Motor en verwarming niet warm

default

RE: Motor en verwarming niet warm

Ik ben sinds zaterdag in het bezit van een Mini Clubman Estate uit 1979.
Er zit een 1000 cc motor in. Nu wordt de motor echter niet warm en blijft ook de verwarming koud van de Mini.
Wat zou dit kunnen zijn?
Als iemand een idee heeft kan ik morgen eens gaan sleutelen.

RE: Motor en verwarming niet warm

Nou, wat je schrijft, dat kan niet waar zijn. Het rendement van een verbrandingsmotor is maar enkel tientallen procenten en de rest van de warmte moet 'afgevoerd' worden. Daarom heeft een motor koeling nodig. En niet 'zo'n beetje' ook.
Je zult dus wat nauwkeuriger moeten aangeven wat je meent te bemerken.
Als je vaststelt dat de kachel niet warm wordt, dan willen we graag weten of je die wel 'open' gezet hebt. Je moet dan weten, dat, wanneer je de knop indrukt tot die tegen het dashboard aan stuit, dan staat je kachel open. Beetje vreemd misschien, maar zo werkt het bij een Mini. Als je de knop uittrekt, gaat de kachel uit en als je de knop indrukt gaat de kachel aan.
Wanneer je dit uitgeprobeerd hebt en je kachel wordt niet warm, ook als je een half uur door de stad gereden hebt, zet dan maar je volgende berichtje hier op het forum. Dan krijg je daarop weer antwoord.

default

RE: Motor en verwarming niet warm

Knop is in. Er zou dan naar mijn idee iets van warme lucht in de mini moeten komen.
Het enige wat er gebeurd is dat er wat zeer beperkt opgewarmde binnenkomt.
De temperatuurmeter komt niet uit het blauwe vakje. Dat is wel geconstateerd

RE: Motor en verwarming niet warm

De kachel doet het dus wél. Nu zit er helemaal rechts op het dashboardje waar de verwarmingsknop op zit een wipschakelaar. Als je die in de andere stand zet, begint de aanjager van de kachel te lopen. Dan komt er ook warme lucht naar binnen.
Dat de temperatuurmeter niks aangeeft, wil niet zeggen dat je motor niet warm wordt. Het metertje kan stuk zijn. De temperatuurvoeler in het blok kan stuk zijn. De aansluitingen van de bedrading kan 'niet goed' zijn (kabelschoentjes).
Ik weet niet hoe het bij de Mini van het bouwjaar van de jouwe is wat betreft het elektrisch circuit van de temperatuurmeter. Soms zit daar nog een 'equalizer' in opgenomen. En, tenslotte' kan de aarding van dit circuit onvoldoende zijn, waardoor je geen aanwijzing krijgt.
Om toch te weten dat je motor wel degelijk warm wordt, kan je na een ritje je blote hand bovenop de radiateur leggen. Of op het thermostaathuis.

RE: Motor en verwarming niet warm

Als en de motortemperatuur in koud blijft staan en ook de kachel niet warm wordt denk ik toch als eerste aan een thermostaat die vol open blijft staan. Met de buitentemperatuur van vandaag wil de motor dan best koud blijven.

Groet,
Kees

default

RE: Motor en verwarming niet warm

Vanavond van Rosmalen naar Eerbeek gereden.
Verwarming en aanjager is het blok wat onder de schakelaars hangt met de "hefboom" Car, Screen en Off en daarnaast de schakelaar?
Die staat op on namelijk.

De Thermostaat vol open. Ga morgen eens kijken of ik daar iets mee kan.
Nu eerst ff doucehn om weer enigzins warm te worden.

Alvast bedankt.

RE: Motor en verwarming niet warm

Zoals Kees zegt kijk eens naar de thermostaat. Typisch kenmerken dat die kapot is.

default

RE: Motor en verwarming niet warm

Het kan zelfs zijn dat je te weinig koelvloeistof in de radiator hebt.

RE: Motor en verwarming niet warm

Inderdaad, wat Leo aangeeft. Waarschijnlijk heb je gewoon te weinig koelvloeistof in het systeem.
Draai de radiateur dop eens los van de radiateur. Dan moet je vloeistof in de opening zien staan!
Zo niet; bijvullen met koelvloeistof -met draaiende motor-. Doe er niet 'zomaar' water in, dan loop je kans op een bevroren motorblok nu het vriezend weer is.
Alle begin is moeilijk. Maar de meesten van ons hebben het gaandeweg geleerd om goed voor hun Mini te zorgen. Lukt jou ook wel. Wees gerust.

RE: Motor en verwarming niet warm

je kan even voelen waar het wel/niet warm wordt: wel voorzichtig als je de radiator benadert !!
bovenkant van de radiator?
onderkant van de radiator?
slangen naar de radiator?
slang van de kop naar de kachel?
binnenkant auto, slangen naar de kachel?

het kan zijn dat je kachelkraantje niet goed werkt.. kabel(mantel) kan los zitten
misschien moet je kachelradiator een keer schoongemaakt worden? stof/blaadjes/zand

misschien moet de hele boel eens doorgespoeld worden?

ik heb een hete kachel, terwijl het streepje meestal net onder het midden zit 8)

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Motor en verwarming niet warm

Gisteravond even gevoeld.
Conclusies
Radiator - niet echt warm, kon er de hand op leggen
Slangen naar radiator - zelfde conclusie
motor - ook niet echt warm

Zal straks eens kijken naar het vloeistofpeil.

De mini heeft z'n 3,5 jaar stilgestaan dus een keer schoonmaken en doorspoelen lijkt mij een heel goed plan. Alleen nu niet echt lekker in een onverwarmde schuur

Alvast bedankt voor de tips

default

RE: Motor en verwarming niet warm

Gisteren koelvloeistof bijgevuld. Redelijk wat "drap" in de radiator. 1 liter extra erin gegooid.
Wordt nu wel iets warmer, slangen in de auto ook iets warmer. Nog steeds wel fris.
Eens kijken of ik dit weekend de thermostaat aan kan pakken.

RE: Motor en verwarming niet warm

Het ziet er naar uit dat de auto die u gekocht heeft lange tijd (jaren) heeft stilgestaan en dat er (langzamerhand) te weinig koelvloeistof in het systeem gezeten heeft. Dat betekent dat de ingewanden van het systeem die langere tijd boven het vloeistof niveau gestaan hebben uitgedroogd zijn waarbij er zich verontreiniging tegen de wand heeft vastgezet.
Om niet aan het sukkelen te blijven met dit euvel en de aardigheid eraf te krijgen waardoor de auto opnieuw weer lange tijd stil komt te staan, moet je overgaan tot rigoreuzer maatregelen.
Je moet het systeem inwendig reinigen van wat er aangekoekt is.
Wanneer het echt zo is als je schrijft; dat de radiator niet heet wordt en het blok ook uitwendig geen hitte afstraalt, blijft alle energie uit de benzine die niet in beweging omgezet wordt in het blok hangen. Dat betekent dat de boel daar binnen oververhit raakt. De zuigers passen niet goed meer in de cilinders, de kop trekt krom. De kleppen worden te heet en smelten weg tot in een peer vorm.
Je zou er goed aan doen je motor naar een revisie bedrijf te brengen om opgeknapt te worden.
Als je daar het geld niet voor (over) hebt, begin dan met het leeg laten lopen van het systeem; onderste slang los maken van de radiateur. Als die leeg gelopen is, slang er weer op en de radiateur (met stationair draaiende motor) vullen met schoonmaak azijn. Zoals je een koffiezetapparaat ontkalkt. Een half uurtje stationair laten draaien en dan motor uit en een nachtje laten staan. Weer even laten draaien. Dan leeg laten lopen en opnieuw afvullen met schoonmaak azijn.
Dit net zolang herhalen totdat er geen vuiligheid en alleen nog schoon water uit het systeem komt wanneer je het weer laat leeglopen.
Koop intussen nieuwe radiator slangen, want die oude zijn beslist verteerd. Je kan daar natuurlijk mee wachten totdat je op een nacht langs de weg staat zonder koelvloeistof.
Na enkele behandelingen doe je er goed aan de waterslang aan te sluiten op een van de kachel slangen en de andere loos te laten hangen, zodat een flinke waterstroom de kachel van binnen van zoveel mogelijk rotzooi ontdoet. Zo kan je ook de radiateur doorspoelen. Velen halen hem er dan even uit, zodat je de radiator op zijn kop kan houden tijdens het spoelproces.

default

RE: Motor en verwarming niet warm

Bedankt voor de tips.

Ik ga volgende week de boel maar eens goed doorspoelen. Revisie wordt hem niet omdat ik er ook op ten duur een andere motor in wil hebben.

RE: Motor en verwarming niet warm

Het genoegen wat je kunt beleven aan een oldtimer ligt hem vooral in het succes wat je weet te bereiken in je pogingen om de techniek onder controle en in orde te krijgen. Dat is een ware uitdaging.
Wanneer je ervan droomt om eens een sterkere motor in je Mini te bouwen doe je er goed aan om er mee te beginnen de motor die je nu hebt prima te laten functioneren. Daarvoor moet je alle aspecten leren kennen. Een boeiende bezigheid, heel leerzaam en -anders dan vroeger op school- een 'zesje' is niet voldoende. In de praktijk doe je je best om een veel hoger cijfer te halen.

default

RE: Motor en verwarming niet warm

Ik ben er nog niet aan toe gekomen.
Vandaag wel met de mini gereden. Blijft deze ineens niet meer stationair draaien.
De mini staat nu weer thuis en ga deze eerst maar eens doorspoelen voor ik wat anders ga doen.

default

RE: Motor en verwarming niet warm

Gisteren heb ik de thermostaat en pakking vervangen en de mini wordt weer warm!
Top, en bedankt voor alle hulp hier.

d:)b d:)b d:)b