Motor start en start en start....

RE: Motor start en start en start....

Gisterenavond weer eens een probleem met mijn mini. Choke uit, sleutel om, starten, blijft de startmotor draaien. Contact uit blijft ie nog draaien. Paar flinke rammen op de startmotor wil allemaal niet helpen. Nu maar de accukabel losgehaald. Het lijkt er op dat de bendix (heet dat zo?) stuk is. Iemand een idee hoe ik dit makkelijk op los?

Cheers,
Henk

default

RE: Motor start en start en start....

Of je startrelais blijft hangen.

RE: Motor start en start en start....

Mini Martin schreef:
Of je startrelais blijft hangen.



Dat lijkt me inderdaad aannemelijker ja.

RE: Motor start en start en start....

Ok, maar hoe los ik dat op?

default

RE: Motor start en start en start....

Je zou het startrelais voorzichtig uit elkaar kunnen halen en de contacten goed schoonmaken met b.v. alcohol. (niet opdrinken, alleen schoonmaken) Het kan gebeuren dat de contacten blijven plakken door het inbranden.
Een andere mogelijkheid is het startrelais vernieuwen.

Startrelais kost tussen de 17.50 en de 22.50 euro.
Kijk wel even wel startrelais er in je mini zit, er kan verschil in zitten.

default

RE: Motor start en start en start....

Oja, om te weten te komen waar het startrelais zit: Follow de dikke voedingsdraad vanaf de startmotor terug. Je komt hem dan vanzelf tegen.

RE: Motor start en start en start....

Dank! daar heb ik wat aan. Morgen eens kijken als het niet al te nat is. Als het niet wil lukken, dan maar eens mijn abonnement van de wegenwacht nuttig maken.

Cheers,
Henk

RE: Motor start en start en start....

Het is een nieuw type startmotor. Dus startrelais was snel gevonden, zit er nl. bovenop. Het lijkt erop dat het relais continue spanning krijgt. Ik verdenk het contactslot of er moet ergens een kortsluiting zitten maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk. Voorlopig de draad maar losgehaald. Nu moet ik onder de motorkap starten....net als vroeger zeg maar.

Binnenkort maar weer bij Andy langs ben ik bang, misschien heeft ie nog een contact slot liggen, moet toch nog even langs om achter- en motorklep op te halen.

Kan je het contact slot makkelijk loshalen van de stuurkolom trouwens, of zit je dan te kutten met het stuurslot?

(oh wat wordt ik toch blij van mijn mini vooral met dit kutweer)

Cheers,
Henk

RE: Motor start en start en start....

henkmarius schreef:
Het is een nieuw type startmotor. Dus startrelais was snel gevonden, zit er nl. bovenop. Het lijkt erop dat het relais continue spanning krijgt. Ik verdenk het contactslot of er moet ergens een kortsluiting zitten maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk. Voorlopig de draad maar losgehaald. Nu moet ik onder de motorkap starten....net als vroeger zeg maar.

Kan je het contact slot makkelijk loshalen van de stuurkolom trouwens, of zit je dan te kutten met het stuurslot?




Om maar met de laatste vraag te beginnen. Daar zijn ze weer: breekbouten... Joepie... :(

Je schrijft dat je het contactslot verdenkt, omdat het relais continue spanning krijgt. Vergeet niet dat het een relais is... Dus het zou best kunnen dat ie de dikke 12V kabel voor de startstroom continue krijgt, maar met de kleine dunne witte draad (als ik me goed herriner :) ) die vanaf je contactslot loopt alleen schakeld. Contactslot heb je zo doorgemeten. Kappel rond de kolom heb je er zo af, en de schakeling is ook niet zo moeilijk te doorgronden.... want ik weet hem dus ook niet uit mijn hoofd :)