Motor stuk

RE: Motor stuk

Ik heb in september toen ik nog 17 was een Mini Mayfair 1000 uit '91 gekocht, vervolgens heb ik er 8 maanden aan gewerkt tot ik 18 werd in mei en toen heb ik er ongeveer vier weken prettig in gereden tot het moment dat de motor een raar geluid begon te maken. Ik zal even beschrijven wat ik nog weet van de situatie: Ik reed met de mini door een wijk met veel hobbelige drempels om een vriendin thuis af te zetten, toen schaafde ik perongeluk de onderkant over een drempel (het viel mee, niet hard en verder niks aan de hand) vervolgens reed ik normaal verder (op dit moment nog geen gekke geluiden, motor functioneerde nog prima), na een paar minuutjes rijden parkeerde ik de auto op mijn bestemming, daar heeft hij 10 minuutjes stil gestaan en toen ik weer wilde vertrekken startte ik hem en maakte hij een vreemd (tikkend) geluid en trilde de hele auto wat meer dan normaal. Toen ik verder reed begon de motor te tikken en te trillen als ik het gas in trapte en maakte hij een sissend/zuigend geluid, ook merkte ik dat hij duidelijk minder power had. Als ik met constante snelheid reed was er echter geen tikkend en sissend geluid en trilde de motor niet.
Ik ben met dit probleem naar de garage gegaan en die kwam met de conclusie dat de linker twee cilinders een te lage compressie hebben. De rechter twee cilinders functioneerden prima, een compressie van rond de 130%, de twee cilinders aan de linker kant hadden echter een compressie van rond de 30%. De man van de garage zei dat er een kans is dat de kleppen kapot zijn maar hij benadrukte dat het probleem bij de zuigerveren kan liggen.

Geld is bij mij een issue en ik weet dat dit een dure reparatie gaat worden dus ik vroeg me af of iemand mij goed advies kan geven over de volgende zaken:
Kan het probleem nog aan iets anders liggen dan de zuigerveren of de kleppen?
Moet ik mijn motor later reviseren of vervangen?
Waar kan ik mijn motor het beste laten reviseren/vervangen?
Wat voor een kosten komen er kijken bij revisie of bij het vervangen van een motor?

Met vriendelijke groet,
Jay Kolvenbag

RE: Motor stuk

Beste Jay,

Het laten reviseren van een blok kan in de kosten gaan lopen. Je hebt ook de mogelijkheid om een ander blok erin te hangen. Een vervangende 1000cc is niet duur. Als je een beetje handig bent, dan kun je deze er ook zelf in hangen.

Het reviseren, of opknappen van een blok kun je ook zelf doen. Waar het voornamelijk om gaat is dat je het juiste gereedschap hebt. Het demonteren en monteren van een kop, het middenblok en de bak zijn heel goed zelf te doen, evenals het vervangen van de verschillende onderdelen.

Je geeft aan dat je een tikkend en zuigend geluid hoorde. Kun je aan geven waar deze geluiden ongeveer vandaan komen? Als je aan kunt geven uit welke richting deze komen, dan kan er beter bepaald worden wat de problemen eventueel zijn.

Je geeft aan dat de geluiden bij een constante snelheid weg zijn. Hoor je verschil tussen optrekken en afremmen?

Groeten, Bram

RE: Motor stuk

Hallo Jay,
Zou het niet zo kunnen zijn dat je spruitstuk los zit.
Ik denk dit zo door het bewegen van de uitlaat op de drempel dat een dreun op je spruitstuk kan hebben gegeven. Toen 10 minuten afkoelen, wat misschien wat speling heeft gegeven op het spruitstuk. en dan het sis geluid.
Je kan eens proberen of je de moeren aan kan draaien.
Kost niks en je weet het in een half uurtje.
Dat compressie verschil kan je best al hebben gehad. Ik zou eerst eens de kleppen gaan stellen.

RE: Motor stuk

Dit is wel heel ontmoedigend Jay.
Maar je hebt er goed aan gedaan om er een berichtje over op het forum te zetten.
Je ziet het, binnen korte tijd oogst je al inhoudelijke reacties.
We moeten nog raden wat er aan de hand kan zijn.
Het kan inderdaad eraan liggen dat de uitlaat 'aan de grond' heeft gezeten en het spruitstuk lek is.
Maar, dat ze bij de garage op twee cilinders nauwelijks nog compressie meten, is ook een veeg teken.
Dat kan dus betekenen dat je aan een revisie toe bent. Of, een ander blok erin.
Wat dit laatste betreft heb ik even de rubriek 'aangeboden' op deze site doorgenomen en-waarempel- op de laatste bladzij staat een bericht met deze inhoud:
Onderblok met krukas zuigers e.d
Voor weinig want de schuur raakt vol...
____
Mvg Ruben
Ruben woont in Lopik, dat is voor jou niet al te ver weg.
Zoek de advertentie even op en neem contact met Ruben om te zien of je een prijs kunt overeenkomen. Allicht is dat goedkoper dan een motorrevisie en kan je voorlopig weer voort. Heb je momenteel vakantie? Dan heb je ook tijd om te sleutelen. Als je het nodige zelf doet bespaart je dat een heleboel kosten.
Laat van je horen!

RE: Motor stuk

Ik denk eerder dat de cilinder koppakking tussen de linker(gezien van voor of vanuit de auto?)twee cilinders door geslagen is.
Zou dus eerst de cilinderkop lichten, een koppakking set is niet zo duur.
Ik denk dat het hele "drempel"verhaal er niet veel mee te maken heeft, toeval?

RE: Motor stuk

Iedereen heel erg bedankt voor de nuttige en snelle reacties!

@(b)engeltje, als ik een flinke dot gas geef hoor ik een hard zuigend geluid, het komt volgensmij ergens achter de motor vandaan (gezien als je aan de voorkant van de auto staat) maar het lukt me niet om precies te vinden waar het vandaan komt....
Je vroeg ook of ik verschil hoorde bij het optrekken en afremmen, bij het optrekken hoor ik dus het tikkende en zuigende/sissende geluid en bij het afremmen gaat de motor steeds moeilijker draaien, maakt steeds minder toeren en slaat vervolgens af.

@XXLman, als ik het zo zie zit het spruitstuk niet los,maar morgen zal ik het morgen eventjes aandraaien voor de zekerheid

@Wim Fournier, bedankt voor de advertentie, ik heb al contact met Ruben gehad maar ik zal eerst nog even onderzoek moeten doen naar mn eigen motortje voordat ik iets aanschaf

@morrismarc, de linker twee cilinders gezien vanaf de voorkant van de auto doen het niet. Ik weet ook niet of het drempel verhaal er iets mee te maken had maar ik dacht voor de zekerheid zeg ik het er maar bij...

RE: Motor stuk

Lijkt me een koppakking kwestie, pakking is niet duur en reparatie is te doen.
Eerst even compressie meten, dan weet je veel meer

RE: Motor stuk

Ik sluit me aan bij morrismarc en 8609.

Compressie is al gemeten: 30 % bij 3 en 4 en 130 % bij 1 en 2. Lijkt me wel duidelijk.

Met een beetje hulp en advies is dit een leuk klusje en kost niet te veel.

RE: Motor stuk

Koppakking is ook waar ik aan denk, zeker omdat kleppen en zuigerveren niet kapot gaan door effe stil te staan ( of je zou toch als een gek moeten vertrokken zijn of dergelijke).

Met wat gereedschap ( momentsleutel en een paar doppen) en een nieuwe koppaking ben je er waarschijnlijk vanaf.
Al bij al misschien 80 euro? Niet te snel garagisten geloven... Heb er ook al dingen van gehoord...