb dit probleem.
Nl, ik koop een vliegwieltrekker, zet de centrale bout wat los (half uitgedraaid), zet de trekker erop, en met véééééél spanning erop.
Zoveel dat de bouten door de vliegwieltrekker schieten en één aan gort is getrokken.
Ik las op dit forum dat je de boel dan moet warm stoken.
Dat hebben we 2 uur gedaan, dan op geklopt met een hamer en een blokje hout door het startergat, echter geen resultaat :(

en

Echter met geen hoop ter wereld af te krijgen.
Indien ik een slijptol zou hanteren, waar juist moet ik slijpen ?
Dit kost me dan wel een vliegwiel natuurlijk.
Of ben ik iets onnoemelijk doms vergeten ?

RE: Moervast

Heb je de zuigers wel in de goede stand staan? Er staat ergens beschreven welke zuigers er op het bovenste dode punt moeten staan.

Ik moet wel toegeven dat een vliegwiel ontzettend vast kan zitten.

RE: Moervast

1e cilinder moet op het bovenste dode punt staan...
Zou alleen iets anders verzinnen op die bout..
Anders verneuk je misschien het schroefdraad als er te veel kracht op blijft staan..
De originele ring eronder uit halen en een kleinere ter grote van de kruktap erop lijkt mij beter.
Of het originele tooltje gebruiken wat bij de vliegwieltrekker hoort...nog beter...

default

RE: Moervast

Bedankt voor de reakties d:)b
Waarom oh waarom staat dat niet in de vraagbaak ?
Of staat dit toch in de Haynes ?
Ik had ook raad gevraagd in de winkel, maar die hebben dat ook niet verteld.
Enfin, een mini is altijd een beetje lijden (euh rijden) zelfs al rijdt die niet :D

RE: Moervast

Kan me ff niet zo snle herinneren of dat het in de vraagbaak staat of niet, in de haynes staat het zoiezo wel.

Tja en winkelpersoneel vergeet ook wel eens wat of gaan er vanuit dat je dat al weet...
Of zij weten het zelf niet, dat kan ook nog.
Das het voordeel van een forum, heel veel topic's waar je (nagenoeg) alles kunt vinden.

default

RE: Moervast

Ik zal de Haynes eens doorspitten.
Het zal nog ff duren voor ik er terug aan kan werken :x