Starten zonder de koppeling in te drukken wil bij mij wel is helpen.
- Login of registreer om te reageren
Starten zonder de koppeling in te drukken wil bij mij wel is helpen.
idd.
Zeker 1300-tjes hebben hier last van. Mini's starten het beste in zijn vrij. Warme motor, beetje gas geven, koude motor choke uit.
suc-6-
Ingediend door Minikoektrommel op za, 25-06-2005 15:55
ook mijn 1000cc A-blok (dus niet A+) heeft hier ook last van. gek genoeg gisteren geen problemen mee gehad bij de apk keuring. en dat terwijl ik daarvoor vanuit R'dam naar aarlanderveen ben gereden in de snoeihitte.
koude motor start zonder problemen, maar slaat de motor halverwege de rit af, dan heb je een probleem. ik ben ook nog zoekende. vermoed dat het probleem in de benzine toevoer zit want de pickup zuigt de tank regelmatig vacuum.
wellicht staat het vervroegingstijdstip niet juist. heb geen stroboscoop, dus dat valt lastig te controleren.
~jw~
Zou het een kwestie zijn van "vapour lock"?
Door het warme weer verdampt de benzine die zich tussen de tank en de motor bevindt, waardoor de benzinepomp eigenlijk een soort bezinedamp pompt i.p.v. vloeibare benzine.
Ingediend door Joost Jenniskens op zo, 26-06-2005 18:13
Dit klinkt inderdaad aannemelijk, dat benzine verdampt zou kunnen zijn. Het blijft toch
nog gissen.
Ik wil jullie in ieder geval hartelijk bedanken voor jullie reacties.
Groetjes,
Joost
bij mij is het zeker vapour-lock als ik mijn enkele hs4 monteer heb ik geen last, met dubbelle carb en open filters wel...
typisch vapour lock.
En dat is ook precies waar mijn mini last van heeft... ritten over de snelweg zijn geen probleem, maar daarna stadverkeer of wat langer in de stad rijden geeft ook vapor-lock verschijnselen. Er zit een niet standaard uitlaat onder, voorzover ik kan zien een LCB
en volgens de ANWB man die ik sprak kan het best zijn dat die wat meer stralingswarmte geeft. Zijn advies was om de toevoerleiding vanaf de tank wat in te korten (was wat overmatig lang) en eventueel een hitteschildje te maken.
volgens mij had ik hier gister ook last van
maar wat is er nou aan te doen?
ik heb een hitte schild zou ik die groter moeten maken?
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 30-06-2005 10:50
probleem is dat de aanvoer van de carburateur aan de 'verkeerde' kant zit, het slangetje van de (mechanische) pomp moet dus langs de uitlaat, naar de andere kant van de carb en soms (volgens mij akelig) dicht langs het spruitstuk .. zeker bij stilstaan en/of langzaam rijden heb je daar de nodige warmteontwikkeling .. en warme lucht stijgt op ..
(misschien dat juist een wat langer slangetje wat verder van de uitlaat gehouden kan worden?)
FWIW,
Theo van den Bogaard
Inderdaad, ik heb de toevoerleiding (naar de pomp) wat ingekort, en de leiding van de pomp naar de carburateur is zodanig verlegd dat deze tegen het schutbord aanzit en er gedeeltelijk overheen gaat. (er zit ook nog een benzinefilter tussen, en tijdens de vapourlock zie je die ook akelig leeg zijn...)
Net weer even een stuk door de stad gereden en geen problemen meer gehad (hoewel het nu ook niet zo warm is als de afgelopen tijd)
dus oplossing de benz. slang bij het spruitstuk vandaan halen dat dit niet meer zo warm word en dan is het over!?!
kijk dat zij nog eens leuke oplossingen!
bij mij zit ie al helemaal langs de bovenrand van het schutbord dus mischien was het iets anders?
mischien produceerd mijn 1275 extreem veel warmte?
hij is nl niet helemaal standaart (understatment van de eeuw)
Vandaag heb ik er echter geen last van gehad (het was ook niet zo heel warm)
ik kijk wel weer als het warm is
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 01-07-2005 09:02
bovenrand van het schutbord
als dat dicht onder de paravan is .. daar vang je wel weer warmte volgens mij, ik denk dat de onderrand van het schutbord, maar boven de dwarsbalk het beste is .. en een doorzichtig filter is een mooie visuele check, dank voor de tip MiniMartijn.
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: Motor start niet meteen als auto warm is.
Ingediend door Joost Jenniskens op do, 23-06-2005 19:51
Ik heb regelmatig het probleem, dat de mini niet start als de motor warm is. De motor wil dan niet aanslaan. Als je echter de choke uittrekt doet hij het wel??? Dit vind ik een vreemd probleem. Verder loopt de mini perfect en start als de motor koud is wel goed.
Is er misschien iemand, die ditzelfde verschijnsel heeft gehad en misschien weet waar dit aan ligt?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Groetjes,
Joost