Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

default

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

Wij hebben onze mini vorige maand uit de winterslaap gehaald van 7 maanden.
starten in 1 x zonder problemen.. vervolgens gaan rijden en het volgende valt me op.

- Zodra ik de choke terug duw als hij warm is, valt de motor uit bij het stoplicht.
(dit was voorheen niet)
- hij houdt in, sputtert wat als de choke ingeschakeld is.. (lijkt me logisch, want de choke moet uit op een gegeven moment)

Ik moet dus met de choke ingeschakeld blijven rijden komt het op neer...

Kan ik dit makkelijk zelf verhelpen?
Onze technische kennis is niet heel hoog.. of moet ik een garage op gaan zoeken maar?
Wordt er inmiddels moedeloos van om elk jaar problemen te hebben met onze leuke mini :'(

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

Het is een redelijk bekend probleem. De afstelling van de winter is anders als die van de zomer.

Wat mij opvalt is het feit dat hij met choke niet lekker rijdt en wel gewoon goed start. De oorzaak hiervan kan in de afstelling zitten, maar eventueel ook in de carb. De bewegende onderdelen van de carb slijten na verloop van tijd, waardoor deze speling krijgen en dus voor een verkeerd mengsel zorgen. Opnieuw afstellen helpt na verloop van tijd niet meer.

Komt dit probleem elk jaar terug, of is dit voor het eerst? Welke problemen ben je de afgelopen jaren nog meer tegengekomen, nadat de mini voor de winter is stilgezet?

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

Wellicht doe je er goed aan om nu eerst maar eens verse benzine te gaan tanken.
Ala je nueen Mini tevoorschijn haalt na 7 maanden 'winterslaap' is waarschijnlijk het meest vluchtige deel wel al uit de benzine verdampt. Of was het bij jullie de laatste weken niet zo warm? Bovendien heeft de moderne benzine 'toevoegingen' waardoor deze milieuvriendelijker zou zijn. Nou, daarmee is de benzine nee auto-vriendelijker geworden. Tegenwoordige benzine 'veroudert' snel. Om de 'gum' (= residu van verdampte benzine) uit het systeem te krijgen, kan je bij een tankstation met bediening een flesje met reinigingsmiddel wat aanbevolen wordt voor auto's met benzine injectie kopen. Voeg dit toe aan de benzine bij de tankbeurt, en de gum in de sproeier laat los, waardoor de doorstroming daar beter wordt.
Weet je zeker dat de 'dash potjes' van de carburateurs voldoende olie bevatten?
Draai de zwarte kartelmoertje bovenop de carburateur bekers los en trek die op. Je moet dan zuig weerstand voelen van de olie in de nek van de zuiger die in de beker op en neer gaat bij het gasgeven / loslaten.

default

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

bedankt voor jullie reacties
na het tanken van verse benzine helaas nog hetzelfde probleem

- hij valt nog steeds uit tijdens het stoplicht als de choke dicht is
(ik wil proberen om hem stationair iets hoger te laten lopen door de schroef in te draaien)

- hij sputtert ook nog steeds
Ik gok dat hij te arm loopt omdat hij dus sputtert.
(Ik ga het dashpotje eerst controleren voor de zekerheid)


Hoe kan ik het mengsel beinvloeden op de carburateur?
Waar moet ik precies aan draaien en wat zijn de best practises?


* en durf te vragen *
iemand uit de buurt van rotterdam misschien die kan assisteren?
anders probeer ik er gewoon zelf uit te komen d.m.v dit topic :o

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

Weet je zeker dat de 'dash potjes' van de carburateurs voldoende olie bevatten?



heb je dit al gecontroleerd? voordat je aan afstelling gaat draaien ?!

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

"morrismarc" woont in Papendrecht en wanneer je hem benadert wil hij je vast wel helpen.
Wellicht kan je hem een Pb-tje (persoonlijk bericht) sturen.

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

Beste om niet aan de afstelling van de carb te komen, als de motor goed draaide toen je hem wegzette kun je er vanuit gaan dat de afstelling nog steeds goed is. Waarschijnlijk heb je nog puntjes? Kijk deze en de rest van de ontsteking even na. Starten kan zeker nog wel goed gaan als je een 9 volts bobine hebt, je hebt met starten dan nl. een sterkere vonk.
Is de auto nog een beetje droog opgeslagen geweest?

default

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

Dank Theo en anderen
Ik zal dan niet aan dar carb komen vooralsnog

Ik heb even een foto gemaakt van het dashpotje
Ik vind het lastig om te zien hoeveel olie erin zit.

Misschien kan ik beter vragen hoe hoog het level moet zijn?
Ik lees 13mm vanaf de bovenkant.

Vanaf welke bovenkant gezien?



default

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

Waarschijnlijk heb je nog puntjes? Kijk deze en de rest van de ontsteking even na. Starten kan zeker nog wel goed gaan als je een 9 volts bobine hebt, je hebt met starten dan nl. een sterkere vonk.
Is de auto nog een beetje droog opgeslagen geweest?



Heb echt geen idee of ik puntjes heb of niet?
Heb een foto bijgevoegd. Mini is uit 84. 1.0

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

Nou, over het dashpotje. Je foto laat duidelijk zien, dat, als je in het gat kijkt je daar -wat onder de rand- een cirkeltje ziet. Daar moet de olie in. Je hebt de zuiger er nu uit. Aan het uiteinde zit het zuigertje wat in het cirkeltje steekt. Je ziet hoe 'hoog' het zuigertje is. Zo hoog als het zuigertje is, zo diep moet de olie onder de rand van het cirkeltje staan. Heb je er teveel olie in zitten, is niet erg, want; als je het zuigertje erin drukt loopt het teveel over de rand van het cirkeltje en komt terecht in de venturi van de carburateur, waar het in de passerende benzine oplost.
Op de volgende foto zie ik niks wat er op duidt dat je wat anders dan contactpuntjes in de ontsteking zou hebben.
Maar ik denk niet dat het aan de ontsteking ligt, want je schrijft dat het (iets) uittrekken van de choke een goede invloed heeft. Dus, het ligt aan een te arm mengsel. Vraag 1 is dan; of er wel olie in de dashpot zit. Die vraag is nu wel positief beantwoord.
Vraag 2 is dan; of de vacuüm zuiger in de beker van de carburateur wel 'vrijelijk' op en neer gaat. Dat kan je nu controleren. Omdat je nu voldoende olie in de dashpot hebt gedaan, kan je met het losgedraaide zuigertje met het zwarte knopje wat je in je han hebt controleren of de zuiger in de beker wel op en neer gaat. Dat doe je zó; Steek het zuigertje in de olie in de dashpot tot het zwarte knopje de bovenkant van de nek van de beker raakt. Als je nu het knopje snel omhoog trekt, is de zuiging in de olie zo sterk, dat je -daarmee- de zuiger in de beker omhoog trekt. Als het zuigertje uit de olie komt, valt de trekkracht weg en zakt de zuiger in de beker weer omlaag. Je moet dan een doffe tik horen als de zuiger de bodem raakt. Zo já, dan is dat in orde.
Vraag 3 is dan vervolgens; of er niet zoveel drab onderin de vlotterkamer staat, dat de uitgang naar de sproeier (half en half) verstopt is. Om dat vast te stellen, kan je de wartel waarmee het slangetje vanaf de vlotterkamer naar de sproeier in de voet van de vlotterkamer vast zit los draaien, zodat je het slangetje daar uit kunt trekken. Hou er rekening mee dat dit slagetje daar vloeistof dicht in zit, met een rubber ringetje, wat je het best kunt vernieuwen als je het slangetje eruit trekt. Koop dus eerst een nieuw ringetje, voordat je iets los haalt. Om goed te kunnen zien of alle drab uit de vlotterkamer weg is, moet je het deksel er af halen. Daarbij gaat waarschijnlijk het pakkinkje stuk. Dus; koop eerst een nieuw pakkinkje. Zuig aan het slangetje zodat drab die daar in kan zitten er uit gaat. Daarna flink je mond spoelen. Bij het terug vastmaken van het slangetje aan de vlotterkamer; de wartel op het slangetje schuiven. Dan het rubberringetje om het slangetje en dan het slangetje in het gat, waarbij je je er van moet overtuigen dat het slangetje dóór het kleine gaatje heen steekt. Dat kan je zien als je van bovenaf in de vlotterkamer kijkt. Je moet dan het uiteinde naar binnen zien steken. Wartel aandraaien met je blote vingers en als je niet verder meer kunt; nog een halve slag met een sleutel.
Zo, maak nu maar een proefritje. En, als je dan nog de choke onderweg nodig hebt, moet je de carburateur wat rijker zetten. Als je daar aan toe bent, geef dan hier maar een seintje, dan leg ik je uit hoe je dat moet doen.

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

Het is mij toch wat vaag wat betreft jouw gebruik van de choke: zoals ik het nu begrijp, gebruik je de choke om de motor op toeren te houden, klopt dat? En wanneer je gaat rijden, sputtert de motor en vermoed je dat dit komt omdat je de choke gebruikt, die moet immers uit (niet gebruikt worden) na verloop van tijd. Maar omdat de motor sputtert, denk je dat hij arm loopt, je wilt hem dus rijker gaan zetten. Maar rijker zetten is toch hetzelfde als je choke iets uit trekken.
Bovendien, het eerste deel dat je de choke-knop uittrekt, gebruik je de choke nog niet echt, dan wordt enkel het toerental verhoogd door de vlinderklep te bedienen, het echte choken = de sproeier omlaag trekken gebeurt in tweede fase van choke-knop uittrekken.
Welk jaarlijks onderhoud gebeurt aan de auto? Als je contactpuntjes hebt, zul je deze toch eerst moeten nazien, sowieso voor je de carb gaat afstellen. Kleppen stellen, bougies nazien c.q. reinigen etc., allemaal dingen die nog bij de oude autootjes moeten gebeuren. Ik deed niet anders met de onderhoudsbeurten van de Simca's in de 70-er jaren.

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

Ja Willy, wat je in de twee eerste alinea's schrijft is volkomen correct; zo werkt de choke. Ik denk dat de vraagsteller de choke ook zover uitgetrokken heeft dat die de sproeier naar beneden trekt, anders had dit niet het beschreven effect gehad.
Wat je in de derde alinea beschrijft is ook volkomen correct, maar de vragensteller heeft daar weinig aan denk ik, want de aanwijzing is een 'algemeenheid' en ik denk dat de vragensteller meer aan specifieke aanwijzingen heeft.
In mijn reactie probeer ik hem -stap voor stap- systematisch de brandstof route langs te geleiden, in de hoop dat we de storing zo tegenkomen. Mijn inschatting is, dat de benzine toevoer wat gestremd is. Dus we proberen eerst de gemakkelijkst vast te stellen mogelijkheden van stremming langs te lopen. We naderen nu het punt waarbij vastgesteld wordt of de zuiger wel op en neer gaat en als dat in orde is, is de volgende vraag of de naald daarmee ook op en neer gaat. Als de naald los gekomen is van de zuiger, blokkeert die de uitmonding van de sproeier en is het logisch dat het gebruik van de choke het effect geeft dat er dan meer benzine kan toevloeien. Maar je kunt met de choke knop niet zo goed de rijkheid van het mengsel afregelen terwijl de zuiger wel op en neer gaat en er dus een wisselende hoeveelheid inlaatlucht door de carburateur heen kan vloeien.
Ik ga er van uit dat er in de totale afstelling van de motor niets veranderd is tussen de dag dat de auto is weggezet en -zeven maanden later- weer gestart wordt. Dus; de klepafstelling controleren is een goede zaak, maar dient op dit moment niet voor het opsporen van de storing die er kennelijk is.

Er is verse benzine getankt. Ik had aanbevolen om daarbij ook een flesje 'reiniger' te kopen dat gebruikt wordt bij auto's met injectie die onregelmatig lopen door vervuiling van de verstuivers. Dat middel helpt ook uitstekend wanneer de sproeier en/of de naald wat 'aanslag' van gum gekregen heeft. Vraag dus aan de vragensteller; heb je dat reinigingsmiddel gekocht en toegevoegd aan de benzine?

default

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

Dank voor jullie uitgebreide reactie
Ik ga er dit weekend mee aan de slag!! ik laat mijn bevinding weten

U zegt: Vraag 1 is dan; of er wel olie in de dashpot zit. Die vraag is nu wel positief beantwoord.



Bedoelt u dat er voldoende olie in zit dan op de foto?


En u zegt Om goed te kunnen zien of alle drab uit de vlotterkamer weg is, moet je het deksel er af halen. Daarbij gaat waarschijnlijk het pakkinkje stuk.



Welke pakking is dit als ik op de webshop kijk bij cvm mini onderdelen?
ik kan hem zo niet vinden helaas

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

Onder 'brandstofsysteem' op de tweede bladzij tweede rij van boven rechts, staat de pakking.
Ik vind op hun site niet het rubber ringetje waarmee het sproeier slangetje onderin de vlotterkamer afdicht.
Daar moet je dus even over bellen met hen.
Wat de hoeveelheid olie in de dashpot betreft, dat kan ik zo op de foto niet zien.
Maar, als je er wat olie in laat lopen en je drukt dan het zuigertje de olie in, loopt het teveel vanzelf over de rand heen weg.
Ik heb je precies uitgelegd hoeveel olie de bedoeling is, dus al sje dat nog eens over leest en woordelijk opvolgt, dan doe je het uiterst nauwkeurig. Maar je mag het ook slordig doen; maakt niet uit.
Nog wel een vraagje; heb je een flesje reinigingsmiddel voor verstopte benzine injectors gekocht bij een tankstation en heb je dat aan de benzine toegevoegd? Want, als kje mijn raadgevingen niet nauwkeurig opvolgt, heeft het weinig zin dat ik mijn tijd en moeite eraan besteed om je goede raadgevingen te geven.
Daarom herhaal ik hier de vraag ook nog maar eens, of je geprobeerd hebt om de zuiger in de beker omhoog te tillen door het zuigertje in de dashpot eerst diep in de olie te duwen en dan even vrij volt w=er weer uit te trekken. Als het zuigertje dan uit de olie komt, moet de zuiger in de beker terugvallen en dan moet je een tik horen als die op de bodem van de carburateur valt.
Alleen op deze manier komen we er achter of de zuiger in de beker mogelijk vastgelopen is of te stroef op en neer gaat. Alternatieve methode betekent, dat je de carburateur uit elkaar moet halen. Dus eerst maar eens de eenvoudige benadering; hoor ik een tik als het zuigertje uit de olie in de dashpot wordt getrokken.

default

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

wim fournier schreef:
Onder 'brandstofsysteem' op de tweede bladzij tweede rij van boven rechts, staat de pakking.
Ik vind op hun site niet het rubber ringetje waarmee het sproeier slangetje onderin de vlotterkamer afdicht.
Daar moet je dus even over bellen met hen.
Wat de hoeveelheid olie in de dashpot betreft, dat kan ik zo op de foto niet zien.
Maar, als je er wat olie in laat lopen en je drukt dan het zuigertje de olie in, loopt het teveel vanzelf over de rand heen weg.
Ik heb je precies uitgelegd hoeveel olie de bedoeling is, dus al sje dat nog eens over leest en woordelijk opvolgt, dan doe je het uiterst nauwkeurig. Maar je mag het ook slordig doen; maakt niet uit.
Nog wel een vraagje; heb je een flesje reinigingsmiddel voor verstopte benzine injectors gekocht bij een tankstation en heb je dat aan de benzine toegevoegd? Want, als kje mijn raadgevingen niet nauwkeurig opvolgt, heeft het weinig zin dat ik mijn tijd en moeite eraan besteed om je goede raadgevingen te geven.
Daarom herhaal ik hier de vraag ook nog maar eens, of je geprobeerd hebt om de zuiger in de beker omhoog te tillen door het zuigertje in de dashpot eerst diep in de olie te duwen en dan even vrij volt w=er weer uit te trekken. Als het zuigertje dan uit de olie komt, moet de zuiger in de beker terugvallen en dan moet je een tik horen als die op de bodem van de carburateur valt.
Alleen op deze manier komen we er achter of de zuiger in de beker mogelijk vastgelopen is of te stroef op en neer gaat. Alternatieve methode betekent, dat je de carburateur uit elkaar moet halen. Dus eerst maar eens de eenvoudige benadering; hoor ik een tik als het zuigertje uit de olie in de dashpot wordt getrokken.



Volgens mij typ ik dat ik aankomend weekend al uw stappen gaat uitvoeren
Volgens mij heeft u dan meteen antwoord op uw vraag of ik al een flesje geprobeerd heb om erin te gooien ?

Ook zal ik dan al de testen doen die u beschrijft, in de juiste volgorde.

Wordt vervolgd dus na het weekend.

Dank

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

Is de Mini weer in orde?

RE: Motor loopt niet meer lekker na de winterslaap

'Geen bericht, goed bericht', zullen we maar denken.
Of misschien was het 'het weekend nog niet.
Maar goed, we deden ons best om iemand te helpen, nietwar?