Motor start niet meer

RE: Motor start niet meer

Heb al even gezocht, misschien dat het antwoord duidelijk is, dan mag deze alweer snel op slot.

Maar mijn mini (mayfair 1000 uit '87) heeft een weekje stil gestaan. Nu wilde ik hem net starten om een rondje te rijden met mijn zwager, maar hij wilde niet meer starten. De startmotor draait wel, de lampen en knipperlichten ook, maar de motor wilde niet aanslaan...

Tijdje door geprobeerd, flink gas bij geven, pruttelt wat en slaat ineens aan, maar zo gauw ik de sleutel weer losliet, terug draaide, sloeg hij weer uit.

Op gegeven moment sprong hij eindelijk weer aan, liep ook even stationair en we reden 30 meter, toen schakelen en toen viel hij weer uit. Toen maar weer terug geduwd naar mijn huis. Hij wilde niet meer aan. De accu doet het dus volgens mij wel, want de lampen en knipperlichten konden aan (hoe zie je dat die op is?)

Ligt dit, of kan dit liggen aan, mijn bougies (en/of kabels)? Want die kunnen wel oud zijn, maar hoe zie je dat? Ik heb de mini nu ongeveer 3-4 weken.

En volgens mijn vriendin, die buiten de mini stond, kwamen er vlammen uit de uitlaat toen ik weg reed, toen hij even reed. Dat lijkt me ook niet helemaal juist.... hoe kan dit??
En als hij pruttelt, komt er zwarte rook wolkjes uit de uitlaat. Hoe kan dit?

Kortom, veel vragen, maar waar ligt, of waar kan het probleem liggen. Niet geheel onverstandig is om te vermelden dat het gisteren en vandaag regenachtig was...

RE: Motor start niet meer

Wat het niet aanslaan betreft... Ik heb dat met mijn mini ook gehad. Dit was toen een probleem van de bobine. Hierbij draaide de startmotor wel en deed alles het, zolang je maar het sleuteltje omgedraaid hield. Uiteindelijk bleek het een stroom-naar-bobine-probleem te zijn.

Zie ook dit topic. Met de rest van je vragen kan ik je helaas niet helpen. Succes ermee!!

RE: Motor start niet meer

dacht net, laat ik hem gewoon nog eens starten, gewoon ff proberen. En jawel hoor, starte direct en liep als een zonnetje... ik uiteraar dhelemaal verbaast, maar goed.

Klein stukje rijden, lukte prima, hard optrekken ook etc. Dus toen een iets groter rondje aangedurft, iemand mee om eventueel te duwen, wil wegrijden, valt weer uit. En uiteraard zelfde probleem, niet aan te krijgen |:(

Weer terug duwen, even laten staan, beetje kijken enzo, weer proberen, en ja hoor doet het weer prima. Weer even rijden, lukt allemaal perfect.

Iets groter rondje weer, met flinke dot gas in de twee, vanuit zachtjes rijden, ging hij weer stotteren en liep hij onregelmatig.

Wanneer ik de choke gebruik, in stationair, dan komt er zwarte rook uit de uitlaat, in wolkjes en plofjes. Gewoon stationair loopt hij prima.

Heb zelf het gevoel dat een bougie (of kabel) kapot is of aan vervanging toe is, zodat hij het af ent oe wel doet en af en toe niet. Kan dat de symptomen verklaren (zwarte rook, uitvallen, niet aankrijgen, wel aankrijgen, plofjes, eventuele kleine steekvlammetjes, stotteren etc)?

En die bobine ken ik nog niet, moet ik ook maar eens naar op zoek gaan. Wat doet dat ding, en waar zit die?

RE: Motor start niet meer

Kijk hier eens:

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=22569

Gewoon een paar centuh er tegen aan; nieuwe bougiekabels, nieuw verdelerkapje, puntje, condensator en rotorretje en hij liep bij mij weer als vanouds... bleek achteraf idd in de kabels te zitten :)

RE: Motor start niet meer

Hoe controleer ik nou mijn bougies of kabels of bobine? Hoe kom ik erachter dat deze kapot zijn of aan vervanging toe zijn? Ik kan wel alles vervangen, maa probeer liever te zoeken naar de echte oorzaak (plus dat dat goedkoper is)

Hoe kan ik bijvoorbeeld zijn dat de kabels goede vonken afgeven? Want daar heb ik ook iemand over horen spreken.

RE: Motor start niet meer

Als je kabels vervangt dan zou ik ook meteen bougies vervangen en dan je verdeler kap etc.
Bogies kun je makkelijk testen door ze er uit te halen en te kijken. Ze mogen een beetje grijs zijn maar zwart is slecht. Die dingen zijn goedkoop dus vervang ze.
Ook een verdelerkap is niet moeilijk te vervangen en niet duur.
Als je deze alvast vervangt kun je kijken of je verbetering krijgt. Zo ja dan ben je voor 30 euro klaar. Zo nee dan kun je de bobine rotor en andere vervangen. Maar zo te horen is dit echt een ontstekings probleem.

RE: Motor start niet meer

heb inmiddels de bougies en kabels vervangen. Geld is op nu om ook de verdelerkap te vervangen, dat komt over 8 dagen weer als de IBG me weer wat geld schenkt :P

Nee maar even serieus, de oude bougies waren zwart aan de onderkant, volgens de man van de Automat komt dat door een slechte verbranding, klopt dat?
En ik had al een ander topic open staan waar ook werd gezegd dat ik waarschijnlijk ook een mengsel probleem had (moest soms met de choke rijden om sputteren en schokken te voorkomen). Klopt dat dan ook met deze zwarte bougies? Kan dat ook nog steeds wijzen op een niet goed afgesteld mengsel?

Heb al in een ander topic iemand gevonden die haarfijn uitlegde waar je de stelschroef kunt vinden, hoe je deze kunt aandraaien en afstellen (nul stand en dan 2 slagen naar links). Maar het probleem is dat ik helemaal geen stelschroef kan vinden. Onderaan mijn cab. zit inderdaad dat buisje, en daar ergens ook een 6 kantige messing schroef die ik kan draaien, waardoor hij stationair meer toeren maakt. CO-schroef, stationair schroef is dit?

Maar die mengsel schroef kan ik echt niet vinden. Je ziet er ook niet zoveel, en anders kan ik er met geen mogelijkheid bij. In de uitleg klonk het allemaal vrij simpel, maar ik kan hem met geen mogelijkheid vinden. Misschien dat ik verkeerd zoek? Zit hij nog dichterbij de cab. dan die zeskantige messing schroef?

Misschien iemand in Amersfoort die mij hiermee kan helpen? Wil met mn mini de weg weer op als het even kan. Hoor het graag!

RE: Motor start niet meer

Ok, nu ga ik toch wat zeggen ;)

Stel aub je vraag over die schroef in het topic wat je gevonden hebt. De reden daarvoor is alsvolgt: als je de zoekfunctie gebruikt wil je natuurlijk het liefst zo weinig mogelijk maar wel zo relevant mogelijke resultaten vinden. Des te minder topics er zijn over 1 onderwerp, des te makkelijker het zoeken wordt (Ok, daar moet je ook niet in extremen gaan, maar als het topic over (bijna) dezelfde vraag gaat als die jij zou willen stellen kan je je overige vragen het beste daar kwijt. Je refereerd immers hier zelf ook naar de topics, dus dan is het makkelijker als je vraag bij de juiste informatie staat, toch? :) ) Gewoon in het bestaande topic op reageer klikken, dan komt het topic vanzelf weer bovenaan de indexlijst te staan :)

Voor de zwarte bougies, zie bijvoorbeeld dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 834#223834
Volgens mij heb je dan trouwens ook gelijk je antwoord over de schroef. ;)

Om je nog wat extra aan te moedigen om de topics te gebruiken die je gevonden hebt en omdat al je vragen tot nu toe beantwoord zijn ga ik deze op slot zetten.

Dus aub voortaan eerst zoeken naar een relevant topic en dan daar je vraag in stellen. Mocht je echt geen relevant topic vinden, maak dan voor elke vraag apart een topic aan.