Dit lijkt mij puur het afstellen van de carburateur.
Als hij een beetje toeren maakt, klinkt hij best aardig: ontsteking werkt dan goed.
Over het afstellen is op het forum genoeg te vinden.
Succes.
- Login of registreer om te reageren
Dit lijkt mij puur het afstellen van de carburateur.
Als hij een beetje toeren maakt, klinkt hij best aardig: ontsteking werkt dan goed.
Over het afstellen is op het forum genoeg te vinden.
Succes.
Ik zou eerst je verdeelkap er eens afhalen en kijken of het een beetje schoon en droog is daarbinnen.
Even volgende eerst controleren;
- zit er wel olie in de carb.??
- motor stopt normaal niet zonder vacuum slang
- controleer ook eens op valse lucht. Is de carburateur er af geweest??
succes
Ingediend door cgortemaker op ma, 19-08-2013 22:19
The Puritan schreef:
Ik zou eerst je verdeelkap er eens afhalen en kijken of het een beetje schoon en droog is daarbinnen.
is een nieuwe, welke (net gecontroleerd) schoon en droog is.
Ton":cmtje1hj]Even volgende eerst controleren;
- zit er wel olie in de carb.??
- motor stopt normaal niet zonder vacuum slang
- controleer ook eens op valse lucht. Is de carburateur er af geweest??
succes [/quote:cmtje1hj]
- Zit olie in de dashpot.
- Misschien dat het uitvallen van de motor toeval was bij het aftrekken van de vacuümslang.
- De carburateur is er af geweest met het vervangen van de brandstofpomp, misschien dat ik de pakking er niet geheel goed tussen heb gekregen zal er eens naar kijken.
Ingediend door cgortemaker op di, 20-08-2013 15:50
heb de pakkingen bij de carburateur vernieuwd , waar kan deze valse lucht nog meer vandaan komen?
filmpje van na het vervangen van de pakking:
http://www.youtube.com/watch?v=_wXE_PXFvZI
Op de choke start die maar het toerental blijft op en neer gaan, niet constant.
Ingediend door cgortemaker op di, 20-08-2013 20:30
Carterontluchting aangesloten.
Heb de bobine maar eens gecontroleerd, hij vonk wat matig en de spanning die ik kan meten is 7,4volt ik weet niet of dit hoort of dat dit te laag is.
je heb bobines van 9 volt maar ook van 12v.
ik rij zelf ook met een mini 1000 uit 1983 en op mijn bobine staat een spanning van 4.5 volt (stationair @800 RPM)
hij loopt en start super alleen ik merk op de snelweg dat hij er soms ook een beetje moeite heeft.
ik probeer dit probleem ook al op te lossen.
sorry ik ben pas 18 en sinds 2 jaar bezig met mini's
in mn vorige reactie had ik gemeten met mn multimeter over de min en de plus van de bobine
nu heb ik hem nog een keer gemeten maar nu de plus van de bobine en de min op het frame.
nu krijg ik resultaat van 7.9 volt.
dit komt veel meer in de richting
dus ik denk dat jouw bobine met 7.4 volt een beetje versleten is maar hij zou nog wel moeten werken.
bobines slijten niet, ze werken of niet, voltage meten werkt niet op deze manier...
laten we wel de 2 problemen uit elkaar houden, ik ga hier in op het probleem van de topic starter...
als ik het filmpje luister is het een waardeloze afstelling, ontsteking te vroeg, geen demping in de carb. begin eens met je ontsteking af te stellen, contactpuntafstand en ook eens goed nakijken of het asje van de verdeelkap spelngsvrij is en de nokjes nog goed zijn...
haal een busje remmenreiniger en spuit die met lopende motor op de plekken waar pakkingen horen te zitten bij de carb, veranderd de motorloop dan is een pakking niet meer goed...
succes!!
Ingediend door cgortemaker op wo, 21-08-2013 16:20
classic-freydis schreef:
je heb bobines van 9 volt maar ook van 12v.
ik rij zelf ook met een mini 1000 uit 1983 en op mijn bobine staat een spanning van 4.5 volt (stationair @800 RPM)
hij loopt en start super alleen ik merk op de snelweg dat hij er soms ook een beetje moeite heeft.
ik probeer dit probleem ook al op te lossen.
Dit is een oude mini van jou, mat zwart met geel.
Red Flame":injbsw70]bobines slijten niet, ze werken of niet, voltage meten werkt niet op deze manier...
laten we wel de 2 problemen uit elkaar houden, ik ga hier in op het probleem van de topic starter...
als ik het filmpje luister is het een waardeloze afstelling, ontsteking te vroeg, geen demping in de carb. begin eens met je ontsteking af te stellen, contactpuntafstand en ook eens goed nakijken of het asje van de verdeelkap spelngsvrij is en de nokjes nog goed zijn...
haal een busje remmenreiniger en spuit die met lopende motor op de plekken waar pakkingen horen te zitten bij de carb, veranderd de motorloop dan is een pakking niet meer goed...
succes!![/quote:injbsw70]
Ga er mee bezig, na het vernvangen van de pakkingen kwam er, met inspuiten van remmenreiniger geen verandering in motorloop. Ga nu richting de ontsteking, morgen komt in ieder geval een nieuwe bobine binnen.
Vanuit daar ga ik verder met de contactpuntjes, dashond zit vol (neem aan dat je dat bedoelt met demping in de carb).
Hoi,simpele test om de zuiger in de carburateur te "testen".
Draai de oliedemper los bovenop de carburateur,maar laat die erin zitten.
Als je nu beetje of veel gas geeft moet je zien dat die oliedemper omhoog komt.
Als dit niet werkt is er iets met de zuiger in de carburateur.Er kan vuil tussen zitten,
of de pot kan scheef erop zitten.
Er zit een klein pennetje aan een zijkant van de carb,met een veertje.Dit kan je omhoog duwen,een beetje maar,en dan kan de motor ;
stilvallen-meestal te arm
gelijk toerental -juist goede mengsel
in toeren stijgen-te rijk ;ook te zien aan zwarte bougies.
Jouw bobine is van het type met een balast ervoor,daarom heb je zo'n 7.5 volt.
Alleen bij starten krijgt die 12 volt,na aanslaan gaat de spanning via een weerstand naar de bobine zodat die niet oververhit raakt.Bij starten neemt de starter veel spanning op waardoor de spanning op de bobine ook daalt,daarom hebben ze dit truukje met weerstand toegepast.
Ingediend door cgortemaker op do, 22-08-2013 15:27
Flying Dutchman schreef:
Hoi,simpele test om de zuiger in de carburateur te "testen".
Draai de oliedemper los bovenop de carburateur,maar laat die erin zitten.
Als je nu beetje of veel gas geeft moet je zien dat die oliedemper omhoog komt.
Als dit niet werkt is er iets met de zuiger in de carburateur.Er kan vuil tussen zitten,
of de pot kan scheef erop zitten.
Er zit een klein pennetje aan een zijkant van de carb,met een veertje.Dit kan je omhoog duwen,een beetje maar,en dan kan de motor ;
stilvallen-meestal te arm
gelijk toerental -juist goede mengsel
in toeren stijgen-te rijk ;ook te zien aan zwarte bougies.
Jouw bobine is van het type met een balast ervoor,daarom heb je zo'n 7.5 volt.
Alleen bij starten krijgt die 12 volt,na aanslaan gaat de spanning via een weerstand naar de bobine zodat die niet oververhit raakt.Bij starten neemt de starter veel spanning op waardoor de spanning op de bobine ook daalt,daarom hebben ze dit truukje met weerstand toegepast.
Ik heb de zuiger getest aan de hand van het service boek (5-7sec). Zelfs met startpilot (ether) start hij niet.
Ik heb vonk, ik heb benzine (vlotterkamer loopt vol) alleen slaat hij niet aan. Ik heb het idee dat hij vanaf de vlotterkamer geen brandstof in de motor krijgt.
Ingediend door cgortemaker op do, 22-08-2013 15:28
Flying Dutchman schreef:
Hoi,simpele test om de zuiger in de carburateur te "testen".
Draai de oliedemper los bovenop de carburateur,maar laat die erin zitten.
Als je nu beetje of veel gas geeft moet je zien dat die oliedemper omhoog komt.
Als dit niet werkt is er iets met de zuiger in de carburateur.Er kan vuil tussen zitten,
of de pot kan scheef erop zitten.
Er zit een klein pennetje aan een zijkant van de carb,met een veertje.Dit kan je omhoog duwen,een beetje maar,en dan kan de motor ;
stilvallen-meestal te arm
gelijk toerental -juist goede mengsel
in toeren stijgen-te rijk ;ook te zien aan zwarte bougies.
Jouw bobine is van het type met een balast ervoor,daarom heb je zo'n 7.5 volt.
Alleen bij starten krijgt die 12 volt,na aanslaan gaat de spanning via een weerstand naar de bobine zodat die niet oververhit raakt.Bij starten neemt de starter veel spanning op waardoor de spanning op de bobine ook daalt,daarom hebben ze dit truukje met weerstand toegepast.
Ik heb de zuiger getest aan de hand van het service boek (5-7sec). Zelfs met startpilot (ether) start hij niet.
Ik heb vonk, ik heb benzine (vlotterkamer loopt vol) alleen slaat hij niet aan. Ik heb het idee dat hij vanaf de vlotterkamer geen brandstof in de motor krijgt.
Dus via de leiding naar de sproeierhuis of het zuiger huis zelf. Ik heb deze beide schoongemaakt, maar dit geeft geen effect.
Zou beginnen met carb. schoonmaken, benzine filter plaatsen of vervangen en eventueel de tank spoelen als daar ook vervuiling in zit.
Zitten de bougie kabels wel in de juiste volgorde??
Ingediend door cgortemaker op do, 22-08-2013 17:59
Red Flame schreef:
je ontsteking staat niet op tijd....
dit was ook mijn gedachte. Heb net de carb opnieuw afgesteld, nulpunt en dan iets opgezet en heb nu natte bougies. Ze vonken overigens wel.
Volgorde ontsteking staat op
3uur 1
12uur 3
9uur 4
6uur 2
/edit
Hij loopt weer, wat was het
- de rotor maakte constant contact ipv wisselend op de ontstikingspunten. Hebben hem nu van elkaar gepakt op het punt dat die los koet staan en hij tikt er nu mooi tegenaan wanneer die dat moet
Ontsteking staat niet goed nog, morgen nog een dag vrij dus dat maar eens proberen te tackelen!
Ingediend door cgortemaker op di, 27-08-2013 23:22
Red Flame schreef:
je ontsteking staat niet op tijd....
Daar zit ik idd mee,
Ik lees op het forum veel verschillende manieren maat geen eenduidig antwoord.
Moet die nou op 1500 rpm of op 2000.
Met of zonder vacuum afgedopt.
En bij welke graden moet het krammetje staan.
Haynes maakt het me ook niet duidelijk.
De wiki staat het ook niet in, misschien handig om zoiets daar ook in te zetten?
http://www.calverst.com/c_corner.htm
Kijk even hier en dan onder de kop electrical en dan initial timing distributor. Werkt echt perfect en je hebt er geen speciale apparatuur voor nodig.
Dennis
Ingediend door cgortemaker op wo, 28-08-2013 14:16
Red Flame schreef:
bobines slijten niet, ze werken of niet, voltage meten werkt niet op deze manier...
laten we wel de 2 problemen uit elkaar houden, ik ga hier in op het probleem van de topic starter...
als ik het filmpje luister is het een waardeloze afstelling, ontsteking te vroeg, geen demping in de carb. begin eens met je ontsteking af te stellen, contactpuntafstand en ook eens goed nakijken of het asje van de verdeelkap spelngsvrij is en de nokjes nog goed zijn...
haal een busje remmenreiniger en spuit die met lopende motor op de plekken waar pakkingen horen te zitten bij de carb, veranderd de motorloop dan is een pakking niet meer goed...
succes!!
dit heb ik gedaan, op de pakkingen zelf veranderd de motorloop niet maar als ik rond de dashpot spuit zakt hij aan toeren in.
is de carb kapot?
op de foto wijs ik het aan.
https://www.dropbox.com/s/p4p797jsw9nmx ... .14.52.jpg
cgortemaker schreef:
Daar zit ik idd mee,
Ik lees op het forum veel verschillende manieren maat geen eenduidig antwoord.
Moet die nou op 1500 rpm of op 2000.
Met of zonder vacuum afgedopt.
En bij welke graden moet het krammetje staan.
Haynes maakt het me ook niet duidelijk.
De wiki staat het ook niet in, misschien handig om zoiets daar ook in te zetten?
Voor een 998cc uit jouw bouwjaar moet de timing op 8° + 0° -2° BTDC bij 1500 toeren met een afgekoppelde vacuumslang. Bron: Haynes Service and Repair Manual 1969-2001.
Hopelijk helpt dit een beetje.
Mvg,
Marc
Ingediend door cgortemaker op do, 29-08-2013 09:31
Marc_b schreef:
cgortemaker":1r2y9s6d]
Daar zit ik idd mee,
Ik lees op het forum veel verschillende manieren maat geen eenduidig antwoord.
Moet die nou op 1500 rpm of op 2000.
Met of zonder vacuum afgedopt.
En bij welke graden moet het krammetje staan.
Haynes maakt het me ook niet duidelijk.
De wiki staat het ook niet in, misschien handig om zoiets daar ook in te zetten?
Voor een 998cc uit jouw bouwjaar moet de timing op 8° + 0° -2° BTDC bij 1500 toeren met een afgekoppelde vacuumslang. Bron: Haynes Service and Repair Manual 1969-2001.
Hopelijk helpt dit een beetje.
Mvg,
Marc[/quote:1r2y9s6d]
Marc, dankjewel! Zeker helpt dat, heb hem daarop gezet alleen heb ik volgens mij totaal geen vermogen. Als ik gas geef hapt hij heel erg en zakt hij in toeren, lijkt of die valse lucht aantrekt en dat zit niet in de pakkingen. Krijg morgen een andere carb, misschien dat het daar aan ligt.
Ik ben zelf helemaal nieuw met Mini dus veel kan ik je niet vertellen. Maar ik wil je een tip geven die geld voor alle auto's en motoren.
Beperk je tot een probleem.
Ga niet en aan je onsteking werken en ook nog een aan je carburateur. Als het een niet goed staat zal je met het andere nooit een goed resultaat kunnen krijgen.
Zorg er eerst voor dat je onsteking goed staat. Als je auto ook maar een beetje loopt kan je die al stellen. Controleer en stel zonodig je kleppen en pas als dat helemaal goed is kan je met je mengsel op de carb aan de gang.
Vergeet ook niet eerst je luchtfilter na te kijken en zonodig vervangen.
Ingediend door cgortemaker op do, 29-08-2013 14:53
Clubman Estealth schreef:
Ik ben zelf helemaal nieuw met Mini dus veel kan ik je niet vertellen. Maar ik wil je een tip geven die geld voor alle auto's en motoren.
Beperk je tot een probleem.
Ga niet en aan je onsteking werken en ook nog een aan je carburateur. Als het een niet goed staat zal je met het andere nooit een goed resultaat kunnen krijgen.
Zorg er eerst voor dat je onsteking goed staat. Als je auto ook maar een beetje loopt kan je die al stellen. Controleer en stel zonodig je kleppen en pas als dat helemaal goed is kan je met je mengsel op de carb aan de gang.
Vergeet ook niet eerst je luchtfilter na te kijken en zonodig vervangen.
helemaal met u eens.
1. ontsteking vervangen (bobine, verdelerkap, rotor, bougies en bougiekabels), motor loopt weer.
2. motor afgesteld 8graden op 1500rpm zonder vacuum.
3. kleppen koud gesteld volgens haynes
4. motor loopt nog beroerd, waardoor ik nu dus de carb vervang
heb dus alle problemen die er waren een voor een aangepakt en ben nu bij de carb aangekomen
Voor je je carb vervangt zou ik toch eens kijken of er wel olie in je dashpot zit, want dan wil die ook niet goed lopen.
Ik zou toch eerst eens beter kijken naar de afstelling van de onsteking. De waardes in de manuals zijn in de praktijk vaak waardeloos.
Dennis
RE: Motor loopt niet best
Ingediend door cgortemaker op ma, 19-08-2013 18:53
Zoals de titel al zegt, ik heb een filmpje bijgevoegd dit zal het makkelijker maken.
Twee weken terug heb ik de mini overgenomen van een particulier, ben dus net begonnen met sleutelen aan een mini (uberhaubt een auto, brommers in het verleden veel mee gedaan).
Het gekke is, dit deed die van het een op het andere moment.
De mini waar het om gaat is een 1983 mini 1000 met carburateur.
Waar ik al naar gekeken heb
- Ontsteking, alle bougies vonken en zijn nu koffie cream, ze werden pik zwart heb hem armer gezet.
- Vacuum, zodra ik de slang naar de bobine eraf haal stopt de motor direct, zoals het volgens mij ook hoort?
- Brandstof pomp, heb deze laatst moeten vervangen en er komt genoeg brandstof uit, slang eraf en getest.
Wat doet hij wel. Stationair lopen, niet rustig constant in toeren zakken/stijgen en rijden doet die helemaal niet meer.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BSTZFVp65zE [/youtube]
wie kan de vinger op de zere plek krijgen. ik kan op het forum er weinig over vinden, misschien de verkeerde keywords gebruikt excuses daarvoor.