Je hebt zowiezo een te arme naald. aac is standaard. Je zegd niet wat voor luchtfilter je hebt, maar als dat een k&n filter is ofzo, dan moet je een aau naald hebben.
Verder is het naar mijn idee (als ik het verhaal zo lees) geen slecht idee de onsteking eens te kontroleren en goed af te stellen!
sucses .
- Login of registreer om te reageren
RE: Motor reageert niet/nauwelijk/traag op gas
Ingediend door ICE op za, 13-08-2005 19:31
Voordat ik begin, alvast sorry als er al een topic over die onderwerp geopend was. Ik heb me eerst twee dagen ziek gezocht en topics doorgespit die soortgelijke problemen hadden.
Goed, het probleem volgt na de setup.
-In een weekje klussen heb ik mijn standaard in-/uitlaatspruitstuk van mijn '87 998cc vervangen door een alu MG Metro vermarmd inlaatspruitstuk i.c.m. een LCB.
-Achter de LCB hangt nu i.p.v. een standaardpijp een JanSpeed 45mm centerpijp.
-Carb: SU HS4 met een AAC naald.
-Voor de rest alles standaard.
Dan tot slot is het INTERNE (dus in de cabine zelf) electrisch systeem enigzins onder handen genomen. De door vorige eigenaren gehobbybobte extra draadjes zijn weggetrokken en van DUIDELIJKE bronnen getapt i.p.v. op zekeringen waar ze eigenlijk niet thuis horen, zoals met de stroom voor o.a. de radio en de toeter het geval was. Ook de stroom voor m'n grootlicht sein komt nu weer van een te traceren plaats.
Nu het probleem:
Bij de eerste keer starten merkte ik dattie nogal onregelmatig liep. Op toeren hoorde ik verder weinig; hij leek soepel te lopen.
OK, ehhh, carb er dan maar af, eens kijken wat dat opleverd. Beetje hengelen met de stationair en mengsel, nog steeds geen resultaat.
Ik heb de carb van onder tot boven bekeken, bleek ook dat hij (eerst praktisch, later helemaal) zonder olie stond in de dashpot. Olie is nu weer op pijl met 5W40 syntetisch.
Veel of weinig bezine lijkt ook geen verschil te maken. Met de mengselschroef bijna helmaal dicht of té ver open (hij dieselde toen echt behoorlijk na en er leek een kabouter te zijn gekomen die af en toe gas gaf), de problemen blijven toch echt aanwezig.
Na wat luisteren bij de moter merkte ik een sissend geluid op, alsof er iets zoog of blies. Dat bleek dan weer de vacuum vervroeger naar de ontsteking te zijn die naar later bleek bij de vorige setup ook nooit vast had gezeten. Die weer aangesloten. Het sissend geluid lijkt dan nu toch echt over te zijn.
Het probleem wat nu nog blijft bestaan is als volgt:
-De motor reageert niet/nauwelijk/traag op gas. Op het moment dat je gas geeft zakt hij in en hoor je de "roar" van de carb die lucht aanzuigt.
-Na het loslaten van het gas trekt hij weer even aan, loopt zelfs even wat harder, daarna is het weer helemaal but.
-Hij loopt nog steeds niet stationair.
-Als ik m'n hand op de luchtfilter hou (en dan bedoel ik echt bijna helemaal afsluiten), komt het toerental omhoog.
-Met ook maar de kleinste hoeveelheid choke (waar hij overigens wél gretig op reageert) zijn de bovenstaande problemen gedeeltelijk opgelost. Het word wel beter, maar nou niet dat je zegt "je van het".
Valse lucht rest ons dan nog, maar ik zou echt niet weten waar dat dan nog te zoeken. Ik had de boel helemaal dichtgekit met vloeibare pakking. Dat heb ik nu voor het grootste deel alleen wel weggehaald toen ik stukjes in m'n inlaatspruitstuk en tussen m'n bougie begon te vinden.
Dan tot slot nog één extra vraag:
Naast de aansluiting op de carb van de benzine slang, is er nog een aansluiting. Daar vlakbij ligt een rubber slang die naar het vliegwielhuis? loopt, die daar weer zit op ijzer slangetje. Die heeft bij mijn weten ook nooit vastgezeten. Waar hoort die heen te gaan? En wat is het effect als die niet aangesloten staat?
Voordat ik begon met sleutelen liep hij redelijk, maar met een hik bij tijd en wijlen. Het maakte niet uit of ik nou in de stad of op de snelweg reed, af en toe was het alsof hij vuil naar binnen zoog. Misschien dat dit ook bijdraagt aan diagnose op afstand.
Als je het tot hier gered heb om te lezen, alvast duizenmaal dank. Als je een oplossing hebt, zal ik een verzoek bij de paus indienen tot heiligverklaring. Het eerste wonder heb je dan in ieder geval al verricht.