Motor regelmatig aan de kook, maar geen vloeistoflek

default

RE: Motor regelmatig aan de kook, maar geen vloeistoflek

Mijn motor (mini red hot) raakt bijna om de dag aan de kook. Er zit geen lek in het koelsysteem (gecheckt door wegenwacht). Wel spuugt ie regelmatig water uit via het overloopje.
Laatst de radiator bijgevuld, motor aan, licht gas geven....bij gas loslaten gulpt :r het water uit de opening.
Moet vaak wel 1 tot 2 liter water bijvullen. Iemand van de garage had het over het uitboren van de thermostaat met een 6mm boortje????
Bij mijn kachel maakt het niet uit of ik de knop uittrek of niet...blijft warm, behalve als het koelwater te ver gezakt is...
Ben een beetje ten einde raad (en door alle voorgaande reparaties door mijn geld heen O:) ). Wie o wie heeft een goede suggestie??

default

RE: Motor regelmatig aan de kook, maar geen vloeistoflek

koppakking kapot?

Als je motor stationeer staat te draaien, zie je dan belletjes in je radiateur ontstaan? Dit kan op een lekke kappakking wijzen!

Het kan ook zijn dat je radiateur lek is, maar dat je dit niet kunt zien doordat de ventilator alles terug droogblaast, dit was bij mij het geval.

Dit verwacht ik niet omdat je zegt dat hij het water uit de radiateur blaast.

mvg Bart Boonman

default

RE: Motor regelmatig aan de kook, maar geen vloeistoflek

woepsie

RE: Motor regelmatig aan de kook, maar geen vloeistoflek

Mijn mini begon vandaag z`n olie zelfs te koken. Vervolgens op aanraden van een mini specialist de motor laten draaien met de dop van de radiator om te kunnen zien of er een stroming ontstaat.

Dit bleek bij mij niet het geval. Toen heb ik bij gebrek aan een vervangende thermostaat, gewoon het hele onderdeel weg gelaten. No wordt ie dus voor geen meter meer warm, maar dus ook niet meer te warm. Stroming was meteen weer goed, dus mijn waterpompie is nog goed.

Thermostaatje eruit slopen lukt je trouwens echt wel. Drie maal dopje 11, ff frutselen, weer vast sjorren en water bijvullen. Dan kan je bij je nieuwe thermostaat een nieuw pakkingkje kopen. Want die gaat vrijwel zeker stuk bij het loshalen. Alleen ff zonder rondrijden is niet zo'n ramp.

RE: Motor regelmatig aan de kook, maar geen vloeistoflek

zoek de oorzaak ..

het kan zijn dat je radiator niet(goed) koelt; mogelijk staat je ontsteking niet goed waardoor de boel erg heet wordt ..

als je kachel warm wordt lijk je in ieder geval wel circulatie te hebben. thermostaat kan een verkeerde waarde hebben, vervangen kost niet veel.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Motor regelmatig aan de kook, maar geen vloeistoflek

wij hadden dit probleem ook al eens bij een uitleen auto van de zaak toen bleken er een aantal koelkanalen verstopt te zitten. Vervolgens gooide hij ook de helf van z'n koelvloeistof via de overloop eruit. Misschien dat je je radiateur eens goed moet doorspoelen.

default

RE: Motor regelmatig aan de kook, maar geen vloeistoflek

Bedankt voor de tip. en hoe spoel ik mijn radiator door?

RE: Motor regelmatig aan de kook, maar geen vloeistoflek

slangen boven en onder losmaken .. tuinslang er in .. spoelen maar (spoel dan gelijk ook het blok even door ;) )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Motor regelmatig aan de kook, maar geen vloeistoflek

Theo van den Bogaard schreef:
spoel dan gelijk ook het blok even door ;)





Hoe bedoel je dat?...het blok doorspoelen? :? ( nog nooit van gehoord )

Of ben ik blond? :+)

RE: Motor regelmatig aan de kook, maar geen vloeistoflek


Theo van den Bogaard schreef:
spoel dan gelijk ook het blok even door




Hoe bedoel je dat?...het blok doorspoelen? ( nog nooit van gehoord )

Of ben ik blond?





Theobedoelt dat als je radiator van de mini eraf hebt dat je de koelwaterkanalen van het motorblok kunt doorspoelen.

Als je radiator verstopt zit zal er ook rommel en mogelijke verstoppingen in het motorblok zitten.

gr ricardo

RE: Motor regelmatig aan de kook, maar geen vloeistoflek

Aha...ok...bedankt! :D

Ik wist niet dat dat ging...dus dan is het gewoon de (tuin) slang in de opening houden en doorspoelen?

moet je dan geen rekening houden met de waterpomp? of doe je dit dan met een lopende motor? (ivm de flow)