Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

default

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Hallo collega minirijders,
Ik heb een groot probleem waar ik met spoed oplossingen voor nodig heb.

Ik reed net op de parkeerplaats op mijn werk, hoor en geluid vanuit de motor komen.
Iets achteruit gereden, zie ik een plas olie op de weg liggen. :(
Motor uit, loopt nog meer olie uit. :( :(
Kijken, metaal tussen de olie. Kijken onder de motor.
De olie komt uit een vuistgroot gat naast het vliegwiel. :( :( :(

Aan de technische mensen: wat is dat, complete motor of alleen de bak? :?
Aan anderen: indien revisie motor wat kost dat? indien alleen bak, wat kost dat? :?

Waar in de buurt van Zoetermeer zit een bedrijf die dat kan doen? :?

HELP HELP HELP

Martin van der Zwan
(voorlopig even geen brandweermini)

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Zit het gat wat meer naar achteren of echt tegen je vliegwiel behuizing aan?

Of het probleem in de bak of in het blok zit is heel moelijk te zeggen. Als het naar achteren zit heb je waarschijnlijk je differentieel aan gort gereden. Ik zou het in eerste instantie niet echt in de motor zelf zoeken. Onderdelen uit je blok kunnen moelijk in een keer bij de onderkant van de bak komen door de tandwielen die hier nog in de weg zitten. Het enige wat ook in een keer zoveel kracht zou kunnen zetten in je blok zelf dat het door de bak heen zou kunnen klappen zijn je drijfstangkappen of zelfs een drijfstang zelf.

Hoewel het natuurlijk kan dat er iets vanuit de motor onder de tandwielen is klem komen te liggen. Kun je het geluid eens iets meer beschrijven wat je Mini maakte voor het gebeurde?

In ieder geval heb je een andere bak nodig al was het alleen maar om het gat te dichten.

Verder is er vrees ik niet zoveel over te zeggen zo. Je zou de boel waarschijnlijk toch echt los en open moeten halen om duidelijkheid te vinden. :(

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Ik las net een mailtje van CMC op de list.

Hier trekt hij een conclusie in en ga ik even volledig met hem mee. Als je een Cooper hebt tennimste. (zwak punt bij de Coopers)

Voor de geen die niet op de list zitten. Christiaan wist te melden dat het waarschijnlijk de transfer gear-zet is die geest heeft gegeven.

Het gaat hier dan om het middelste tandwiel (idler gear) die zich waarschijnlijk scheef heeft gezet of er uit is gelopen. Dit gaat gepaard met behoorlijke krachten en de boel klapt dan vanzelf uit elkaar.

Sterkte ermee als dit echt het probleem is. Dit zijn niet dem eest leuke dingen om te vervangen en de kosten van de onderdelen die je nu moet vervangen lopen behoorlijk in de papieren.

Ik zou m'n ogen maar eens goed openhouden voor een ruilmotor.

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Ik was een keer met m'n metro de bossen heen geweest... Daar was ik aan het rondcrossen toen er ineens een gruwelijk geluid uit de bak kwam. Hij was net op volle toeren aan het spinnen. Het leek net of ik mis schakelde. Dus naar huis gereden. Onderweg naar huis was er niet veel aan de hand... Maar ineens trok ie in het stuur. En het oliedruk lampje ging aan in de bocht. Dus ikke snel stoppen en kijken. Voordat ik onder de auto kon kijken zag ik de olie al in een putje lopen! Thuis er een ander blok in gegooit en de bak uit elkaar gepakt. Bij mij was het carter kapot bij het dekseltje van het diff. Het asje wat in de diff zit was gebroken en tussen de diff en het carter gekomen....

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Voor de genen die niet op de list zitten. Het verhaal heeft inmiddels een iets andere wending gekregen.

Het probleem zat toch echt aan de achterkant van het blok. Om iets precieser te zijn het differentieel huis is opengebroken.

Mogelijke oorzaak hiervan zijn tot zover versleten tandwielen van het diff dat ze haaks op elkaar zijn komen te staan. En als dat gebeurt draaien ze niet meer en trekken ze het huis gewoon kapot in hun brute ontsnappingspoging. :)

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Ik hoop dat dit niet vaker voorkomt

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

:?

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Dat dit niet vaker voorkomt zou ik niet te vlug zeggen.

De diffpin van de mini is zeg maar aan de slappe kant. (hoe nieuwer de mini, hoe slapper de pin) en het kan dus voorkomen dat die pin breekt.
Als dat gebeurt slaat het diff vast en die zal een uitweg zoeken. Oftewel: door het huis heen.

Wat ook nog wel eens vookomt, aan de andere kant van de motor is, wat Richard al schreef, dat de 'transfer' of 'idler gear' scheef komt te zitten.

De mini heeft tussen de krukas en de versnellingsbak een tussentandwiel zitten om de draairichting om te draaien, de zogenaamde 'idler' of 'transfer-gear'. Dit is destijds gedaan omdat men in de prototypes de motor andersom had zitten en na het omdraaien is de draairichting dan niet goed.

Zoals met alles bij een mini is dat gebeuren nogal nonchalant in elkaar geflanst, met als resultaat dat dat tussentandwiel vaak al een beetje scheef zit. Door de kracht die er op werkt slijt de as waar ie op draait sneller, waardoor het tandwiel nog schever gaat zitten en uiteindelijk zal vastlopen.

Voor beide kwalen is een oplossing. Voor de diff kun je betere diff pinnen krijgen, maar beter is een 4-pignon differentieel en voor het tussentandwiel heb je ook twee mogelijkheden:
Laat het tussentandwiel op kogellagers draaien of, laat de gaten in het motorblok en het vliegwielhuis op 1 lijn boren en laat een passend busje maken zodat het tandwiel recht zit.

Tot zover de technische cursus :P :?

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Primair tandwiel bak.
Of een kap van een 5626 erop te zetten die heeft een groter lager en loopt dus niet uit zoals bij z'n voorgangers!!
Wat uitlijnen betreft ..... BUUUULLLLL :) ..... er zitten paspennen ;) op blok , bak en kap en zijn al lijngeboord , het is puur je lager in de kap!!
Lijnboren doe je alleen als je er een overmaat in wil zetten!!
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Ik heb het ook maar uit een boekje hoor... ;) (die van David Vizard om precies te zijn...)

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Aardig dat er weer wat informatie bij is gekomen, maar intussen is het een raadsel waarom joerimini78 na ongeveer anderhalf jaar ineens met deze "nuttige" reactie komt ;)

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

hahahaha. ja ik pluis af en toe heel het forum af en lees eigelijk alles.
of had ik niet op de oude forum moeten reageren eelke.

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Het had naar mijn mening niet echt toegevoegde waarde, wandaar de :? in mijn vorige post.....

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Nee, ik ben het met Frostie eens. Het is nu aardig omdat het weer posts uitlokt die wel toegevoegde waarde hebben, maar probeer je bij het posten (zeker in de "serieuze" forums) wel af te vragen of je post gaat bijdragen aan het topic. Was hier niet het geval.

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Sander-T schreef:

Laat het tussentandwiel op kogellagers draaien of, laat de gaten in het motorblok en het vliegwielhuis op 1 lijn boren en laat een passend busje maken zodat het tandwiel recht zit.

Tot zover de technische cursus :P :?



Eh, is er wat mis met de naaldlagers dan waar de idle gear normaliter indraait?
Misschien ben ik niet goed geinformeerd maar zijn kogellagers beter dan naaldlagers?

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

Richard-T schreef:
Voor de genen die niet op de list zitten. Het verhaal heeft inmiddels een iets andere wending gekregen.



vreemd ik heb via de list nog helemaal geen bericht van dit probleem.

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

In dit geval hoeft er geen kogellager in.
De naaldlagers voldoen , EN je hebt aan elke kant van de idler een smeerplaatje (en daar zijn weer 2 verschillende uitvoeringen in) , du ook zijdelinkse kracht word netjes opgevangen.
Greetz , jeroen2 :D

RE: Motor geklapt, olie op straat, gat in motorblok

minivan schreef:
vreemd ik heb via de list nog helemaal geen bericht van dit probleem.



Kijk even naar de datum. Dit was nog uit de prille jeugd van het Forum. :)