Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

default

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Ik heb een 1100 blok gekocht waarvan ik niet weet of het nog goed is en of het nog draait. Hoe kan ik het beste nakijken of het nog in goede staat is en wat moet ik allemaal vervangen vooraleer ik het inbouw? Ik zou het niet te duur willen laten uitkomen en het liefst alles zelf doen.

Ik heb het forum al nagekeken en vond niet direct een antwoord op men vraag.

Mvg
Blackmini

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

:P is natuurlijk ook een vaag probleem .. je weet pas hoe het er echt mee is als je alles uitelkaar haalt.

je hebt volgens mij dus 2 opties:
1 - quick and dirty
2 - compleet herbouwen

1 - kijk of het met de hand rond te draaien is; zo ja, er in hangen; alle vloeistoffen vervangen (tevens de rest wat je ook bij een grote beurt zou vervangen) en kijken of het start en loopt.

2 - alles losmaken, nameten en wat nodig is vervangen - reviseren; duurt langer, is in 1e instantie duurder, maar je weet aan het eind wat je er in hebt zitten, i.t.t. geval 1 :+)

.. de keus is aan jou ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Wat houdt reviseren dan juist in? Is daar een werkwijze voor wat eerst moet of kan ik dat ergens nalezen? Wat kan ik het beste zowiezo vervangen bij de eerste optie?
Mvg
Blackmini

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Reviseren wil zeggen alles vernieuwen wat te vernieuwen is.

Stel dat de motor enorm veel olie verbruikt?
Dan kunnen er nieuwe overmaat zuigers in, het blok wordt gevlakt, de kop vlakken met nieuwe kleppen, lagerschalen van de krukas, enz,enz, je hebt dan na een revisie in feite een kompleet nieuwe tweedehands motor.
Voor zo'n inwendige ingreep ben je toe verwezen aan een revisie bedrijf, deze hebben de kennis en de machines hiervoor.

Hetgeen mijn naamgenoot al heeft vermeld kom je daar pas achter als je alles uit elkaar haalt, maar wanneer je geen nota hebt om te kunnen zien wat er werkelijk aan scheelt laat hem dan dicht.

De andere mogelijkheid is vervang de keerringen van de aandrijving en eventuele pakkingen, bouw de motor in en probeer de motor uit, op deze manier leer je de prestatie van het blok kennen en eventule problemen die zich voor kunnen doen.
Dit is wederom wat mijn naam genoot bedoelt met quick en dirty. Dit wil niet zeggen dat je de motor kent na een blokje rond te hebben gereden of 100 km achter zijn kiezen heeft gebold, daar zijn wel meer km's voor nodig.

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

.. het probleem is dat je van afstand geen diagnose kan geven.
Wij weten niet wat je capaciteiten zijn om een motor te demonteren en wat voor ervaring je hebt met de Mini-motor specifiek ? Dan weten we niet wat voor blok het betreft: is het uit een rijdende Mini gekomen of heeft het al 5 jaar stil gestaan in een schuur ?
Zelfs dan is er geen garantie: mijn Van is naar mijn huis komen rijden, maar dat blok was toch duidelijk aan revisie toe ( http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/gearout1.jpg )
aan de andere kant is het huidige 1100 blok wat er nu in zit veel beter, terwijl dat enkele jaren in een schuur stil had gestaan ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Dus, ik zal het volgende doen.
Keerringen vervangen, pakkingen van al het geen op de motor zit vervangen, alles opkuisen en installeren en dan maar hopen dat hij goed rijdt. Het motorblok is een 1100 (A-type) (lange slag , 3.44 diff standaard).

Wat wil dit allemaal zeggen? wat is bv lange slag? De rest weet ik ongeveer wel. Is dit een goei blok dan?
Mvg
Blackmini

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

lange slag = 83.75 mm (een standaard 1000 heeft een slag van 67.2 mm bij dezelfde boring (64.57 mm))

Er is niks mis met een 1100, het karakter is anders dan van een "normale" 1000 - wat meer pk (45/49 i.p.v. 40), maar bij lagere toeren ...

De meeste 1100 blokken zijn ouder dan veel 1000 blokken die je ook overal voor weinig kan vinden.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

1100 staat wat meer bekend om oliezuipen...

Dit komt bij 9 van de 10 gevallen door vastzittende olieschraapveren! We laten nu ook een blok reviseren. Alleen het draaiend gedeelte dan, de rest doen we zelf.

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

[size=75:k2fkhq37][topics samengevoegd - Crispy][/size:k2fkhq37]
Hoi!!
Ik heb een Mini 1100 Special uit 1977 gekocht.
Voor het eerst een Mini restaureren!! (heeft ie ech wel nodig)
Helemaal happy natuurlijk maar nu wil ik weten of het moeilijk is om zelf het blok te reviseren.
Wat zijn bijvoorbeeld dingen waar ik op moet letten en heb ik er speciaal gereedschap voor nodig.
Groeten Spence.

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

heey Spence..

via de zoekoptie kan je genoeg informatie vinden of het reviseren van motorblokken en welke tools je daarbij nodig bent..

link

Jaapio

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

... zoals bijvoorbeeld dit topic, specifiek voor een 1100, lees het even door. Maar er is eigenlijk niet zoveel verschil qua werkwijze en gereedschappen etc, dus je zou ook bijvoorbeeld in dit topic over een 1300 kunnen kijken voor wat meer informatie:
link

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

voor mij is het ook meer duidelijk nu
bedankt voor de info.

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

[size=75:2u9y9avl][i:2u9y9avl][Topics samengevoegd - Tincu][/i:2u9y9avl][/size:2u9y9avl]

Ik heb zondag een ritje naar Oegstgeest gemaakt om onderstaande motor op te komen.
Deze motor komt uit een Metro met 80.000 km op de teller.
Voordat dit nieuwe hart in mijn Mini gaat verdwijnen wil ik hem eerst nog na gaan kijken en uit elkaar gaan halen.
Dit heb ik echter nog nooit gedaan, dus alle tips en adviezen zijn welkom !!

Vraag 1: waar te beginnen ?

Alvast bedankt voor de tips/adviezen/commentaar
Ik hoop via jullie een hoop input te krijgen om zo het projectje tot een goed einde te brengen.

Groetjes,
Ferdy

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Kleppendeksel eraf,
Cillinderkop eraf.

Etc...gewoon alles uit elkaar halen.

Ik zou zowieso:

Alle pakkingen vervangen. Dat is standaart.
Voor de rest wat je zelf wilt. Ik ken het blokje, ik heb de body namenlijk waarbij die stond haha.

Ik zou paar topic's doorhalen. zo kan je ideeen doen wat je precies wilt.

Wil je hem opknappen
Reviseren
Tunen
etc...

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

en hoe te beginnen ?
speciaal gereedschap nodig ?
waarmee ist blok mooi schoon te maken ?

default

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Ferdy1978 schreef:
waarmee ist blok mooi schoon te maken ?



Heel veel remmenreiniger. Werkt echt super! Hiermee maak ik ook altijd onder de motorkap schoon!

Veel succes!

Groeten Ralf

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

hoe te beginnen?

Begin eens met een haynes of een ander mini werkplaatsboek aan te schaffen waarin de 1275 metro ook beschreven staat.

Ga je blok rustig uit elkaar halen. Begin bij de cillinderkop. Haal alles los. Kijk goed waar alles hoord, maak desnoods veel foto's zodat je weet hoe je alles terug moet plaatsen. Kijk als je je kop eraf hebt wat de staat is. Moet je je kop reviseren? Nieuwe klepseals, nieuwe zittingen etc. Dit is allemaal te vinden via de zoekfunctie.
Laat je kop vlakken dat zowieso.
Je blok verder uit elkaar halen. Gewoon alles loshalen zoals versnellingsbak, koppelingshuis etc.

Draaiende gedeeltje kan je beter in elkaar laten als je er niet veel van af weet, als dit draaid en er goed uitziet is het goed.


Speciale gereedschap heb je wel nodig, zoals een vliegwieltrekker om je vliegwiel en koppeling van je as af te krijgen. Dit kan je vast wel ergens lenen. Voor de rest valt het wel mee met speciaal gereedschap.


Om je blok schoon te maken, lekker ontvette met wasbenzine etc. Staalborstel op de boor doet wonderen. En weer ontvette. En spuiten maar, goed zorgen dat alles goed ontvet is.

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... c&start=45

Dit is mijn topic link, ik heb ook me 1275 opgeknapt dit kan je hier vinden. Altijd handig zoiets.

Suc6 ermee :)

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Ferdy1978 schreef:
Vraag 1: waar te beginnen ?



Uhm met de zoekfunctie te gebruiken en de forumregels te lezen:

Gebruiksregels Mini Showcase":1bce77yd]Geen uitgebreide technische verhandelingen en/of bespreken van technische problemen die je ondervind.[/quote:1bce77yd]

Dat soort zaken en de reacties hierboven gegeven horen in de techniekfora thuis.

Maar veel succes met je project.

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

om even er vol tegen in te gaan.

if it ain't broke don't fix it!!!!

Oftewel waarom zou je een werkend blok uit elkaar halen met alle risico's van dien.
gewoon schoon maken schakel en aandrijfas keerringen verversen en rijden met die hap.

als je het perse wilt doen dan zou ik gelijk voor een volledige revisie gaan (boren, honen hele rataplan)

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Hier sluit ik me bij aan :)

Dennis

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Ik heb je topic even aan een bestaand topic gehangen waar dergelijke zaken al eens besproken zijn. Ik hoop dat je er iets aan hebt :)

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

[size=85:1sdfosih][topics samengevoegd - Crispy][/size:1sdfosih]
Ik heb gister een 1275 MG Metro blok opgehaald,
nu wil ik het blok er rond de Kerst in gaan hangen zonder al te veel gedoe.

ik heb samen met een maat een lijstje gemaakt met spullen die ik sowieso nodig heb voor het overhangen.
Mis ik nog iets ?

- Outer CV boots 2x
- Inner CV boots 2x
- Waterpomp
- Nieuwe motorrubbers
- Uitlaatpakking
- 4 NGK bougies
- Kleppendeksel pakking

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Ferdy1978 schreef:
1275 MG Metro blok, wat nu...



Showcase aanmaken!

Even voor de duidelijkheid. De homokineet hoezen hebben we maar in de lijst gezet omdat de aandrijfassen straks toch eruitliggen en we er makkelijk bij kunnen.

En er komt een hif 6 op te zitten! (dus zojuist gevraagd wat t verschil was)

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd (waarin je vorig jaar een vergelijkbare vraag gesteld hebt) zodat de informatie bijelkaar blijft.

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Mis ik nog iets ?



zie stukje over 'metro engine upgrade' in:
http://www.ime.org.uk/ime/m/metro_info.html

als het het blok is op de foto eerder in dit topic, zie ik bijvoorbeeld de kabelbediening van de koppeling nog zitten ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Dank, Theo !

Nee het is een ander blok geworden.
Ik zal er zo spoedig mogelijk een foto van maken en je hier posten.
Dan kun je zien wat er nu weer in de garage staat :P

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

dus ook schakel en aandrijfas keeringen vervangen ferdy! (in je verlanglijstje zetten dan maar)

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Hier even snel twee foto's van het blok + toebehoren:


RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

hmmm ... er zit al een kachelkraan op dus hij komt niet recht uit een Metro :)" title="Evil" />

zit er nog een motornummer op ? of een alu-id-plaatje onder 1 van de schroeven van de vlotterkamer van de carb ?

het koppelingsarmpje is niet te zien en het thermostaathuis is ook weg, de aansluiting voor de uitlaatpijp(en)? op het spruitstuk zijn ook niet te zien ...
het is wel een A+ .. maar verder kan het van alles zijn :P

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Theo van den Bogaard schreef:
de aansluiting voor de uitlaatpijp(en)? op het spruitstuk zijn ook niet te zien ...



Maar Ferdy moet ook meteen een LCB eraan hangen! En natuurlijk goed inlaatspruitstuk voor de carb!

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

motornummer is:

12HC21AA 105820

*edit* dan kom ik uit op:

12H/-/ 1275 Mini With solid wall block 1275, Allegro, Austin 1300cc
C21 9.75 : 1 1986/7 Metro 1.3, 3.44 diff, gelood
En AA: carburetter crankcase ventilation and air temperature control

*edit2*
of is het dan:
12G/Ta/H ADO17 shape Wolseley, Riley, MG & Vanden Plas fitted with S rods

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

C21 9.75 : 1 1986/7 Metro 1.3, 3.44 diff, gelood
En AA: carburetter crankcase ventilation and air temperature control




bovenstaande zijn dan de relevante gegevens ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

dus wel uit een Metro als ik het zo lees,
wat wil die laatste AA precies zeggen ?

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Tot nu dan in de lijst:

- Outer CV boots 2x
- Inner CV boots 2x
- Waterpomp
- Nieuwe motorrubbers
- Uitlaatpakking
- 4 NGK bougies
- Kleppendeksel pakking
- Aandrijfas keerringen
- Schakelkeering
- bovenste radiator slang
- V snaar

anything else?

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

carburetter crankcase ventilation


slangetje(s) van de carterontluchting naar je luchtfilter

air temperature control


een klep in de aanzuigslang van je luchtfilter die open of dicht gaat


..
anything else?

- verse olie en filter

als er een lcb komt, maak dan de stage 1 kit af ..

verder kan je nog e.e.a. nodig hebben dat afhangt van de Mini waar 'ie ingaat (hulpkoppelingscilinder - radiatorbeugel - etc. )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

MiniJoey schreef:
Tot nu dan in de lijst:

- Outer CV boots 2x
- Inner CV boots 2x
- Waterpomp
- Nieuwe motorrubbers
- Uitlaatpakking
- 4 NGK bougies
- Kleppendeksel pakking
- Aandrijfas keerringen
- Schakelkeering
- bovenste radiator slang
- V snaar

anything else?



Ja, de benzine pomp... :P

Wat Theo bedoelde is dat het wel een Metroblokje is, maar niet rechtstreeks uit een Metro komt en dus eerst in een mini gehangen heeft(afgaande van de kachelkraan)..

Eventueel heb ik nog een Metro spruitstuk incluis voorpijp die onder bij de schakelstangen uitkomt en waar je gelijk een linkpipe aan kan hangen. Werkt net zo goed als een LCB(volgens D.Vizard...) maar kost minder...

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Benzinepomp zit erbij op de foto te zien! maar goed zal je credit geven!
Pakking voor benzinepomp :D

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

and the list goes on and on... ;)

default

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

[size=85:z80jco2v][topics samengevoegd - Crispy][/size:z80jco2v]
Hallo,

Ik ben bezig om een nieuwe motor in mijn Mini te plaatsen, maar wil graag alle pakkingen en rubbers vervangen.

Heb een kaal blok dus moet alles overzetten.

Waar kan ik de onderdelen die ik nodig heb goed(koop) kopen en wat heb ik precies nodig?

Als iemand mij kan helpen: Graag!

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

goedkoop(er) -> Engeland winkels

voor normale prijzen zei sponsors hiernaast. ->

wat je allemaal nodig hebt hangt af van hoe ver je het nieuw in te bouwen blok uit elkaar trekt.., maar ik zou iig alle olie keerringen vervangen en bij montage nieuwe motorrubbers gebruiken.

default

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

bedankt voor de info!

Ik weet dat de keerringen allemaal nog goed zijn, maar wil de pakkingen en de motorsteunrubbers dus vervangen.
Ik heb er veel moeite met nieuwe koppelingsplaten te vinden online, klopt dit?

Die zijn nl ook versleten :)

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

koppelingsplaat? verto of pre verto??

ik heb nog een pre verto plaat liggen, die weg mag...

default

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

ik heb eerlijk gezegd geen idee... wat is het verschil en hoe kom ik daar achter?

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Hier het topic over het verschil tussen Verto en non-Verto.

default

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Dankjewel!

Ik ga deze week eens bij het blok kijken, dus ik laat het zsm weten!

Bedankt voor alle reacties en ik hou jullie op de hoogte.

RE: Motor blok gekocht, hoe zelf in orde maken?

Ik heb de vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het eens door.