motor buiten de auto laten draaien

default

RE: motor buiten de auto laten draaien

Hallo,

ik wil zoals het onderwerp al doet vermoeden de motor testen buiten de auto. Allen nu mijn vragen:

1. moet hij heel vast staan het blok ?
2. kan ik de ..... (waar je aandrijf assen in steekt) afdichten en dan het blok weer vol gooien met olie?
3. is het het handigst om de kabelboom er ook gewoon naast te leggen en alles aan te sluiten ?

RE: motor buiten de auto laten draaien

Blok hoeft niet echt vast te staan. En waarom wil je die dingen dichtmaken? Er komt geen olie uit. Een kabelboom is ook niet nodig. Ik zou wel een olie -temperatuurmeter/ -drukmeter eraan hangen zodat je een en ander in de gaten kunt houden. En verder is een choke kabel wel handig. Voor de rest heb je niet veel nodig volgens mij.

default

RE: motor buiten de auto laten draaien

Omdat alle olie daar uit liep volgens mij toen ik het blok er uit had.

Maar wat geef ik dan allemaal voeding ? en hoe start ik dan zonder de kabel boom ?
Stroom op de start motor en klaar ?

Gr Tom

RE: motor buiten de auto laten draaien

je kan het blok niet starten zonder de koppen van de aandrijfas er in te zetten anders stroomt idd de olie er gelijk weer uit , je kan de aandrijfas uit elkaar halen , en dan de kop die normaal in de bak steekt er weer in drukken , dan lekt ie niet meer.
maar zonder koppen loopt de olie er geheid weer uit , en ik zou het blok toch wel even wat steun geven , want het kan zijn dat ie niet lekker loopt waardoor ie stottert, en over de kop slaat , dus wel even goed tegen houden, en vooral met het gas geven want dan wil die nog wel eens 1 kant uit trekken.

RE: motor buiten de auto laten draaien

De koppen moet je idd laten zitten. Ik d8 dat je bedoelde dat je die dicht wilde maken. Als ze erin zitten lekt ie geen olie als het goed is.
Vastzetten kan natuurlijk nooit kwaad, maar echt nodig is het niet volgens mij.

default

RE: motor buiten de auto laten draaien

En de kabel boom er ook gewoon langs leggen denk ik kan ik het dashboard ( de meters) zien lopen zoals temp en toeren enz. toch ?

RE: motor buiten de auto laten draaien

Als ik dus een motortje op de kop kan tikken kan ik hem vrij eenvoudig testen begrijp ik? Waar moet ik op letten dat wel aangesloten moet zijn?

default

RE: motor buiten de auto laten draaien

[size=75:1yxj1n7h][topics samengevoegd - Crispy][/size:1yxj1n7h]
Ik heb eens gehoord, en weet dat het kan, dat je een motor kan laten lopen zonder dat de motor in een mini zit aan een draadboom.

Bij mij is bekend dat je een klein tankje met bezine aan de cabarateur moet vast maken en een geinproviseerde gaskabel aan de cabarateur moet maken.

Het probleem is alleen dat ik niet weet hoe ik het stroom schema moet opstellen.

Weet iemand hoe dit stroomschema moet lopen?

van accu naat startsoloniode-> naar bobine-> verdelerkap -> ???????

alvast bedankt voor jullie hulp

RE: motor buiten de auto laten draaien

je hebt een goede massa nodig...

verder een contactslotje om de startmotor te laten draaien en moet je een stuurstroom aansluiten voor de startmotor..

default

RE: motor buiten de auto laten draaien

beste red flame.

waar moet ik het stuurstroom vndaan halen en op welke manier moet ik het contactslot aansluiten (waar tussen) ? [/img]

RE: motor buiten de auto laten draaien

dikke plus kabel van accu naar startmotor, dan een draad van de accu naar het contactslot, het contactslot heeft 2 uitgangen, standje 2 en 3.

standje 2 een kabel naar de + van de bobine
standje 3 een kabel naar je startrelais (ook op startmotor afhankelijk van bouwjaar van het blok)

de - van de bobine verbinden met de draad van de ontstekingspen.

verder een stevige massa maken op het blok naar de accu...

volgens mij ben je er dan wel...

ik zou zelf nog moeite doen voor een oliedrukmeter/lampje en een temperatuurmeter...

RE: motor buiten de auto laten draaien

Paul

Zelf heb enige tijd geleden een constructie gemaakt om een motor blok op te zetten.
Op deze constructie zit een gashandel, een choke en een paneeltje.
Op dit paneel zit een schakelaar om spanning op het geheel te zetten (contact) daarnaast een startknop een lampje voor de olie druk en de dynamo.
Verder zitten er twee aanluitingen voor de temperatuur meter en de spanning.
Zie ook bijgaande foto's



Het tankje aan de linkerkant (foto links)is de benzine tank.
Het geheel heb ik gemaakt om te kunnen testen. (digitale water- en olie temp. meter, toerenteller, ect.)
De accu staat nu ook op de constructie. Daarnaast zit er nu ook een uitlaat aan.

Groet

Leon

RE: motor buiten de auto laten draaien

Paul, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door

default

RE: motor buiten de auto laten draaien

[size=85:114f1ajs][topics samengevoegd - Crispy][/size:114f1ajs]
wie weet hoe ik de motor buiten auto laten draaien.
het gaat eigenlijk om de electrische schema van de aansluiting van ontsteking en dynamo.
zodat ik mijn blok op de werkbank kan laten lopen.
ik heb de startmotor al via een oud start relais gedaan.

RE: motor buiten de auto laten draaien

ook handig om te weten als je ergens een motortje op de kop kan tikken dat al uit de wagen ligt lijkt mij..

RE: motor buiten de auto laten draaien

als je spanning op de bobine zet, kun je de startmotor met startkabels starten
nu alleen nog een soort benzinetankje maken
dit kan bij de oudere types met een gewone ontsteking en carburateur met mechanische benzinepomp
bij een electrische brandstofpomp moet je die ook van stroom voorzien
de motor loopt wel een tijd op de accu dus de dynamo is niet direct nodig

RE: motor buiten de auto laten draaien

wel een dynamo en v-snaar spannen, anders koelt ie nit echt, oftewel je moet ook iets van een koelsysteem maken, zonder lijkt me niet echt aan te raden...

RE: motor buiten de auto laten draaien

Meestal doe je dit zonder koelsysteem , is niet zo erg als de motor maar 20 seconden draait.
Op youtube zie je hier genoeg filmpjes over , ook van mini motoren.

RE: motor buiten de auto laten draaien

Ja, van die filmpjes waar ze anderhalve minuut flink lopen te gassen (5000 RPM+) met een 1300 zonder koeling... |:(

RE: motor buiten de auto laten draaien

sleutelaar, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd.

probeer in het vervolg aub eerst even de zoekfunctie voor je een nieuw topic opent, er staat al heel veel informatie op het forum...

default

RE: motor buiten de auto laten draaien

Tefflar schreef:
Ja, van die filmpjes waar ze anderhalve minuut flink lopen te gassen (5000 RPM+) met een 1300 zonder koeling... |:(


Stel he, als waterpomp lek is en je rijdt urenlang bruut met motor. Zou het dan kunnen dat de motor nog steeds hele tijd nog steeds ok blijft :?.

default

RE: motor buiten de auto laten draaien

@Brutesound.. beetje offtopic. Het is niet slim natuurlijk om door te blijven rijden als je koelsysteem lekt. Mocht je systeem lekken, doe er dan snel wat aan ;)

Wellicht meer info hier of hier

default

RE: motor buiten de auto laten draaien

mini_man schreef:
@Brutesound.. beetje offtopic. Het is niet slim natuurlijk om door te blijven rijden als je koelsysteem lekt. Mocht je systeem lekken, doe er dan snel wat aan ;)

Wellicht meer info hier of hier



Thnx voor je zorgen. Ik ben niet helemaal zeker van dat ie leeggelopen was, daarom reed ik nog mee door.
In koelsysteem gaat er 4,5 liter in. Na iedere rit laat ik hem afkoelen. Vervolgens moet ik halve liter bijvullen, ook na ritjes van uren. Waaschijnlijk loopt hij niet helemaal leeg, en temperatuurmeter blijft stabiel. Er gutst wel wat spetters rond bij waterpomp en dynamo.

Motor wordt na tijdje toch wel keer grondig aangepakt. :).

RE: motor buiten de auto laten draaien

Hierbij een electrisch schema om een motor stand-alone te kunnen laten draaien.



Zie ook eerdere foto's in dit topic.

Groet Leon

default

RE: motor buiten de auto laten draaien

Helemaal top! d:)b

En inderdaad, een hele constructie die je daar gemaakt hebt!