RE: Motor start niet als carterontluchting is aangesloten!
Ingediend door Kevski Style op ma, 06-06-2005 19:57
Ja dat kan wel kloppen. Die kant moet afgedicht worden....
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door Kevski Style op ma, 06-06-2005 19:57
Ja dat kan wel kloppen. Die kant moet afgedicht worden....
Ingediend door Crispy op di, 07-06-2005 10:39
Op het kleppendeksel is niet de gebruikelijke plek voor carterontluchting. Als je die op het vliegwielhuis open laat waarom zou je dan die andere wel aan willen sluiten? Let wel op dat de aansluiting naar de carb verder luchtdicht is. Dus als je niks aansluit moet je m afdoppen (bv met een stukje slang met een bout erin gedraaid)
Als je het wil maken zoals het hoort:
Een 1000cc heeft normaal twee kapjes aan de achterkant tegen het blok waarvan er op 1 een carterontluchting zit. Een 1275 heeft die kapjes niet maar dan zit de carterontluchting op de kap van de distibutieketting. Verder zit de carterontluchting op het vliegwielhuis bij een 1000 normaal niet aangesloten en bij een 1275 wel. Op elke carterontluchting hoort een busje te zitten gevuld met metaalwol om te voorkomen dat de ergste rotzooi in je carb terechtkomt. Van die busjes lopen dan slangen met een y-stukje (als je er 2 gebruikt) naar de carburateur
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 07-06-2005 10:45
mini 1000e (opgeboord tot 1300cc)
offtopic .. ben benieuwd hoe dat gedaan is ??
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door kentcams1000e op di, 07-06-2005 12:39
het apparte is dat als ik de aansluiting op de carcurateur niet aansluit de auto perfect loopt, en als ik hem afdicht slaat hij af en start hij niet meer... hoe kan dit..
ik heb geen klepjes op de achterkant van het blok en op het vliegwielhuis heb ik die ontluchting met staal wol.
De ontluchting op de kleppendeksel komt heel vaak voor ze werden zelfs vanuit de fabriek geleverd dus dat het er niet op hoort is onzin.
Groetjes
Ingediend door Crispy op di, 07-06-2005 14:47
Haal je niet het kleppendeksel (bovenop de motor)door de war met distributiedeksel (tussen de fan en het blok)? Heb je anders een plaatje van zo'n carter ventilatie op het kleppendeksel af-fabriek want dat heb ik nog nooit gezien (kan ook aan mij liggen hoor)
Als je geen klepjes op de achterkant van je blok hebt is het waarschijnlijk ook geen 1000 maar gewoon een echte 1300 dus niet opgeboord.
Verders, zou je motor goed (eigenlijk beter) moeten lopen met de aansluiting op de carb afgedopt. Probeer een keer te starten zonder iets op het buisje en druk dan met je vinger of iets anders het buisje dicht dan kun je zien/horen wat er gebeurt. Anders misschien afstellen? Loopt de motor verder wel goed als je rijdt? Volgas/halfgas hoog/laag in de toeren etc.
Je kan de carteronluchtingen ook naar een reservoir leiden, ze hoeven niet per-se naar de carburateur.
Ingediend door Daan op di, 07-06-2005 15:06
kentcams1000e schreef:
het apparte is dat als ik de aansluiting op de carburateur niet aansluit de auto perfect loopt, en als ik hem afdicht slaat hij af en start hij niet meer... hoe kan dit..
misschien omdat de auto afgesteld is met een lekke slang waardoor hij veel te rijk staat als je hem afdopt
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 07-06-2005 15:18
ventilatie op het kleppendeksel af-fabriek
http://static.marktplaats.nl/fotos/auto ... /18723.jpg
.. pijpje achter de vuldop ..
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Crispy op di, 07-06-2005 15:29
Ok I stand corrected
is dat alleen op dat ouwe spul geleverd of later ook nog?
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 07-06-2005 15:43
AFAIK tot jaren '70 .. maar in de racerij wordt daarvandaan(=kleppendeksel) vaak een pijp naar een catch tank gelegd.
(op een standaard kleppendeksel zit er overigens nog wel een 'bobbel' op de plek van dat pijpje)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Ingediend door kentcams1000e op di, 07-06-2005 16:51
Als ik de auto start zonder iets op de carburateur gaat t prima, zodra ik hem afdop gaat hij raar lopen en stotteren...
Hij rijd prima alleen bij lage toeren als je volgas geeft krijgt hij wel te veel benzine, maar dat komt omdat er een snelle nokkenas en heel veel opgevoerde onderdelen inzitten die het meeste vermogen hebben op 4000t/min dus vandaar..
hoe kan ik heb rijker/armer afstellen?? waat zit die schroef, heb namelijk ook geen standaard carb. heb de foto van het blok alleen op mijn comp staan dus kan hem hier niet in krijgen.. maar was een blok uit een andere austin (te vergelijken met de opel kadet) dus ook de versnellingsbak ervan en er zitten heel veel snelle onderdelen op bv kentcam.)
Ingediend door Crispy op di, 07-06-2005 17:48
Ik heb zelf nog niet zoveel afstelwerk gedaan maar er zijn volgens mij wel wat topics over. Het is wel handig om eerst te weten wat voor carb je hebt. Ook daar zijn topics over
Gooi die foto maar eens op het net, ik kreeg zelf deze site een keer aangeraden.
Ingediend door kentcams1000e op di, 07-06-2005 20:27
hier dan een foto niet echt duidelijk te zien maarjah iig wat
Ingediend door kentcams1000e op di, 07-06-2005 20:33
en hier nog 1 van de auto:
Ingediend door kentcams1000e op di, 07-06-2005 20:35
ook nog 1 van de achterkant dan hebben we alles maar gehad
Ingediend door Demelza op di, 07-06-2005 20:44
Lijkt me meer iets voor post je mini...
Ingediend door Daan op di, 07-06-2005 22:12
Sorry dat ik het zeg maar je "handtekening" vind ik persoonlijk een beetje groot. Op mijn studentenkamer heb ik niet een hele snelle verbinding, je zadelt mensen onbewust op met grote plaatjes...
verder een mooie mini hoor! ik hou er wel van, beetje racy
Ingediend door Crispy op wo, 08-06-2005 10:15
Ziet er idd goed uit!
Met de aansluiting van je carterontluchting lijkt me niks mis, je zou eventueel de aansluiting op de carb wat beter vast kunnen zetten met een slangklem, zo heb je kans op valse lucht.
Daarna afstellen dan zou je misschien ook wat minder rijk lopen hoog in de toeren. Carb ziet er uit als een gewone hif44 of hs4. Wel een leuk filter erop! alleen vraag ik me af of die opening van het luchtfilter niet te dicht bij de motorkap zit? of heb je daar een gat in de kap?
Ingediend door kentcams1000e op wo, 08-06-2005 16:47
opening zit ongeveer 10cm onder de kap, maar het is cker geen gewone carb dat weet ik zeker , ik zal het wel eens vragen binnenkort..
maar waar kan ik alle afstel gegevens vinden van de alle carbs??
Ingediend door Crispy op wo, 08-06-2005 19:05
Misschien zit er nog een metalen stripje onder een van de boutjes/moertjes op de carb, daar staat op wat voor 1 het is.
Niet om vervelend te doen, maar het is waarschijnlijk ook geen opgeboorde 1000cc dus als je die info over de carb van dezelfde bron hebt mag je het wel met een korreltje zout nemen...
Een bijzondere carb zou een dell'orto zijn (of hoe schrijf je dat) of een weber of een dubbele SU, maar dit lijkt me toch echt een enkele SU type Hif44 of HS4. Wel met een speciale naald (waarschijnlijk) en een speciaal filter.
Afstelgegevens weet ik zo niet, is een kwestie van het juiste schroefie vinden en draaien. Ben ik zelf nooit aan begonnen want de kans is aanwezig dat je de huidige afstelling verneukt en 'm dan helemaal niet meer gestart krijgt... Maar zoek ff op het forum bv "afstellen carb*" en je krijgt een heleboel hits, bijvoorbeeld deze recente:
link
Ingediend door kentcams1000e op do, 09-06-2005 20:30
Ik wil ook niet lullig doen, maar ik heb die auto van mijn zwager gehad, hij heeft al deze werkzaamheden verricht en hem opgevoer, heb alleen nog geen tijd gehad om hem te vragen wat er precies in ligt.
Ik ben zelf nog geen 18 ben hem nog aan het opknappen maar rijd er al wel eens in vandaar dat ik ook weet dat hij inhoud, vooral in zijn 4 bij weinig toeren, maar dat schijnt te komen door de nokkenas het fijne weet ik daar niet van, maar zoals gezegd zal ik heb binnekort eens navragen.
RE: Motor start niet als carterontluchting is aangesloten!
Ingediend door kentcams1000e op ma, 06-06-2005 19:14
Ik heb een mini 1000e (opgeboord tot 1300cc) en daar heb ik op de kleppendeksel zelf een carterontluchting gemaakt, en de andere dat gat vlak bij het vliegwiel, die is alleen open.
Zodra ik de ontluchting op de carburateur aansluit wil hij niet meer starten. Als hij gestart is en ik sluit hem dan pas aan gaat hij ook een stuk slechter lopen (onregelmatig toerental)
Ik heb geen id hoe het komt, zelfs al sluit ik alleen een slangetje (zonder dat ie ergens op aangesloten is) aan op de carburateur dan doet hij al raar.
weet iemand wat ik kan doen, meer carterontluchting kan ik niet maken in ieder geval.
alvast bedankt