Motor "loopt-op-3-poten"?

default

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Waarschijnlijk is een van de cilinders uitgevallen. En loopt mijn 1000cc motor op 3 poten zoals ze dat noemen :( . heeft er iemand enig idee hoe ik dat kan uitzoeken. is dat een onsteking probleem en zoja hoe weet ik welke cilinder het is? :?

default

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Hoi, Motor laten lopen en om de beurt een bougiekabel eraf halen, als je dan een cillinder hebt waarbij je geen toerenval van de motor hebt dan heb je de boosdoener. dan compressie meten en verder zoeken. J.p.

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Klopt wat J.P schrijft

Vergeet niet de bougiekabels terug te zetten bij deze controle |:(

Heb je dan de cilinder gevonden kijk dan eerst of het euvel is verholpen met een nieuwe bougie.
En niet te vergeten je verdelerkap en bougiekabels moet je ook kontroleren.

suc6

default

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Zijn er nog vaste compressie verhoudingen waar ik op moet letten?

default

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Hoi, Compressieverhouding is meestal 1 op 12/14 maar vooal letten op gelijke verhouding, eerst even kleppen stellen. dan meten, bij groot verschil op de minste cill. olie op de zuiger spuiten kijken of het dan beter is, zo ja dan zijn je zuigerveren versleten/gebroken.

zo nee dan kunnen je kleppen lekken of de koppakking lekt, kleplekkage kun je nog constateren met een lektest, oude bougie nemen, isolatie stukslaan, stukje pijp oplassen, dan in motor schroeven, luchtslang erop maken en druk opbouwen. luisteren bij de carburator en de uitlaat of je lucht hoort sissen. ( Wel zorgen dat je zuiger in B.d.p. staat met de kleppen dicht.)

Lekke koppakking kun je meestal zien door a: luchtbellen in je radiateur met draaiende warme motor ( pas op met dop losmaken) of prut in je olie kun je meestal zien aan je olievuldop ( of even met je vinger langs de binnenkant van je klepdeksel.

Succes J.p.

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

... maar die prut (lijkt op mayonaise) kan ook het gevolg zijn van condenswater ten gevolge van korte ritjes waarbij de motor niet goed warm wordt.

default

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Hoi,

Dat van die "Mayo" en korte ritjes klopt maar daar heb je zomers vrijwel geen last van, J.p.

default

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Bedankt voor de tips. Twee cylinders hebben 0.0 compressie :(
Ik verdenk de zuigerveren. Kleppen zou idd ook kunnen.Dat wordt dan een weekendje sleutellen

default

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Hoi, kijk even goed naar je koppakking voordat je de zuigers er uit haal, de 2 cill. die geen compressie hebben zitten die naast elkaar?, als dat zo is dan is meestal de koppakking lek. heb je compressie gemeten met olie op de zuigers, enig verschil gezien? J.p.

default

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Idd Tussen de twee "defecte" Cylinders was de koppakking lek.
Ik weet niet of ik nu ook de zuigerveren (uit voorzorg)nog zal vervangen.

default

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Hoi, zou ik niet doen als de compressie van de 2 andere cill. nog goed is, of rookte hij/zij al flink voor dit gebeurde.

Kijk wel even of je kop niet krom is getrokken, gebeurd wel niet zo gauw met een gietijzer kop maar beter even checken.

Groet J.p.

default

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Ik heb de koppaking vervangen. En de compressie is nu weer normaal op de 2 cylinders.

Nu zit alles weer in elkaar maar starten ho maar! :(

Bougies vonken, contactpunten heb ik vervangen en afgesteld. Ook heb ik de bobinekabel en bougiekabels vervangen want die waren ook "lek".
Gelijk de ontstekingsvolgorde gechecked was ook O.K.

Nu heb ik als laatste hoop mijn Carburateur er nogmaals afgehaald en uit elkaar gehaald. De benzine pomp werkt ook naar behoren.
Ik weet nu even niet meer waar ik het moet zoeken, iemand nog een idee?
:?

default

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Hoi,
Weet je zeker dat de onsteking goed staat?, en dan bedoel ik vonkt de eerste bougie op de eerste cill. als de kleppen gesloten zijn. dus niet dat hij een slag verkeerd staat.

Verder even kijken of je bougies nat worden na een paar keer starten, weet je tenminste of hij benzine krijgt. of gaat hij erg naar benzine stinken?, zo ja moet je het toch electrisch zoeken. zucses. J.p.

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Na een flinke rit (Provence en terug) die verder prima was verlopen, hoorde ik vlakbij thuiskomst een extra roffeltje tussen het standaard motorgeluid door. Vermogen leek ook iets afgenomen.

Met de mogelijkheid van een lekke koppakking in het achterhoofd, heb ik de compressie gemeten.

De resultaten:

12-0-12-12,5

Jep, cilinder 2 dus geen compressie.
Ik verwachtte eigenlijk 0 compressie bij 2 aangrenzende cilinders, maar dit was dus niet het geval.

Bij testen met olie in de cilinder geen verbetering (gelukkig).

Mijn vraag is nu: kan dit alsnog en lekke koppakking zijn? Maar dan dus gat geslagen in pakking tussen cilinder 2 en iets anders dan een aangrenzende cilinder?
Of betekent dit zeker weten dat er een klep verrot is?

Overigens is de koelvloeistof schoon, zit er geen smurrie onder het kleppendeksel en heb ik geen overtollige rookproductie...

Binnenkort wil ik de kop eraf trekken, dus dan komen we er wel achter, maar ik hoop via deze weg alvast te weten te komen wat de meest waarschijnlijke oorzaak is...

Alvast dank!

default

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

The Bad Touch schreef:
hoorde ik ... een extra roffeltje tussen het standaard motorgeluid door.

De resultaten:

12-0-12-12,5



## dan moet je toch wel iets [i:23ajvubn]meer[/i:23ajvubn] merken dan alleen een 'extra roffeltje' dunkt me..!

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Heb je bij het meten van de compressie alle bougies verwijderd?

Dennis

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Dennis schreef:
Heb je bij het meten van de compressie alle bougies verwijderd?

Dennis



Uiteraard ;)

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

metrodriver schreef:
The Bad Touch":1aendz2t]hoorde ik ... een extra roffeltje tussen het standaard motorgeluid door.

De resultaten:

12-0-12-12,5



## dan moet je toch wel iets [i:1aendz2t]meer[/i:1aendz2t] merken dan alleen een 'extra roffeltje' dunkt me..![/quote:1aendz2t]

Nope, motor loopt gek genoeg nog best aardig. Ik merkte het verschil in motorgeluid ook pas toen we gingen tanken en daardoor dus langzaam moesten rijden.

Je merkt wel duidelijk vermogenverlies bij optrekken, maar bij constante snelheid van 130 op de snelweg merk je verder niks (sinds meten van compressie doe ik dat overigens niet meer natuurlijk). Dat extra geroffel valt met name op bij de wat lagere toeren (2000-3000). Verder vibreert het blok net iets meer dan voorheen.

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

trek je kleppendeksel er eens af en stel je kleppen...

je kan als je je bobinekabel losmaakt ook je motor laten draaien om te kijken of je kleppen netjes open en dichtgaan...

mocht je hiermee niets bereiken, dan alsnog de kop eraf...

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Zo het was lekker zonnig, dus ik heb de kleppen vast wat gesteld (0,30; koude motor).

Helaas erg weinig tijd gehad om het nauwkeurig (snel 1 rondje stellen gedaan) te doen, maar de compressie in cilinder 2 is van 0 naar 7 gegaan. De kleppen van de betreffende cilinder stonden dan ook flink verkeerd. 1 klep op ongeveer 0,05 en de ander eerder op 0,50... (Hoe kan dit zo bizar?)

Maar nog steeds niet goed dus. Geen tijd gehad om de andere 3 cilinders ook nog even te meten (maar ik verwacht niet dat deze slechter dan 12 zijn geworden).

Binnenkort dus nogmaals wat nauwkeuriger afstellen en alles meten.

Maar zou iemand intussen op basis van dit resultaat al een uitspraak kunnen doen over de oorzaak...
De koppakking lijkt mij steeds minder waarschijnlijk, het zal dus wel met de kleppen te maken hebben. Maar past de situatie die ik tot dusver heb geschetst (compressie 0 => 7 door stellen) eerder bij verkeerd gestelde kleppen of bij kapotte kleppen (of beiden)?
Ben gewoon erg nieuwsgierig en kan pas over enkele dagen weer verder stellen, vandaar mijn vraag...

default

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

The Bad Touch schreef:
(compressie 0 => 7 door stellen) eerder bij verkeerd gestelde kleppen of bij kapotte kleppen (of beiden)?



## kun je door [i:2kw9tyn6]stellen[/i:2kw9tyn6] een kapotte klep dan weer goed maken??
([i:2kw9tyn6]ik[/i:2kw9tyn6] niet!)

([i:2kw9tyn6]kapot[/i:2kw9tyn6] is bij mij: een kleiner of groter stuk van de schotel of schotelrand af)

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Misschien de klepzitting?
Als die ingesleten is (bij 0.05 koud zal ie warm niet eens meer sluiten -> geen compressie) wordt dat wel beter met kleppen stellen. Vraag is of 'ie te ver is ingesleten of misschien iets anders mis mee is

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Of los zittende klepzetel, ik weet er alles van inmiddels :(
Zie je pas als de kleppen eruit zijn. Kan je wel horen bij stationair lopen. Klinkt als een belletje met af en toe wat harde tikken.

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

RayusAd schreef:

Nu zit alles weer in elkaar maar starten ho maar! :(




heb je ook een geel/wit kabeltje loshangen vlakbij de dynamo?
sluit die anders eens aan op de dynamo en als ie loopt wel weer loshalen anders krijg je hem niet meer uit.
als ik aan de ontsteking heb gezeten en ik doe dat niet krijg ik hem ook niet aan de praat ik hoef dit dan maar eenmalig te doen en dan is het ook weer goed.
waar het draadje van is weet ik niet maar het werkt wel

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Mensen, na jullie denkwerk ben ik toch nog wat feedback verschuldigd.
De kop is eraf en vervangen door een andere kop (hiervan eerst de kleppen geslepen en laten vlakken). Na kleppenstellen zijn alle problemen verdwenen.
Bij inspectie zag ik geen vreemde zaken aan de oude kop of pakking. De uitlaatklep van de betreffende cilinder was wel pikzwart en sloot niet zo lekker. Ik heb deze er niet uitgehaald dus heb de klep niet geheel kunnen bekijken, maar ik denk dat we de boosdoener wel hebben achterhaald ;-)

RE: Motor "loopt-op-3-poten"?

Kijk eerst je bougies eens na, mss is er wel 1tje kapot. Dat was bij mijn mini het geval toen ik hem kocht...

Mocht iemand dit al aangedragen hebben, heb het topic verder niet doorgelezen!