Motor = dood

RE: Motor = dood

Het zit mij echt niet mee deze week, eerst een hoop gedoe met de bekabeling en nu plots is de hele motor er mee gestopt (is verder totaal niet gerelateerd).

Het volgende was/ is er aan de hand:
Gisterochtend een stuk gereden (door de regen) toen viel mij op dat hij in begon te houden, ik dacht dus ontsteking niet goed oid (door vochtige weer).
het werd echter steeds erger totdat ik een ratel hoorde bij gas geven. Wanneer ik een constante snelheid aan hield was er niets aan de hand, maar op het moment bij gas geven ging die gigantisch inhouden (met het rare geratel). na een stukje rijden hield hij er plotseling helemaal mee op, motor liep nog wel maar geen enkele reactie op gas geven.....

Ontsteking lijkt goed te functioneren (even nieuwe bougies in gezet en het vonkt allemaal). Klepspeling ook gecontroleerd en is verder goed. Als laatste blijft over dat de carb niet genoeg benzine krijgt/ geeft. De toevoer lijkt ook goed te zijn want bij starten met de benzineslag er af komt er benzine uit. Het lijkt erop dat de carb verstopt zit misschien?? iemand suggesties?

Specs:
Austin metro 1275
stage 1 (met aangepaste naald)
Hiff 44

Alvast bedankt!

RE: Motor = dood

Eerstvolgende wat er bij mij opkomt zijn 2 dingen:
1) De bobine is overleden. Ik heb dezelfde symptomen gehad op weg naar L2B. Als ik vol gas wilde geven, dan reageerde het blok niet lekker. Probeer eerst daar eens een andere voor in de plaats te nemen. Je bobine regelt namelijk meer dan alleen je vonk voor de bougie.
2) Je condensator is overleden. Dan gaat de mini ook schokken. Na verloop van tijd is het niet meer te doen. Gister helaas nog meegemaakt op de terugweg van de Kersenrit.

RE: Motor = dood

Vocht kan gekke problemen geven, haal de verdelerkap eerst maar los voordat je concludeerd dat het je ontsteking niet is.
Carb kan je eraf halen en schoonmaken zodat je die kan elimineren.
Monteer dan wel gelijk een brandstof filter in de leiding vanaf de benzinepomp, dat scheel een hoop ellende.
Koppakking zou ook nog kunnen.

RE: Motor = dood

Bedankt alvast voor de reacties. Ik heb overigens elektronische ontsteking (was ik nog vergeten te vermelden). maar Bobine kan ik inderdaad wel even naar kijken. Zou wel vreemd zijn omdat dit een niet al te goedkope (Bosch) was (12volt) en er sinds vorig jaar op zit.

Er is twee maand terug al een nieuwe koppakking op gezet (gelijk een koperen genomen). Alhoewel dit niet uit te sluiten is lijkt mij dit niet het probleem.

Ik heb nu de carb uit elkaar en er lijkt niets mis mee te zijn. Ik kon zo niet een exact overzicht vinden van de werking van een Hiff 44 iemand een link misschien?

RE: Motor = dood

Voor een exploded view zal Theo wel een link hebben.
Qua ontsteking... het zwarte kastje aan de zijkant van het huis wil ook nog wel eens de geest geven.
Probeer het desnoods eens met gewone punten... doet hij het dan wel gewoon goed, dan is de ontsteking aan het eind van zn latijn...

RE: Motor = dood




>Tommieboy"]

Er is twee maand terug al een nieuwe koppakking op gezet (gelijk een koperen genomen). Alhoewel dit niet uit te sluiten is lijkt mij dit niet het probleem.

off topic,maar waarom een koperen?
ik heb daar aleen maar slechte ervaringen mee..

gewoone blokjes,niks geks..
en dan niet tussen cilinder 2 en 3 maar op een ander vaag stuk..
Als ik wist/weet dat er zo'n koperen tussen zit ruk ik de kop er al af en zou hem vervangen..

Ik zou het dus niet helemaal uitsluiten..koppakking..

RE: Motor = dood

Ik heb net hetzelfde voorgehad.

Heb toen de bobijn vervangen.Het ging dan al een stuk beter maar hij pruttelde nog soms. Als hij het daarna nog doet moet je eens naar je contactpunten kijken .
Het vanste contactpunt iets verder openduwen hiep goed. :9

RE: Motor = dood

Nieuwe bobine opgehaald, maar functioneert nog steeds niet. Er is geen vonk vanaf de bobine. Terwijl er wel 12 volt op staat (meten=weten ;)). Nu zijn we verder gaan kijken naar de ontsteking en het zwarte kastje aan de zijkant van de elektronische ontsteking zat vol roest/water. Niet echt bevordelijk dus. En daarbij is een van de pinnetje afgebroken.

Dat lijkt dus het probleem te zijn (iemand nog een liggen misschien??, het is een 9em ignition module).

Ik houd jullie op de hoogte!

RE: Motor = dood

Nog even een vraag:

De stekker die van de elektronische ontsteking naar de bobine gaat was dus niet goed. Sterker nog de module op de ontsteking is een pin van af gebroken.

Weet iemand wat de werking is van de 'min' draad (naar de bobine) en de 'plus' draad naar de bobine? Ik ben wel benieuwd waar deze voor dienen dat geeft ook wat meer opheldering over het probleem denk ik.

RE: Motor = dood

Die zorgen ervoor dat je ontsteking stroom krijgt. Bij een contactpunten ontsteking gaat alles via de kabelboom. Daar zit de aansluiting van de min in de kabelboom. Een plus aansluiting heeft die niet.

RE: Motor = dood

Even een update:

De nieuwe elektronische unit is geregeld. Erop gezet en hij loopt al wel weer. Maar.....

Nu het volgende probleem, wanneer die loopt (en vooral bij gas geven) komt er een harde ratel vanuit het (open) luchtfilter. Het lijkt erop dat een inlaatklep het niet goed heeft, lees: afsluit (klepveer kapot/ vuil bij klepzetel??). Of wellicht dat er een stuk van de (nieuwe) koppakking tussen twee cilinders weg is en daardoor de ene cilinder de ander te vroeg ontbrand??

Iemand ideeen wat het zou kunnen zijn of dit ook heeft gehad?

Verder is er veel vermogensverlies, maar trek ik één voor één de bougiekabels eraf is er geen onderling verschil in terug zakken van het toerental.

RE: Motor = dood

haha in ieder geval alweer teken van leven dus d:)b

je hebt gezegd dat de klepspeling in orde was, is dat ook echt zo?
want als die te strak staat, krijg je ook tikkende kleppen

wordt het minder als de motor warm is?

RE: Motor = dood

Als ze te los staan krijg je tikkende kleppen, als ze te strak staan kunnen ze verbranden.

Als er geen verschil is in toeren wanneer een bougiekabel losgooit is ofwel de koppakking lek of de kop gescheurd.

Ik denk dat de kop eraf moet.

Dennis

RE: Motor = dood

OF koppakking OF ontsteking verkeerd (te vroeg)

RE: Motor = dood

voor de volledigheid:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/SUHIF.pdf

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Motor = dood

Voor de zekerheid ook even de verdelerkap vernieuwd zodat ik de ontsteking kan elimineren. wanneer de bougiekabels eraf worden gehaald (wanneer de motor loopt) reageert hij meer wanneer cilinders 1 en 2 eraf worden gehaald en ook bij 3 en 4. waarbij ik moet vermelden dat de reactie in daling van het toerental bij 3 en 4 een stuk minder is.

Verder waren alle bougies erg zwart (ook van cilinders 1 en 2). Dus ik dacht aan mengsel verkeerd (4-takten) maar dit was ook niet het probleem.

Het lijkt dus bij cilinders 3 en 4 te zitten dus mogelijk koppakking, maar wellicht dat jullie nog andere suggesties hebben? Ook omdat bij gas geven er 'klappen' vanuit het luchtfilter komt. Kan dit komen doordat er een scheurtje in de koppakking zit en daardoor cilinder 3 bv cilinder 4 te vroeg laat ontbranden??

Of lijkt dit meer op inlaatkleppen die niet goed sluiten?

RE: Motor = dood

Is de ontstekings volgorde goed?

RE: Motor = dood

Koppakking tussen cylinder 3 en 4 weg gebrand. Oorzaak: onsteking te vroeg. Heb het ook al eens mee gemaakt O:) .

RE: Motor = dood

Kop is er af en inderdaad koppakking tussen drie en vier er tussenuit....

Ik denk dat ik wel even verhaal ga halen bij de zaak waar ik hem vandaan heb omdat hij verder goed gemonteerd is en de ontsteking ook verder goed stond. Lijkt mij namelijk niet normaal dat er zomeer een stuk tussen de koppakking uit slaat.

Wat raden jullie aan voor een koppakking te nemen? Ik had nu een koperen geplaatst omdat deze door het betreffende bedrijf werd aangeraden.

RE: Motor = dood

koper is in principe prima. Tot nu toe nooit problemen mee gehad. Echter een stalen is sterker. Leuk voor een blok met veel vermogen.

Alleen moet je niet vergeten wanneer je hem gemonteerd hebt even je motor warm te laten lopen(stationair) en dan de kopbouten nog een keer na te trekken. Let maar op. Het gaat dan zeker nog een slag rond ;)

Verder na 100km nog een keer de bouten na trekken. Dan zou je normaliter geen problemen moeten hebben dat je hem er tussen uit brand.

Echter is de onsteking wel een serieuze kwestie. Je denkt hem op tijd te hebben staan. Echter wanneer hij tussen cylinder 3 en 4 weg gebrand is(en je kop en motor zijn helemaal vlak) heeft ie degelijk niet goed gestaan ;) (te vroeg of te wel de race stand :) )

Joostini

RE: Motor = dood

even ter afsluiting van het probleem:

Het bleek dus achteraf dat ik twee problemen tegelijk heb gehad. Allereerst was de koppakking er door gegeaan bij cilinders 3 en 4. Door het stotteren van de motor heeft de connector van de elektronische ontsteking het begeven (door vocht in de connector icm ernstige corrosie).
Daardoor was het eerst zoeken bij de ontsteking en later (als laatste) in de koppakking. Als het goed is heb ik hem morgen weer (super) aan het lopen d:)b

RE: Motor = dood

Success d:)b . En vergeet na 100km niet de kopbouten nog een keer na te trekken d:)b