Motor stuk?

RE: Motor stuk?

Wie kan mij helpen?
Ik heb een Mini Cooper met 1300cc motor.
De compressie is gemeten, en geeft voor de 4 cilinders respectievelijk 80% 80% 70% en 20%.
Volgens mijn garage kan ik beter een ruil motor erin zetten.
Wie heeft advies voor mij?
Of heeft betrouwbare adressen om de motor na te laten kijken?
Alvast bedankt!

RE: Motor stuk?

het geeft inderdaad aan dat er iets niet in orde is, het ligt er helemaal aan, wat het mag kosten en hoe handig je zelf bent. Een ruilmotor zal niet goedkoop zijn, en als het achteraf alleen je koppakking is, of een lekke klep, is het zonde van je geld en tijd.. IK zou eerst zelf de kop er afhalen en kijken wat het zou kunnen zijn, maar dat ben ik, en ik weet niet hoe technisch jij bent..

Sterkte..

Groetjes Mark

RE: Motor stuk?

Je moet wel weten waarom je compressie niet goed is. Het kan natuurlijk aan gebroken zuigerveren liggen, maar ook aan een klep die niet goed afsluit...

RE: Motor stuk?

Bijna elke mini freak is betrouwbaar om die motor na te kijken O:) Ik zou eerst eens uit laten zoeken wat het nou precies is voordat je veel geld uit gaat geven.

RE: Motor stuk?

is tog niet diezelfde garage als vorige keer he?

Greetzzz

RE: Motor stuk?

Minimaxx schreef:
is tog niet diezelfde garage als vorige keer he?

Greetzzz



Nee het is de garage waar ik em heb gekocht, er werd beweerd dat er sinds 1 jaar een gereviseerde motor in was geplaatst, dan mag ie nu nog niet "stuk" zijn...alleen als de garage gaat bekijken waarom die compressie niet optimaal is, kost het veel geld..en wanneer iemand het doet die gewoon gek is van een Mini, zal dat wel iets schelen. Op het moment zoek ik dus iemand die voor mij kan bekijken hoe en wat, en dan weet ik wat eraan gedaan moet worden.

RE: Motor stuk?

Mark Goedegebuure schreef:
ik weet niet hoe technisch jij bent..





Uhm, niet.

RE: Motor stuk?

waar woon je dan, dan krijg je mss reacties van de theo's en hugo's die ff langs wippen op zaterdag O:)

RE: Motor stuk?

Nou alle Theo's en Hugo's wees welkom in Grootebroek!
Ff voor de duidelijk, dat ligt in de buurt van Hoorn/Enkhuizen.

RE: Motor stuk?

In de buurt van Enkhuizen? Oh, da's maar 140 km... Je bent welkom, klepjes slijpen en koppakking wisselen is best in een zaterdagje te doen, ik heb de gereedschappen. Maar 't is wel een takke-eind, zeker met een motor die dus nog op 2,5 cilinders loopt...

Oh ja, ik doe het niet even voor je, maar ik help je erbij. Als je je handen schoon wilt houden moet je naar een garagebedrijf! PM maar bij interesse, of gewoon via de mail.

RE: Motor stuk?

:|

je moet er wel affentoe een beetje olie bijgooien hoor.

RE: Motor stuk?

:'( de geschatte kosten van de garage waar ie nu staat €2000/2500....sjezus wat een geld...
Dus snel op zoek naar iemand anders....
Er moet dus nu zeker weten een andere motor in..iemand nog suggesties?
Ze zijn van harte welkom...

RE: Motor stuk?

Ik wil dan toch wel eens ff weten wat er nou precies mis is... En als je een beetje mazzel hebt kan je wel een 1300 motortje vinden voor een leuk prijsje hoor, iig veeel minder dan 2000 euro

RE: Motor stuk?

Aan alleen compressie meten heb je weinig als je niet de moeite neemt of laat nemen om de kop te lichten en verder te kijken...

Niemand die ff een helpende hand kan toesteken om te voorkomen dat Hebe een klein fortuin kwijt is?

Ik woon helaas te ver weg om je van dienst te kunnen zijn...

RE: Motor stuk?

Ondertussen staat ie bij een kennis die monteur is en die gaat in z'n vrije uurtjes alles ff goed bekijken...
Een nieuwe motor leek mij ook overdreven, maar er is wel iets goed fout.
Erg vervelend geen zekerheid hebben over wat er daadwerkelijk kapot is.
Maargoed, zodra ik weer nieuws heb laat ik t weten..en waarschijnlijk komt jullie hulp/kennis dan weer goed van pas.

RE: Motor stuk?

uuhm voor 2 mille bouw ik je motor nieuw op.. kijg je nog wat meer pk's ook :-).


maar ff voor het idee.

compressie meet je HEET en VOLGAS anders kloppen de waardes niet. als geeft een dergelijk verschil wel erg te denken.

je kan compressieverlies krijgen via onder:

langs de zuiger
meestal
- zuigerveer kaput
- zuiger aan gort
- overmatige slijtage

erg hoge carterdruk (AKA: blowby) wijst meer in deze richting. dus als je de olie dop er af draait terwijl hij loopt en er echt rook een veel overdruk is (een beetje mag best)


of bovenlangs..
slecht sluitende klep
- erg vies
- gebroken klepveer
- klep vast gelopen in geleider.


je kan met een beetje olie op de zuiger bij de compressie test (door de betere afsluiting van de zuigerveren met de olie. bij lekkende klep gaat de druk wel wat omhoog maar bij slechte zuigerveren erg veel) differentieren tussen klep en zuiger verlies (tenzij de zuiger echt lek/ ringen erg slecht zijn dan maakt het niet uit

RE: Motor stuk?

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Kan iemand mij alsjeblieft helpen of advies geven?
Ik was in de veronderstelling dat iemand mijn auto ging maken, hij heeft het alleen maar erger gemaakt!
1 cilinder doet z'n werk niet meer, dit doordat de zuigerveer niet meer functioneerd.
Wat is nu wijsheid, hele motorblok uitelkaar om een zuigerveer te vervangen?
Of een heel nieuw blok erin te plaatsen, aangezien het zoveel man-uren gaat kosten?
Is het mijn auto uberhaupt nog wel waard (mini cooper uit 92) om er zoveel tijd, geld en energie in te steken?
Uiteraard zie ik het liefste mijn stoere karretje weer op de weg rijden, maar ik krijg gewoon de ene tegenvaller na de ander...en de moedt zakt een beetje in de schoenen, eigenlijk al verder dan dat.
Alle reacties, opmerkingen en suggesties zijn van harte welkom!

default

RE: Motor stuk?

Wat is nu wijsheid? Enkel je blok uitelkaar gooien voor 1 zuigerveer is geen wijsheid en ook niet slim.
Er zal meer aan het licht komen, een kras in de cilinder wand, dit zal niet opgelost kunnen worden door nieuwe zuigerveren te plaatsen. Als dit het geval is kom je al snel aan een revisie toe en is het uitboren en overmaat zuigers plaatsen met alles er omheen.

Het is zeker de moeite waard om het weer in orde te brengen het kost je alleen maar geld, vind jij het dan nog de moeite waard. Nu heb je er niets aan en denk ik dat je moet gaan kiezen ofwel laten reviseren of op zoek moet gaan naar een andere motor.
Let wel een andere tweedehandse motor kan goed of slecht zijn, je weet wat je hebt maar niet wat je koopt. Een goedkoop blokje erin zetten zodat je weer kunt rijden, en wanneer de tijd rijp is de ander laten reviseren en die er weer terug in lepelen.

RE: Motor stuk?

wat is er nu precies met dat blok aan de hand :( .lekke kop(pakking)? lekke klep -slechte veren ? is de kop er al afgeweest en wat gaf dat aan resultaat :? .een blok afschrijven is gemakkelijk maar WAAROM wat is er mee .kontroleer eerst alles en trek als laatste pas het blok eruit of je moet van sleutelen houden.je woon voor mij aan de andere kant van nederland anders zou ik best willen kijken. knutsel

RE: Motor stuk?

Auto staat ondertussen bij Ben van Leeuwen, bleek ook iets te zijn met mijn linker wiellager...afijn hij kijkt em helemaal na...
Big up voor de leenauto....onderweg viel t raam naar beneden, ducktape op te dak, de lak bladerd eraf, over een drempeltje en de roest valt naar beneden...maar rijden doet ie best! ;)

RE: Motor stuk?

Auto met enige vertraging opgehaald...
Wilde ik gisterenavond wegrijden, doet m'n verlichting het niet...damn...anwb erbij, en die heeft wat vervangen...
Vervolgens rijdt ik naar huis, begint ie links voor toch te kraken en te piepen niet normaal....
Dat wordt dus weer een telefoontje plegen en m'n auto terugbrengen...
Begin nu zo langzamerhand te betwijfelen of ik Mini rijden nog wel zo leuk vindt...elke keer is er iets mis, en dan heb ik em net opgehaald bij de garage!

RE: Motor stuk?

effe doorbijten!..

ik heb na 5 maanden mij eerste blok verwisseld. en nu ligt hij echt helemaal uit elkaar (voor de full restoratie).

project Phoenix zullen we maar zeggen

RE: Motor stuk?

wat was er aan de hand met je blok ? wat zei ome Ben er van .waarom een cijlinder maar 20% ???

RE: Motor stuk?

Hoogstwaarschijnlijk door een kapotte zuigerveer, maar dat kon hij ook zo 1,2,3 niet beoordelen.
Zit nu een andere motor in, aangezien m'n auto toch nog een aantal mankementen vertoond en ik toch morgen ga opbellen, zal ik idd ook meteen vragen of ze de reden hebben gevonden voor die minder werkende cilinder.

RE: Motor stuk?

Hebe schreef:
bleek ook iets te zijn met mijn linker wiellager


Hebe":315voyqr]begint ie links voor toch te kraken en te piepen[/quote:315voyqr]
Dat zou het wiellager kunnen zijn. Is het vervangen of is alleen de naafmoer aangedraaid om speling op te heffen ?

RE: Motor stuk?

Wiellager is vervangen, maar ik scheen er al te lang mee te zijn doorgereden, dus andere onderdelen zaten op t randje van wel vervangen of niet vervangen, hebben ze niet gedaan.
Maargoed t kraakt ontzettend, dus dat zal geen goed teken zijn.
Denk dat ik de "nieuwe" gereviseerde motor ook nog ff in moet rijden ofzo, die temp meter liep behoorlijk op toen ik 130 ging rijden...

RE: Motor stuk?

Pas alsjeblieft goed op met die temperatuur. K weet maar al te goed wat de consequenties kunnen zijn als je je motor te warm laat worden. En verder hoeft er verder niet veel kapot te gaan volgens mij als je lager kapot is. Heb zelf al eens een vastgelopen wiel gehad zo lang was ik met een kapotte wiellager doorgereden. Neuwe lager erin en klaar was kees.

Weet het niet zeker maar volgens mij gaat je lagerhuis niet zo snel kapot. Misschien kan iemand anders hier nog even op reageren.

JE moet je blok wel netjes in laten lopen he. Niet teveel toeren maken enzo. Was bij mij 3000 km niet boven de 3000 toeren komen ongeveer. Daarna nieuwe olie erin en dan moet het goed zijn. Maar als het blok warmloopt dan is er volgens mij zowiezo iets nog niet helemaal goed.

Greetzzz

RE: Motor stuk?

En op wisselende toerentallen rijden. je blokje is vooral
in het begin erg gevoelig voor inslijten, dus constant precies
3000 toeren rijden heb je kans om een resonantie te krijgen
in dat gebied...

Wat dat wiellager betreft, volgens mij kan je flens wel
inlopen als je wiellager kapot is.. die moet iig vlak zijn!

RE: Motor stuk?

Oh....ik mag niet teveel toeren maken, fijn dat jullie mij dat wel melden.
Het heet een flens, oke...die was bij mij dus niet totaal vlak, zat net op t randje...

RE: Motor stuk?

Heb je een nieuw blok dan? Dan moet je inderdaad inrijden. Is het een gebruikt blok, dan zou dat in principe niet hoeven, volgens mij.

RE: Motor stuk?

Nieuw is ie niet...tis een gereviseerd motorblok uit 95....

RE: Motor stuk?

Hmmm, ja, wat is nieuw :) Ik bedoel met nieuw hierboven nieuw of gereviseerd, sorry dat ik daar niet duidelijk in was. Nieuw en gereviseerd kun je uitwisselbaar gebruiken, je kunt tegenwoordig volgens mij niet eens splinternieuwe Mini-motoren meer kopen, alles is een oude motor die gereviseerd is.

Waar het om gaat is dat onderdelen van een gereviseerd of nieuw blok op elkaar in moeten slijten. Heeft het blok al enkele duizenden kilometers gelopen (hetzij sinds nieuw gebouwd, hetzij sinds een revisie), dan moet je er maar vanuit gaan dat dat inrijden goed gebeurd is. Zelf verander je er in elk geval niks meer aan.

Maar is het een "vers" gereviseerd blok, dat voordat het in jouw Mini ging niet gebruikt is sinds de revisie, dan moet je het behandelen als een nieuw blok en dus inrijden. Maar als dat het geval is zal je hier over het algemeen toch ook wel op gewezen worden door het bedrijf dat je de nieuwe/gereviseerde motor verkocht heeft.

[size=75:1sl7iq0f][Edit: beetje dubbelop over nieuwe motoren, weggehaald][/size:1sl7iq0f]

RE: Motor stuk?

Het enige wat mij werd verteld; "let op je olie" uhm...oke...
Maargoed, tis wel wijsheid om ff te checken hoe en wat met die motor...thanx...

RE: Motor stuk?

Gereviseerd moet ook ingereden worden. Van binnen is alles nieuw en dat moet allemaal weer goed in elkaar slijten. Daarom moet er ook redelijk snel weer nieuwe olie in omdat de inloopolie ,die overigens wat dunner is dan gewone olie, dan te veel slijpsel bevat. Ik zou het nog wel ff navragen.

Greetzzz

RE: Motor stuk?

Spuit 11 :P

RE: Motor stuk?

Haha, kan me dat hele verhaal van jou helemaal niet heugen toen ik mijn verhaaltje neerzette. Maar goed, het komt op hetzelfde neer.

Greetzzz

default

RE: Motor stuk?

[size=75:3h5yhv9u][topics samengevoegd - Crispy][/size:3h5yhv9u]
## haaaaaaaaaaaaaaaii,

in de Mini OWM die ik heb zie ik onder 'fault diagnosis' bij 'engine noises' onder 'tapping or rattling' als een mogelijke oorzaak 'broken piston ring'.

een gebroken zuigerveer dus :x

wat zijn (de) andere symptomen die samengaan met een gebroken zuigerveer?
compressieverlies op de betreffende cylinder?
andere dingen??

er zijn vast suggesties van de heren technici.

RE: Motor stuk?

compressieverlies, olieverbruik, olie via je peilstok naar buiten, olie via je olievuldop naar buiten...

ik roep maar ff wat ;)

default

RE: Motor stuk?

Red Flame schreef:

ik roep maar ff wat ;)



## dat 'roepen' is [i:db4i1vq8]wel[/i:db4i1vq8] probleemgerelateerd??

RE: Motor stuk?

ja hoor, is zeker probleemgerelateerd, verder heb ik geen idee waar ik het over heb :+)

default

RE: Motor stuk?

Red Flame schreef:
verder heb ik geen idee waar ik het over heb


## zeg fleem,
ik weet dat je niet zo'n sensibeltje bent hoor!
:9

RE: Motor stuk?

door een gebroken zuigerveer kan je druk krijgen in je carter en je olie via je peilstokgaatje (mooi woord) eruit geblazen worden, ook via je vuldop kan dit gebeuren...

ik gevoelig??? nie echt ;)

RE: Motor stuk?

metrodriver schreef:
er zijn vast suggesties van de heren technici.



eeeh gebruik de zoekfunctie?
Ik heb je vraag toegevoegd aan een bestaand topic waar gebroken zuigerveren aan de orde komen...