Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

default

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Beste mini mensjes,

Het valt mij op dat de temp. meter van de motor niet hoger komt als net boven het blauwe streepje. En ook de lucht uit de kachel niet echt warm is. Nou is het natuurlijk vrij koud voor onze mini-tjes deze dagen maar iets warmer zou toch wel mogen/kunnen? Komt de motor wel op dejuiste bedrijfstemp. met dit weer? Zou het kunnen zijn dat de temp. sensor die bepaalt of er meer gekoeld dient te worden niet goed werkt? Of zijn deze lage temp. normaal voor en mini met deze buitentemperaturen?

Ik heb al gezocht en veel gelezen over gelijksortige problemen op het forum, maar wilde deze vraag toch even speciefek nog aan jullie mini-kenners stellen. Hoop niet dat jullie dat erg vervelend vinden. O+

Alvast bedankt voor de reacties! :)

p.s. Het is een mini 1000 uit 1988

default

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar wil even meedelen dat ik hetzelfde probleem heb met mijn mini uit 1978. De auto is niet warm te krijgen en heeft moeite heuvels (nou ja, viaducten dan :P ) op te rijden e.d

Ik ben benieuwd naar de reacties van kenners!

default

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Hmm, volgens mij is dit verschijnsel niet normaal. Onze Mini's zijn na ongeveer een kilometer of 5 rijden al warm en de temp.meter geeft nagenoeg het zelfde aan als altijd.
Er zijn diverse redenen dat de kachel het niet goed zou kunnen doen.
o.a. koelvloeistof niveau, slechte doorstroming, hiermee bedoel ik wanneer is het systeem voor het laatst gespoeld, kachelklep, enz enz.

Het kan ook een combinatie zijn, misschien is je meter er ook mee gekapt.

Er bestaat voor dit item ook nog een link: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... ght=kachel

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Te weinig koelvloeistof is niet een onwaarschijnlijke optie. Maar daarna zou ik qua volgorde van waarschijnlijkheid toch eerst nog een defecte thermostaat (misschien nog wel waarschijnlijker, want je laat je Mini toch goed onderhouden c.q. onderhoud hem goed, waardoor het vloeistofniveau netjes op peil blijft? O:)) en een temp-sensor voor de elektrische fan willen noemen. (Dat laatste mogelijk een issue bij de '88-er - weet niet zeker wanneer die dingen gekomen zijn - , zeker geen issue voor de '78-er). Als het de sensor voor de elektrische fan is merk je dat gauw genoeg; als de elektrische fan (niet te verwarren met de fan die permanenent door de V-snaar wordt aangedreven) blijft draaien is het mis. Of je een elektrische fan hebt zou je uit ervaring moeten weten; als er zo nu en dan, bijvoorbeeld bij wachten voor het stoplicht op een warme dag, ineens een boel meer lawaai onder de motorkap vandaan komt, dan is dat de elektrische fan die bijspringt. Is dat zo, dan ken je ook gelijk het geluid waar je naar moet zoeken om te weten of hij niet uitgaat.

Over de thermostaat is wel het e.e.a. te vinden op het forum, dit is al vaker langsgekomen.

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Eelke schreef:
(Dat laatste mogelijk een issue bij de '88-er - weet niet zeker wanneer die dingen gekomen zijn - , zeker geen issue voor de '78-er).



Inderdaad. Een 88-er heeft dus geen elec. fan. Daarmee zijn 1000-tjes trouwens nooit uitgerust...

Ik zou het symptoom ook voor vele procenten zekerheid op de thermostaat willen gooien. Ook een een vuil koelsysteem kan dit veroorzaken. Aangezien in alle gevallen het systeem toch geleegd moet worden raad ik aan het koelsysteem te verversen (vloeistof, maar maak het systeem ook schoon alvorens schoon koelvloeistof erin te gooien. Veel doorspoelen, of schoonmaak middeltjes erin), en het vernieuwen van de thermostaat kan dan ook betrekkelijk eenvoudig. Zie inderdaad verder dit forum.

default

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Mensen, alvast bedankt voor de reacties.

Een elektrische Fan heb ik voor zover ik weet niet (nog nooit horen aanslaan in iedergeval). Maar voor zover ik weet kwam de temp. meter altijd tot het midden en met deze koude dagen (valt mij nu pas op omdat je nu pas de kachel echt nodig hebt) slechts tot net boven het blauwe streepje en dat vind ik vreemd. Ik dacht namelijk dat de motor altijd rond dezelfde (optimale bedrijfstemperatuur) temperatuur werkt en dus ook ernaar streeft om die temperatuur constant aan te houden.

Mini wordt verder redelijk goed onderhouden. 1x per jaar APK + grote beurt bij mini-specialist in Leiden. Kachel is (voor zover ik weet) nog nooit gespoeld. De kachel knop gaat wel heel erg stroef (werkt eigenlijk zo goed als niet), maar ik heb de kachel klep gewoon onder de mttorkap helemaal open gezet dus er komt voldoende water binnen, maar de temp. van het water is gewoon niet echt hoog. De slang binnen in de auto kun je namelijk gewoon vasthouden zonder dat het te warm wordt voor je vingers/hand.

Ik heb zelf weinig sleutel mogelijkheid (geen garage, weinig gereedschap) en vind het nu te koud om op straat te sleutelen. Dus als het doorspoelen van de kachel een optie is dan denk ik dat ik daar nog maar even mee wacht tot het wat warmer is of ik laat er met de APK + grote beurt in februari/maart wel naar kijken.

Is het makkelijk om er achter te komen of er iets mis is met de thermostaat of de temp. sensor? En is dit gemakkelijk zelf te maken? Enig idee wat een nieuwe temp. sensor en/of thermostaat kost?

Groet,

NLspecial

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Als je geen elektrische fan hebt heb je ook geen tempsensor (tenminste niet 1 die hier invloed op heeft, alleen die van de temp meter).

Als je weinig sleutelmogelijkheid hebt zou ik toch even de thermostaat gaan controleren. Waarschijnlijk is het makkelijk; de motor wordt, als het aan de thermostaat ligt, teveel gekoeld, wat betekent dat de thermostaat open blijft staan. Dikke kans dat hij gewoon open staat als hij uit het huis komt, dan weet je het gelijk. Zoniet, dan de proef op de som nemen door de thermostaat eruit te halen en samen met een thermometer in een bakje water doen. Dan kijken bij welke temperatuur de thermostaat open/dicht gaat.

Makkelijkste is om kokend water te nemen en dit af te laten koelen, denk ik, anders wordt het wel een erg linke opstelling op het fornuis. De thermostaat kun je het beste aan een draadje in het water te hangen, hangend aan een vork o.i.d. die je over het bakje legt.

default

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Ik heb gelezen (mini-bijbel) hoe de thermostaat uit te bouwen, te controleren (ook de "kookmethode") en weer in te bouwen. Dus dat ga ik maar eens doen een dezer dagen. :) Nog 1 klein vraagje daarover; uiteraard moet je de pakking vernieuwen nadat de thermostaat is verwijderd, maar kun je die pakkingen overal kopen? Ik vind het namelijk zonde om 20 KM naar BVL te rijden in Aarlanderveen voor 1 pakking.

Nog bedankt voor de tips wat betreft het "kook gereedschap" :9

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Wat is toch die Mini-bijbel die jij hebt? :)
Overal te koop is een groot woord. Voor meer adressen, evt. dichter bij jou in de buurt (hoewel, 20 KM, dat is toch nog wel te doen :?), kun je in het adressentopic kijken: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=998

Anders evt. bij een Rover-dealer of een automaterialenzaak proberen.

default

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Mijn "mini bijbel" is de vraagbaak voor de Austin Mini, benzinemodellen 1976-1991 ISBN 9020127004 Alhoewel ik me afvraag of jij dat nodig hebt ;)

Correctie wat betreft het aantal KM's, dat is namelijk om precies te zijn 52,4 (heen en weer).Is ook nog wel te doen natuurlijk, maar vind het wel veel (ook in benz. geld, ben maar arme student) voor 1 pakking.

Maar bedankt voor de link naar het adressen topic, wie weet zit er meer in de buurt dan ik weet. Ik weet nu sowiezo al dat er een Rover dealer in de buurt is. :)

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Nou, ik heb ook nog wel een handboek nodig, hoor :) Ik onthoud alleen veel, van wat ik doe en dat ik lees. Zoveel sleutel ik niet eens zelf aan mijn Mini. De laatste tijd ben ik veel in de weer om de Mini te strippen voor de restauratie. En ik ben blij dat ik tussen de mensen zit die er verstand van hebben, zodat ik eens wat kan vragen.

default

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Eelke schreef:
De laatste tijd ben ik veel in de weer om de Mini te strippen voor de restauratie.



Is jouw mini op dit moment ongeveer in de staat van de foto onder je naam? Zo ja, dan wens ik je nog veel succes;)

Ben stiekum wel jaloers op jouw ruime garage. :P

default

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

mijn cooper (1992 injectie) geeft ook een lagere temp aan dan normaal. De kachel is gewoon tropisch zoals altijd (heerlijk in je t-hemd rijden midden in de winter ;)) metertjes/sensoren etc zijn allemaal naagekeken, koelvloeistofgebeuren op pijl en in november nagekeken en schoon gemaakt. wat kan het dan nog zijn? alles is nagekeken maar kunnen geen defecten vinden. komt dat dan wel door de kou en het fijt dat ik die plastic flap niet voor me motor heb zitten? (kwijt *schaam**schaam*)

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

oibrielle schreef:
mijn cooper (1992 injectie) geeft ook een lagere temp aan dan normaal.



Dat is denk ik wel normaal. Het is nou eenmaal kouder, en de motor zal het dan altijd lastiger hebben om op temperatuur te komen. Als het koel water, en dus de motor gewoon "tropisch" worden is het niks om je druk over te maken. Als je goed en vaak naar de meter kijkt, zul je hem wel vaker zien schomelen.

De flap heeft er in principe niets mee te maken. Deze dient om de verdeler niet vol in de nattigheid te laten zitten (iets wat op het moment dus wel zou nodig zou kunnen hebben. Maar zolang het goed gaat...) Als ie er sinds kort af ligt zou het in de praktijk wel zo kunnen zijn dat nu de flap weg is, er meer luchtstroming in de motorruimte kan komen, en er dus meer koeling is....

Enne.... Ja Eelke. Ben ik ook ff jaloers op jou ruime garage, met brug notabene ;)

default

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

hij is er sinds begin zomer al af. maar toen heb ik ook een sumpguard erop gezet, dus dat beschermd ook wel wat.

default

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Een mogelijkheid waardoor de kachel ook niet functioneren kan is de toevoerkanaal van de lucht.
Er staat mij bij dat er in het flexibele deel van je luchttoevoer, wat door je rechterscherm gaat, dat daar een filter in zit. Het lijkt een beetje op een mouw. Wanneer dit filter van de buitenwand los laat kan het wel eens gebeuren dat het de luchttoevoer knijpt. Hierdoor krijgt de kachel te weinig luchtaanvoer. Het geeft ongeveer het zelfde effect als je blower uit staat.

Voel anders eens voorzichtig aan de aan- en afvoerslang van de kachel wanneer je motor loopt. Of deze warm/heet zijn.

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Was het maar mijn garage :) Ik ben aan het sleutelen bij Longbridge in Zutphen, die inderdaad een lekkere ruime garage hebben, met niet 1 maar 2 bruggen. En ja, mijn Mini is nu ongeveer in de staat van mijn avatar. Zie het topic http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1073 voor meer informatie.

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Ik heb nu ook problemen met mijn kachel. Ik denk dat mijn thermostaat ook kapot is, aangezien het erg lang duurt voordat de motor op temperatuur is. Als je lang genoeg rijd wordt hij wel warm. Maar mijn kachel wordt niet warm, ook niet als de motor op temperatuur is. Nu heb ik al het een en ander gelezen op het forum, maar een link tussen de thermostaat en de kachel zie ik niet. Alleen dan dat als het langer duurt voordat de koelvloeistof warm is het ook langer duurt voordat de kachel warm kan worden, maar als de vloeistof eenmaal op temperatuur is moet een kapotte themostaat toch niets uitmaken?

Nu blijven er volgens mij 2 opties over voor de kachel: 1 de kachel kraan gaat niet open (lijkt me sterk want de schuif gaat gewoon op en neer) 2 De radiateur in de kachel zit verstopt.

De 2e optie vind ik vreemd want ik heb een half jaar geleden mijn koelsysteem schoongespoeld, maar een andere rede kan ik niet verzinnen. Of heeft iemand anders nog een idee?
Weet iemand trouwens welke temperatuur een themostaat moet hebben uit een cooper 1.3i, 1992?

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Ik denk dat jouw probleem twee verschillende oorzaken heeft.

Dat de motor niet op temperatuur komt heeft waarschijnlijk met een niet goed werkende thermostaat te maken, ik heb zelf hetzelfde probleem en ga a.s. weekend de thermostaat vervangen.

Dat de kachel niet warm wordt heeft vrijwel zeker te maken met een gebrek aan doorstroming (verstopping) in je kachelradiator te maken. Ik denk dat demonteren en doorspoelen de enig remedie is.

Dennis

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Ik zou voor de zekerheid ook eens het koelvloeistofpeil nakijken. Te weinig koelvloeistof kan goed verklaren waarom de kachel niet warm wordt (maar te weinig temperatuur van de motor is minder waarschijnlijk... misschien als er zo weinig in zit dat de sensor niet meer onder water zit, maar of dat kan...)

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

FF een update. Ik heb gisteren de thermostaat vervangen (zat er dus een van 88 graden in) en ook maar meteen de kachel nagekeken. Aan de kachel/ kachelkraan heb ik geen gekke dingen kunnen vinden. Geen verstopping, kachelkraan functioneert. De thermostaat was wel kapot. Nu komt de motor sneller op temperatuur (logisch). De link tussen een kapotte thermostaat en een koude kachel begrijp ik nog steeds niet, immmers de motor komt wel op temperatuur alleen duurt het wat langer (tenmiste als de thermostaat open blijft staan zoals bij mij). Maarja na het plaatsen van de nieuwe thermostaat werkt de kachel ook weer, dus het zal toch wel iets met elkaar te maken hebben.

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Hoi, Een simpele, maar ook wat onbetrouwbare methode om je thermostaat te controleren is gewoon je watertempmeter een beetje in de gaten houden als je net gaat rijden. In eerste instantie zou ie redelijk snel op moeten klimmen om daarna weer plotseling behoorlijk te dalen en daarna weer te klimmen. Doet ie dat niet, dan kun je hem er altijd nog uittrekken en in die bak langzaam te verwarmen koud water controleren.

Groet, Jos

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

hoi, na het lezen van dit helle verhaal, heb ik nog een vraagje.(ik geef toe ik heb nog niet gezocht op t forum omdat ik dit eigenlijk niet echt een probleem vind!)

bij mij is het zo, mijn mini is in no time bloed heet(naja goed warm),als ik mn verwarming aan zet (al is het maar alleen op screen om de ruiten schoon te krijgen) werkt t regelen met dat pikkie niet echt (t was toch indrukken dat i het warmst wordt en uittrekken voor minder warm?) naja bij mij is daar dus gewoon geen verschil in hij is altijd gewoon warm. en als ik mn verwarming uit zet komt er toch nog wel wat warme lucht langst die "blazers"(wel minder)

kijk, liever te warm dan te kou, ik kan altijd een raamje open zetten, wat ik ook we doe hoor, maarja eigenlijk ook wel een beetje raar in de winter met je raam open rijden!

ik ben gewoon benieuwd wat jullie hier op te zeggen hebben, mij is verteld: dat hoort bij een mini!

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Ik heb een hekel aan uitspraken als: dat hoort op een mini... mensen durven dat zelfs over roest te zeggen.. Nu moet ik wel zeggen dat er een aantal rare dingen aan mini zitten in vergelijking met "tegenwoordige" auto's die inderdaad wel horen. Maar veel minder dan veel mensen zeggen vermoed ik.. Dus hoor je weer zo'n uitspraak, blijft kritisch, en vraag het na!

Goed, back on topic. Het hoort dus niet. De werking van dat "pikkie" hang af van het bouwjaar van je mini. Als jij zegt, inderukken voor het warmst, en uitrekken voor koud, dan heb jij een mini van voor 1989.

Het zou zo moeten zijn dat als jij de hendel uittrekt de verwarming ronduit KOUD zou moeten worden. Het is wel zo, dat als je verwarming warm is (dus hendel "in"), en je trekt de hendel dan uit, dan kan het best wel ff duren voor alle warmte eruit is (10 min). Daarbij is er helaas geen tussenstand. Ondanks dat je de hendel ook half uit kunt trekken (en alle standjes ertussenin) is de verwarming of warm, of koud. Als je heel voorzichtig alle standjes uitprobeerd zou het kunnen als je veel geluk hebt, dat je een middenstand in de "hitte" kunt ontdekken, maar meestal niet.

Dat ie bij jou warm blijft komt door de werking van je afsluiter. De hendel doet niets meer dan de koelwater-stroom naar je kachel onderbreken. Onderbreekt deze afsluiter niet meer 100%, dan hou je warmte toevoer naar je kachel. De verbinding tussen de hendel en de afluiter is niets meer dan een stalen kabel (duw, en trek). Als deze niet helemaal goed afgesteld is sluit de afsluiter niet goed meer.

Kortom, 2 mogelijkheden. Of de afsluiter (ook wel bekend als kachelkraan) is "kapot", of de kabel staat niet goed afgesteld. Beide is plausibel trouwens.

De kachelkraan zit op je kop. Dit is een metaal-kleurig T-stuk, links op de kop (als je ervoor staat) waaraan een dikke slang zit (koelwater), en een kabel (naar de hendel dus). Als iemand eraan trekt zie je de boel bewegen. Trek de hendel nu helemaal uit. Kun je met de hand de kachelkraan nog verder naar binnen drukken, dan moet je de kabel beter afstellen. Anders is de kabel wel goed, en de kachelkraan versleten...

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Hoi Yordy. Kleine aanvulling op het verhaal van Bert. Als je de kachel uitzet kan er altijd nog wat warme lucht uit je linker "blazer" (bezel is volgens mij de juiste naam)komen. Eigenlijk zijn die bezels gewoon rijwind. Maar de happer van de linkerbezel, vanachter het stuur gezien, zit, als je rijdt in de luchtstroom van de radiateur. Vandaar :)
Groet, Jos.

default

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Als je je koelsysteem doorspoelt en weer vult moet je hem nog wel even onluchten.

Als volgt: motor stationair laten draaien, de slangenklem van de toevoerslang bij de kachel losdraaien (ik zei niet dat het een leuk klusje was :9 ), beetje met de slang spelen (de slang! niet.... :( ) zodat de lucht kan ontsnappen zonder totdat er water meekomt.

That's it, helpt het niet dan is je kachel vestopt, of de kachelkraan defect.

Aan de themostaat kan het volgens mij niet liggen, deze zorgt ervoor dat het koelsysteem bestaat uit: alleen motorblok en verder niets (stand dicht) OF motorblok-radiator-kachel.
Maar dit laatste weet ik niet 100% zeker.

Ralph

RE: Motor niet warm en lauwe lucht van kachel

Jos (Kennie) schreef:
Maar de happer van de linkerbezel, vanachter het stuur gezien, zit, als je rijdt in de luchtstroom van de radiateur.


Die happer zit bij mij via een flexibele slang toch in de motorruimte hoor, achter de grill. Ik weet niet hoe dit bij oudere Mini's zit, maar je hoort vaak dat er water binnenkomt via die ventilatieroosters. Ik vraag me dan meteen af of je wel zo'n slang hebt, die er volgens mij gewoon altijd op hoort als je zo'n rooster hebt. Niet echt handig om lucht (en zand/modder/pekel/water) uit de wielkast te halen.