Als je een eens begint met het kloelvloeistof niveau na te kijken in de radiator.
LET OP: DOE DIT PAS ALS DE MOTOR VOLDOENDE IS AFGEKOELD ANDERS KRIJG JE STOOM OP JE HANDEN / GEZICHT.
- Login of registreer om te reageren
Als je een eens begint met het kloelvloeistof niveau na te kijken in de radiator.
LET OP: DOE DIT PAS ALS DE MOTOR VOLDOENDE IS AFGEKOELD ANDERS KRIJG JE STOOM OP JE HANDEN / GEZICHT.
Ingediend door Bert u op za, 15-12-2012 13:12
dit had ik een paar maanden geleden ook. Bleek de sensor in het blok te zijn. Kwestie van 10 minuten om te vervangen.
Nou net hem weer op wezen halen.
Alle vloeistoffen bekeken, zowel motorolie als koelvloeistof waren gewoon op een normaal niveau.
Dus toen maar gestart en even een rondje gereden, verrek hij bleef gewoon op normale temperatuur.
Toen maar even een bakkie wezen doen bij kennissen en toen ik hem daar wou starten zat ik opeens met de gehele choke kabel in mijn hand.
Volgens mij hoor dit niet xP
Dus ik weg rijden, met wat ik dacht de choke dicht, werd hij wel weer warm.
Maar meteen weer gestopt en aan de choke kabel zitten jutteren.
Verrek probleem opgelost, weer 20 kilometer naar huis gereden zonder dat ie ook maar warmer werd dan normale temperatuur.
Dus net maar meteen een nieuwe besteld en wachten tot die binnen is.
Kan het geweest zijn dat de choke open was blijven staan?
Want hij werd wel weer warm maar het toerental was niet echt veel hoger dan stationair,ongeveer 1000 toeren.
En heeft het nut om meteen maar een nieuwe termostaat aan te schaffen?
Ingediend door Gjalt op za, 15-12-2012 17:15
Ik zou inderdaad de thermostaat vervangen.
Denk niet dat het de choke is, enkel bij een te arm mengsel zal overhitting kunnen optreden. klinkt als een thermostaat die blijft hangen.
Otto
Net een adres gevonden in Sliedrecht die de onderdelen heeft dus daar ga ik morgen even de thermostaat en choke kabel halen.
Heeft iemand trouwens enig idee welke soort thermostaat ik moet hebben?
Heb er gezien van 74C tot 86C maar heb geen idee welke goed is voor mijn motor.
Met vriendelijke groet,
Rolf van Engelen
Voor een 79er is het dacht ik een 82 graden. Ik hen in mijn 96er spi een 88 standaard.
Nou ik heb er dus een 1300 in zitten uit een ander jaar tal, maar ik weet niet precies welk jaar.
Kan je dit traceren via de stansplaatje van de motor?
Of moet ik maar de gulden midden weg nemen?
Volgens mij wel, de codes zijn wel op het forum te vinden. Ik weet niet wanneer de switch is gemaakt naar 88 graden maar ik zou denken dat als je een pre-injectieblok hebt zonder elektronische ontsteking dan lijkt me dat je met een 82 graden altijd goed zit.
Nieuwe termostaat is binnen.
Van het weekend maar meteen monteren.
Hope dat dit het probleem oplost.
Mede had ik de vraag weet iemand tot waar precies ik de koelvloeistof bij moet vullen?
Rustig vol laten lopen door de vulopening tot het aan de nek van de vulopening staat. Dop erop, stationair warm laten draaien tot de thermostaat open gaat (en de bovenste slang heet is). Helemaal af laten koelen en dan bijvullen tot onderaan de hals van de vulopening op de radiator. Klaar!
Kijk dat zijn nog eens de tips die handig zijn.
Heel erg bedankt, ik zie ook geen lijntje dus ik had geen idee.
Van het weekend het koelvloeistof bijgewerkt en de thermostaat vervangen.
Alle problemen lijken opgelost te zijn.
En hij draait nu zelfs nog iets kouder dan hiervoor.
Maar er is wel meteen weer het volgende bij gekomen.
De radiator van de verwarming vervangen, want deze lekt koelvloeistof.
Dit lijkt mij ook de rede dat het koelvloeistof pijl zo laag is.
Met vriendelijke groet,
Rolf van Engelen
Klopt, heb van het weekend de matten er uit gehaald en met een stomer schoon gemaakt.
En tijdelijk met een theedoek en wat ducktape er aan vast gemaakt om het druppelen op te vangen xP, macgyver would be proud xP
Maar dat word weer een leuk projectje wanneer ik eindelijk mn palletlift binnen heb en een opslag plek heb gevonden.
Net een nieuwe radiator gekocht voor de verwarming aangezien ik elke week een paar bekertjes koelvloeistof moet bijvullen en die komen dus terecht op de matten.
Nou had ik dus ook nog eens de verkeerde gekocht, blijkbaar is er ooit in het leven van de auto een nieuwere kachel in geplaatst aangezien voor zn leeftijd de pijpjes ver uit elkaar moeten zijn maar dit is dus niet zo.
Komt dit vaker voor dat er koelvloeistof lekt en heeft iemand hier ervaring mee/ is er een topic hier al over het vervangen van?
Met vriendelijke groet,
Rolf van Engelen
RE: Motor oververhit
Ingediend door R van Engelen op za, 15-12-2012 12:45
Hallo,
Ik reed vandaag gewoon naar mijn werk, geen probleem.
Echter toen ik 2 uur later terug wou rijden werd de motor erg warm.
Dit gebeurde eigenlijk gelijdelijk.
Dus hij warmde op tot normale temperatuur maar hij bleef maar door klImmen.
Gelukkig reed ik op de snelweg heel dicht bij een afrit dus ben ik er maar meteen af gegaan.
Dus binnen 5 minuten werd hij warm tot echt tegen het rode.
Vanwege de verlaging van snelheid koelde hij wel iets af.
Ik hoorde geen verschil in het geluid en ik had niet het idee dat hij kracht verloor.
Wat kan dit zijn?
Mede durf ik er nu niet echt meer mee te rijden.
Met vriendelijke groet,
Rolf van Engelen