Motor loopt op 2 cilinders

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Ik heb een Mini the Chelsea uit 1986. Laatst wilde ik hem starten maar hij liep heel erg slecht en met heel weinig kracht. Na wat onderzoek bleek dat bougie 3 en 4 (dus de linkse 2) geen vonk krijgen.
het ligt niet aan de bougies of kabels die heb ik al getest. Kan iemand mij AUB helpen?

De groeten Charles

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Charles, zeer waarschijnlijk is je rotor en of je verdeelkap niet goed. Een kleine scheur in de verdeelkap kan al voor veel problemen zorgen. Ook kunnen de punten in je verdeelkap sterk ingebrandt en zwart zijn wat de vonk niet echt ten goede komt.
Ten tweede kijk eens naar het ontstekingstijdspunt (je contactpuntjes) en of de volgorde van bougiekabels op de verdeler wel correct is.

Verder kan het veel verschillende oorzaken hebben zoals een lekkende pakking van de carb naar de inlaat, oude benzine, onjuiste afstelling sproeiers, vuile carb, etc.

default

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Kijk eens naar je kop pakking die kan ook stuk zijn.

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Vonkt hij niet? Als hij wel vonkt kan het de koppakking zijn. Als hij niet vonkt zou ik naar de rotor, verdelerkap, kabels en bougies kijken.

default

RE: Motor loopt op 2 cilinders

zulke problemen ken ik dat je blokje op twee cilinders loopt.

Het probleem bij mij was dat de koppakking plaatje aan het linkerkant door midden was gedaan dan gaat je motor ook heel slecht lopen vooral starten.

als dat je probleem ook is kun je bij de mini center of angelo parts een koppakking setje kopen voor +- 22 euro daar zitten alle pakkingen bij .....

default

RE: Motor loopt op 2 cilinders

wat je ook kan doen is je blokje laten testen met een compressie meter of dat je dat zelf doet ???

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Ik denk dat we eens moeten stoppen om paniek te saaien, op dit forum :) Als er gezegd wordt dat twee bougies geen vonk krijgen, waarom zou dat dan aan een lekke koppakking liggen :?

RE: Motor loopt op 2 cilinders

MarkVoerman schreef:
Kijk eens naar je kop pakking die kan ook stuk zijn.



Ik vindt een erg rare reactie als iemand al aangeeft dat er 2 bougies niet vonken.

Geef dan tenminste aan dat dit totaal niks met de ontsteking te maken heeft, want theoretisch zou bovenstaande reactie het idee kunnen oproepen dat door het vervangen van de koppakking de ontsteking gereparaard zou kunnen worden...

default

RE: Motor loopt op 2 cilinders

oh sorry ik ben ook maar een hobby monteur.....

maar wat je ook kan doen is je Bobine effies laten nakijken ....

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Eelke schreef:
Ik denk dat we eens moeten stoppen om paniek te saaien, op dit forum :) Als er gezegd wordt dat twee bougies geen vonk krijgen, waarom zou dat dan aan een lekke koppakking liggen :?



Ik denk dat die Mark Voerman, aandelen heeft bij mini center en angelo parts!

Lijkt een beetje op de reclame op de radio.
"Meneer mijn linkerband is een beetje slecht."
"Nou mevrouw ik zie het al dat wordt een nieuwe auto kopen!"

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Is dat logisch als consequent twee cilinders geen vonk krijgen? :?

default

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Nee heb geen aandelen bij mini center of bij angelo parts !!!!!!!!!!!!
Ik koop wel alle onderdelen bij mini centre huissen of bij angelo parts in Veenendaal bij de angelo parts krijg ik wel korting ...

default

RE: Motor loopt op 2 cilinders

moet wel toegeven bij angelo parts zijn ze wel erg duur maar de service is daar echt 100%

RE: Motor loopt op 2 cilinders

MarkVoerman schreef:
Nee heb geen aandelen bij mini center of bij angelo parts !!!!!!!!!!!!
Ik koop wel alle onderdelen bij mini centre huissen of bij angelo parts in Veenendaal bij de angelo parts krijg ik wel korting ...



:x ZUCHT :'(

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Sorry mensen ik nam aan dat de bougies niet vonkten |:( ik met mijn domme kop alles nagekeken van verdeler en shit maar toen ik ff de compressie checkte bleek mijn koppakking kapot te zijn. Nouw ff int weekend ff sleutelen :P

default

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Had ik toch gelijk van het koppakking.....

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Toevallig wel ja...

Maar d'r stond dat ie niet vonkte...

default

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Safe by the bell ;)

grtzz Martin

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Nu heb ik mijn kop er net afgedraaid blijkt dat er op de pakking een heel deel weggebrand is tussen cilinder 3 en 4, weet iemand hoe dit kan gebeuren?? De pakking is misschien 2 jaar oud of houden die het niet langer uit? De auto is helemaal standaard

default

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Hey

Is je motorblokje een keer warm gelopen ?
Door te warm motorblokje gaat je koppakking verbranden of heb je een keer te hard gereden met je mini'tje !!!!!!!!!!!!!

RE: Motor loopt op 2 cilinders

hij is een keer te heet geworden, toen kon ik er een hele nieuwe kop op zette |:( en dus ook een nieuwe koppakking dat was ongeveer 2 jaar geleden. Daarna is hij nooit meer heet geworden en als ik te hard had gereden had ik dat toch wel direct gemerkt of niet?

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Heb je de koppakking zelf vervangen 2 jaar geleden? Je moet namelijk een koppakking nooit plat vastpakken, je krijgt dan handvet en nog meer rotzooi op het pakkingvlak, maar altijd aan de zijkanten. Zorg er dan ook voor dat je vlakken van de cilinderblok en kop goed schoon zijn. Dit om niet goed pakken en daarmee verbranding van de pakking door viezigheid te verkomen. Maak het desnoods de kop en cilinderblok- vlakken met wasbenzine schoon en blaas er telkens overheen om de wasbezine te laten verdampen en zo een 100% ontvetting te krijgen.

Ten tweede kan het zijn dat de kopmoeren niet met het juiste moment zijn vastgedraaid (34 en 68 Nm) waardoor de druk uit je cilinders toch nog kan ontsnappen via de pakking. Of wanneer deze te vast zijn aangedraaid of in een verkeerde volgorde kan de kop krom trekken en daarmeem belandt je in mogelijkheid 3:

Kromme kop waardoor je geen goede aantrekkracht op elke plek van de pakking kunt krijgen en er dus verbranding ontsnapt en deze de pakking kan mee verbranden. In dit geval vaak de enige remedie, kop vlakken, maar dit betekent natuurlijk wel weer mer compressie en dus ook meer trekkracht :D :D :D !!!

Een te hoge compressie (een te ver gevlakte kop of hoge zuigers) kan ook verbranding van de koppaking betekenen, wat meestal verholpen kan worden door een hoger aandraaimoment te gebruiken. Dit is een truc die ik daarvoor zelf wel eens gebruikt heb, maar let op, dit kan ook meer toekomstige ellende betekenen. Maar dit zal waarschijnlijk niet het geval zijn want je zei dat het blok origineel is.

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Een andere mogelijkheid is dat het blok (tussen de cylinders) niet helemaal vlak is. Zolang de pakking nieuw is vangt deze de oneffenheid wel op, maar kan in de loop der tijd toch problemen geven.

Dennis

De afsluiting tussen cylinder 2 en 3 is overigens mijns inziens een beetje een zwak punt bij de mini motoren.

RE: Motor loopt op 2 cilinders

het gaat hier om de ruimte tussen cilinder 3 en 4 (2 aan koppeling kant)
en kromme kop krijg je tog niet als je 2 jaar geleden een volledig gereviseerde kop hebt gemonteerd en sindsdien niet meer te warm is geworden? Ik heb een momentsleutel dus die bouten zaten goed vast en ik had ze in de juiste volgorde aangedraaid.

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Hmm dat is iid vreemd dan. Maar ja soms heb je van die acties dat je niet kunt vinden waar het aan ligt, maar wanneer je het opnieuw in elkaar zet dat het dan weer goed werkt en niet meer stuk gaat. Maar ik blijf er toch bij dat het zeer waarschijnlijk een kromme kop is doordat deze al een keer gevlakt is en dus wat goevoeliger voor kromtrekken is. Je kunt dit overigens zelf heel goed controleren. Pak een goed vlak voorwerp, zoals een glasplaat (een spiegel heeft mijn voorkeur) zorg dat beide oppervlakken goed schoon zijn, leg ze op elkaar en probeer of je er voelermaatjes op verschillende plekken tussen kunt krijgen. Door de spiegel zie je snel waar een eventuele kromming zit doordat je deze dikte verdubbeld ziet. ;)

Het nadeel van gereviseerde koppen is, dat ze voordat ze gereviseerd werden ooit misschien en flinke stuiter of tik hebben gehad (van bijvoorbeeld een gebroken zuigerstang of iets dergelijks) waarna ze weer gewoon gevlakt werden. Die tik kan zo erge interne spanningen hebben veroorzaakt dat de kop langzaam weer krom gaat trekken door o.a. de verbrandingswarmte.

Ik heb wel eens cilinderkoppen onderzocht waar flinke scheuren en spanningen in zaten die alleen met speciale apparatuur en o.a. UV-testing te voorschijn kwamen. Met het blote oog en een loep erbij zag je helemaal niks aan die kop, ze leken wel nieuw.
Je kunt je kop daarop laten controleren bij gespecialiseerde bedrijven, maar wat ook wel eens werkt is zelf met een doek, inkt goed op het vlak smeren (gewoon van die ouderwetse vloeibare inkt die je in elke Bruna kunt kopen). Even laten inwerken en daarna met een schone doek goed oppervlakkig schoonvegen. Je kunt dan eventuele scheuren vaak snel zien. Wanneer je dit met OV- reflecterende inkt doet en de kop dus na schoonvegen onder een UV- lamp houdt zie je het nog beter.

Maar ja je kunt ook zeggen ik koop een nieuwe koppakking en de rest van rubbers en pakkingen, plaats de kop weer zoals het bijvoorbeeld in het Haynes boek goed staat uitgelegd, slijp en stel de kleppen, draai op de plek van de verbrande kleppen de moeren net even iets vaster (een paardemiddel ik weet het maar het wil wel eens werken) en hoop dat ik er weer minimaal 2 jaar mee vooruit kan. Soms komt het euvel nooit meer voorbij en zul je nooit weten waar het aan gelegen heeft. Ik weet het is niet echt de beste en slimste manier van te werk gaan (ik ga ook voor de oplos- ipv de vervangmethode) maar ja wanneer je geen Peking-Parijs hoeft te rijden... wat voor risico loop je? :? Je kutn wel weer een andere kop regelen en nog meer onkosten maken maar dit is de afweging die je soms moet maken.

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Dan was het misschien toch niet zo slim om een gereviseerde kop te kopen, maarja die zijn wel veel goedkoper. Kan het niet komen doordat de motor iets te rijk loopt? want ik heb nogal wat roetaanslag bij cilinder 2 en 3 en hij had ook last van het zogeheten "nadieselen" (dat hij na het uitzetten van het contact nog een paar tellen door loopt).
Maar ik ga iig doe kop ff checken met die spiegel ==> goeie tip trouwens ;)

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Kijk nadieselen... daar heb je het probleem waarschijnlijk al. Dat betekent dat er heel wat roet aan de binnenkant van je kop en op je zuiger zit. Hierdoor wordt de compressie in die cilinders veel hoger waardoor de kop nog meer op z'n duvel krijgt. Ik denk, aangezien het alleen cilinder 2 en 3 zijn het niet aan de afstelling van de carb zal liggen ook al zou je een dubbele hebben en er eentje verkeerd staat, maar eerder aan versleten schraapveren, een lekkende klepseal of iets dergelijks van cilinders 2 en 3. Aangezien je blok nu toch open ligt zou ik je cilinderblok ook even ligten en je zuigers en veren ff checken. Kun je nog meer power uit je blokje halen als je die roetvorming kunt vermijden. Bij een optiomale verbranding kan je kop van binnen helemaal schoon zijn en een bruinige grijze kleur hebben.

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Sjarelke schreef:
Dan was het misschien toch niet zo slim om een gereviseerde kop te kopen, maarja die zijn wel veel goedkoper.



Gereviseerde koppen kunnen heel goed zijn hoor. Vaak zijn ze zelfs beter dan een nieuwe, doordat ze gevlakt zijn (meer compressie, ja ik ben een compressieman) en er betere klepgeleiders zijn gebruikt dan die origineel werden gemonteerd in 1960. Alleen dus altijd goed controleren voor je hem koopt.

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Wanneer cilinder 3 en 4 niet meedoen en de bougies wel vonken, is het dan altijd de koppakking?

Ik heb namelijk hetzelfde probleem (bij allebei mijn mini's) maar volgens mij wel gewoon druk op die cilinders als ik de bougies eruit draai :(

RE: Motor loopt op 2 cilinders

JanH, ik heb ook het 2 cilinders probleem bij mijn Mini Cooper MK5 zijn het de 1e en 2e cilinders,alles vervangen ,zoals verdeelkap en rotor, bougies,bobine en kabels,compressie gemeten en kleppen gesteld,geen noemenswaardig verschil,nog tips????????

 

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Beste Jan,

Ik denk aan een lekje in de vacuum gedeelten van de rembekrachtiger.

Het eerste wat ik zou proberen(bij draaiende motor) is de banjo-bout wat aandraaien op je inlaatspruitstuk.(sleutel/dop-maat/ 24)

Goede kans dat de motor dan meteen weer mooi loopt. 😉

Helpt dat niet, dan letten op slijtplekken in de vacuumslang en/of andere lekkages daar in.

Het laatste, komt niet vaak voor, is dat de vacuum bekrachtiger inwendig lekt. 

Je zou dat kunnen vaststellen door de vacuum slang af te stoppen zodat de motor kan lopen zonder dat de bekrachtiger is aangesloten.

Maar éérst de banjobout proberen! STEVIG VASTZETTEN! Negen van de tien keer is dat de oorzaak!

Succes!...

PS; Ik zie dat je het over cilinder 1 &2 hebt. Dan zou het ook mogelijk zijn dat er tussen het inlaatspruitstuk en de cilinderkop een vacuumlekje zit en dan met name bij cil 1 & 2. Spuit bij draaiende motor wat kruipolie(spuitbus) op het gedeelte waar spruitstuk en kop elkaar ontmoeten en kijk of de motor 'even' beter gaat lopen. Zo ja, dan zit dáár het lek.

Gebruik géén spuitbus met remmenreiniger en ook met de kruipolie bus niét overvloedig spuiten ivm brandgevaar!

 

 

RE: Motor loopt op 2 cilinders

Motor loopt intussen weer mooi op 4 cilinders, alles nog n keer gecontroleerd, carburateur gereinigd, oude benzine afgetapt en gevuld met E5,brandstofreiniger Wyns toegevoegd, motor gestart ,warm gedraaid, ging steeds beter lopen,probleem opgelost!!