Motor afstellen, erg lastig als je dat nog nooit hebt gedaan

default

RE: Motor afstellen, erg lastig als je dat nog nooit hebt gedaan

Toen ik mijn Mini vorig jaar kocht, liep hij als een zonnetje. Maar ja, ik wilde persé een andere uitlaat. 8)

Vanaf dat moment heb last van een behoorlijk stotterende motor. Als ik op een constante snelheid rijdt, dan stottert de motor. Geef ik gas, dan is er niets aan te merken. :?

Ik hoor jullie al roepen: Dan blijf je toch gewoon gas geven! Dat is dus niet altijd mogelijk.

Na wat rond bellen bij de diverse Mini Centers ben ik er achter gekomen dat dit probleem verholpen is na een grote beurt. Kost me dan wel tussen de EUR 200,= en EUR 300,= :x Daar heb ik dus geen zin in.

Is er iemand in de buurt van Breda die mij wat handige tips kan geven of zelfs een keertje kan helpen met het afstellen van mijn motor?

Alvast bedankt.

Remos

RE: Motor afstellen, erg lastig als je dat nog nooit hebt gedaan

ten eerste word je flink genaaid met 300 euro voor een beurtje :)

er zijn volgens mij heel veel listers hier op het forum die bij jou in de buurt wonen en anders 1ntje staande houden als je er 1 tegenkomt!

heb je ook nog iets anders veranderd dan alleen je uitlaat? mischien je naald of een ander luchtfilter?

heb je alleen de eindemper veranderd of ook spruitstuk of de cat er tussenuit gehaald?

heb je de bougies al nagekeken qua kleur?
is het een 1000 of 1300cc?

RE: Motor afstellen, erg lastig als je dat nog nooit hebt gedaan

Lijkt mij een probleem met vonkjes.

RE: Motor afstellen, erg lastig als je dat nog nooit hebt gedaan

Remos schreef:
Als ik op een constante snelheid rijdt, dan stottert de motor. Geef ik gas, dan is er niets aan te merken



Deel-last heet dat in 't vakjargon. Check het oliepeil eens in je carburateur. Is die zwarte schroefdop bovenop je carb.

Loopt je mini ook stationair niet mooi 1 toerental. Dan trekt je carb valse lucht. Opnieuw je carb, en inlaat/uitlaat spruitstuk monteren is dan het credo.

Met alleen een andere uitlaat zou je niet in het grijze gebied mogen komen van andere naalden/olie/veren ed...

Vertel eens wat meer over de mini. 1000? standaard?? Alleen einddemper vervangen, of ook spruitstukken ed.??

default

RE: Motor afstellen, erg lastig als je dat nog nooit hebt gedaan

als je inderdaad alleen de uitlaat hebt vervangen (en dus geen luchtfilter e.d.) zou ik het zoeken in de afstelling van de carburateur. Er van uitgaand dat je geen twincarb hebt (in dat geval veroorzaakt asynchroon afstellen ook horten) moet je het zoeken in de afstelling.

Trek voor de aardigheid eens de choke een stukje uit op het moment dat hij hort en stoot, gaat het dan over staat je carb te arm.

check verder (na een atobaanrit) je bougies (er even uitdraaien) deze moeten alle 4 ongeveer koffie met melkkleurig zijn (wit is arm mengsel, zwart is rijk) aan de hand van de kleur kun je je carb bijstellen

succes

RE: Motor afstellen, erg lastig als je dat nog nooit hebt gedaan

ten eerste word je flink genaaid met 300 euro voor een beurtje

er zijn volgens mij heel veel listers hier op het forum die bij jou in de buurt wonen en anders 1ntje staande houden als je er 1 tegenkomt!



Ik wil je best een keertje helpen om het een en ander na te kijken en af te stellen.

200-300 euro valt best mee, tel jij maar eens op wat je alleen al aan materiaal kwijt bent als je al je ontstekingsdelen vervangt, olie+filter, luchtfilter en kleine dingen die je nog tegenkomt. Als je dan een uurloon en BTW erbij optelt kom je een heel eind in de richting.

Als je het zelf doet, ben je goedkoper uit.

Wouter (dordrecht)