Kruimelpad
Motor hapert bij stroomafname (elek.ontst.)
RE: Motor hapert bij stroomafname (elek.ontst.)
Ingediend door Mini Martin op do, 13-01-2005 14:00
Ja, misschien wel, maar de ontsteking afstellen wordt zo moeilijk.
Ik heb ook een vermoeden dat er ergens een foutje zit.
grtzz Martin
- Login of registreer om te reageren
RE: Motor hapert bij stroomafname (elek.ontst.)
Ingediend door Turf op do, 13-01-2005 16:46
Krijg je een optater van de scoop?? dan kan je bougie kabel lekken naar je lamp.
anders zou ik de lamp de schuld geven... waarschijnlijk sluiting in. dus als je je lamp aan zet maak je kortsluiting op je accu en valt alles weg....
- Login of registreer om te reageren
T gekke is wel toen ik diezelfde lamp op mijn 1275 zette er niks aan de hand was en kon ik gewoon de ontsteking afstellen....
Waarschijnlijk ligt het dus aan Martin(of eigenlijk Marianne) z'n Mini...
- Login of registreer om te reageren
RE: Motor hapert bij stroomafname (elek.ontst.)
Ingediend door Mini Martin op za, 15-01-2005 17:48
Even wat meer duidelijkheid.
Vorige week heb ik in mijn mini een 1275 metro blok gehangen.
Deze heeft een elektronische ontsteking met een 12Volts bobine.
Zodra ik de motor start loopt deze perfect, maar als ik ergens spanning voor gebruik (verlichting, scooplamp voor het afstellen van ontsteking o.i.d.) gaat de motor onregelmatig lopen.
Nu heb ik de motor stationair met verlichting aan afgesteld op 750rpm.
Verlichting uit, rijd hij goed.
Verlichting aan, met horten en stoten.
De accu is oké (net nieuw)
Massa is ook oké. (nieuwe strips enz.)
Waar zal dit aan kunnen liggen?
Zou het kunnen dat ik een rechtstreekse voeding van de zekeringkast naar de + van de bobine moet leggen zodat deze de volle 12V krijgt?
Heb ik het goed begrepen dat bij een 1000cc blok de voeding van de bobine 9Volt is en hij daarom in elkaar zakt?
Ik neem aan dat de draad die de 9V voedingsspanning leverd aan de bobine afgetaped moet worden. Welke kleur heeft deze?
(bj is 1986)
grtzz Martin
- Login of registreer om te reageren
Mini Martin schreef:
Zou het kunnen dat ik een rechtstreekse voeding van de zekeringkast naar de + van de bobine moet leggen zodat deze de volle 12V krijgt?
Als je dat nu nog niet hebt lijkt me dat zoiezo wijs om te doen, zo krijg je een optimaler resultaat van je elektronische ontsteking...
- Login of registreer om te reageren
Uit mijn hoofd is de weerstandsdraad wit/roze, ik heb zelf bij mn metroblok ook een nieuwe draad van de zekeringen kast naar de bobine gemaakt.
- Login of registreer om te reageren
RE: Motor hapert bij stroomafname (elek.ontst.)
Ingediend door Mini Martin op zo, 16-01-2005 18:05
Draad is inderdaad wit/rose.
Maar even Erik gevraagd de boel na te meten.
Bleek bij de + van de bobine in contactstand 13,2 Volt te hebben. Dus dat was goed.
Maar op de + zat niet alleen wit/rose, ook een wit/geel.
Blijkt dat wit/geel de startspanning van 12+ geeft en vervolgens bij een lopende motor afvalt.
De 9+ blijft dan over.
Waar die wit/geel ergens geschakeld wordt hebben we niet kunnen vinden. In het schema van repairmanual staat wel de draad wel ingetekend, maar dan niet geschakeld.
We hebben dus de wit/rose en wit/gele er maar helemaal afgelaten en de 12+ vanuit de geschakelde zekering doorgelust.
Alles werkt weer.
Snappen jullie het nog?
Nou ik niet meer.
grtzz Martin
- Login of registreer om te reageren
de wit rose draad is de weerstanddraad en geeft 9 volt deze komt vanaf het contactslot .de wit gele komt vanaf de startsonoide en geeft tijdens het starten 12 volt :)" title="Evil" /> .als deze draden moeten worden overbrugd is dat een teken dat de originale bedrading is onderbroken of dat het zaakje geen goede verbinding maakt alvorens bedrading bij te trekken zou ik eerst deze punten doormeten en de problemen verhelpen allerhande bedrading overbrugen geeft dikwijls nadien problemen waar je je dan scheel naar zoek welke bobijne zit er op een 9 volt bobijne gaat er gegarandeerd aan als hij steeds 12 volt op zijn vestje krijg
- Login of registreer om te reageren
RE: Motor hapert bij stroomafname (elek.ontst.)
Ingediend door Mini Martin op do, 13-01-2005 13:01
Wanneer de scoop (afstellen van de ontsteking) aangesloten is op de voedingsspanning, massa en de kabel naar bougie 1, de motor 1500 toeren draaid, is er een vreemd probleem.
Wanneer je dan de lamp aan zet, zakt het toerental en valt de motor stil.
grtzz Martin