motor scheef?

RE: motor scheef?

Ik hoop dat iemand mij op deze manier kan helpen, want ik zit met een probleem:
Ik heb een mini 1000E S6 waar door de vorige eigenaar een 1275cc blok is ingezet. Nu staat het linker voorwiel (wanneer ik in de auto zit) echter te ver naar voren (bij scherpe bochten naar rechts raakt dit wiel (12") de wielkast). Kan het zijn dat bij het ombouwen de motor schuin geplaatst is? Moeten de motorsteunen aangepast worden bij zo'n ombouw? Heeft er iemand andere ideeen wanneer dit niet aan een scheve inbouw kan liggen? Er hebben inmiddels drie man onder de auto gelegen, maar niemand kan iets vinden... :?

Alvast bedankt voor het meedenken!

RE: motor scheef?

ik heb niet helemaal de kennis maar ik denk niet dat dit ook maar iets met de motorte maken heeft daar je wielen flexibel aan je motor vast zitten dmv de assen
je moet dan kijken naar je subframe en met name naar je stabilatorstangen die twee lange wat naar de voorkant lopen

RE: motor scheef?

Bijna geen Mini is helemaal recht. Een wiel dat verder naar voren staat dan het ander is niet ongewoon, door bijv. een kromme trekstang of het subframe dat niet helemaal recht onder de auto zit.
Verder staan Mini's meestal linksvoor iets lager dan rechtsvoor, zodat het wiel eerder de wielkast raakt.
Het heeft bijna zeker niets met de motorinbouw te maken.

Dus controleer de subframebevestiging (2 rubbers voor en 2 achter) en vervang de rubbers als deze stuk zijn.

Als een trekstang krom is, moet die vervangen worden (en meteen nieuwe rubbers plaatsen). Daarna laten uitlijnen (en de waarden van camber en caster laten controleren).

Als het aanlopen dan nog niet is opgelost, kun je vulringen plaatsen tussen de trompet en de veerkogel in de voorwielophanging om de auto iets hoger te zetten.

RE: motor scheef?

Misschien slim om idd de stangen van de wielen te controleren. Het blok zit met twee reactie stangen vast en verder met 4 boutjhes en moertjes aan het subframe ! :D

RE: motor scheef?

bedankt voor de snelle reakties!

Deze stangen hebben wij idd zaterdag vervangen. Linksvoor was krom. Na het vervangen liep het wiel [u:2e7755fl]minder [/u:2e7755fl]aan...
Begrijp ik goed dat uitlijnen evt e.e.a op kan lossen? Zo ja: Eerst nieuwe banden en dan uitlijnen, of eerst uitlijnen en dan nieuwe banden?

RE: motor scheef?

Bij uitlijnen wordt alleen de sporing gesteld. Dat heeft geen effect op aanlopen, is meestal alleen nodig als je scheve bandenslijtage hebt.
Maar aan het meten van het caster (wat dan in één moeite door gebeurt) is te zien of er echt iets verkeerd zit.
Je kunt in ieder geval eerst meten of links en rechts even hoog staat (meten van het midden van het wiel tot aan de spatbordrand) en zonodig eerst een of meer vulringen plaatsen.

default

RE: motor scheef?

Leg mij eens uit waarom dat iedere mini bijna niet recht is?
Zo had ik ook een topic gelezen dat 1 cm verschil niet veel zou uit maken ten opzichte van links en rechts. Als 1 van mijn benen 1 cm korter is kan ik daar mee problemen ondervinden met lopen.
Waarom staan mini's links voor lager dan rechts voor graag een duidelijke uitleg hierover.

Dan had ik graag de definitie gehad van camber en caster wat dit inhoudt en de voordelen zijn om dit te doen ofwel te laten uitvoeren. Hiermee bedoel ik wat het caster is en het camber.

Bij mijn weten! wanneer een wiel de wiel kast raakt bij het sturen naar links of rechts klopt er iets niet, oorzaak is om dit probleem op te sporen, en is dit niet te wijten aan of te zeggen dat bijna alle mini's scheef staan of zijn.

RE: motor scheef?

linkaard schreef:
Leg mij eens uit waarom dat iedere mini bijna niet recht is?



De carrosserieën werden nou eenmaal niet op de mm nauwkeurig geassembleerd. Hetzelfde geldt voor de subframes, die er ook niet perse recht onder hoeven te zitten. En dan nog kan een Mini ooit een aanrijding gehad hebben, of een keer met een wiel hard tegen een stoeprand of op een drempel gereden zijn o.i.d..

linkaard":3js01qt1]Waarom staan mini's links voor lager dan rechts voor graag een duidelijke uitleg hierover.[/quote:3js01qt1]
Door het inzakken van de vering t.g.v. veroudering en slijtage (zoek maar eens op het forum, daar staat genoeg over). 1 cm verschil in hoogte merk je trouwens echt niet. Tenzij een of beide kanten op de bumpstops leunen, dan is het tijd er iets aan te doen.

Camber en caster geven de geometrie van de wielophanging aan (de dwars- en langshelling van de wielen). Die moeten waarden hebben binnen de door de fabriek opgegeven toleranties.

Over dat laatste: ik gaf toch ook mogelijke oorzaken aan ?

RE: motor scheef?

Ik heb dit probleem gehad met The Chelsea waar m'n dochter mee rijdt.
Oorzaak was: veel te veel speling op de fusees en een versleten veerbol linksvoor.
Maar die veerbol was de grootste boosdoener.

Omdat de meeste Mini's rondrijden met 1 persoon aan boord en omdat die veerbol altijd te warm wordt door de hitte van de radiator, is die te zacht geworden en komt de Mini te laag te staan.

default

RE: motor scheef?

Precies de geometrie afstelling dat klopt maar niet gedefineerd.

Het caster is de fuseelangshelling die er voor zorgt dat de wielen weer rechtuit gaan na het nemen van een bocht, deze hoeft normaal niet bijgesteld te worden en is alleen van belang bij schade.

Het camber ook wel wielvlucht genaamd is hoeveel het wiel aan de bovenkant naar binnen of naar buiten staatt.o.v. de onderkant van het wiel. De mini heeft een zelfdragend carrosserie en in de vraagbaak staat dat enkel het uit en toespoor gekontroleerd kan worden. Ik kan geen gegevens terug vinden om het camber en caster te stellen van de mini en ook geen opgegeven fabrieks waarden.

Dus ben ik op zoek naar deze waarden en hoe ik deze kan afstellen bij een standaard mini en hoe, ik heb het niet over de trompetten die in hoogte verstelbaar zijn of schokbrekers..

Dus de mini's werden niet op de mm nauwkeurig geassembleerd maar enkele centimeters verschil maakt niet uit. Nu klopt het ook waarom ik geen fabrieks afstellingen kan vinden het was niet tot op de mm nauwkeurig ze waren toch scheef.
Een subframe dat er niet nauwkeurig onder zit maar scheef dat maakt verder niets uit??
Als deze er scheef onderzit ligt de motor ook scheef of niet, dan zit het voorfront ook scheef of niet, de spatborden zitten dan ook scheef, de motorkap zit dan ook scheef, het stuurhuis zit dan ook scheef, de wielen staan dan ook scheef, joooow kwikfit, profyle tyre center en andere zijn zeer kontent om als banden leverancier aan de mini rijders te mogen leveren.

Is ook nieuw voor me dat het motorblok met twee reaktie stangen vast zit. De veerbol links heeft meer te verduren dan rechts door de warmte, of omdat er altijd of meestal maar 1 persoon in rijdt??
Dus zou ik gewoonlijk een aantal zakken cement op de bijrijders stoel moeten leggen gelijk aan mijn gewicht om de linker veerbol minder te ontlasten.
Dan moet die veerbol links heel veel te verduren hebben en klopt mijn afstelling van de lichten ook niet en wordt het tijd dat hier een oplossing voor komt.

Dus als ik een 1300 motor in de mini wil leggen, moet ik mijn veerbollen aanpassen? die is toch zwaarder dan een 850, en produceert meer warmte naar gelang het aantal cc's.

RE: motor scheef?

Linkaard, je denkt dat op die toon mensen nog graag met je discussieren?

RE: motor scheef?

je kan ook een andere auto gaan rijden... heb je dr allemaal geel last van...

k snap het niet helemaal dr worden veel conclusies gegeven wat het kan zijn en wat daar dan misschien wel niet aan te doen is en dan is het nog nie goed...

dat is nou eenmaal de aard van de mini en ik denk dat dat nie zal veranderen. bij een mini zit het voor scherm ook vast gelast en bij de meeste andere auto's nie. vind ik erg lastig maar dan hoef je toch nie zo te reageren...

default

RE: motor scheef?



je denkt dat op die toon mensen nog graag met je discussieren?

[/quote]

Dat hoeft ook niet, diegene wat wil discussieren doet dat maar? Ik wil enkel informatie van dit soort discussies of vermeldingen waarvan ik niet op de hoogte ben. Ik tracht te achterhalen waar de informatie op berust of waar deze vandaan gehaald wordt daar is toch niks mis mee.

Men stelt een vraag en ziet het antwoord, als ik dan zie wat het antwoord is mag ik toch mijn mening zeggen, en verder informeren hoe ze aan de bewering of stelling komen.

Ojee nu moet ik opletten Theo van Gogh is neer geschoten voor zijn uitlatingen en heeft dit met de dood moeten bekopen, ben benieuwd waar ik het dan mee moet bekopen.

groetjes

RE: motor scheef?

linkaard schreef:
Ojee nu moet ik opletten Theo van Gogh is neer geschoten voor zijn uitlatingen en heeft dit met de dood moeten bekopen, ben benieuwd waar ik het dan mee moet bekopen.



Tuurlijk geeft het niet dat je meer wilt weten en waar ze het vandaan halen daar is dit forum voor!! maar op welke toon je het doet!! net of het onze schuld is dat je mini nie helemaal lekker in elkaar zit!

en dat laatste is een beetje flauw vind je niet!! op deze manier help je problemen in de wereld die er helemaal niet zijn!

je moet elkaar gewoon respecten en niet af blaffen ook op dit forum.

RE: motor scheef?

@linkaard,

misschien moet je de reacties op de vraag van Anneke nog een paar keer overlezen.
Zodat je dan beter begrijpt wat er allemaal geschreven is, voordat je begint te schreeuwen.

Voor wat betreft mijn verhaal over de fusees en de veerbol, berust het geheel op ervaring met meerdere Mini's en is in geen enkel boek te vinden.
Maar puur te wijten aan slijtage of gebrek aan onderhoud.
En dit alles heeft ook niets te maken met het plaatsen van een andere moter.

Je moest eens weten wat er vroeger aan zakken zand of stoeptegels meegevoerd werden voor een betere wegligging.( voor Mini's n.v.t. )

RE: motor scheef?

laten we het hier in dit topic a.u.b. over de MOGELIJKE oorzaken van het scheef staan van de mini hebben.

een mini KAN scheef staan, maar dat is niet zoals hij uit de fabriek komt, net zoals er meer mini's zijn die recht staan dan mini's die scheef staan.

hierin is scheef een moelijk begrip voor sommigen schijnt, elke auto is scheef als je met een wetenschappelijk apparaat alles gaat nameten, MAAR nu gaat het erom dat een mini voor het oog scheefstaat en niet een klein beetje, maar heel erg scheef. dat geeft voor mij alleen maar duidelijker aan dat er echt iets aan de hand is.

mogelijke aandachtspunten:

kapotte veerbol
kapot cupje in de draagarm
kapotte schokbreker
scheve draagarm/ stabilisatorstang

heeft het wiel van de grond af een vreemde speling???

mijn gevoel zegt dat je moet zoeken in je wielophanging en niet in je motor(ophanging)

ben wel benieuwd...

default

RE: motor scheef?

@turf ik heb nergens beweerd dat mijn mini scheef trekt of niet lekker zit.
@Rinymini ik hoef niet de vraag van anneke door te lezen om te begrijpen waar het omgaat, ik weet heel goed waar het omdraait. Schreeuwen doe ik niet dan gebeurt dit wel in hoofdletters.
Inderdaad jouw ervaring berust op iets wat je hebt meegemaakt

Mijn vraag is duidellijk genoeg waar komen die beweringen vanaf, dat iedere mini wel scheef zou kunnen zijn, en centimeters verschil niet veel uitmaken. Dat vraag ik me af? Vroeger is nu niet.

Als ik de beweringen lees waarom? hoe en wat een mini scheef zou staan enkele centimeters dan moet dit opgenomen worden in de aankooptips, en geheid zeker ter kontrole aangeboden worden om het caster en camber te laten kontroleren want de mini is scheef en werd niet tot op de mm geassembleerd..
En het is geen trekstang maar een spoorstang, met een trekstang sleep je een auto.

RE: motor scheef?

Kom op zeg! Zit niet zo te mieren neuken. Dit gaat echt nergens over. Je kan ook gewoon normaal doen. Ik snap namelijk niet wat je probleem is en ik heb het idee dat de rest van het forum dit ook niet snapt....

RE: motor scheef?

Kevski Style schreef:
Kom op zeg! Zit niet zo te mieren neuken. Dit gaat echt nergens over. Je kan ook gewoon normaal doen. Ik snap namelijk niet wat je probleem is en ik heb het idee dat de rest van het forum dit ook niet snapt....



red flame":1ce3g56b]laten we het hier in dit topic a.u.b. over de MOGELIJKE oorzaken van het scheef staan van de mini hebben.
[/quote:1ce3g56b]

RE: motor scheef?

Ik snap ook niet waar je heen wilt... :?

Overal zitten tollerantie's op. De carrosserie van een mini zit nou eenmaal niet heel nauwkeurig in elkaar gelast. Simpel weg omdat het allemaal niet opvalt... Op alle boutgaten zitten speling, niet veel maar hij is er. Maar uiteindelijk is 1 en 1, 2... ;) En kan de afwijking in totaal toenemen.

Als je ene been korter is als de andere heb je daar natuurlijk last van omdat je de belasting steeds van je ene been op de andere zet. Maar bij je mini heb je altijd, nouja bijna dan... ;) alle 4 je wielen op de grond. Dus heb je daar geen last van. Je vering beweegt vrolijk meej.

RE: motor scheef?

Hey Mini Power! Tijd niet gesproken man. Lukt het nog een beetje? En nog wat te doen bij MG-R?

RE: motor scheef?

Kevski, mag ik je nogmaals wijzen op de opmerking van red flame? Thanks.

RE: motor scheef?

Allemaal bedankt voor jullie reakties!
Komend weekend kunnen wij nog niets aan mijn mini doen, maar volgend weekend gaan wij jullie suggesties nalopen. Ondertussen ga ik op het forum zoeken hoe wij e.e.a moeten uitvoeren. Mocht ik er niet uitkomen, roep ik jullie hulp weer in!
In ieder geval zal ik laten weten of wij iets hebben kunnen vinden.
Nogmaals bedankt!

RE: motor scheef?

Linkaard schreef:
@turf ik heb nergens beweerd dat mijn mini scheef trekt of niet lekker zit


Heb ik ook nog nooit beweerd!! :? :? :?

red flame":3e76cjue]mogelijke aandachtspunten:

kapotte veerbol
kapot cupje in de draagarm
kapotte schokbreker
scheve draagarm/ stabilisatorstang[/quote:3e76cjue]

ik denk dat je deze punten idd nog ff na moet kijke en waarschijnlijk zit het hier in.

RE: motor scheef?

Sorry had het kopje niet gezien.... My Bad!