motor loopt niet lekker 998cc !!!!

RE: motor loopt niet lekker 998cc !!!!

Hallo ik heb een mini uit 1086 en van de 1 op andere dag reed hij echt nergen meer naar, als ik de snelweg op rijdt komt hij met pijn en moeite op de 60 km/h uit. Soms lijkt het dat hij maar op 3 cilinders loopt. Ik heb de vacuumslang en de ontstekingskap vervangen. Moet ik nu vrezen voor de cilinderkop. Wie weet wat er aan de hand is?
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes Karin

klogie73 schreef:
Hallo ik heb een mini uit 1086 en . . . . . . .

Dat is een oude mini, uit 1086

Maar raak je koel vloeistof kwijt, borrelt het in je radiateur, hoe is het met je klepspeling, etc. etc.
Graag meer info, zo kan het van alles zijn, tot een defecte bougie aan toe.

Suc6

Groet,
R.S.D.

Inderdaad. Deze symptomen kunnen nog op van alles wijzen. haal eens één voor één je bougies kabels los en kijk eens of er iets gebeurd m.b.t. het toerental (uiteraar de kabels wel w2eer terug zetten na testen). Als het toerental afneemt doet de cilinder prima mee, maar als er niks hoorbaars gebeurd loopt een cilinder niet echt :P

En als 1 cylinder het niet doet kan dat in de bougie/bougiekabel/verdeler zitten. Dus het is niet per definitie de kop.

Haha, inderdaad erg oud, uit 1986 dus.
Net heb ik de bougiekabels losgemaakt, bij 2 en 3 verandert er niets tav het toerental. Wanneer ik de bougies eruit draai staat er wel druk op.

Verder heb ik net het dingetje in de verdelerskap vervangen, lekt hij geen koelvloeistof, borrelt de radiator niet en zitten er 4 nieuwe bougies in.

Alweer bedankt voor jullie hulp.

groetjes karin :'(

je kan nog eens de bougieskabels omdraaien om te kijken of dan nog steeds cilinder 2 en 3 niks veranderen.
Ook zou ik een compressie test laten doen, bij een garage, weinig werk, kan de ANWB ook wel doen. Misschien is er iets kapot tussen cilinder 2 en 3

Zitten de bougie kabels op de nieuwe verdelerkap wel weer terug zoals ze horen? Volgorde is 1-3-4-2 en de eerste cylinder moet verbonden worden met de connector op de 2-uur positie van de verdelerkap.

klogie73 schreef:
Wanneer ik de bougies eruit draai staat er wel druk op.

Op alle 4 cylinders even veel druk?

- koppakking tussen cylinder 2 en 3 kapot (ongebruikelijk voor een 1000, maar toch)?
- kleppen van 2 en 3 verbrand?
- zuigerveren op 2 en 3 naar de haaien?
- tussenschot cylinderkop tussen 2 en 3 verbrijzeld (tamelijk extreem voor een 1000)?
- blok tussen 2 en 3 gescheurd (te extreem voor een 1000 om serieus te nemen ;))?

Je kunt ook even de bougie kabels van 3 en 4 omwisselen en 1 en 2 (ook op de verdeel kap!). En dan de zelfde test doen. Zo kun je zien of het in de kabels ligt. En dat dingetje onder je verdeler is de rotor ;)

bedankt voor jullie reacties, top.

ik heb nog een vraag.Als ik nu de kop vervangen net als de pakkingen zou het probleem dan verholpen zijn? Ik heb nog een afgevlakte goede kop liggen.

Oja,Ik heb ondertussen de mini al uitgeprobeerd met nieuwe bougiekabels van een andere mini, resultaat was het zelfde.

meten is weten: meet de compressie eens
(zou een kapotte koppakking kunnen zijn ? hoef je alleen de pakking te vervangen, niet noodzakelijk de kop .. )

succes,
Theo van den Bogaard

hartelijk bedankt, ik laat hem van de week doormeten

Waar kom je vandaan, misschien is er iemand op het forum uit de buurt die je compressie kan meten!

ik woon in sweikhuizen dat is in de buurt van Geleen (Zuid Limburg)

Helaas, voor mij NET uit de richting ;)

FWIW...Heb je de verdelerkap wel weer correct teruggeplaatst??...Niet per ongeluk 180 graden gedraaid??

Of de verdelerkap scheef teruggeplaatst...??

Of de bougiekabels per abuis verwisseld...??

De onstekingsvolgorde is trouwens 1-3-4-2 (Cilinder 1 zit aan de distributie zijde en dat dingetje wat je hebt vervangen (rotor) draait tegen de klok in...)

8) 8)