motor probleempjes

default

RE: motor probleempjes

Het probleem is dat als de motor warm wordt hij na een min of 10 onregelmatig gaat lopen. Er is nog wel mee te rijden, maar als je er de snelweg mee op gaat en na een km of 10 ga je er weer af, dan loopt hij ontzettend onregelmatig en ploft hij. Er is dan bijna niet meer mee te rijden. Ik heb lopen zoeken (kleppen gesteld, bougies nagekeken, verdeelkap en de rotor schoongemaakt) en heb toen de vacuumslang van de vacuumvervoeger afgehaald. Toen liep hij gelijk beter, maar het is niet de bedoeling om zo door te rijden. En zodra ik de slang weer terug zet loopt hij weer onregelmatig. Kan iemand mij op weg helpen waar ik moet zoeken? Alvast bedankt.

Oh ja, ik ben al dagen aan het zoeken op het forum, maar ik kom niet veel verder.

Groet,

Jo (namens Caroline)

default

RE: motor probleempjes

Mimi schreef:
En zodra ik de slang weer terug zet loopt hij weer onregelmatig. Kan iemand mij op weg helpen waar ik moet zoeken? Alvast bedankt.




## die slang erop en eraf beinvloedt de vervroeging, dus het ontstekingstijdstip.
bovendien trekt ie als die slang los genomen is valse lucht.
als de carburateur (?) zo ingesteld is dat ie veel te rijk loopt, kan valse lucht het lopen verbeteren.

ik zou eens met de stroboscooplamp de ontstekings-instelling controleren en vergelijken met de instelwaarde die de haynes manual voor jouw motor opgeeft.

n.b.: ik zou ook opgeven om wat voor mini/motor het gaat..
(anders gaan we zeggen: 'olie in de dashpot' en zeg jij daarna dat het een spi of mpi is.

default

RE: motor probleempjes

Inderdaad, helemaal vergeten!
Het is een mini 1000 uit 1990.

Groet,

Jo

default

RE: motor probleempjes

het zou kunnen dat je mini gewoon teveel benzine krijgt als je gas loslaat ploft hij dan?

of je moet de caburateur of ontsteking afstellen en als dat niet helpt zou ik eens een ander gasnaald proberen.

default

RE: motor probleempjes

marcky schreef:
het zou kunnen dat je mini gewoon teveel benzine krijgt als je gas loslaat ploft hij dan?

of je moet de caburateur of ontsteking afstellen en als dat niet helpt zou ik eens een ander gasnaald proberen.



## imho hangt de diagnose (en de therapie) nogal af van de voorgeschiedenis...
als het motortje goed gelopen heeft en *ineens* zonder dat er iets veranderd is raar doet kan het toch niet aan een 'ineens verkeerde' naald liggen.

ik (wie ben ik?) vind dat OP wel eens wat meer voor-informatie mag geven.. :O

default

RE: motor probleempjes

Hij loopt al niet lekker vanaf het moment dat wij hem op hebben gehaald, maarrrrrrrrrrrrrrrrrr......
De verkoper had de choke handmatig vastgemaakt aangezien de kabel gebroken was. Dus gingen wij ervan uit dat het probleem daarin zat. Na vervanging van de choke-kabel bleek dat dus niet het geval.
Vervolgens is hij naar de garage geweest waar ze de carburateur hebben afgesteld en de choke nogmaals nagekeken hebben. Zoals blijkt heeft dit dus niet geholpen. Hij rijdt het beste met de slang van de vervroeger los, inmiddels is de CO ook wat bijgesteld. Maar dat heeft het probleem ook niet opgelost.

BTW wat betekent imho en OP?

Groet,

Jo

default

RE: motor probleempjes

Mimi schreef:
Hij loopt al niet lekker vanaf het moment dat wij hem op hebben gehaald, maarrrrrrrrrrrrrrrrrr......
De verkoper had de choke handmatig vastgemaakt aangezien de kabel gebroken was.



## dus de choke was uitgetrokken (=ingeschakeld) toen je hem ophaalde omdat ie anders *helemaal* niet wilde lopen en onverkoopbaar (of heb je hem gratis?) was?

naar de garage geweest waar ze de carburateur hebben afgesteld en de choke nogmaals nagekeken hebben.



## is dat wel een garage die verstand/benul heeft van su-carburateurs?? (heb hier al meegemaakt dat ze bij een garage helemaal niet wisten hoe dat zou moeten).


Hij rijdt het beste met de slang van de vervroeger los,



## is dat dan rijden *met* of *zonder* ingeschakelde choke?
met=motor koud, zonder=motor warm (na een paar km's dus)
rijdt ie zonder choke anders dan met choke?
wat gebeurt er wanneer je bij warme motor al rijdende de choke opnieuw helemaal uit trekt?

inmiddels is de CO ook wat bijgesteld. Maar dat heeft het probleem ook niet opgelost.



## imho is CO een *bijproduct* van de instelling van de carburateur. 'goed lopen' kan best betekenen dat 'CO' niet conform de momentele wet is.
de metro (ong. zelfde motor) is bij de apk altijd te hoog op CO, wordt dan verdraaid voor de test, en rijdt daana voor geen meter, moet dan ook weer teruggezet worden.
iets wat ze in den haag niet kunnen snappen (die rijden dan ook in nieuwe autos op kosten van de burger).

BTW wat betekent imho en OP?



## geen paniek, geen 'Onbenullige Prutser' of zoiets:
imho = engelse afkorting voor 'naar mijn bescheiden mening'
en
OP= Original Poster (degene die het topic begon, hier *jij* dus) O:)

default

RE: motor probleempjes

ik had me een ander blok gekocht en als mijn mini stationeer liep dan had ik echt ploffen in de uitlaat ik heb er een ander luchtfilter opgezet zo'n powerfilter of hoe noemen ze dat en de caburateur wat minder rijk mengsel gezet en het probleem was weg.

default

RE: motor probleempjes



uitgetrokken (=ingeschakeld) toen je hem ophaalde omdat ie anders *helemaal* niet wilde lopen en onverkoopbaar (of heb je hem gratis?) was?630olm]--Was wel verkoopbaar, choke kabel was alleen gebroken. Dus koud startte hij niet lekker, vervolgens reed je met een wat "luide" motor.[/b:2m630olm]

## is dat wel een garage die verstand/benul heeft van su-carburateurs?? (heb hier al meegemaakt dat ze bij een garage helemaal niet wisten hoe dat zou moeten).

--Absoluut, zij repareren en restaureren uitsluitend engelse auto's en dus ook Mini's.

## is dat dan rijden *met* of *zonder* ingeschakelde choke?
met=motor koud, zonder=motor warm (na een paar km's dus)

--Beiden.

rijdt ie zonder choke anders dan met choke?

--Geen idee, choke gebruik ik maar heel kort.

wat gebeurt er wanneer je bij warme motor al rijdende de choke opnieuw helemaal uit trekt?

--Dat hebben we niet geprobeerd.

[size=75:2m630olm][bedrijfsnaam verwijderd - Crispy][/size:2m630olm]

RE: motor probleempjes

wat ik mis aan wat er gebeurd is, is het afstellen van de ontsteking. (zoals metrodriver ook al aangeeft) De vacuum aansluiting heeft invloed op het ontstekingstijdstip. Dus als hij alleen goed loopt zonder de vacuum aansluiting, is de basisafstelling van de ontsteking misschien niet goed. Wordt de motor ook te warm?

default

RE: motor probleempjes

De mini gaat volgende week naar een garage in spijkenisse was vroeger een rover dealer.Er is een monteur over genomen maar is nu op vakantie.Als hij terug is laten we de ontsteking en co enz nakijken.


Groet Jo