Motor olie wordt niet goed warm

RE: Motor olie wordt niet goed warm

Ik vroeg me toch af. Al sinds ik mijn mini heb, dat is ongeveer een jaar. heb ik al dat die niet echt goed warm wordt. pas als ik 160 rij en hard optrek komt die soms een keer op 80 C over het algemeen zit die rond de 50 en zoals na zondag (midden limburg rit) constant net of nog niet eens 70 C dit heeft verder weinig te maken met het feit dat het buiten vriest want van de zomer was het niet veel anders.

weet iemand waarom dit is, hebben alle mini's dit?
-er zit niet teveel koelvloeitof in ofzo

en de motor en versnellingsbak delen de olie, en de versnellingsbak vangt wind onder je auto op, heeft het zin om dit probleem te verhelpen door zo'n metalen bescherm kap er voor te hangen?

alvast bedankt

RE: Motor olie wordt niet goed warm

hoi

ik zou me er niet te druk over maken
vraag t ff aan een minicentrum hoe warm t moet worden

de olie heeft een smerende en koelende werking, dus t lijkt me dat 50 ~60 graden wel genoeg moet zijn..

en koelvloeistof kan er nooit teveel inzitten, want dan heb je een overflow bij je radiateur zitten...

RE: Motor olie wordt niet goed warm

is dat niet hetzelde als een pan op heet vuur zetten en zeggen dat hij niet warm wordt?

maw een motorblok heeft naar mijn weten geen functie om juist olie te koelen (afgezien van een oliekoeler)
of je thermostaat staat constant open maar dan moet je motorblok ook koud zijn.

RE: Motor olie wordt niet goed warm

Olie heeft wel degelijk een koelende werking....

RE: Motor olie wordt niet goed warm

De olie wordt gekoeld door de ribben op de versnellingsbak. Het is inderdaad niet goed als de olie te koud blijft, hij mag rond de 100 graden worden. Dan verdampt ook de condens eruit en gaat de olie langer mee. Oliekoelers doen bij de meeste mini's ook meer kwaad dan goed, tenzij je flink gaat opvoeren of met turbo's in de weer gaat. En dan nog zet ik er liever een thermostaatje tussen. En, voor de zekerheid, heb je je metertje wel eens geijkt?

Succes,

RE: Motor olie wordt niet goed warm

De olie-temperatuur lees je in een Mini af op een olie-temperatuurmeter van Engelse makelij |:(
Dus geen precisie-instument |:(

Als je water temperatuur goed blijft/is lijkt mij alles in orde.

Ik heb in mijn Brooklands een meter zitten die wel redelijk goed aanwijst en heb na een stukje snelweg met gewoon 120 km O:) een temperatuur die tussen de 80 en 120 graden staat, soms dichter bij 80 graden danweer dichter bij 120 graden.

RE: Motor olie wordt niet goed warm

Zoals al naar voren is gekomen heeft olie meerdere functies, smeren, koelen en beschermen tegen corrosie. De smerende eigenschappen zijn op een bepaalde gebruikstemperatuur "ontworpen". Als hij onder deze temperatuur blijft kan de olie te visceus zijn (te dik) om een mooie oliefilm op lagers ed aan te brengen. Het is dus absoluut niet zo dat hoe kouder de olie is hoe beter. Het is zeker de moeite waard om de sensor te ijken en het probleem nader te onderzoeken.

RE: Motor olie wordt niet goed warm

Is het niet dat het metertje pas een waarde geeft als je een lang stuk hebt gereden? Het valt me op dat sommige meters pas heel laat wat gaan aangeven...

RE: Motor olie wordt niet goed warm

Ja, zo lang duurt het om de olie warm te krijgen! In onze autootjes zit 5 liter olie, das best veel. En die wordt door de rijwind gekoeld in de versnellingsbak. Het duurt dus best lang voordat de olie goed warm is. De metertjes weten niks van tijd, die meten alleen temp. Als de naald van de meter dus pas na lange tijd in beweging komt was de olie lang kouder dan het bereik van de meter.

RE: Motor olie wordt niet goed warm

kun je nog rekening houden met een bepaald type olie dat beter smeert onder lagere temperaturen? of wat voor olie wordt makkelijk warmer?

RE: Motor olie wordt niet goed warm

@Taekeb

Jazeker, je kunt wel degelijk de olie in een bepaald temperatuurswerkingsgebied kiezen. Uit mijn hoofd (zal er morgen ff een boek op naslaan)
15w40 betekent een viscositeit van 15 bij "lage" temp (w staat voor winter) en een viscositeit van 40 bij "hoge"(bedrijfstemperatuur circa 90 graden. (weet de eenheid van de getallen niet meer)Bedenk wel dat je bij een mini(alle oude auto's) niet te hoog in viscositeit kan gaan omdat de olie dan te dun wordt en de auto gaat lekken....Smeermiddelen werken zeer complex, ik persoonlijk wijk niet af van hetgeen de fabrikant me voorschrijft.

daan

RE: Motor olie wordt niet goed warm

In het werkplaatshandboek staat een soort schema waarop te zien is dat 10w 40 zo'n beetje het grootste temperatuur bereik afbakend. De breedste inzetbaarheid?

Ik heb geen olietemp sensor in mn mini, maar denk wel dat hij niet erg hoog wordt bij normaal gebruik. Gaat om een 1380 met oliekoeler.

Ik gebruik deze mini eigenlijk alleen voor circuitdagen en dan zal hij het wel een stuk warmer hebben dan met normaal weg gebruik.

Naast de mini rijd ik ook in een renault clio waarvan de olietemp geregeld naar de 120 graden toe gaat als ik een stukje flink gas geef. Met normaal rijden is de olie temp zo 90<>110 graden. Dat is toch vrij warm?

RE: Motor olie wordt niet goed warm

taekeb schreef:
Ik gebruik deze mini eigenlijk alleen voor circuitdagen en dan zal hij het wel een stuk warmer hebben dan met normaal weg gebruik.



Meten is weten. En wel je metertje ijken.

taekeb":2uq01tob]Naast de mini rijd ik ook in een renault clio waarvan de olietemp geregeld naar de 120 graden toe gaat als ik een stukje flink gas geef. Met normaal rijden is de olie temp zo 90<>110 graden. Dat is toch vrij warm?[/quote:2uq01tob]
Dat is precies goed. De condens verdampt uit de olie en de meeste olieën blijven goed schoon bij die temperatuur. Nogmaals, koelers zijn vaak overbodig, zet er ten minste een metertje en een thermostaat tussen.

RE: Motor olie wordt niet goed warm

Eerst maar een metertje op de kop tikken.
Maar welke olie komt het snelst op temperatuur? Welke smeert goed wanneer de temp. toch laag blijft?

RE: Motor olie wordt niet goed warm

Geen enkele olie komt snel op temperatuur. Olie is traag in het opnemen an afgeven van energie, daarom zitten er in 'luchtgekoelde' (= oliegekoelde) porsches ook 14 liter van die zooi. En alle reguliere motorolieën werken optimaal rond de 100 graden. Daaronder en daarboven niet. Daarvoor zijn ze gemaakt!

RE: Motor olie wordt niet goed warm

Lees dit artikel eens http://www.minimania.com/web/DisplayID/ ... ticleV.cfm

Een oliekoeler slaat inderdaad nergens op. Thermostaten in oliekoelsystemen werken volgens het artikel niet altijd even goed.

Belangrijkste in het verhaal is het plaatsen van de temperatuursensor. Die met een T-stukje bovenop het blok geven volgens Keith niet de juiste waardes.

RE: Motor olie wordt niet goed warm

Road cars with engines producing up to 100bhp at the crank don’t need coolers unless they spend a good deal of their time in the maximum power bracket. If the car's a weekend warrior, fit a cooler (a 10 row one will be more than ample), but blank it off when on general duty. For a racer, make sure your oil temp is right. As with the weekend warrior theme, fit an oil cooler - it can always be blanked off with tape to achieve the desired running temperatures. Make sure it is in the airflow though - sticking it in the back corner of the engine bay is worthless.



Olietemp meter kopen (ook al leest die geen goede temp. uit volgens artikel) en voor de normale ritten de oliekoeler aftapen (to blank off...) denk dat hij met circuitrijden wel hoge/goede temperaturen bereikt. Maarja denken is onzin, meten is weten. :)

RE: Motor olie wordt niet goed warm

taekeb schreef:

Ik gebruik deze mini eigenlijk alleen voor circuitdagen en dan zal hij het wel een stuk warmer hebben dan met normaal weg gebruik.




Het is alleen de zorg dat je je olie eerst warm rijdt om minder slijtage te hebben bij extreem gebruik. Op circuitdagen zou ik juist buiten het circuit de auto eerst een km of 15 warm rijden. Het eerste rondje op het circuit is hooguit 4 km, ga je dan "los", dan is je motor zeker niet warm. Je geeft aan een oliekoeler te hebben gemonteerd, houdt dan rekening dat je motor nog langzamer opwarmt. Echt taekab, een olietempmeter is voor een mini zeker geen luxe. De meeste meters geven de temp aan vanaf 50 graden. In de racerij wordt voor toerwagens 40 graden aangehouden als goede aanvangstemperatuur. Houdt ook rekening dat met circuitdagen de sessies van maximaal een uur ook uit bescherming zijn voor je auto. Remmen en olie kunnen in een uur op max al aardig overhit raken. (Been there, done that, payed a large bill).

Groeten,

Remco

RE: Motor olie wordt niet goed warm

ja, dat voor het eerste rondje al wat rijden komt wel goed. Ik heb gewoon apk op die mini dus ik rijd gewoon met de mini naar het circuit. En ik heb geen licensie verder dus ik doe alleen zoveel mogelijk aan vrijrijden. via circuitdag.nl en ik wil ook een paar harc dagen meedoen.

Iemand tips of suggesties voor goede meters?

RE: Motor olie wordt niet goed warm

heb het nog eens ff opgezocht:

De internationaal geldende SAE classificatie (Society of Automotive Engineers) dient als viscositeitsaanduiding. Zij zegt niets over de kwaliteit van de olie. Er is een onderscheid gemaakt tussen monograde en multigrade oliën. Over het algemeen kennen we tegenwoordig multigrade oliën. De aanduiding gebeurt in twee series waarbij de letter W (winter) een gedefinieerd koudvloeigedrag beschrijft. De viscositeitklasse met de ‘W’ wordt geclassificeerd naar de maximum laagste temperatuurviscositeit, de laagste temperatuur waarbij de olie nog rondgepompt kan worden; en de laagste viscositeit bij 100 graden. De viscositeitklasse zonder ‘W” wordt alleen geclassificeerd naar de viscositeit bij 100 graden.

Het lastige is dat de viscosteit bij lage temperatuur in een dynamische viscositeit (mPa*s of cP (centipoise)) wordt uitgedrukt en bij hoge temp in een kinematische viscositeit (cSt (centistoke) of mm^2/s)
Zo staat 20w40 bijvoorbeeld voor een multigrade olie (uitleg hieronder) en kent een maximale dynamische viscositeit van 4500 Mpa*s bij -10 graden en een kinematische viscositeit van tussen de 12,5 en 16,3 mm^2/s bij een temperatuur van 100 graden. De minimale grenspomptemperatuur is -15 graden (!!!)

Dit verloop in viscositeit is ongeveer lineair met de temperatuur dus mocht je motorolie te koud blijven zou je dus in principe een olie kunnen kiezen als je het noodzakelijke viscositeit gebied (van de motor) weet.

Multigraden oliën zijn oliën met een geringe temperatuursafhankelijkheid van viscositeit. Ze kunnen het hele jaar gebruikt worden en zorgen bij een koude start voor een snelle opbouw van oliedruk. Volgens mij wordt een multigrade aangeduid met twee getallen (zoals sae 20w40 ipv één getal (zoals sae 10w)

daan

default

RE: Motor olie wordt niet goed warm

Iemand tips of suggesties voor goede meters?


Dat vroeg ik me pas ook af, is het mogelijk om een Smiths metertje voor watertemperatuur te gebruiken voor het aflezen van de olietemperatuur? Ik weet dat dit metertje vrij hoog begint in vergelijking met een normaal olietemp-meter, maar het kan wel een goede indicatie zijn voor wanneer de temperatuur hoog genoeg is voor het zwaarder belasten van je motor.

En een watertemp-metertje heb ik nog extra liggen en deze zijn tweedehands ook stukken goedkoper dan een olietemp-metertje, maar ik weet niet of het extra nadelen met zich mee brengt. Iemand al eens geprobeerd?

M vr gr,
Erik

RE: Motor olie wordt niet goed warm

kijk een voor een smiths olietemperatuur meter op www.ebay.co.uk dan smiths.

AUB niet teveel bieden want dan zit al snel mij in de weg (geintje).

Voor een adapter, kijk eens op www.hebu.nl of er een vestiging in je buurt zit.