Motor demonteren

RE: Motor demonteren

Hallo! Ik heb weer eens een moeilijk vraagje.... Voor de doorgewinterde mini fans waarschijnlijk niet dus daarom kunnen we elkaar juist zo mooi helpen! Ik moet de aandrijfas aan de rechterkant eruit halen..... Nu heb ik in mn Haynes boek gelezen dat ik dan de as naar me toe moet trekken en dan een paar flinke klappen naar buiten moet geven..... nu wilde ik het volgende weten.....
-Moet dan de olie afgetapt worden uit mn blok of word dat daar door keerringen tegengehouden?
-Is het inderdaad de bedoeling dat je flink tekeer gaat met een hamer om die as eruit te krijgen?
-Met het terug plaatsen later maakt de stand van de aandrijfas nog uit of niet?
-Tot slot. Sloop ik verder niets als ik het op deze manier doe?

Many thanks!

RE: Motor demonteren

Als het gaat om een aandrijfashoes die vervangen moet worden is het makkelijker voor jezelf om de complete as eruit te halen.... in de werkbank werkt het makkelijker dan onder de auto ....
En dan moet de olie idd afgetapt worden.

Buitenste homokineet kan zoals je al beschrijft op die manier verwijderd worden van de as...

Mits je maar op de buitenste rand slaat van de homokineet kan er weinig kapot gaan...

Er zit een C ring in die ervoor kan zorgen dat hij maar in een beperkt aantal standen los wil komen... als hij niet makkelijk loskomt, dan de aandrijfas een stukje draaien en nog eens proberen...

RE: Motor demonteren

Zie ook mijn Ugly-projectje aandrijfas keering vervangen.

Succes 8), bij ons was het verwijderen van de as nog t gemakkelijkste :x

RE: Motor demonteren

nou het is eigenlijk zo dat ik mn wiellagers heb vervangen maar die zitten niet ver genoeg op het asje. daarom wil ik heel mn aandrijfas eruit hebben want het zal inderdaad makkelijker zijn in de bankschroef.
Mijn vraag is dus indaraad hoe ik heel mn as eraf krijg.

Ben nu tegelijkertijd bezig en kan de aandrijfas bewegen (zo;n 5 cm en dan valt ie weer in de tanden van het diff) maar hij zit vast in de hoes aan de kant van het blok. Kan ik hem nu dus gewoon door trekken????

RE: Motor demonteren

Je KAN doortrekken maar dan gaat de binnenste hoes kapot, tie-rep ff losknippen en dan kan je zonder de olie af te tappen de as uit de potjoint halen. Let wel op, je hebt dan wel nieuw homokineetvet nodig bij het monteren.... meestal loopt dit door de ouderdom van het vet eruit..

Alleen het verhaal van het lager volg ik ff niet zo....
Normaal als je een lager vervangen hebt kan je de as zo monteren en zou er mits de het juiste aanhaalmoment van de centrale moer aanhoudt geen probleem moeten zijn...

RE: Motor demonteren

Oke dan! Hier heb ik wat aan naamgenoot!!!!!

Over dat lager......
mn binnenste lager was verrot gedraaid en viel in diggelen in elkaar toen ik hem van het asje afhaalde... Toen met pijn en moeite het deel van het lager dat geklemd zit op de as losgekregen en ijverig dhet nieuwe lager in het blok gezet waar de schijf ook op zit. Toen met de centrale aandraai moer helemaal an de buiten kant het zooitje proberen vast te zetten maar ik kom een halve cm te kort. Eraf krijg ik hem ook niet en vergenoeg ook niet. Het lager zit toch immers geklemd op get asje?! Met andere woorden: Dilemma!!!! Om alles dus goed in elkaar te krijgen ben ik begonnen me de hamer maar dan sla ik heel de aandrijfas naar binnen en dat kan volgens mij niet zo goed zijn. Daarom wil ik heel de as eruit halen om het lager door te tikken tot het eind......

RE: Motor demonteren

Ik ben bang dat de as een lager schaal scheef heeft gedrukt waardoor hij wellicht de boel blokkert...
Niet meppen dus maar as eruit en kijken wat de schade is...
Hooguit dat je er een nieuw lager voor nodig zal hebben... die lagerschalen krijg vaak niet verplaatst op een as...

Heb je de as glijvlakken waar hij in het lager schuift wel schoongemaakt?? Als er wat roest of vuil op zit kan ik me voorstellen dat hij weigert verder te schuiven...

RE: Motor demonteren

ja de as eruit proberen te halen ben ik dus mee bezig maar ik weet niet hoe... Hij blijft hangen in dat rubber an het kant van het blok.... Zal ff kijken of het lukt om een fototje te plaatsen....

RE: Motor demonteren

Heb ik toch verteld... hoes losmaken of olie aftappen en potjoint compleet uit motor halen..

RE: Motor demonteren

Ik heb ff een fototje gemaakt!

Heb de foto van schuin onder de auto gemaakt....



De kant van nr 1 is de kant van het motor blok.
De kant van nr 2 is de kant van waar get wiel zit.
En de pijl is die hoes waar ik de aandrijfas niet uitkrijg.....Tyreps zijn niet te vinden. Het lijkt wel geklemt ofzo....

RE: Motor demonteren

Aah... de rechteras... :P
Aan de grote!!! kant van de hoes MOET een ty-rep of een stalen bandje zitten die je moet verwijderen..
Is rubber dus kan niet geklemt zitten...

RE: Motor demonteren

Kan alleen echt ff niets vinden. Het is inmiddels ook al gaan regenen...... Vandaag is niet mijn dag..........

Maargoed dat bandje of tyrepje moet dus hier zitten???? Op de foto kun je hem ook niet zien zitten.....

[/img]link

RE: Motor demonteren

Bij de grootste diameter van de hoes... ja...
Je kan proberen de hoes van de potjoint af te wippen(als er geen ty-rep of staalband om zit zou dat erg makkelijk moeten kunnen, ook tijdens het rijden al...)
De kleine kant hoef je niet los te maken...

RE: Motor demonteren

Verrek!............... Je hebt gelijk René

Inderdaad ik heb even de regen getrotseerd en er zit inderdaad op het breedste gedeeldte een ijzersen ring! Op de foto lijkt het net een rubber randje. Nu even zien uit te vissen hoe ik die loskrijg..........

RE: Motor demonteren

Kniptangetje...opletten dat je niet in de hoes knipt... :9

default

RE: Motor demonteren

Geweldig al die reakties hier. Ben nu met hetzelfde bezig, had ook dat stalen bandje nog niet gezien.

default

RE: Motor demonteren

Heb dat stalen bandje er gewoon af kunnen schuiven. Ging niet geheel vrijwillig, maar na een lading wd40 kwam hij zo los.

RE: Motor demonteren

Hey mini's

Drie weken terug mijn Mini uit '89 naar de garage gebracht om hem voor te laten keuren (ik wist dat er dingen niet orde waren).
Nu moest ik m'n aandrijfsashoesje vervangen omdat deze gescheurd was.

Wat een klote werk :'( ben een dag bezig geweest om een hoesje van €8.- te plaatsen.
Moet je gewoon alles eraf halen om hem te plaatsen.

Uiteindelijk is alles gelukt en is volgende week het moment (duimen).

Dit wouw ik even kwijt dus mocht jij problemen hebben in de toekomstik weet nu hoe of wat.

Nazzel Blue

RE: Motor demonteren

Gebruik volgende x een doormidden gesneden petfles,gaat echt veeeel makkelijker. ;)

RE: Motor demonteren

Bruutmans schreef:
Gebruik volgende x een doormidden gesneden petfles,gaat echt veeeel makkelijker. ;)



Waar is dit precies een reaktie op? oftewel waar zou je die petfles voor willen gebruiken dan?

RE: Motor demonteren

Rubber over petfles schuiven en dan terug over je as heen.
Veel makkelijker als met de handen pielen otch ;)
Weet nie hoe het werkt bij de mini,misschien is da klein zat of zo,maar bij renaultje werkt dat uitstekend.

RE: Motor demonteren

He gasten,

Misschien wat laat maar er staat al wel wat op het forum hierover. Als je
hier kijkt staan er best al wat handige dingen ivm aandrijfashoezen.
Misschien de volgende keer toch ff vooraf op het forum kijken ;)

Succes, en ook weer wat forum-info bij elkaar in 1 topic.... :+)

Henkip

default

RE: Motor demonteren

Ik had een vraag:

Ik ben bezig de motor er uit te halen.
Alleen ik zit met een klein probleempje
Ik heb bijna alles los om hem er uit te takelen.
Alleen krijg ik de aandrijfassen niet los. ( ik denk dat ze zo heten) het zijn de assen van de motor naar de twee voorwielen. hoe krijg ik deze nou los?

Groetjes Hans

RE: Motor demonteren

Je kan de bovenste fuseekogels loshalen en de rubber moffen van de binnenste homokineten. Als je dan de fusees naar buiten kantelt komen de aandrijfassen uit de potten van de homokineten. Je moet dan wel opletten dat de kogels er niet uitvallen en het beste is om te zorgen dat dezelfde kogel weer in dezelfde sleuf terug komt bij montage. Dat kan lastig zijn.

Andere methode is om de complete homokineet uit het differentieel te drukken. Er zit alleen een klein ringetje op de as waar je ze overheen moet drukken. (Voordeel is dat je homokineet zelf in elkaar blijft zitten.) Er is een speciale vork voor in de handel maar met een beetje creativiteit lukt het zonder ook wel. Let op dat je eerst de olie aftapt in dit geval!

default

RE: Motor demonteren

heeft iemand een kopie van het boek? hoe krijg ik de motor eruit? ben er net 1tje aan het opknappen(nieuw hier).

RE: Motor demonteren

Hallo Rensje, welkom bij de club. 'Nieuw hier' schrijf je. Daarmee hebben we nog geen idee hoe we je moeten inschatten. Wanneer je je profiel aanvult met een aanduiding van je leeftijd en waar je woont en wat voor opleiding je hebt genoten, hebben wij minder aarzeling om het toetsenbord naar ons toe te trekken en aan het tikken te slaan.
Het maakt toch wel verschil of je als schrijver aan jou moet denken als een tiener die net het vmbo zonder diploma heeft verlaten of een huisvader met een gezin en een afgeronde HBO.
Maar goed, om een begin te maken met het beantwoorden van je vraag; als je op 'marktplaats' kijkt bij de rubriek waar boeken worden aangeboden met het trefwoord classic mini kom je vanzelf voordelige aanbiedingen tegen voor werkplaats handboeken, bijvoorbeeld van Haynes.
Wanneer je ons vertelt welk jaartal je Mini is, eventueel welk type, is het makkelijker voor degeen die je antwoordt om de zaken op te noemen zoals die in jouw auto zitten. In de loop der jaren zijn de MIni's toch wel veranderd en het geeft maar verwarring wanneer je leest over hoe je dingen losmaakt die in jouw auto helemaal niet voorkomen.
Dus, geef ons wat meer informatie en je zult antwoorden krijgen op de vragen die je hebt.
Ik zal de komende dagen opletten op je volgende inzendingen en proberen je zo goed mogelijk te informeren wat er je te doen staat om je motorblok uit je auto te halen.

RE: Motor demonteren

zoals Wim hierboven al aangeeft zijn er door de jaren heen wat verschillen, maar in principe:
http://www.infomininl.org/iui/manual/en7.htm

bij nieuwere mini's moet je wat meer ruimte maken door electronica en/of rembekrachtiger weg te halen ...

succes,
Theo van den Bogaard