Motor stuk, vervolg 2

RE: Motor stuk, vervolg 2

Beste mensen, ik ben tegen een probleem aangelopen nadat ik mijn koppakking heb vervangen (zie mijn vorige post: viewtopic.php?f=5&t=61883)

De koppakking heb ik vervangen, vervolgens alle kopbouten met het juiste moment in de juiste volgorde aangedraaid en het motortje loopt weer. Toen ik een proefritje door de straat maakte merkte ik dat ik meer power had dan toen de koppakking stuk was maar het was nog steeds niet alles, ook hoorde ik een ratelend metaal geluid. Vandaag heb ik even het kleppendeksel eraf gehaald en hem gestart en ik zag dat de linker 'push rod' van de tweede cilinder (van de voorkant van de auto gezien) op en neer ging maar niet onder druk stond van de tuimelaar. De linker klep van de 2e cilinder gaat dus niet open. De tuimelaar kon ik gewoon met mijn vinger op en neer bewegen. Ik heb de tuimelaar opzij geschoven en de pushrod eruit gehaald en als ik die terug wilde zetten ging hij er niet helemaal in en stak hij een centimeter of 4 te ver uit. Met een beetje heen en weer duwen kreeg ik de pushrod er wel weer in maar zat ie weer hetzelfde als voorheen.

Iemand enig idee wat hier gaande is en wat ik moet doen?

RE: Motor stuk, vervolg 2

Het lijkt mij gewoon dat je (veel) te veel speling op de betreffende klep hebt.

Je hebt de stoterstang uit de bus getrokken en met een beetje priegelen er weer in gekregen: niks aan de hand. ;)

Heb je de kleppen wel nagesteld ? Dat moet altijd na vervangen van de koppakking.

default

RE: Motor stuk, vervolg 2

Ik denk dat je bij het vervangen van de koppakking bij het verwijderen van de stoterstangen de nokkenasvolger (het busje dat op de nokkenas rust waar de stoterstang in moet ) uit zijn gat hebt getrokken waardoor de stoterstang nu rechtstreeks op de nokkenas staat.
Verwijder het deksel aan de achterkant van het blok (onder het spruitstuk) van de betreffende cilinders en plaats de volger terug in zijn passing met de open kant naar boven, plaats de stoterstang terug en stel de kleppen opnieuw.
Controleer wel voor zover dit mogelijk is of er geen schade aan de betreffende nok van de nokkenas is want als dat wel zo is zul je de nokkenas moeten vervangen.
De bolle kant van de stoterstang kun je controleren als je hem in de hand hebt.

Succes.

RE: Motor stuk, vervolg 2

@ Belske, klinkt aannemelijk (als zou je dat toch echt wel merken met het er uit halen van de stoterstang)

Maar dan nog zul je je kleppen moeten stellen, na het vervangen van je koppakking.
Gezien het feit dat t.s. er later achter komt dat 1 tuimelaar speling heeft, is er geen andere conclusie dat hij dus geen kleppen heeft gesteld.

default

RE: Motor stuk, vervolg 2

Ben ik met je eens Peter maar als er zoveel speling is dat je de tuimelaar zo weg kunt drukken dan moet die speling er van te voren eigenlijk ook geweest zijn en dan had hij dat moeten merken en horen.

Voor wat betreft de nokkenasvolgers, het is mij ook wel eens overkomen dat er een mee kwam met het verwijderen van de stoterstangen en als je de stoterstang dan helemaal uit het blok trekt hoor je wat vallen alleen kun je niet zien wat er gevallen is en dan zul je toch even moeten kijken achter het dekseltje achter op de motor.

RE: Motor stuk, vervolg 2

Oeps. Ik was van een 1300 uitgegaan, waar de nokkenasvolgers er alleen naar onderen uit kunnen.
Ik vrees idd. ook dat je een nokvolger-bus eruit hebt getrokken zoals Belske zegt.
Dan hoop ik dat de schade aan de nokkenas meevalt. De stoterstang zou ik wel vervangen.

Succes.

RE: Motor stuk, vervolg 2

De nokkenasvolger was inderdaad uit zijn fitting getrokken, ik heb het klepje aan de achterkant opengemaakt, de nokkenasvolger terug gezet en vervolgens de stoterstang ook teruggezet. Om de stoterstang terug te plaatsen moesten echter wel de tuimelaars er vanaf gehaald worden, dat betekent dus dat ik weer met de kopbouten aan de gang ben gegaan. Eén Probleem: toen ik alle kopbouten had losgedraaid kwam er natuurlijk koelwater uit de kier tussen het blok en de cilinderkop. Het zou dus goed kunnen dat er water in de cilinders is gestroomt. Is dit een groot probleem? Kan ik hem gewoon weer starten? Of moet ik bijvoorbeeld de bougies eruit halen en het water er via dat gat eruit zuigen?

RE: Motor stuk, vervolg 2

Oei, oei. Je had de kopbouten met rust kunnen laten. De tuimelaaras zit maar met een paar draadeinden in de kop zelf vast.
Om eventueel koelvloeistof die in de cilinders is gelopen er weer uit te krijgen kan je het best katoenen draad gebruiken. Katoen zuigt heel goed water op. Je draait de bougies uit de kop en met een ijzerdraadje of schroeven draaier voel je door het bougie gat hoe diep de zuigers staan. Dan heb je een idee hoeveel draad er in elke cilinder ingevoerd kan worden.
Je vult dus elke cilinder met katoendraad en laat dat er een nachtje in zitten. Dan trek je de volgende dag het draad weer uit de cilinder en daarmee komt ook de aanwezige vloeistof naar buiten.
Als je dit gedaan hebt, zal het meeste vloeistof wel uit de cilinders zijn. Spuit nu wat motorolie in elke cilinder, zodat de cilinderwanden ingeolied worden wanneer je voor de eerste keer probeert de motor weer te starten, nadat je de bougies er weer in gedraaid hebt.

RE: Motor stuk, vervolg 2

Gewoon starten... tenzij je hele cilinder een cm vol met koelvloeistof staat :x

RE: Motor stuk, vervolg 2

Bougies eruit en rondgooien met de startmotor..

Als laatste kan je de katoentruc van wim proberen..

Het probleem zal eerder zijn dat je koppakking weer lek is na het losmaken van de kop moeren

RE: Motor stuk, vervolg 2

Er zat geen water in de cilinders, er was wel wat vermengt met de motorolie maar die heb ik vandaag ververst. De motor draait gewoon maar loopt nog niet helemaal lekker, dat komt omdat ik de kleppen nog niet gesteld heb. Ik weet in de basis hoe het moet, maar kan iemand mij uitleggen of het in een bepaalde volgorde moet en hoe dik het stukje metaal moet zijn die je tussen de veer en de tuimelaar stopt?

RE: Motor stuk, vervolg 2

Wanneer je boven in de rode balk 'Wiki' aanklikt, verschijnt een pagina waarop je een opsomming van onderwerpen vindt. Eén daarvan heeft de titel Distributie (kleppen stellen). Heel lezenswaardig!

De klepspeling stel je af op 0,30 mm als je 'gewone' tuimelaars hebt.

RE: Motor stuk, vervolg 2

Beste mensen, dank voor de nuttige reacties ben al aardig op weg!

Ik heb de kleppen afgesteld en het motortje loopt al stukke beter (niet slecht voor een eerste keer:) ).
Nou hoor ik alleen nog een sissend geluid, waarvan ik denk dat het bij de carburateur vandaan komt. Als de toeren omhoog gaan neemt het sisende geluid ook toe en als ik de motor afzet gaat het geluid nog een seconde door totdat het uit sist. Iemand enig idee waar dit vandaan komt? Slangetjes bij de carburateur misschien? En zijn er trucjes om erachter te komen?

RE: Motor stuk, vervolg 2

Je koppakking is lek....
Als je de motor uit zet, hoor je de compressiedruk van een zuiger door de pakking sissen.
Helaas. |:(

RE: Motor stuk, vervolg 2

Dat leek mij ook logisch, maar aan de andere kant lijkt het me sterk omdat die koppakking er net nieuw in zit...
Zijn er nog andere dingen waar het aan zou kunnen liggen? Het spruitstuk of een slangetje ergens los?

RE: Motor stuk, vervolg 2

Een koppakking kan maar 1 keer samengedrukt worden. Een tweede keer zal die vrijwel zeker gaan lekken.
Ook moet de koppakking schoon en vetvrij gemonteerd worden. Met koelvloeistof en motorolie ertussen is dat niet het geval.

Je weet nu hoe e.e.a. in elkaar moet en een nieuwe pakking is een paar tientjes, dus ik zou zeggen: kom op. :P :D :)
Je hebt weer een hoop geleerd. ;)