trekhaak voor een esate zit in principe het zelfde bevestigd als een voor een saloon. Het stuk vanaf de bevestiging aan het subframe tot aan de trekkogel is alleen langer dan bij een saloon.
cheers,
Wouter
- Login of registreer om te reageren
trekhaak voor een esate zit in principe het zelfde bevestigd als een voor een saloon. Het stuk vanaf de bevestiging aan het subframe tot aan de trekkogel is alleen langer dan bij een saloon.
cheers,
Wouter
De Van/Estate trekhaak zit met lange bouten door de rear valance/achterste deel van de laadvloer, en met het einde op de achter'balk' van het subframe. Wezenlijk anders dan bij een saloon dus. Het stuk waar de kogel op zit is ook langer en loopt meer vertikaal.
Ingediend door Mini Martin op di, 30-11-2004 07:08
Thnx, binnekort maar eens een trekhaak eronder zetten. Wist niet helemaal hoe deze hoorde te zitten.
grtzz Martin
zijn daar dan geen verschillende typen van? De estate-trekhaak die ik gezien heb, had gewoon een lange arm?!
Wouter
Hoi Martin,
In mijn Van zitten er gaten door en door (door het subframe en door de laadvloer) dus de moeren komen in mijn laadvloer uit.
gr Niels
Ingediend door Mini Martin op di, 30-11-2004 17:25
Ik neem aan dan tussen de banan en de tank?
grtzz Martin
[size=75:290a7p34][Edit:Post toegevoegd-Demelza][/size:290a7p34]
Kan iemand me helpen met foto's e.d. of misschien wil diegene me wel persoonlijk komen helpen??
Groetjes!
Op de oude site van Mini France heb ik ooit een advertentie gezien met een langere arm.
Nu kan ik alleen deze http://www.miniplanete.com/01acheter/05 ... telage.htm nog maar vinden.
Dit is nu de trekhaak die ik heb gekocht.
Iemand heeft hem van een oude originele laten namaken (heb ik me laten vertellen) en daar hebben ze er ook een voor mij van gemaakt.
Maar hoe maak ik dit nu allemaal vast?
Volgens mij moeten die achterste 4 bouten door de achterste balk van het subframe. Die losse plaat komt dan aan de binnenkant van de balk als versteviging.
Die (zilverkleurige?) bussen komen aan de andere kant te zitten om de afstand te overbruggen naar de bodem van de kofferbak, daar gaan die twee andere bouten door. Weer de verstevigings platen aan de bovenkant (evt vastlassen)
Succes
Ingediend door Mini Martin op di, 04-04-2006 12:09
en vergeet je kentekenplaat incl. verlichting niet te verplaatsen.
Anders gaat je trekhaak niet passen.
De twee bussen van de trekhaak zitten tussen je banaan en de brandstoftank.
Ik zou de platen niet vast lassen.
Mocht het eens wezen dat de boel uit elkaar moet of vervangen moet worden dan kan je ten alle tijden alles demonteren.
De bedrading zou ik na de montage pas aanpassen.
Deze haal je gewoon uit je verlichtingsunit.
Oja, zag dat je er nog geen stekkerdoos op hebt zitten.
Je bent tegenwoordig verplicht om een mistachterlicht op iedere aanhangwagen te hebben.
Met een normale stekkerdoos gaat dit niet lukken.
Dus houd daar ook nog rekening mee.
Dus eerst de kentekenplaat verlichting erop zetten?
Ehm even de stappen doorlopen graag (ik doe het grootste deel zelf he...)
Ik heb dadelijk geen schroeven in mijn bodem toch? want die is geheel bekleed met vloerbedekking...
En hoe houd ik die gaten die ik moet boren roestvrij?
O jee, heeft er niemand foto's???
Ingediend door Mini Martin op di, 04-04-2006 13:07
Inimini schreef:
Dus eerst de kentekenplaat verlichting erop zetten?
Ik heb dadelijk geen schroeven in mijn bodem toch? want die is geheel bekleed met vloerbedekking...
En hoe houd ik die gaten die ik moet boren roestvrij?
Nope, je moet eerst de complete kentekenplaathouder inclusief kentekenplaatverlichting (mooi scrabble woord) naar links verplaatsen of op je linker achterdeurtje monteren.
Persoonlijk zou ik deze onder de linker bumperhelft zetten.
En ja, je moet een tweetal gaten in je bodem boren.
Deze komen tussen de tank en banaan in.
Die moet je wel even uitmeten anders loop je het risico dat de trekhaak uit het midden zit.
Het beste is om eerst de gaten in je subframe te boren en de trekhaak daar vast te zetten.
Daarna de twee gaten van de voorste beugel uit te meten en die vervolgens uitzetten, aftekenen en boren.
Maar 2 gaten in mijn bodem, wil je dan zeggen dat je zie in de laadruimte ziet straks of komen die onder de reserveband? (wat mij logisch lijkt)
En o verdorie moeten we die kentekenplaat gaan verplaatsen lelijk...
Ingediend door Mini Martin op di, 04-04-2006 13:47
Een estate heeft in de laadruimte een dubbele bodem.
Als je de plaat, waar het reservewiel onder ligt, weg haalt kan je er bij om zowel de gaten te boren en de twee strippen en bouten te monteren.
(en boor niet in je tank )
Als je de plaat nadien weer terug legt, ziet je er niets meer van.
mmm zal eens goed mijn best gaan doen met kijken vanmiddag, moet toch lukken alleen die kentekenplaat daar zit ik mee
Er zijn ook deurtjes met een uitsparing voor de nummerplaat, is misschien een optie (moet je wel een deurtje spuiten enzo )
Je hebt een demontabele haak, dus je kunt je kentekenplaat laten zitten (als die niet fysiek in de weg zit) ; als je zonder aanhanger rijdt moet je alleen de haak weghalen, rijdt je met aanhanger dan hoeft/moet er alleen ook een plaat op de aanhanger (AFAIK).
groetjes,
Theo van den Bogaard
demontabel? met die 2 bouten aan de voorkant dan? Aha dus dan moet het helemaal kunnen blijven zitten? We rijden er natuurlijk niet zo vaak mee pfff gelukkig.
[size=75:kg6keei7](ik ga even verder in mijn aanhangertopic)[/size:kg6keei7]
Ingediend door Mini Martin op di, 04-04-2006 21:08
Zoals Theo al terecht opmerkte.
Dus eerst even passen.
Bij mij zat de plaat nl wel in de weg.
Moregenavond zullen we eens aan de slag gaan, we hebben gelukkig een brug, dus we kunnen er goed bij!
Ingediend door Mini Martin op di, 04-04-2006 21:48
Wij hebben hier ook bruggen, maar dat ging niet lukken.
Ze zijn nl 4.20 meter hoog.
Als hij toch op de brug staat, maak even een paar foto's van de montage. Kunnen anderen ook zien hoe,wat, waar.
en nu dat achterste gedeelte snappen we wel, maar dat voorste... moet de tank erdan uit? of boor je door de banaan???
De trekhaak in de stand zoals op de foto [u:8gpzy2n2]goed aftekenen[/u:8gpzy2n2] op achterste balk v. subframe en rearvalance.
Tank verwijderen en dan de gaten door rearvalance en de bodem bij de achterdeurtjes boren (recht boren !!)
Vervolgens de bussen monteren tussen gat bodem en gat rearvalance (tegen roestvorming beschermen!)
(Opm. die bussen dienen er natuurlijk voor dat de bodem niet in elkaar gedrukt wordt bij aanhalen v. bevestiging!)
Vervolgens weer tank monteren en de trekhaak.
Succes
ehm... en de banaan???
Tank verwijder ik niet zomaar even hoor...
Beschreven methode is de enige manier!
Met banaan (=Saloon-term) bedoel je de raervalance?? die zal ook niet in elkaar gedrukt worden.
Ik had helaas ook de verkeerde trekhaak gekocht en ik opgelost door gewoon de dwarsbalk los te slijpen en deze 20cm verder weer te monteren
voor:
en na
beetje lomp maar het werkt wel!
Vincent schreef:
beetje lomp
Who cares?
Vincent":3pjwgc0i]maar het werkt wel [/quote:3pjwgc0i]
Hier gaat het uiteindelijk om.
Als je er alleen een fietsdragertje ofzo op gaat zetten is er weinig aan de hand denk ik, maar als echt iets gaan trekken wordt het wat listiger.
Dennis
Bij mijn Van heb ik de trekhaak aangepast alleen nu lees ik dat een van de trekhaakmontage gedeeltelijk door de vloer heen zit.
Bij mijn trekhaak zit alles aan subframe vast zie foto, is dit bijzonder of hebben meer mensen dit?
gr ricardo
Dennis schreef:
Als je er alleen een fietsdragertje ofzo op gaat zetten is er weinig aan de hand denk ik, maar als echt iets gaan trekken wordt het wat listiger.
Dennis
de trekhaak wordt opnieuw gelast op een scheepswerf, dus qua sterkte mag het niets uitmaken..
Ik zit alleen nog met het achterste deel die vast moet worden gemaakt, door de vloer heen is geen optie
he Ricardo heb jij je subframe al een keer onder de Van gehad???
Zoals ik het nu zie gaat dit namelijk niet werken, de kogel moet namelijk verder uitsteken en staat veelste laag!
Vincent,
trekhaak past perfect, eerste foto zonder kogel 2e met kogel
je hebt een verkeerde webiste gebruikt van @home
je moet de http://members.home.nl/???? gebruiken ipv
homedrive
maar inderdaad zoals jij het gedaan hebt is natuurlijk ideaal
mijn trekhaak zit alles aan subframe vast
is afhankelijk van de fabrikant van de haak;
Ik heb nu eenzelfde constructie onder mijn Thirty.
Onder mijn Cooper had ik een Brink, en dat was er zoeen als Vincent nu heeft gemodifceerd; dat gebogen eind met plaat kwam uit onder de zitting van de achterbank, waar dus 2 bouten door gingen .. geen idee hoe je dat kan plaatsen in de vloer van je Van :)" title="Evil" />
succes,
Theo van den Bogaard
mijn constructie ga ik ook nog aanpassen, waarschijnlijk eerst het schuine deel eraf slijpen en dan van voor tot achter het achtersubframe en een dikke pijp eromheen slaan en dan vast lassen zoals jullie nu hebben
[size=85:3d2r2fow][topics samengevoegd - Crispy][/size:3d2r2fow]
Heeft er iemand een duidelijke uitleg voor mij voor het monteren van een trekhaak bij een mini Van / Estate? vooral foto`s zouden een uitkomst voor mij zijn.
met name het deel aan de achterkant roept bij mij vraagtekens op
als ik het zo zie zou de tank namelijk niet gedemonteerd hoeven worden? maar ik heb gehoord dat dit wel moet. het stuk aan het subframe is mij wel duidelijk gewoon 3 gaten boren en vastbouten, maar het deel onder de deurtjes is mij even onduidelijk
ik heb dit wel gevonden op het forum, maar helaas geen foto`s meer
link
Als er al een topic over is hoeft er dus geen tweede te komen...
Dus ik heb m eraan gehangen, hopelijk kunnen we dit topic dan compleet maken met de foto's
ik ben bijna zover dat de trekhaak eronder gemonteerd kan gaan worden, de trekhaak van de saloon is het niet geworden, nu heb ik een "officele" Van trekhaak.
nu is het mij nog steeds niet duidelijk hoe die haak onder de Van gemonteerd moet worden, ik hoop dat er iemand even onder zijn Van kan liggen om daar een paar foto`s van kan maken, met name de montagepunten.
Hierbij een foto van de montage van mijn trekhaak.
Hopenlijk heb je er wat aan.
Ik heb overigens een Trefina trekhaak.
Helemaal goed!
Ik snap hem nu, het lijkt of jou tank verder naar voren staat, mijn tank zit veel meer tegen de banaan aan,
vandaar dat ik ook niet snapte hoe de haak daar gemonteerd moest worden, de tank moet dus echt even los en dan de haak erachter zetten
heel erg bedankt voor de foto!
Bij de estate van Ini is idd meer ruimte achter de tank Vincent. Ik weet nog dat bij de oranje VAN ik hier ook weinig ruimte had
Jaapio
Best vreemd dat daar een verschil inzit, je zou zeggen dat hier geen verschil in zou zitten, of de tank heeft minder capaciteit, of die mini is langer
RE: monteren trekhaak estate
Ingediend door Mini Martin op za, 27-11-2004 22:14
Even een vraagje.
Hoe zit de trekhaak van een Estate bevestigd.
En dan met name het deel tussen de tank en de banaan.
Steken de bouten door de bodem heen?
Heb hier nl een trekhaak liggen die in wil gebruiken voor mijn Estate.
grtzz Martin