Motor loopt niet lekker

RE: Motor loopt niet lekker

Wie kan me helpen ik heb een mini uit 1988. Ik heb de koppakking vervangen en dus ook de caberateur eraf gehad. Nu zit alles wer in elkaar, maar de motor loopt niet lekker. Het is een donker tikkend geluid dat ongeveer van de caberateur komt. Als ik mijn uitlaat achter dicht hou is het geluid weg. Heeft iemand een idee??!!

RE: Motor loopt niet lekker

Wellicht een zuiger die tegen een stukje koppakking aan tikt!? Of heb je nog meer los gehaald dan alleen de kop lichten.

Ik zou zo niet weten waardoor een carb een donker tikkend geluid kan maken. Misschien een lekkende pakking tussen de carb en de kop waardoor je vacuümklapjes hoort?

RE: Motor loopt niet lekker

Heb je nadat je de koppakking hebt vervangen ook je kleppen gesteld? Ik denk dat het tikkende geluid daar namelijk vandaan komt. Of in ieder geval een klep die te ruim staat.

Dennis

RE: Motor loopt niet lekker

Wat trouwens ook het geval is, is dat als ik 70 rij de auto inhoud en weer verder gaat. Dus een soort op en neer beweeg.

RE: Motor loopt niet lekker

Misschien moet je het mengsel bijstellen. Als het mengsel niet goed staat, kan je een backfire krijgen (= ploffend geluid door je carb./luchtfilter). Het kan ook zorgen voor een onregelmatig lopend motor bij een bepaald toerental. Hoe je een carb moet afstellen staat wel ergens op het forum uitgelegd.

Succes ermee!

RE: Motor loopt niet lekker

Hoeveel km geleden heb je de koppakking vervangen? Je moet de kopbouten namelijk natrekken en dan weer de kleppen stellen...

RE: Motor loopt niet lekker

Ik heb na het vervangen van de koppakking ongeveer 7 km gereden. Wanneer zou ik het weer opnieuw moeten afstellen??

RE: Motor loopt niet lekker

Ooww, ik geloof na zo'n 1000 km. Dus dat kan het niet zijn... Mits de kleppen goed afgesteld staan...

default

RE: Motor loopt niet lekker

Het volgende probleem doet zich voor:

Motor loopt stationair niet lekker (vergelijk het zelf met een Harley-blok) benzine verbruik is hoger(eerst 1:15 nu 1:10) en mooi zwarte wolken rook uit de pijp.

Garagist denkt dat het de Lambda-sonde is (de wat ????) of een temperatuursensor, hijzelf kan de ECU niet uitlezen.

Hebben jullie adressen/tips waar ik de juiste oorzaak kan laten onderzoeken???????

WIe kan mij helpen??????


grtz Pascal

RE: Motor loopt niet lekker

Tja god, zie andere topics zou ik zeggen, over stationair lopen is al heel veel gezegd, want het kan al zoveel liggen.

Lambdasonde controleert of het CO- gehalte van de uitlaatgassen niet te hoog zijn en zit redelijk aan het begin van je uitlaat, hierin geschroeft. Deze regelt daarmee de luchttoevoer voor de verbranding zodat je mengels optimaal en de verbranding zo schoon mogelijk is. Wanneer deze kapot is heb je vaak dat wanneer je afremt op de motor je motor hoog stationair begint te lopen en gewoonweg niet lekker loopt waaronder ook stationair pruttelen. Zijn geen goedkope dingen overigens, dus eerst controleren voordat je hem eventueel vervangt is wijselijk.

default

RE: Motor loopt niet lekker

Maar hoe kan ik (laten) controleren of het de lambda sonde is die aan het rommelen is of iets anders ????????

gr Pascal

PS: het is een 1.3i uit 92

RE: Motor loopt niet lekker

In princiepe kan elke garage die er meetapparatuur er voor heeft deze sondes uitlezen. Het is eingelijk net zoiets als een temperatuursensor.

Je kunt het zelf ook testen door je de lambdasonde kort te sluiten met het chassis. Ik weet niet precies hoe een mini motor zich dan moet gaan gedragen, maar hiermee kun je vaak al snel merken of het de lambda sonde is of de computer die erachter hangt.

Maar ga zelf eerst andere mogelijkheden na, die je zelf goed kunt controleren. Zo kun je een aantal mogelijkheden snel afvinken en kom je misschien bij mogelijk heel andere oorzaak. Begin bijvoorbeeld bij je luchtfilter. Ik ben zelf een keer een maand aan het afstellen geweest en het werd met de dag slechter totdat de mini niet meer boven de 70km/h kwam. Terwijl ik net een maand ervoor een nieuwe luchtfilter erop had gezet was er een blad van een boom in mijn luchtinlaat gewaait en was zo de borel langzaam gaan verstikken. Ik had toen zo ongeveer mijn halve mini gesloopt en vervangen maar het bleek dus een heel simpel boomblad te zijn.

Zo aan je beschrijving te lezen, zal het wel een lucht/benzine verhouding oorzaak hebben.

default

RE: Motor loopt niet lekker

Ga ik ff checken.

Merci Bien

default

RE: Motor loopt niet lekker

Kan iemand mij vertellen wat het vervangen van een Lambda-sonde en temperatuur sensor kost, dit is zeer waarschijnlijk het probleem van mijn motor probleem???

gr

pascal

default

RE: Motor loopt niet lekker

Om maar even antwoord te geven op mijn eigen vraag, een lambda sonde kost €514,80 ex btw bij de rover dealer dus ben er zuinig op!

Het probleem waarom mijn motot niet lekker liep, is niet duidelijk geworden wel is duidelijk geworden dat door het opnieuw programmeren van de ECU het probleem is opgelost en ie weer loopt als een zonnetje.

Bedankt :?

Groetjes

RE: Motor loopt niet lekker

Pardon; 514 euro? Bij brezan haal ik 1-draads sensoren voor 40 euro. Moet je wel zelf een kabelschoentje aan klemmen (5 cent).
Soorten lambda sondes:
1 draads. Draad is signaal, huis is aarde
2 draads. Ene draad is signaal, andere is aarde.
3 draads. 1 draad signaal, andere aarde, laatste sensorverwarming
4 draads. 1 draad signaal, andere signaal-aarde, volgende verwarming en laatste verwarmingsaarde.
Er zijn ook 5-draads, maar dat zijn breedbandsensoren, nooit op de Mini gebruikt en werken ook niet op de ECU van de mini.
Ik weet niet welke van de 4 sensoren op de mini zit, maar in principe kan je iedere versie gebruiken, als je ze maar logisch aansluit. Als je een 4 draads had (duurste) en een 1 draads koopt (goedkoopste): Signaal-draden aan elkaar, signaal-aardedraad vanaf de ECU aarden, verwarmingsdraden los laten hangen (wel even afplakken).
Succes,
Hugo

RE: Motor loopt niet lekker

Gokje over de temperatuur sensor:
Waarschijnlijk zit er ergens op je blok een sensor, die als het blok koud is gesloten is. Als het blok warm wordt gaat'ie open en dan stopt de ECU met de koudstart verrijking (extra peut toevoegen). Als de motor warm is, moet je de stekker van die sensor eens lostrekken. Als'ie dan goed loopt en niet meer rookt blijft de sensor hangen. De motor denkt dan dat'ie ten aller tijde in de koudstart verrijking bezig is, en luisterd niet naar de lambda sonde. Die krijgt pas zeggenschap als de koudstart voorbij is.
Succes,
Hugo
P.S. Dit is bij alle BOSCH injectie-systemen zo. Omdat de Lucas systemen vaak klonen van BOSCH zijn, gok ik dat het bij de Mini ook zo werkt. Maar dat weet ik niet zeker.