motor kapot

default

RE: motor kapot

ik heel gelukkig een mini gekocht en gelijk heel trots natuurlijk.

een mini cooper 1.3i uit 1993 racing green

gaandeweg op dit forum verschillende posts gelezen en dacht van weet je wat ik laat me pas gekochte aanwinst ff onder de loep nemen door mini7centre in oudenbosch

nou kom ik toch van een hele koude kermis thuis zeg, er werdt me verteld dat de motor op zijn einde van dagen was (man hoorde al een geratel en dacht het al zei hij)

nou hij pakt een oliedruk meter en schroeft tie in dat sensor gat en wat blijkt motor bouwt bijna geen oliedruk op. (oranje lampje rechts in dash flikkerde al met stationair maar zodra ik rond de 2000 toeren zat ging hij uit ik dacht miss een massa probleempje ofzo).

dus nu komt de overweging
ik wil heel graag mijn mini blijven rijden
dus ik denk dat ik ga besluiten een nieuw blok op te halen en die erin te zetten
er stond een mooi blok klaar bij het mini7centre 1380 blok en dat lijkt mij heel erg gaaf.

ik heb het haynes manual en twee handige handjes
dus ik denk dat ik deze klus samen met een maat van me wel kan klaren

er zijn er natuurlijk meer hier die dat gedaan hebben maar de zoekfunctie geeft zoveel hits dus miss dat mensen mij tips kunnen geven via mail of dit forumpost.

ik hoor het wel

groeten,

Thomas

RE: motor kapot

tom2mini schreef:
er zijn er natuurlijk meer hier die dat gedaan hebben maar de zoekfunctie geeft zoveel hits dus miss dat mensen mij tips kunnen geven via mail of dit forumpost.




er zullen zat mensen die een blok verwisseld hebben, en ben dan ook erg benieuwd wat je nu precies wilt weten, zoals jezelf al aangeeft is er veel geschreven en persoonlijk heb ik weinig drang om alles nog een keer te typen, wellicht kan je je zoekopdracht verfijnen door alleen de techniek te selecteren en goede woorden te gebruiken in de zoekfunctie...

ik wens je veel succes...

RE: motor kapot

Mijn motor was ook op z''n einde en ook ik heb diverse opties bekeken. En kwam er al snel achter dat reviseren een van de beste opties was. Zo'n 1380 blok is erg leuk maar het schijnt dat je meer nodig hebt dan alleen het blok. Hoe is de staat van je versnellingsbak? Want wanneer je begint met reviseren kom je vaak vele dingen tegen. En ik kan je vertellen, goedkoop zijn dit soort grappen nooit :x
Op dit moment word er nog druk aan gesleuteld en als ik geluk heb is ie woensdag klaar :)
Mijn advies, kijk wat je wil/kan besteden en informeer op diverse plaatsen wat een en ander moet gaan kosten. En vraag ook eens rond wat er verder bij zo'n 1380 blok komt kijken.

Groeten,

Johan

RE: motor kapot

Mini7centre Oudenbosch had toch alleen halve 1380 blokken? [size=75:382f478y]link[/size:382f478y]

Idg. heb je nog een versnellingsbak,diff. en startmoter/dynamo/radiator/etc. nodig. Wordt dus een dure aangelegenheid, maar dan heb je ook wat! :D

default

RE: motor kapot

Idg. heb je nog een versnellingsbak,diff. en startmoter/dynamo/radiator/etc. nodig



kan ik dit niet uit de bestaande auto worden hergebruikt? en wat zou hier dan anders aan moeten zijn dan die onderdelen uit een 1300 blok?

default

RE: motor kapot

En vraag ook eens rond wat er verder bij zo'n 1380 blok komt kijken.



hierbij vraag ik rond wat er nog meer bij een 1380 blok komt kijken

default

RE: motor kapot

Mini7centre Oudenbosch had toch alleen halve 1380 blokken?



dat blok heb ik gezien en daar gaat nu indd mijn interesse naar uit

RE: motor kapot

En dat staat dus op het forum geschreven. Om je met je vraag al even op weg te helpen heb ik wat topics voor je opgezocht:
link
maar vooral deze:
link
Succes

RE: motor kapot

wat er nog meer bij een 1380 blok komt kijken




het is volgens mij een vrij kaal blok, wat er nog bij komt zou je in principe van je oude blok kunnen gebruiken ... maar ja, dat is kapot :?

vraag is dus eigenlijk hoezeer is dat oude blok kapot ? het kan best meevallen en bijvoorbeeld alleen een kwestie zijn van vervangen van dat oliedrukplunjertje ... maar je ziet pas wat er stuk is als je het openmaakt (beetje snelle diagnose van 7centre ??!!)

waar je meer rekening mee zou moeten houden is denk ik dat je een injectie/mini/blok hebt, geen idee of dat in standaardvorm goed overweg kan met een 1380.
(check ook de versie van je Haynes; donkerblauw beslaat ook de Spi)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: motor kapot

tom2mini schreef:
er zijn er natuurlijk meer hier die dat gedaan hebben maar de zoekfunctie geeft zoveel hits dus miss dat mensen mij tips kunnen geven via mail of dit forumpost


Lekker ding ben jij. "Ik ben te lui om te zoeken, dus breng het a.u.b. naar me toe". :)

Anyway, je hebt, naast dat het met extra topics steeds moeilijker wordt om iets te vinden, vooral jezelf ermee, want zoals red flame ook al aangeeft is het maar sterk de vraag of mensen die al eens uitgebreide reacties over zoiets hebben geschreven wel weer zin hebben om dat nog eens (net zo uitgebreid) te gaan doen.

Zie voor zoektips deze post in het topic Forum Tips&Truuks.

RE: motor kapot

ik zal als ik jouw was even informeren belletje plegen naar sloperijen , deed ik zelf ook belde sloperij spanje in inge vroeg voor metro blokje 1300 en hadden er net 1 leggen ,geen garantie voor maar 125 euro. maarja carberateur is wel stuk makkelijker aan te komen dan injectie iig suc6 met zoeken/kijken en hobbyen!

RE: motor kapot

tom2mini schreef:

kan ik dit niet uit de bestaande auto worden hergebruikt? en wat zou hier dan anders aan moeten zijn dan die onderdelen uit een 1300 blok?



Korte reactie (om Eelke niet boos te maken ;))

Je kan inderdaad bijna alles van je huidige blok gebruiken, maar ik zou dan in ieder geval je versnellingsbak reviseren aangezien zo'n 1380 flink wat pk's loslaat op de tandwielen.

RE: motor kapot

die half engines die ze hebben liggen zijn in ieder geval wel compleet met alle revisies ,inclusief lijn boren lagers en dat soort gekkigheid die toch nogal duur is.
in principe zet je de boel op je bak.. schroef je oude kop er op (N.b. CR is wel even een tandje hoger!) en gaan.


als je het geld hebt en je hebt nog nooit een blok van binnen gezien:

koop die 1380. alles zit er in (jammer genoeg met een niet erg nader gespecificeerde nokkenas). kan je gewoon op de (gereviseerde)bak schroeven. kop er op. en gaan :)

minder tijdrovend ( he paul !?) maar ook zeker minder leuk

de mems module van de injectie zoekt het meeste op den duur zelf wel uit geloof ik.

niet optimaal maar werkt zeker wel.

als je toch bezig bent: PM even.. O:) ik ben bezig met een 12g940 kop, maar ik moet nog besluiten wat ik er van wil maken

persoonlijk (let wel, dat is mijn persoonlijke peew punt)haal gewoon die injectie er af ..zeker als je naar 1380 gaat in combi met een gepoorte kop.
en zet er gewoon een ouderwetse HIF 44 op.

[i:x0avqkds]HET KAN NATUURLIJK OOK GEWOON EEN KAPOTTE OLIE POMP ZIJN..MAAR ALS HET KLOPKLOPKLOP DOET IS DAT ZEKER GEEN GOED TEKEN.[/i:x0avqkds]

wat kwam er uit de compressie meting??????

RE: motor kapot

SirYun schreef:
[i:3iprqx30]HET KAN NATUURLIJK OOK GEWOON EEN KAPOTTE OLIE POMP ZIJN..MAAR ALS HET KLOPKLOPKLOP DOET IS DAT ZEKER GEEN GOED TEKEN.[/i:3iprqx30]

wat kwam er uit de compressie meting??????



Hear, hear. Ik sluit me hier geheel bij aan. Een goede compressiemeting en liefst een cilinder-lektest vertellen een hele boel. Wat doet er klop-klop? Misschien ligt is er een vuiltje in een lagerschaal gevreten en ben je met een vers setje glijlagers weer in business. Eerst de boel meten, dan demonteren en nameten. Of gewoon een 1380 kopen, als je dat toch ambieert!