Motor stuk, vervolg

RE: Motor stuk, vervolg

Beste mensen, heel erg veel dank voor alle nuttige reacties op mijn vorige bericht: viewtopic.php?f=5&t=61785

Nadat ik meerdere keren heb gehoord dat het misschien aan de koppakking zou kunnenn liggen ben ik toch maar een kijkje gaan nemen en heb ik de cilinderkop eraf gehaald. Toen het eenmaal gelukt was om de kop eraf te halen zag ik dat er op de plek waar de pakking het dunst was tussen twee cilinders er een stukje miste, Precies wat jullie mij verteld hebben! Ik heb zonet een nieuwe pakkingset besteld en ik hoop dat ie morgen of over twee dagen binnen is. Nu vroeg ik me af of ik in de tussentijd nog wat met de cilinderkop moet doen, moet ik hem schoonmaken en zo ja, hoe? of nog iets anders? En dan hoop ik dat ik er volgende week weer mee naar school kan :D

Alvast bedankt!

RE: Motor stuk, vervolg

Nou, wat nu heel belangrijk is, dat is de vraag of er brandschade is aan het oppervlak van de kop en/of aan het oppervlak van het motorblok. Daar waar er een stukje uit de pakking mist, is de hitte uit de ene verbrandingskamer -waar de ontsteking plaats vond- door het gaatje de andere verbrandingskamer in gespoten -waar op dat moment de uitlaatslag plaats vond-. En omgekeerd.
Het vuur is dus herhaaldelijk door het gaatje heen en weer gepiept. De oppervlakte van kop en blok zijn op die plaats dus 'aangebrand'.
Als je met je nagel over de rand tussen beide cilinders heen gaat, voel je dan daar een onregelmatigheid in het oppervlak? (Zowel bij de kop als het blok voelen).
Een andere methode is met een stuk vensterglas. Wrijf het oppervlak van het blok / kop met een natte doek, zodat er een heel dun laagje water op zit en leg het glas erop. Daar waar het glas het ijzer raakt vloeit het water uit. Waar er een verlaging in het ijzeren oppervlak zit komt het water niet tegen het glas.
Is er een verdieping, dan moet je de kop en het blok laten afslijpen om ze weer volkomen vlak te krijgen.
Doe je dit niet, dan blaast je nieuwe pakking er bij de eerste rit op dezelfde plek weer tussenuit.
Natuurlijk kan je de gok wagen, maar eens dan niet teleurgesteld als je binnenkort weer hetzelfde euvel hebt.

RE: Motor stuk, vervolg

Kop laten vlakken en afpersen..

Blok vlakken is bijna onmogelijk, dan moet ie eruit en helemaal gedemonteerd worden...

Is hij ook te warm geweest??

RE: Motor stuk, vervolg

gezien het verhaal in het vorige topic, verwacht ik geen brandschade of kromme kop.
Heb je foto's?

Aangezien een 1000 best wat kan hebben: schoonmaken, nieuwe pakking ertussen, aandraaien in de juiste volgorde en met het juiste moment ..

Als je toch de kop er af hebt kan je wel de staat van de kleppen e.d. eens bekijken en eventuele koolafzetting verwijderen. Als je alles weer hebt gemonteerd alles ook goed afstellen vermindert de kans op herhaling.

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Motor stuk, vervolg

Kan iemand mij trouwens ook noguitleggen wat de bout volgorde precies is en hoe je dat doet? Ik heb ook een paar keer de term ''moment aandraaien'' voorbij zien komen, kan iemand mij dat ook uitleggen?

RE: Motor stuk, vervolg

volgorde:
http://www.infomininl.org/iui/manual/enhnutsseq.htm
(1 tm 9 (A en B heb je niet))

aandraaien op moment doe je met gebruik van een momentsleutel, die kan je instellen en/of aflezen op de gewenste waarde (meestal wordt een handleiding meegeleverd bij zo'n sleutel).

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Motor stuk, vervolg

Met een moment sleutel trek je de moeren aan met 68nm

Je trekt de moeren aan van binnen naar buiten, je hebt 9 bouten, begin met de middelste voorop het blok, dan 2 achter, twee voor en dan de twee buitenste achter...

RE: Motor stuk, vervolg

Jay, ik krijg de indruk dat je niet eerder een moment sleutel gebruikt hebt.
Wellicht heb je ook niet zo'n ding. Om er een te kopen voor eenmalig gebruik is ook nogal kostbaar.
Je doet er dus goed aan om je 'profiel' op deze website aan te vullen met je woonplaats.
Wees niet bang, dat is niet eng en het tast ook je 'privacy' niet aan.
Wanneer iemand jouw berichten hier leest en ontdekt dat je in het dorp 'hiernaast' woont, kan het zomaar zijn dat die eimand je een persoonlijk berichtje stuurt met de mededeling dat hij wel even bij je langs wil komen met de momentsleutel die hij heeft liggen om je kopbouten aan te rekken.

Maar, even afgezien daarvan.
Ik ben ook ooit begonnen als een beginneling zonder behoorlijk gereedschap of kennis van zaken.
Je moet je in het begin weten te behelpen.
Zo heb ik diep zitten denken over aantrekkoppels die gegeven worden in kilogrammeters.
Als je die term in tweeën knipt, dan lees je dus kilogram meter.
Dit betekent, dat je de moer moet aantrekken met een kracht van het aangegeven getal in kilogrammen waarbij die kracht wordt aangewend op een afstand van een meter uit het hart van die moer.

Nu had je vroeger -toen ik jong was- nog 'veerunsters' in gebruik.
Dat is zo'n ding waar je iets mee kunt wegen. Bestaat uit een ring waaraan de unster hangt en onderaan de unster zit een haak waar je hetgeen je wilt wegen kunt ophangen. De unster bestaat uit een spiraalveer van een centimeter of tien, twaalf. naarmate je die uittrekt heb je meer kracht (gewicht) nodig. Er zit dan ook een schaalverdeling op het omhulsel van de spiraalveer waarop je de trekkracht in kilogrammen kunt aflezen.

Zo'n unster heb ik op de kop getikt. Dan zette ik een ringsleutel op de moer die ik moest aandraaien. En dan met een paar ijzerdraadjes maakte ik een bezemsteel aan die ringsleutel vast. En dan; op één meter vanuit het midden van de moer zette ik de haak van de unster op de bezemsteel en dan maar trekken tot ik het benodigde aantal kilogrammen kon aflezen.
Bij hogere moment waarden kan je natuurlijk de haak ook op anderhalve of twee meter aan de bezemsteel zetten. Dan kan je dus het aantal benodigde kilogrammen delen. Bij anderhalve meter; gedeeld door drie en vermenigvuldigd met twee. Bij twee meter; gedeeld door twee.

Als je kijkt op https://www.conrad.nl dan vind je daar onder 'veerweegschaal' een aantal van die dingen met oplopende weeg vermogens. Voor tien á vijftien euro heb je er een waarbij je niet een al te lange stok nodig hebt.

Laat je ons weten of het je lukt?

RE: Motor stuk, vervolg

Hallo Jay,
Hier nog een kleine tip.
In plaats van een veerurnster kan je ook een kofferweger nemen. Vast wel te koop bij de goedkope winkel om de hoek. De kilogrammen x10 en je hebt newtons.
Mocht je er niet uit komen, ik woon om de hoek...(Huizen) maar ben pas woensdag terug van vakantie. Ja, ik heb ook een momentsleutel.
Als je hulp nodig hebt, mag je pb sturen hoor.

groetjes Peter

RE: Motor stuk, vervolg

Momentsleutels zijn niet zo duur meer tegenwoordig, bijvoorbeeld:

link

Ook bij de bouwmarkt is wel wat te vinden voor een paar tientjes.

Is natuurlijk geen super kwaliteit, maar zal beter en makkelijker werken dan bovengenoemde oplossingen.