Monteren blauwe contactpunten

RE: Monteren blauwe contactpunten

Aan de blauwe contactpunten zit aan het eind een v-vormig stukje plastic. Moet deze nou om het metalen pinnetje op de grondplaat of doe je er niets mee. Ik heb op foto's van gemonteerde exemplaren gekeken maar dan zit het er wel om heen en dan weer niet.
Trouwens ook een vreemd probleem. Na een paar kilometer gereden te hebben openen de puntjes niet meer dus sta je stil. Je moet ze dan opnieuw afstellen. Na enige tijd gebeurt dit weer. Puntjes zijn nieuw en zijn niet ingebrand en zitten goed vastgedraaid. De condensator is ook nieuw. Dit schijnt vaker voor te komen volgens het forum en zou aan de kwaliteit van het plastic van de puntjes liggen?
Iemand een idee of dit klopt en waar kan je eventuele goede contactpunten kopen?

RE: Monteren blauwe contactpunten

Vorkje moet om het pinnetje zitten dan gaan de punten veel langer mee.
Kijk of er een borgringetje én revet(ringetje) onder de kop van het schroefje zit waarmee je de punten vast zet. Zonder die ringetjes raakt vaak het uiteinde vh schroefje de vacuumplaat er onder, gevolg: geen vacuum vervroeging en je schroeft het schroefje vast op de vacuumplaat maar niet de puntjes vast! Controle: zuig aan't vacuumslangetje dan moet de grondplaat waar de puntjes op vast zitten heen en weer gaan.
Nog een mogelijke oorzaak: Kijk of het kunstof "kammetje" vd puntjes niet gesmolten is, wijst op een defecte condensator.

RE: Monteren blauwe contactpunten

Bedankt voor de uitleg.
Ik had al in Haynes gekeken (had ik eerder moeten doen) en zag daar dat het vorkje inderdaad om het pinnetje zat. Er zit ook een revet op het schroefje. De vacuumvervroeging werkt ook. En het plastic is niet gesmolten. De condensator is nieuw. Ik zal morgen de contactpuntafstand eens meten. Kijken of die kleiner is geworden.

RE: Monteren blauwe contactpunten

Dwell hoek in graden van een 59D A+ stroomverdeler is: 54graden met een tolerantie van + of - 5gr
Hou er rekening mee dat wanneer je de Dwell hoek(=puntafstand) veranderd ook het ontsteking tijdstip opnieuw moet worden afgesteld!

RE: Monteren blauwe contactpunten

Het afstellen gaat zeker nog gebeuren. Het gaat mij er nu om dat de punten open blijven gaan zodat ik niet meer stil kom te staan. Ze zitten er goed op zitten vast... Vandaag maar weer gaan rijden en kijken waar het eindigt. (Ik hoop gewoon weer thuis)

RE: Monteren blauwe contactpunten

morrismarc schreef:
Vorkje moet om het pinnetje zitten dan gaan de punten veel langer mee.
Kijk of er een revetje(ringetje) onder de kop van het schroefje zit waarmee je de punten vast zet. Zonder ringetje raakt vaak het uiteinde vh schroefje de vacuumplaat er onder, gevolg: geen vacuum vervroeging en je schroeft het schroefje vast op de vacuumplaat maar niet de puntjes vast! Controle: zuig aan't vacuumslangetje dan moet de grondplaat waar de puntjes op vast zitten heen en weer gaan.
Nog een mogenlijke oorzaak: Kijk of het kunstof "kammetje" vd puntjes niet gesmolten is, wijst op een defecte condensator.



Mooi stukje. De spijker op z'n kop.

wel een kleine toevoeging:

Niet alleen een ringetje, maar ook een borg ring. Vorige week mee geexperimenteerd. Alleen de ring en hij kan niet bewegen, met borg ring extra wel. Paar oude onstekingen uit elkaar gehaald. En jep, ring en borgring.

Vervang ook je condensator. Als deze slecht is smelten je contact punten op den duur ook. d:)b (jammer genoeg veel ervaring mee O:) )

RE: Monteren blauwe contactpunten

Joostini; een kleine maar heel belangrijke aanvulling. Mijn hartelijke dank hiervoor!