motor balanceren

RE: motor balanceren

Uit een 1275 cc blok zou je 120 pk kunnen halen (aan het vliegwiel). Toch zijn er maar weinig die met 1275 cc over de 85 pk gaan. Nu vraag ik me af in hoeverre het balanceren van de motor hieraan bijdraagt.
Nu is mijn vraag: zijn er mensen die hun blok hebben laten balanceren en wat voor winst leverde dit op. Nu heb ik al aardig wat gelezen over het balanceren van het vliegwiel, de krukas en de drijfstangen, maar wat zou je nog meer kunnen doen?

RE: motor balanceren

Het balanceren draagt volgens mij weinig bij aan het vergroten van het vermogen, maar is van groot belang voor de levensduur en de souplesse van het eindproduct. Het is een optimalisatie van het draaiende gedeelte (het enige wat je nog niet had genoemd zijn de zuigers en de krukaspoelie).
Behalve TBASE zou je ook eens kunnen kijken in:
How to power tune the BMC/BL/Rover 1275 : Des Hammill
( )

de reden dat men vaak rond de 85/95 pk blijft steken is denk ik dat het nogal begrotelijk wordt om daarboven te komen; en daarbij dat de standaard bak goed is voor 93 pk (ERA Turbo).

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: motor balanceren

Ik heb dat boek ergens liggen. Ik ga het maar weer eens doorkijken. Mijn doel is om 100 pk aan het vliegwiel te halen, maar dat valt nog niet mee. Daarbij moet het wel een beetje rijdbaar blijven op de openbare weg, dus bijv. geen race nokkenas erin en geen superlicht vliegwiel. Ook wil ik het blok niet te groot opboren (max. 1330 cc). Die race mini 7's van 1000 cc halen 95 pk en die mini miglia's halen de 145 pk. Ik wil geen race mini, maar 100 pk met zeg 1330 cc en maximaal een 286 graden nokkenas moet toch kunnen. Kan nog net met een standaard versnellingsbak.

Mini 7
Engine: 1000cc
Tyres: Dunlop Racing Tyres
Brakes: Standard Cooper S System/Carbon Metallic Pads
Suspension: Single adjustable gas shock absorbers, adjustable ride height, rear anti-roll bar
0-60mph between 4.5 and 5 seconds
Aprox. 95bhp at Flywheel

Mini Miglia
Engine: 1300cc
Tyres: Dunlop Racing Slick Tyres
Brakes: Maximum of 4 pot calipers
Suspension: Dual adjustable gas shock absorbers, adjustable ride height, rear anti-roll bar (optional front)
0-60mph between 3.5 and 4 seconds
Aprox. 145bhp at flywheel

RE: motor balanceren

Ik vond net deze zeer interessante pagina. Stond ook iets over balanceren.

Some ideas to get the most out of your engine:

Lightened connecting rods
Knife edge crank
High compression pistons
Overbore cylinders
Balance engine
Extra crankcase breathers
Centre strap for centre crank cap

Wat dacht je van deze drijfstang. Daar zit wel erg veel werk in.

RE: motor balanceren

Van die site krijg ik ook wel een stijve plasser.

Erik

RE: motor balanceren

die site



.. laat niets bijzonders zien ?? behalve waarop je sowieso moet letten bij het opbouwen van een blok.

.. niets te zien aan de krukas .. geen centre main strap ...

.. over balanceren (geen a-series):
http://victorylibrary.com/mopar/crank-bal-c.htm
http://www.circletrack.com/techarticles/84199/

en vergelijk de verschillende engine kits van:
http://www.med-engineering.co.uk/
eens op de "kleine dingen" ..

balanceren is natuurlijk ook goed voor de levensduur van je blok als je niets aan de bewegende delen hebt gedaan; als je ook nog bewerkingen aan je krukas / drijfstangen / zuigers hebt gedaan .. is het eigenlijk alleen maar zonde om het niet te laten balanceren.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: motor balanceren

Bedankt voor de links. Twee andere waar ik goede dingen over lees:

Rob Walker Engineering
Swiftune