motor hikt bij linker bochten!

default

RE: motor hikt bij linker bochten!

Raar maar waar, m'n mini-van uit 81 met 1000cc motor hikt en slaat bijna af bij linkerbochten.
als ik de koppeling intrap terwijl ik naar links ga slaat hij zelfs helemaal af.
Naar rechts zijn er totaal geen problemen.
Op rotondes is het dus een drama. rotonde op geen probleem, rotonde rond hikkerde hik hik hik, rotonde af geen probleem.....

Wie weet de oorzaak?
lijkt mij op stagnatie van de benzine aanvoer, maar.......?????
|:(

RE: motor hikt bij linker bochten!

Het zou misschien met je vlotter te maken kunnen hebben. Een 1000 heeft standaard een SU HS4 carburateur en daar hangt de vlotterkamer aan de rechterkant van de carburateur (van achteren gezien). Als je dan een bocht naar lniks maakt komt die rechterkant omhoog en stroomt de vlotterkamer misschien leeg? (eigenlijk zou de benzine dan net naar de carc toe moeten gaan).
Dan moet er wel meer aan de hand zijn, de vlotterkamer loopt niet zomaar helemaal leeg en je hebt er een behoorlijke buffer in. Schroef het dekseltje eens van de vlotterkamer af en kijk of er daarmee iets aan de hand is? Zijn maar 3 schroefjes.
Sterk vehaal maar theoretisch misschien wel mogenlijk.

Misschien dat de vlotterkamer niet leegstroomt tijdens het overhellen maar dat er door de een of andere reden er geen benzine meer inkomt en de buffer niet genoeg is. Ik zou in ieder beval eens de vlotter checken.

RE: motor hikt bij linker bochten!

Check je olie pijl eens. Het zou kunnen dat je olie pijl dusdanig laag is dat je olieaanvoer lucht aanzuigt. Dit geeft ook een raar klappend geluid wat meestal gepaard gaat met een paar flinke horten en stoten als je de bocht omgaat. Je olieaanzuig bevind zich links in de bak (vanuit de auot bekeken) Het zou goed kunnen dat het hier iets mee te maken heeft. Hoewel dit wel een heel ver gezocht iets is volgen's mij. Je motor mag hierdoor eigenlijk niet afslaan.

Ook zou het kunnen dat je benzine pomp versleten begint te raken en niet meer aan z'n capaciteit komt waardoor je flotterkamer leger blijft dan normaal. Het zou kunnen dat je carb hierdoor geen of net te weinig benzine meer aangevoerd krijgt als je de bocht om gaat.

Greetz

Richard

RE: motor hikt bij linker bochten!

Heb ik ook een keer meegemaakt, maar toen was gewoon de benzine in mijn benzinetank bijna op. De problemen moeten dus inderdaad door de benzine toevoer worden veroorzaakt

default

RE: motor hikt bij linker bochten!

Het gekke is dat het ook gebeurd bij hele lage snelheden. Als je bv linksaf een parkeervak in draaid gaat dit gepaard met het net wel, net niet uitvallen van de motor. Doordat je nog net genoeg vaart hebt om hem door de compressie te laten schieten blijft hij gaan, maar als je de koppeling intrapt valt hij gelijk uit!

benzine tank is het niet, hij doet het ook als hij helemaal vol is. En oliepeil is ok. Met die snelheid zou het niet kunnen ook....

Dit weekend ga ik de carb. open halen. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

default

RE: motor hikt bij linker bochten!

Gaskleppie,

kan het ook iets electrisch zijn dat los raakt als je de bocht omgaat? Een draadje of contactje laat/raakt een beetje los en maakt weer contact als de wagen recht staat.

zomaar een ideetje.

Rolf 1971 Mini 1000

RE: motor hikt bij linker bochten!

Mini-Philip schreef:
Als je dan een bocht naar lniks maakt komt die rechterkant omhoog en stroomt de vlotterkamer misschien leeg? (eigenlijk zou de benzine dan net naar de carc toe moeten gaan).



Huh, je haalt je eigen stelling onderuit terwijl die wel klopt. Naar links sturen zal de rechterkant omlaag gaan, in combinatie met de middelpuntvliegendekracht, zal de benzine-toevoer inderdaad stokken omdat de vlottenkamer rechts hangt.

Dit is trouwens niet alleen in theorie zo, maar ook in de praktijk. Is bekend probleem bij rotondes. Waarom denk je dat ze in GB de rotondes andersom nemen :)

Lost echter het probleem niet op van Gaskleppie. Want een pakeervak indraaien..?? Misschien een combinatie van kappote vlotter,.... Hmm kan niet, dan zou de vlotterkamer juist moeten overstromen..... Hmmm... Misschien is het juist niet een tekort aan benzine, maar een verrijking. Slaat de motor niet zo goed op af.

Als ik jou was zou ik 2 dingen checken. Toch maar de vlotterkamer. Haal de carb eraf, en maak de vlottenkamer open. Check of de vlotter soepel beweegd. Check ook of de naald afsluit (blaas in de benzinetoevoer terwijl je met de hand de vlotter dichtdrukt). En of de vlotter niet lek is.
Als tweede check je benzinepomp. Benzineleiding los van je carb en starten, de benzine moet nu in pulsen uit de leiding stromen.

Probleem klinkt toch als een leuke uitdaging :)

RE: motor hikt bij linker bochten!

Bert schreef:

Huh, je haalt je eigen stelling onderuit terwijl die wel klopt. Naar links sturen zal de rechterkant omlaag gaan, in combinatie met de middelpuntvliegendekracht, zal de benzine-toevoer inderdaad stokken omdat de vlottenkamer rechts hangt.



Ja, klopt. Ik zat een beetje verkeerd te denken met links en rechts (heel slecht links rewchts gevoel en ik denk steeds dat de votterkamer ana de linkerklant zit omdat je de motor normaal van voren bekijkt ;)

Dit is trouwens niet alleen in theorie zo, maar ook in de praktijk. Is bekend probleem bij rotondes. Waarom denk je dat ze in GB de rotondes andersom nemen :)



Tja, ik had er zelf met mijn HS4 geen last maar had wel van de theorie gehoord en nooit ervaringen erover. Dus dacht ik dat het wel onlogisch zou zijn. Met mijn huidige Hif 38 heb ik er ook geen last meer van maar das logisch.

RE: motor hikt bij linker bochten!

Kontroleer of dit euvel in rechtuit rijden ook van toepassing is als je de koppeling intrapt.

Mogelijke oorzaken!!

Olie in de zuigerdemper van de carb niet op peil.
Motor zuigt valse lucht.
Stationair TT te laag (750 t/pm) bij warme motor.
Vuil in de carb

default

RE: motor hikt bij linker bochten!

Ik heb al een hele bus carb reiniger erdoor heen gespoten, maar dat haalde het probleem niet weg. Wel liep hij mooier stationair, en kreeg hij een lekker zuigend gefluit als je gas geeft.

Ok, morgen gaat de carb open. Ik laat het wel weten als ik iets vind.

RE: motor hikt bij linker bochten!

Vergeet ook niet dat er nog andere oorzaken kunnen zijn. (bijt niet 100% vast in 1 onderdeel, want als het stiekem toch wat anders is..... :( )

Bij nader inzien is het namelijk toch wel heel raar dat ie zo plots afslaat, enkel en alleen, en constant bij linker bochten ongeacht de snelheid. Rolf heeft denk duidelijk een punt als hij zegt dat het wel eens iets elektrieks kan zijn. Een los draadje ergens wat kortsluiting veroorzaakt. Is allemaal heel moeilijk te checken dat snap ik. Snuffel eens rond in je motorruimte, bij de verdeler, en onder je dashboard in de buurt van je stuurkolom...

default

RE: motor hikt bij linker bochten!

Ok, carburateur open gemaakt....

Dit type is nieuw voor me dus heb ik wat vraagjes:

- Waar is het redelijk dikke slangetje voor dat van de carburateur naar een buffertankje gaat (aan de achterkant van het blok rechts) en dan het chasis in? is dit een benzine retour ofzo?
Het slangetje zat er wel op, maar er zat geen klem op, dus als het een vacuum slang is zou hij hier valse lucht aan kunnen zuigen.

- In de carburateur zit een asje die aan de plunjer zit (waar ook weer de naald aan zit. In dit asje zat wat olie. Moet dit erin en zo ja hoeveel?
Het liep eruit toen ik de hele plunjer schoonmaakte en weet dus niet hoeveel erin hoort.

- Tussen de potvormige deksel van de carburateur zit geen pakking. hoort dit?

- de pakking van de vlotterkamerdeksel is oud en kapot. Echt lekken doet hij niet. Maar heeft dit nog effect op de werking?

Ik heb dus de vlotterkamer open gemaakt en hier zag alles er goed uit. het benzine nivo zag er goed uit. ongeveer 1 a 1.5 cm onder de rand van de kamer. Het liep ook niet weg dus neem ik aan dat de boel niet verzuipt.
Verder heb ik de potvormige deksel van de carb gehaald en hier de boel schoongamaakt. Het ziel me wel op dat de plunjer (of hoe ze dat ding ook mogen noemen) niet heel lekker vrij liep. Nadat ik de boel mooi schoon had gemaakt liep het al een stuk beter. Tijdens schoonmaken liep dus de olie uit de holle as van de plunjer. De naald zelf was mooi schoon dus daar heb ik niks aan gedaan.

Maar al met al heeft het weinig uitgamaakt. hij sputtert nog steeds in linker bochten!
Ik ben eens wat rotondes gaan rijden en het viel me op dat wanneer ik meer gas gaf dat hij wel minder ging sputteren. Je kon wel horen dat hij dan te arm draaide, (plus gebrek aan vermogen bij zo'n gaspedaal stand) maar lekker gaat het dus nog niet.

Weet iemand of er nog meer info is te vinden over het afstellen of onderhouden van dit type carburateur?

RE: motor hikt bij linker bochten!

Er is een complete Haynes manual over alleen de SU-carburateurs. Dus ja, zo'n boek is er.

RE: motor hikt bij linker bochten!

Gaskleppie schreef:
- Waar is het redelijk dikke slangetje voor dat van de carburateur naar een buffertankje gaat (aan de achterkant van het blok rechts) en dan het chasis in

- In de carburateur zit een asje die aan de plunjer zit (waar ook weer de naald aan zit. In dit asje zat wat olie. Moet dit erin en zo ja hoeveel?
Het liep eruit toen ik de hele plunjer schoonmaakte en weet dus niet hoeveel erin hoort.

- Tussen de potvormige deksel van de carburateur zit geen pakking. hoort dit?

- de pakking van de vlotterkamerdeksel is oud en kapot. Echt lekken doet hij niet. Maar heeft dit nog effect op de werking?



Eerste vraag: Chassis?? Dat lijkt me sterk. Een std. 1000 heeft geen benzine retour, wel een overloop. Dit is echter geen dik slangetjes, maar een dus slangetje welke aan de vlotterkamer zit, en uiteindelijk in een stalen leidinkje over het vliegwielhuis weg loopt. Waarschijnlijk is de dikke slag de carterontluchting, anders weet ik het ook niet. De (zwarte) buffer, zit op het vliegwielhuis geschroefd???????? Dan wel.

Jep in asje hoort olie. Motorolie is goed. 20W50. De dikte bepaald de loop dus hiermee kun je varieren. Hij moet gewoon vol zijn. Als je de dop erafschroefd moet het peil duidelijk zichtbaar zijn, en mag zelfs ff overlopen als je bijgevuld hebt. Niks erg.

Versleten pakking zal werking niet beinvloeden... Nog gezogen of geblazen in de vlotterkamer?? Dat geeft zekerheid, de rest minder tot niet.

default

RE: motor hikt bij linker bochten!

Het slangetje dat ik bedoel is ongeveer 15mm dik en loopt vanuit de carb (en zit op een aansluitplug geschoven die net onder de potvormige deksel zit) en gaat dan niet naar het koppelings huis, maar net de andere kant (naar rechts) op naar een buisje van 4cm dik en 20 cm lang. Aan de onderkant komt de slang er weer uit en gaat dan vlak bij die buis het chassis in. Het zal idd wel een ontluchting zijn, maakt verder niet uit.....

Dat van die olie kan kloppen, er zit nu natuurlijk veel minder in en hij reageerde nu sneller op het gas. Dus die zal ik weer ff bijvullen, zo gepiept!

Het vervelende is dat het stotteren bij linkerbochten blijft!

Iemand nog een idee hoe ik bv zou kunnen testen wat het kan zijn?

RE: motor hikt bij linker bochten!

Kijk ééns of je pluskabel onder de auto niet tegen de uitlaat komt.
Deze ligt kort langs de uitlaat, en zoek je vanuit het midden naar voren toe.
Is een mogelijkheid deze tip

default

RE: motor hikt bij linker bochten!

Ik ben toch nog eens gaan zoeken en ik heb toch wel wat gevonden.
In de carb zit (als je dat zwarte dopje op de carb losdraaid) een klein asje met een zuigertje aan het eind. Normaal zit er olie in het buisje waar dit zuigertje in zit zodat de grote plunjer (of hoe je dat ding ook noemt) gedempt word in zijn bewegingen. Nu zitten er op dit zuigertje strepen alsof het zuigertje soms tegen het buisje komt zodat hij de plunjer tegenhoud en dus geen brandstof kan toevoegen. Ik hoop dat jullie me nog kunnen volgen!

Dat zou dus het inhouden in linker bochten kunnen veroorzaken, maar het vreemde is dat hij helemaal afslaat als je in zo'n linkerbocht de koppeling intrapt.
Gezien de strepen op het zuigertje gaat het af en toe knap stroef en loopt het dus niet lekker langs elkaar heen.
Kan iemand bevestigen dat dit het probleem kan zijn van het hikken en zelfs afslaan in linker bochten?

RE: motor hikt bij linker bochten!

Nou waarom de motor specifiek af zou slaan in linkerbochten is mij nog steeds onduidelijk. Dat het je probleem kan zijn is wel goed mogelijk. Als de zuiger namelijk blijft hangen wordt je mengsel te rijk/arm en slaat ie onheroepelijk af. Test dat maar eens door de motor te starten zonder luchtfilter. Je kun nu met je vinger in het inlaat-kanaal van de carb, (90 graden om het bochtje :) ) en kun je de zuiger omhoog duwen. De motor zal direct slecht lopen.

Vervangen van je zuiger/dashpot, en cilindertje is waarschijnlijk de enige mooie optie. Als het een 1000 tje is heb ik nog wel wat liggen..... Zal nieuw wel behoorlijk aan de prijs zijn.

default

RE: motor hikt bij linker bochten!

mmmm, ik ben Honda gewend dus qua kosten zal het wel meevallen. Maar wat is dan uitgesleten? Ik neem aan dat die dashpot (die grote allu plunjer) uitgesleten is en dat die dan alle kanten op gaat in bochten. klopt dat?

Zo ja is vervangen idd de enige optie.
BTW, dat dunne asje is zo op het oog helemaal recht dus dat is niet de oorzaker. Maar zijn er dan nog meer onderdelen die uitgesleten zijn, of alleen de dashpot?

RE: motor hikt bij linker bochten!

Ik weet niet zeker of je er iets aan hebt maar ik heb ook nog iemand gevonden met ongeveer hetzelfde probleem op de minilist.

Minilist schreef:
Hoi,

Ik heb 2 suggesties voor je:

1 dashpot oil oftewel carburateur olie (dit dempt het te snel terugvallen
van de naald)

Je mengsel bijstellen, als je te arm rijdt geeft dit ook een dergelijk
effect, naast het wat hortend rijden met een snelheid van 50 km/u in z'n 3


succes
Jos (Inno)


----- Original Message -----
From: sebodesign <>
To: minilist
Sent: Thursday, October 25, 2001 10:06 PM
Subject: Fw: gas los, af en toe uitvallen???


> Goedesavonds..
>
> Hmmmm vanwege maar 1 reaktie!!!! nog maar even een keertje. Lijkt me
> namelijk sterk dat niemand iets weet!!!
>
> Dus vandaar... hieronder nogmaals
>
> Ik heb het stationair toerental al iets omhoog gedraaid maar da lijkt me
ook
> niet de bedoeling en hij komt op die manier wel erg hoog...
>
> Please help!!
> Sebastiaan
>
>
> --------------------------------------------------------------------------
>
> > Ik heb het volgende probleem met mijn mini....
> >
> > Wanneer ik gas geef wil het toerental wel eens te ver zakken waardoor de
> > mini uitvalt
> > bougies zijn goed van kleur en ook de onsteking staat prima en ook het
> stationair
> > toerental is niets mis mee.....
> >
> > Dus wanneer ik gas loslaat bij bijvoorbeeld bochten(of gewoon bij
> stilstaand
> > veel gas geven en loslaten) wil het gebeuren dat het toerental net even
te
> > ver zakt...
> >
> > En het vreemde is.... het gebeurt niet constant, dus de ene keer wel de
> > andere keer niet!!!
>
> > Iemand een idee???????
>
>
>
> ++++++++++++++++++++++++++++++++
> Dit bericht is verstuurd door de Mini Seven Club Mailinglist.
> http://www.minisevenclub.nl
> Voor informatie over deze Mailinglist stuurt u een E-mail aan
mailinglist@introfax.com, met in de body "help miniseven"
> ++++++++++++++++++++++++++++++++

RE: motor hikt bij linker bochten!

Gaskleppie schreef:
Maar zijn er dan nog meer onderdelen die uitgesleten zijn, of alleen de dashpot?



Het zit als volgt. Beginnend bij de zuiger die je eruit draaid door de zwarte dop eraf te draaien (om olie bij te vullen): Deze loopt in een Cilinder (voor dempingsolie), maar deze cilinder is op zichzelf weer een zuiger waarbij de dashpot de cilinder is. Dus als 1 van de twee onherstelbaar versleten is, kun je heb beste de set vervangen.

Probeer de verschillende in elkaar lopende delen eens wat op te schuren, met staal-wolletje, of als het nodig is schuurpapier. Misschien lost het wat op. Maar voor het mooie is misschien vervangen het beste.

RE: motor hikt bij linker bochten!

Dat het zuigertje versleten is lijkt me sterk, maar ja alles kan ééns versleten zijn dus zal ik dat ook niet uitsluiten.

Ik twijfel dan ook niet aan iedereen hun kennis en de postings ervan, maar het probleem bestaat nog steeds. Voor mij en andere leden zou toch het probleem bij de carburateur moeten liggen. Maar ergens mis ik toch informatie wat je ondernomen hebt o.a. schoonmaken van de carburateur inclusief sproeiers? vervanging cq controle op pakkingen (valse lucht).
Welke naald?
Er kan zelfs een haar scheurtje in het slangetje zitten wat vertrekt van het vervroegingsmechanisme naar de carburateur. Ofwel het vervroegingsmechanisme werkt niet optimaal naar behoren want het type motor en bouwjaar valt onder een constant vacuüm methode.
Welke naald zit in de carburateur?
Heb je al ééns geprobeerd een andere complete carburateur voor dezelfde motorblok te monteren cq te vervangen.

RE: motor hikt bij linker bochten!

Ik heb het probleem, (idem aan dat van gaskleppie)nu eindelijk opgelost, ik heb m'n carb schoongemaakt en gereviseerd m.b.v. een revisie setje van SU en loopt weer als een zonnetje, ook als ik naar links stuur!!
was wel een duur grapje: 93 Euro.

met vriendelijke groet,

default

RE: motor hikt bij linker bochten!

Wat zit er allemaal bij dat setje?
Ik neem aan dat je ook de dash pot vervangt. Maar wat zit er nog meer bij?

Wel leuk om te horen dat het idd in de carb zit!

RE: motor hikt bij linker bochten!

Nee, de dashpot vervang je niet (waarom zou je, hoeveel slijtage denk je dat die fluitketel ondervind? :))
Er zitten wat rubbertjes in, en ook een sproeier en vlotternaald. Tenminste in een setje voor een HIF. Ik neem aan dat het voor een HS ongeveer hetzelfde is.

Er zijn trouwens meerdere varianten van de setjes; in sommige zit bijvoorbeeld ook nog een spindel.

RE: motor hikt bij linker bochten!

de volgende dingen zitten in het revisie setje:
(ook wel de rebuild-kit genoemd)

* een nieuwe gasklep
* as waar de gasklep op zit bevestigd
* twee nieuwe bussen waar de as in loopt (oude messing bussen moet je dus uitboren en de nieuwe bussen met beleid, uit de vriezer, erin tikken)
* vlotternaald en bus waar de naald inzit.
* vlotterdekselpakking
* complete jet assembly (dat is dat rode ding onder aan je carb dat met behulp van de naald die hierin beweegt de verhouding van het mengsel bepaald)
* diverse schroefjes (voor gasklep etc.)
* pakking (luchtfilter)
* pakking (motorkant)
* nieuwe circlips

Ik heb bij dick (ook van forum) eerst een andere carb gehaald,(a 10 euro) Deze compleet schoongemaakt, een en ander gepollijst en toen alle bovenstaande dingen vervangen. op de mini simpelweg de carb gewisseld en ruw afgesteld, rondje gereden en nagesteld, loopt nu weer prima zoals ik al gemeld had. Ik hoop dat je er iets mee kunt gaskleppie. Op mijn oude carb kwam ik er toen achter dat hij erg zuinig afgeteld stond vergeleken met hoe ik deze carb heb afgesteld, maar het echte euvel wat een breuk in het slangetje aan de jet assembly. deze gaat van de vlotterkamer naar de jet/en naald. dit slangetje hing los aan de vlotterkamer maar doordat deze slang met ijzerdraad omgewonden is, werkt dit als een veer dat hem op de juiste plaats hield. echter bij bochten naar links liep deze er toch uit en kreeg ie minder/geen benzine.

met vriendelijke groet,

RE: motor hikt bij linker bochten!

Zoals ik al zei moet je dus wel even opletten wat voor kitje je koopt, ze zijn er van verschillende samenstelling.

default

RE: motor hikt bij linker bochten!

Ok, dank je!

Hier hebben we wat aan!

RE: motor hikt bij linker bochten!

bij mij hetzelfde geval, bij linksaf rijden wil de motor afslaan (erg leuk als kensingtonnie een rotonde 540 graden rond gaat ;) )

wat blijkt, mijn uitlaat sluitte niet goed aan aan het spruitsuk, oftewel valse lucht, dit merktte je pas bij linkaf gaan dan kantelt het blok een beetje...

voordat men massaal carbs gaat reviseren is het verstandig om na te gaan of alle bevestigingen wel goed zijn...