motor demonteren

RE: motor demonteren

Ik ben van plan om enkel de motor (zonder subframe) en al wat er aanvast hangt uit de mini te halen. Daarom heb ik alles al eens bekeken maar het enige wat ik nog niet weet hoe te demonteren is de aandrijving van de wielen aan het blok (differentieel als ik mij niet vergis)
Wie oh wie kan mij dit even uitleggen. Er is al veel over geschreven maar dit ben ik nog niet tegengekomen.
Tim

RE: motor demonteren

Je kunt alle zgn. 'Ball joints'
(Nederlandse term is me ff ontschoten) los halen met een speciaal stukje gereedschap -> ball joint seperator.
Daarna trek je de aandrijfassen inclusief de remdelen zonder enige moeite uit het differentieel.

Het schijnt echter ook dat als je de motor eruit takelt, je de assen terwijl hij een stukje uit het subframe hangt er ook uit kan trekken. Zo hoef je niet alle remdelen/ophanging eraf te halen, maar de ruimte die je dan hebt lijkt me erg beperkt om te werken.

veel suc6

RE: motor demonteren

ik denk dat hier een fuseekogeltrekker genoemd word, het klopt inderdaad dat je daarmee alle kogels los kan maken, even met de hamer optikken en ze schieten los(als het goed is) :)
Om vervolgens de assen uit je blok te halen zul je weer een apart gereedschap nodig hebben, een soort wipper om de assen los te wippen(eerst olie aftappen)
ook kun je de metalen bandjes losknippen die om de binnenste hoesjes zitten, de olie kan er dan in blijven omdat je jampotjes of hoe het ook heet blijven zitten.
Als laatste is het mogelijk om enkel de bandjes door te knippen en de moter omhoog te takelen zodat de assen er uitvallen(heb ik zelf nooit gedaan maar schijnt te kunnen, succes verder

RE: motor demonteren

ik heb mijn motor er uit gehaald en wat ik gedaan heb is de rubbers die onder je schobreker zitten losgehaad deze zitten met een kruiskopschroefje vast daar heb ik een wig van dezelfde dikte tussen gelegd toen de auto opgekrikt me bovenste fuseekogel los en me stuurkogel dan komt je wiel naar beneden en blijft je schokbreker omhoog zitten door de wig (wel uitkijken dat je je remslang niet teveel belast)
toen heb ik hety bandje van me binnenste ashoes los geknipt en toen had ik genoeg speling om me as uit de differentieel te trekken ik hoop je een beetje geholpen te hebben suc6

default

RE: motor demonteren

jongkokkie schreef:

Om vervolgens de assen uit je blok te halen zul je weer een apart gereedschap nodig hebben, een soort wipper om de assen los te wippen(eerst olie aftappen)

:?

Snap niet helemaal wat je bedoeld.
Het meest eenvoudige is om van het motorblok alle bevestigingsrubbers los te halen.
Een takeltje er boven hangen met een stropje om het blok. Hierna stukje voor stukje het blok omhoog hijsen. Wanneer het blok een 3 tot 5 cm vrij hangt van de onderste motorsteunen kan je het blok een beetje draaien zowel naar links als rechts. Wanneer je dit doet kan je de assen zo uit de homokineet (binnenste koppeling) trekken. Doe eerst de langste as en vervolgens de kortste as. Als de assen er uit zijn kan je het blok verder omhoog hijsen.
(wel eerst de carb. en dynamo verwijderen ivm ruimte)

Als het blok er uit is, verwijder dan de splitpen/borgpen van de centrale wielmoer. Hierna kan je deze losdraaien en de assen er uit kloppen met een nylon of houten hamer.(let op ;linkse en rechtse draad)

De binnenste koppeling kan je met behulp van een bandenlichter uit het diff. drukken.

Houd er wel even rekening mee dat je je Mini aam de voorzijde op assteunen hebt staan.

succes

grtzz Martin

RE: motor demonteren

Houd bij het uittakelen van het blok rekenschap dat je ook nog de kabel van de km-teller los haalt.

RE: motor demonteren

Vergeet ook niet je versnellings hendel van je pook naar je versnellingsbak los te halen. Anders krijg je gegarandeerd problemen met het takelen.

Suc 6


Dennis P

RE: motor demonteren

wat ik bedoel is dat je of de binnenste stofhoesjes met losmaken en de bandjes door moet knippen, of je moet een soort vork met een blokje eraan tussen de potten(ik noem het maar zo) en het blok zetten en dan de assen eruit tikken, je moet dan inderdaad wel de olie aftappen anders stroomt het eruit.
Zo heb ik het gedaan tenminste

RE: motor demonteren

Nadat je de bovenste fusees hebt losgemaakt en de flenzen naar buiten hebt gekanteld kan kan je 2 kanten op:

- met ene schroevedraaier de potjoints uit het diff tikken (olie aftappen)

- de bandjes om de stofhoezen (potjoints) losknippen en dan de aandrijf as uit de potjoint trekken. (olie blijft in het blok)

Wouter

RE: motor demonteren

dat bedoel ik ook, alleen heb ik een speciale vork om de potjes los te wippen

RE: motor demonteren

zonder zo'n vork (wig) is het vrij lastig om de potten uit de uit het diff te tikken als de motor nog in de auto hangt, ze kunnen nogal vast zitten :)

bandjes losknippen is makkelijker. wel uitkijken dat het inmiddels heel vloeibare vet er niet op de grond druipt:)

Wouter

RE: motor demonteren

Bedankt voor alle reacties! Ik heb aan de hand van deze informatie het klusje kunnen klaren. Ik wist voor ik begon totaal niet hoe het in elkaar paste maar nu kan ik helemaal aan uit. Ik heb gewoon de 2 bovenste fuseekogels los gemaakt zodat de remtrommel iets naar buiten kan en heb dan de as eerst uit de trommel getrokken en dan uit het dif. Ik heb wel de ijzeren bandjes doorgeknipt omdat de potten vast zaten.
Nu kan de motor eruit en de restoratie verdergezet worden.
Tim

RE: motor demonteren

hallo, ik had nog een vraagje hierover,
Voor je de motor er uit kunt nemen, moet je dan neit eerst de radiator er uithalen of zo? of komt ie gelijk helemaal mee met de motor? en meot je dus enkel de motorsteunen lossen en de steekassen eruit halen?

RE: motor demonteren

Wa ti kgedaan heb bij een motorwissel:
Radiator eruit(eerst koelvloeistof aftappen voor zover t ken)
Carb verwijderen
Motor steunen los
Schakelstang los
Koppeling slang losmaken
kabeltjes ontkoppel
Verdeelkap eraf(anders beschdig je m miskien, en je hebt meer speelruimte)
Spruitstuk los en verwijderen
Motor in de takels
Stukkie omhoog en aandrijfassen eruit friemelen (eerst lang dan kort)
Motor er helemaal uithalen

Erik

RE: motor demonteren

heh, mooie beschrijving, maar ff een onbenullig detail, die radiator, eruit, kun je toch heel moeilijk aan om de tubes los te koppelen, niet?
en zit ie gevezen?
thanks!!! :D

RE: motor demonteren

Uhm J-man begrijp niethelemaal wat je bedoel maar die radiator verwijderen is niet zo moeilijk. Je maak de slang aan de bovenkant los. Onderop zit er ook een. Het probleem kan zijn dat het schroevje niet naar boven wijst en dan moet je ff friemelen. Dan nog de beugel van de termostaat los en de bout onderaan de radiator. Dan is je radiator klaar voor verwijdering

Erik

RE: motor demonteren

Ja, sorry daarvoor. Ik heb het al wel geklaart, want na 1 minuut bestuderen had ik het al door. 2 vijsjes boven aan de cilinderkop, en 1 boutje onder in de langsriching. Ik heb de tubes met moeite los gekregen want uiteraard waren ook die klemmetjes verroest! :x eum, de onderste tube, kan je toch onmogelijk aan om aan de radiator los te maken (denk ik toch) dus is ie met tube en al eruit gekome.
even een opmerking: de fan zit behoorlijk in de weg, is om de radiator er uit te halen, kan dat? dat het een beetje klemt? of moet je dat beschermkapje van de radiator afhalen waar de fan mooi inpast :? ?
( tis er al uit hoor, maar om te monteren later is er mess een betere mogelijkheid...)

Bedankt!! :)

default

RE: motor demonteren

Ik heb de radiator er gewoon opgelaten toen ik de motor uit m'n mini takelde... net zo makkelijk. Die komt er met motor en al uit.

Nanne

RE: motor demonteren

Mini Martin schreef:
Doe eerst de langste as en vervolgens de kortste as. Als de assen er uit zijn kan je het blok verder omhoog hijsen.
(grtzz Martin



welke as zit aan welke kant? ik heb het een jaar geleden uitelkaar gehaald en weet het echt niet meer. kan altijd gokken heb 50% kans dat ik het goed doe, maar als jij het zeker weet doe ik dat liever.
bvd :)

RE: motor demonteren

Ha paneermeel,

de as aan bestuurdes zijde van de auto is de langste van de twee.

RE: motor demonteren

J-man:
De onderste bout ken je aan de voorkant er uit draaien. Het schroefdraad zit in de klem. Je haalt dus gewoon de hele bout eruit.
DE radiator eruit halen is ook niet zoveel werk. Gewoon een beetje draaien en kloten. De eerste keer is altijd lastig, tweede keer een stuk makkelijker.

Erik

RE: motor demonteren

Bedankt erik, maar heb de klus al geklaart. :) beetje voor beetje, word ie lichter en lichter.
Het is idd wel wa draaien en kl*te om hem er tussenuit te krijgen, dus is het mess makkelijker om hem de monteren op het motorblok voor de motor er ingaat??

groetjes O:)

RE: motor demonteren

Zelf zouik dat niet doen, omdat je radiator nogal gauw stuk ken gaan(die koelribben dan). Dus ik zet hem er later in. Het voordeel is ook dat je motorblok meer gekanteld kan worden. Je moet af en toe wel s froeten om die aandrijfassen los of vast te krijgen.

Erik

default

RE: motor demonteren

paneermeel schreef:
Mini Martin":r5flhhf7] Doe eerst de langste as en vervolgens de kortste as. Als de assen er uit zijn kan je het blok verder omhoog hijsen.
(grtzz Martin



welke as zit aan welke kant? ik heb het een jaar geleden uitelkaar gehaald en weet het echt niet meer. kan altijd gokken heb 50% kans dat ik het goed doe, maar als jij het zeker weet doe ik dat liever.
bvd :)[/quote:r5flhhf7]

Kijk eens op deze foto. Zet em denkbeeldig op de wielen en zie, de langste aan de bijrijderskant. (Dus de kortste aan bestuurderskant.)

grtzz Martin

default

RE: motor demonteren

ricardomini schreef:
Ha paneermeel,

de as aan bestuurdes zijde van de auto is de langste van de twee.


Als je een rechtsgestuurde hebt wel ;)

grtzz Martin

RE: motor demonteren

het kan btw ook nog anders:
1 subframe helemaal ondersteunen (met de motor er nog in) met bakstenen of iets dergelijks.
2 alle verbindingen van het subframe en de motor met de carrosserie losmaken (bijvoorbeeld schakelstang, stuurinrichting enz)
3 ff wat sterke vrienden opbellen
4 til de carrosserie met zn allen op en draag em over de motor heen.

werkt perfect! en je hoeft niet een motortakel te huren die je dan weer moeilijk moet vervoeren enzo.

RE: motor demonteren

Sjoerd schreef:

3 ff wat sterke vrienden opbellen
4 til de carrosserie met zn allen op en draag em over de motor heen.



Met 2 personen is t te doen, mits alles goed ondersteund en los is.

default

RE: motor demonteren

Ja das leuk. Vooral als je een motor wilt uitwisselen. (1000=>1300)
Hoezo extra werk.

grttzz Martin

RE: motor demonteren

Mini Martin schreef:
Ja das leuk. Vooral als je een motor wilt uitwisselen. (1000=>1300)
Hoezo extra werk.



Als je die 1300 inclusief suframe heb gekocht..... :P

RE: motor demonteren

Mini Martin schreef:
Zet em denkbeeldig op de wielen en zie, de langste aan de bijrijderskant. (Dus de kortste aan bestuurderskant.)

grtzz Martin



thanxx :D word het geen gok meer. wel ff goeg nadenken over hoe de foto moet zien. maar inderdaad de kortste zit voor de bestuurder dus kan het niet fout gaan. :)

RE: motor demonteren

paneermeel schreef:
dus kan het niet fout gaan. :)



Hoe krijgen ze het toch in elkaar in het fabriek? :? |:( ?

RE: motor demonteren

In de fabriek zetten ze het motorblok met toebehoren eerst op het subframe en laten daarna de body erover zakken. Heb je ff meer de ruimte. Dus wij kennen lekker klooien.

Erik

RE: motor demonteren

Het blok loshalen door de auto over het blok heen te tillen is wel wat meer werk. Je moet nl. ook remleidingen etc loshalen. Je kan je veel meer werk op de hals halen.

Om dan 25 euro (per weekend) te besparen door geen takel te huren? Kan vervoerd worden in een mini, haal je passagiersstoel er dan uit.

Wouter

RE: motor demonteren

Ik heb nu wel grief om het blokje er uit te takelen hoor. Niet daar van. De kapoot eraf, en je kunt er vrij makkelijk aan denk ik. Heb nu de radiator verwijdert en en carburator. men had me gezee da ik dan meer plaats heb om het blokje er uit te krijgen, (kantelen en zoo...) we zien wel binnekort alst zo ver is. Hopelijk gaat alles goed dan :)

RE: motor demonteren

Dit weekend het blok eruit gehaald bij mijn Mini en een ander blok erin gezet.

Alles losgehaald, muv de rembekrachtiger. takel aangesloten en blok gaan liften door het blok te sturen zijn de assen eruit gekomen.

Bij montage van het nieuwe blok aan een kant de fusee los gemaakt om de assen goed in het dif te krijgen. En het blok weer vast gezet. Totale tijd 6 uurtje werk inclusief het blok schoonmaken en spuiten. Nu nag alles aansluiten. :D

RE: motor demonteren

Het aansluiten is ondertussen ook al gebeurt en Prutser kan weer lekker rijden in de mini :D :D

RE: motor demonteren

Vanmorgen 165 op de teller en in 23 minuten in Eindhoven ! Werkt goed allemaal. En ik ga trouwens voor de optie blok eruit takelen ipv de carrosserie over het subframe te tillen. Je wil niet weten hoe zwaar die kombi in zijn geheel is.

Sebastian heeft er nog steeds een litteken van in zijn rug toen we het subframe met blok radiator stuurstang remschijven etc etc uit de Peugeot wilde halen !

AUW :+)

RE: motor demonteren

prutser schreef:
En ik ga trouwens voor de optie blok eruit takelen ipv de carrosserie over het subframe te tillen. Je wil niet weten hoe zwaar die kombi in zijn geheel is.



Dat valt best mee, heb het een keer alleen gedaan :x. Maar met twee man gaat het perfect! :). Maar als je een takel hebt is het handiger om de motor er bovenlangs uit te halen, dan hoeven de remleidingen niet los ed.

RE: motor demonteren

Wouter schreef:
de bandjes om de stofhoezen (potjoints) losknippen en dan de aandrijf as uit de potjoint trekken. (olie blijft in het blok)




Als je de bandjes doorgeknipt hebt, hoe doe je het dan bij het inelkaar zetten? kan je daar nieuwe bandjes overheen zetten?
Zijn de stofhoezen ook als geheel nieuw te krijgen?

thanx

default

RE: motor demonteren

hmmm. ken net in mijn garage:
link
Vanavond nog 'effe' het subframe er uit halen.. Dan de vloer effe repareren, dan het nieuwe subframe eronder, en het nieuwe blok erin...

1300cctjes, en op naar de 160!

Rob

RE: motor demonteren

Als je de bandjes doorgeknipt hebt, hoe doe je het dan bij het inelkaar zetten?



Nieuw homokineetvet erin en weer terug duwen.

kan je daar nieuwe bandjes overheen zetten?


Yep, gewoon een tiewrap, of meerdere tiewraps achter elkaar.

Zijn de stofhoezen ook als geheel nieuw te krijgen?



yep, maar dan moet je de homokineet eraftikken om de nieuwe erop te zetten... Vaak zijn de oude nog prima.

Wouter

default

RE: motor demonteren

Ik zelf heb de vorige keer gewoon dikke tie-wraps gebruikt. Dit kan je beter niet doen, wordt een beetje rotzooi:


De Haynes zegd dat je het met draad moet doen, en de uiteindes in mekaar draaien. Dan het stukje wat overblijft in de draairichting meebuigen.

RTFM?

Rob

RE: motor demonteren

campr schreef:

De Haynes zegt dat je het met draad moet doen, en de uiteindes in mekaar draaien. Dan het stukje wat overblijft in de draairichting meebuigen.

RTFM?

Rob



Jep, en da's exact de manier waarop ik het doe, alleen dan wel de draad eerst dubbelgewikkeld voordat je em om de potjoint zet.
Uiteinde juist tegen de rijrichting inbuigen, je rijdt meer vooruit dan acheruit en op deze manier kan het uiteinde niet terugbuigen als het eventueel een keer zou blijven hangen aan een tak of zoiets :?

Met tieraps krijg je de rubberhoes niet afsluitend om de potjoint en dan krijg je zo'n smurrie als bij jou.
Dit is in ieder geval mijn ervaring maar wellicht gebruik ik niet de goeie tieraps.

RE: motor demonteren

Met draad bedoel je neem ik aan ijzerdraad, maar dan het stevigere soort!?!

Moet allemaal wel lukken!!!

thanx 8)

default

RE: motor demonteren

idd, stevig ijzerdraad. Ga ik deze keer ook maar eens proberen |:(

default

RE: motor demonteren

Hey,

ben ook bezig met het demonteren van de motor van mijn mini sprite van 1992.

Krijg echter de schakelstang niet los van de motor, kan iemand mij een tip geven hoe dit het beste lukt??

Nen hele dikke mercie vanuit BE

[size=75:1mrlknsb][Edit: Quotes en cursief verwijderd - Crispy][/size:1mrlknsb]

RE: motor demonteren

Het verwijderen van de pennen in de schakelstang wordt in dit topic behandeld. Misschien kun je dat even doorlezen. Als je nog vragen hebt, stel ze dan daar.

Ik heb ook je post even aangepast, door de quote knop te gebruiken lijkt het net of je een vraag van iemand anders herhaalt terwijl je zelf een vraag stelt. Mocht je wat dingetjes willen proberen met het posten op het forum dan hebben we daar het test gedeelte voor.

Succes met je motor en veel plezier op het forum.

default

RE: motor demonteren

Hey Crispy,
bedankt voor de hulp.
ben op het topic gaan kijken, maar hier gaat het over de borgpen.
die hebben we al kunnen verwijderen..
Ik vermoed dat het bij mij gaat over de steunvork.
ik krijg die bout er niet uit... op z'n mini's uitdraaien zeggen ze, zit echter moervast en komt totaal geen beweging in
Er zat aan beide kanten een soort van rubber tussen, die is er tussenuit.
Nu enkel die moer nog.
Heeeeeeeeeelp...

RE: motor demonteren

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/en ... uniout.gif
.. als het gaat om de bout bij nr 15 ..
dan kan je hem ook afzagen/slijpen en een nieuwe monteren als je de boel weer in elkaar zet

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: motor demonteren

Het gaat inderdaad om die bout.
Zal aan mijn man zeggen dat hij ze dan maar moet afslijpen;
Der is al genoeg tijd in gekropen....

Heel hartelijk bedankt.