motor slaat niet aan.massa probleem

RE: motor slaat niet aan.massa probleem

Hallo, kan tref woord op de zoek functie niet vinden.
Het probleem is: motor start wel 1275 cc met 123 ignition. Maar slaat niet aan,bobine heeft wel 12v. Maar als ik de sleutel bij starten los laat maakt ie massa.
Getest accu polen er af. multimeter op kringloop gezet. 1 pen op het blok en de andere op de bobine 12v kabels. meter piept.(massa)
mijn vriendin draait sleutel om tot de start stand maar blijft piepen? Dus constant massa. contact slot is goed met door meten. Wat zou het kunnen zijn of waar moet ik zoeken? De start booster op ontsteking blijft ie wel lopen.

Groeten Rob |:(
Prive prutser van auto bezitster, d:)b

RE: motor slaat niet aan.massa probleem

Mini met 123 ontsteking heeft een 12 volts bobine nodig. Mocht jouw mini in de draad naar de bobine een voorschakelweerstand hebben, dan was ie bedoeld voor een 9 volt bobine. Alleen bij starten wordt deze gepypassed en komt de volle 12v op de bobine, waardoor een sterke vonk ontstaat.
Dus zorg voor
- bedrading zonder voorschakelweerstand
- 12 volt bobine met primaire weerstand tussen de 1 en 3 Ohm (niet lager zoals bij normale elektronische ontsteking gebruikt wordt, gewoon de "punten bobine"

RE: motor slaat niet aan.massa probleem

Ik heb een beru bobine rechtstreeks op de 12v van start relais en de 123 ingn. ook een eigen 12v voeding kabel.Dus geen weerstand kabels die heb ik er al tussen uit. dat had ik al gemeten voor ik de bobine monteerde.
Maar waarom steeds die massa is dat normaal bij mini?

Gr Rob

RE: motor slaat niet aan.massa probleem

12 v van startrelais.. geef die eens een schop! Dat is nou juist de bypass draad van het systeem als er een voorschakelweerstand in zit. Juist die draad zal alleen in startstand een 12v geven, ofwel als het relais bekrachtigd wordt.
Graaf die andere draad (wit) uit die ooit een voorschakelweerstand had. Dat moet degene zijn die vanaf contactslot zijn power krijgt.
Voeding voor de 123 kan je hier ook van aftakken.

RE: motor slaat niet aan.massa probleem

Hallo, net ff geprutst zoals jij omschrijft: constant 12v voeding van bobine en 123 ingn. had ik al, vandaar nwe draad vanaf 1e zekering, dus weerstands draad was al weg geknipt. Inderdaad 12v va start relais blijft op 0.000v staan bij starten. dus relais is kapot. :'(
Helaas kan ik zo geen relais meer krijgen, dus we gaan wel naar Appingedam maar niet met de mini... Helaas. :|
Heel erg bedankt voor je hulp in ieder geval,
Groeten Rob

RE: motor slaat niet aan.massa probleem

Huh ho!

Relais op de startmotor moet gewoon alleen werken voor het inschakelen van de startmotor.
Er zit een "doorverbinder" op die de bobine van 12v zou kunnen voorzien tijdens het starten om zodoende de voorschakelweerstand te bypassen.
In mijn beleving is, als eerder het startrelais wel gewoon zn werk deed, daar niets mee aan de hand.

Bobine en 123 moeten zeerzeker GEEN constante voeding krijgen , maar een geschakelde. Alleen als het contact aan staat.

RE: motor slaat niet aan.massa probleem

Nou na veel zoekwerk: Bobine en 123 staan op zek. nr 1 dus geschakeld,De punten in de verdeler kap geven geen spanning door.. Beetje raar zit er net op de ontsteking. Gewoon nieuw. Maar ja, nwe kap er op gezet. Ja met timing pistool flitsen, maar alleen op bougie 1 en 2 kabels/bougies gewisseld maakt niets uit.dus 1 en 2 wel 3 en 4 niet. verdeler kap en rotor zijn goed kapje er ook RECHT op. Snap er niets van. Zou denk ik alleen nog in de onsteking moeten zitten denk ik.Wat een zoek werk zo. Het is moeilijk uit te leggen soms :(
Gr. Rob.

RE: motor slaat niet aan.massa probleem

Weet wat het leukste is...? Als dit problem je een tweede keer overkomt heb je het zo opgelost..

Maar goed.. ik weet niet hoe goed je kan schemalezen. Ik heb hier voor mij een schemaatje liggen uit de Olyslager, persoonlijk vind ik dat nog steeds de meest leesbare. Dan zal je zien dat welliswaar de witte draad van de bobine naar een pootje van zekering 1 gaat... maar heb je dan ook al verder in het schema gekeken?!? Aan dezelfde kant van de zekering als waar de witte draad zit, hoort een draad te lopen naar het contactslot. POwer in op het contactslot is ongezekerd. Als je het slot op contact AAN zet, komt hierdoor de power een stapje verder: naar de bobine EN zekering 1. Dus niet VIA zekering 1. Eigenlijk makkelijk te meten: zet contact AAN en meet spanning op zekering 1. Dan weet je zeker dat er sap door het contactslot komt. Je kan het verder ook nog testen door te kijken of je remlichten het doen.
Maar wees er zeker van dat zekering 1 en de witte draad beiden hun sap krijgen vanaf contactslot.
123 ontsteking is een ding waar weinig aan te meten valt. Wees wel erop verdacht dat wanner hij langer dan 1 seconde stilstaat, hij de massa richting bobine afsluit. Dit om te voorkomen dat de bobine oververhit raakt.
Over de verdelerkap heb ik wel eens gelezen dat het centrale koolstiftje wel eens breekt. Rotor zal met zn koperstrip aan de buitenzijde nooit de pootjes in de verdelerkap raken, maar heel dicht in de buurt zijn voor vonkoverslag.
Kijk ook eens of je het huis van de 123 een extra massa kan geven, daarover lees je ook nog wel eens.
Maar zoek eerst die powerdraad maar eens uit.

good luck.

RE: motor slaat niet aan.massa probleem

Hallo, Na lang zoeken en meten is uit gewezen.... 4 Nieuwe bougies waren defect ze vonken wel, Maar in het blok niet genoeg dat had ik al eens eerder gehad met zwakkere bougies. Dit had ik nooit verwacht met deze nieuwe. We hadden alles gewoon weer gemonteerd zoals het eerst ook was met de bedrading. Miranda toch maar 4 nieuwe platinum bougies laten halen, erin gedraaid en na 2 x starten Slaat ie aan??? Zo raar kan iets lopen. |:( Wat je al zei: 2e keer vind je het sneller, Nou dit word dan de 3e keer. We gaan er niet van uit dat 4 nwe bougies ook allemaal slecht zijn. Helaas Wirdum/Appingedam gemist met de mini, maar de dag zelf daar was wel leuk geweest :D
Bedankt voor alle hulp. En tot snel op de volgende meeting.
Vele groeten Rob en Miranda

RE: motor slaat niet aan.massa probleem

nou blij dattie weer loopt, maar om nou platinum bougies erin te doen.. gewoon NGK erin plempen. Zijn goed en betaalbaar. Die hebben me nog nooit in de steek gelaten.
Weet je zeker dat de primaire weerstand va nje bobine niet onder de 1 Ohm is? Anders kan je vroeger of later weer feest verwachten met een 123 ontsteking.

RE: motor slaat niet aan.massa probleem

Hallo, Ben cker blij dat ie weer loopt, bougies zijn beter voor deze set.
Maare onder 1 ohm. Hoe meet ik dat. wij hebben een beru 12v bobine (blauwe)geen weerstands draad. Bedrading is bekend wel nieuw kabel. en nwe bougie kabels.Ik begrijp dat het inbrand onder lage weerstand.Als ik het kan voorkomen door te meten hoor ik graag hoe?

Gr Rob

RE: motor slaat niet aan.massa probleem

nee staat me niks bij van inbranden. Inbranden is wel een bekend fenomeen bij conventionele contactpunt ontstekingen als de condensator defect is. Dan gaan je punten slechts een paar honderd km mee.

Maar lees maar eens op sites die veel doen met 123 ontsteking. Iedere keer duikt geneuzel op door laagOhmige bobines. Iets erboven zitten is het best. Bijvoorbeeld 1,5 Ohm. Pertronix levert zo'n bobine.

Is jouw Beru van het type ZS106 zoals op kevers wordt gebruikt?
Ik lees daarover ergens dat de weerstand 3,3 Ohm is. Daar doet een 123 het wel op, maar kan, mn eigen ervaring dus subjectief, het bij hogere toerentallen soms moeilijk hebben. Mijn motortje kon daardoor amper 7000 rpm draaien en nu met de pertronix jaagt ie als je niet oppast door tot het gaatje.

Meting kan je doen door je multimeter op weerstandsmeting te zetten en dan op de plus en min pool meten van de bobine. Dat is het primaire circuit. Wel even loskoppelen van de rest van de bedrading van de auto....