Het balanceren draagt volgens mij weinig bij aan het vergroten van het vermogen, maar is van groot belang voor de levensduur en de souplesse van het eindproduct. Het is een optimalisatie van het draaiende gedeelte (het enige wat je nog niet had genoemd zijn de zuigers en de krukaspoelie).
Behalve TBASE zou je ook eens kunnen kijken in:
How to power tune the BMC/BL/Rover 1275 : Des Hammill
( )
de reden dat men vaak rond de 85/95 pk blijft steken is denk ik dat het nogal begrotelijk wordt om daarboven te komen; en daarbij dat de standaard bak goed is voor 93 pk (ERA Turbo).
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
RE: motor balanceren
Ingediend door marc26 op di, 17-02-2004 01:27
Uit een 1275 cc blok zou je 120 pk kunnen halen (aan het vliegwiel). Toch zijn er maar weinig die met 1275 cc over de 85 pk gaan. Nu vraag ik me af in hoeverre het balanceren van de motor hieraan bijdraagt.
Nu is mijn vraag: zijn er mensen die hun blok hebben laten balanceren en wat voor winst leverde dit op. Nu heb ik al aardig wat gelezen over het balanceren van het vliegwiel, de krukas en de drijfstangen, maar wat zou je nog meer kunnen doen?