motor te warm!!

RE: motor te warm!!

Sinds vandaag loopt mijn motor te warm en moet ik echt rijden om het ding cool te krijgen!! Dit is toch niet normaal? Als ik twee min voor een stoplicht sta zie ik de temp meter bij wijze van spreken omhoog lopen. Normaal stond ie altijd net onder het midden. Nu is het er vaak boven en vanmiddag stond ie zelfs in het rood. Heeft dat nu ineens met het warme weer te maken (ook vandaag was het in het zuiden ongeveer 20 graden). Lijkt me sterk toch. Ook piept ie als ik wegrij (zijn dit de lagers? Dit las ik nl al ergens). Dit heeft met elkaar te maken heb ik al geleerd. Het is een mini 1000 HLE uit 1982.
De radiator zit vol met gewoon water (dit kan toch)
Als ik hem start en ik kijk onder de kap draait de ventilator ook gewoon.
groeten

RE: motor te warm!!

Giet er maar eens wat koelvloeistof bij, dan zal ie wel weer te koelen zijn. De mijne word ook warmer met dit weer.

RE: motor te warm!!

Water heeft natuurlijk wel een lager kookpunt dan echte koelvloeistof... En als dan ook nog het zonnetje flink op de zwarte kap staat en de motor draait... Ben je lijkt mij toch beter af met koelvloeistof. Kan je niet vertellen of het je probleem geheel oplost, maar het zal iig wel helpen lijkt me.

default

RE: motor te warm!!

meet je termostaat maar eens op.
ik heb er een termostaat in zitten van 78 graden en heb er geen last van. hij blijft net onder normaal ook als ik in de file sta en met het warme weer rij.
en koelvloeistof koelt wel vele malen beter.

groeten en succes

RE: motor te warm!!

auto van een vriend van me had ook koelproblemen. Daar hebben we speedflush door het systeem gejaagd. Oftewel, koelsysteem legen, water erin, speedflush toevoegen, kwartiertje rijden ofzo tot de motor op temperatuur is, daarna weer aftappen en vervolgens vullen met koelvloeistof. Haalt alle aanslag uit je koelsysteem.
En toen was het koelprobleem opgelost :)

RE: motor te warm!!

Ik zeg alleen maar; Stooom! |:(

RE: motor te warm!!

thermostaat niet stiekum stuk???

greetzzz

RE: motor te warm!!

laat ik volgens mij dat probleem dus ook hebben |:(

RE: motor te warm!!

Dat piepen kan ook je V-snaar zijn die doorslipt op een van de poelies.
Het kan dat je ventilator hierdoor niet goed rond draait wat weer van invloed is op de koeling.

RE: motor te warm!!

hahaha hebe stoooooooom dan hè. Zo wordt het ook altijd uitgesproken inderdaad. Maar bedankt voor de reacties dusver. Maar als ik rij en mijn thermostaat zie ik dalen dan lijkt het me niet dat ie kapot is toch?
En de v-snaar ik heb overal gelezen dat ie ongeveer een cm speling moet hebben? is dat bij die van mij ook. Hoe kom ik te weten offie inderdaad niet aan het doorslippen is. Ik heb ooit een keer gehoord dat je er (als tijdelijke oplossing) talkpoeder op kan gooien. Is dit bekend bij iemand?
groeten

RE: motor te warm!!

je kan tijdens het rijden nooit je thermostaat zien dalen. ten eerste zit die op een vaste plek en ten tweede zit die binnenin je blok.
Maakt niet uit, vergissen is menselijk.. :P

Wat je ziet dalen is je temperatuur metertje. de thermostaat ie een soort klep in het koelsysteem. Deze gaat als je koelvloeistof een bep. temperatuur is open waardoor je koelvloeistof oa via je radioteur stroomt (met dichte thermostaat stroomt koelvloeistof alleen rond het blok)
Moacht je thermostaat kapot zijn en dus niet open gaan, dan gaat je koelvloeistof niet via je radioteur en word dus niet extra gekoeld. Bij mij was daarnaast nog het feit dat het warme koelvloeistof niet langs de temperatuursensor in de radioteur kwam waardoor ook de electrische vin niet aansloeg.
Na vervanging van thermostaat waren alle problemen verholpen. motor werd niet meer warm en vin draaide ook weer mee.
Deze thermostaat is heel makkelijk zelf te vervangen en voor de kosten hoef je het ook niet te laten. ik had een nieuwe voor 4,05 euro.

Ik hoop dat ik je zo genoeg geinformeerd heb. mochten er tocch nog vragen zijn dan lezen we dat wel weer.
Bij deze neem ik geen verantwoordelijkheid voor eventueel gemaakt fouten. mocht iemand iets lezen waarvan hij/zij denkt dat dat niet correct is, dan is het wel zo aangenaam dit even te melden, zodat topicstarter en ik en vele anderen dit in de toekomnst weten.
Maar volgens mij klopt m'n verhaal wel. :P

greetzzz

RE: motor te warm!!

Volgens mij klopt minimaxx z'n verhaal wel.
Ik zou in ieder geval nooit water in het koelsysteem gooien, ook ivm corrosie binnenin.
Verder is het heel simpel;
koelwater eruit
thermostaat eruit
speedflush erin
effe rijduh
leeg gooien
nieuwe thermostaat erin
koelvloeistof erin
V-snaar controleren

En klaar is kees/klara
Totale kosten E15,- en een uurtje werk.

Groet ron

RE: motor te warm!!

HE jongens....

Heb net een probleempje gehad met mijn motor...
Nou ja.. misschien een probleem.
Vorige week heeft mijn broer het koelwater verwisseld van de mini en volgens mij heeft hij de schroef niet goed aangedraait van de slang die naar het blok loopt...
Dus vandaag had ik de moter even gestart omdat ik ff bezig was met versterker...
Maar hij werdt 130 graden en het begon beetje te stinken..
dus ik moterklep open zag ik het koelwater eruit spatten.
Hij stond dus al helemaal droog denk ik..
Moter uitgezet en koelwater weer bijgevult..
Daarna weeer gestart en de temperatuur zakte weer naar de 90 graden..
Mag er nog niet mee rijden dus weet niet of hij het nog wel goed doet..
Misschien weten jullie of er nu misschien iets kapot is ja of nee. mijn vader had het erover dat de koppen misschien iets krom zouden zijn, dat merk je pas als je rijdt maargoed..

Mijn vraag is dus: Kan het nu zjin dat de koppen krom zijn?
Of kan er iets anders beschadigd zijn?

Groetjes Martijn

RE: motor te warm!!

Ik denk dat het wel meevalt. De mijne heeft ook al een keer droog gestaan doordat de ventilator niet aansloeg. Hij begon wat te roken, auto aan de kant, motor direct uitgedaan. Ventilator gefixt, nieuwe koelvloeistog erin, en hij reed weer net als van tevoren. Ik denk dat het pas echt kwaad kan als je de motor laat roken. Maargoed, het beste is gewoon testen, morgen even een blokje rijden dus ;)

RE: motor te warm!!

Ja tegen de tijd dat de blauwe rook langs je kleppendeksel,je bougies en uit nog vreemdere plaatsen komt,dan zou ik me echt zorgen beginnen te maken.
Maar mini blokjes kunnen heel wat hebben hoor. ;)

RE: motor te warm!!

Heb gisteren gereden en hij doet het gewoon nog, tenminste.. we merkten er niks van...
Wel liep water temperatuur hoger op dan normaal.. eerst was dat 80 en nu 90.. volgens mij geen probleem verder maargoed..

RE: motor te warm!!

ik heb eindelijk mijn mini aan het lopen en hij loopt heel mooi
maar nu raakt hij aan de kook als hij met dit weer met een graad of 7 en 10 a 15 min. loopt met 1100 toeren

hoe kan dat dat hij warm loopt de koelvin draaid ook meteen als ik de auto start en ik heb de termostaat al vervangen
wie heeft hier de oplosing voor er zit wel koelvloei stof in maar het is wel zo'n 4 a 5 jaar oud

oja hoe kan ik zien of de water pomp wel goed werkt voor de rest lekt hij geen water

RE: motor te warm!!

dat je fan draait is logisch hij zit direct via je v-snaar. oftewel als ie niet draait moet je je zogen maken...

werkt je temp meter naar behoren? sensor nog goed?

staat je ontsteking op tijd?

werkt de themostaat? deze kan je testen door hem in een pan water te mikken en te verwarmen met een themometer erbij, bij het aantal graden dat op de thermostaat staat moet ie open gaan...

ik zou beginnen met nieuwe koelvloeistof...

RE: motor te warm!!

ik weet niet of de sensor goed is maar hij begind te koken als ik hem even laat draaien dus op de temp. meter blijf eerst even beneden staat en gaat daar na langzaam om hoor en op het midden bijft hij ook even staan en daar na schiet hij om hoog

maar waar zit die sensor want dan ga ik die even vervangen

RE: motor te warm!!

hij zit oonder je thermostaathuis, is een pen die je in de cilinderkop draait

RE: motor te warm!!

als de motor heel mooi loop en zonder problemen en ik toeren ook mooi loopt dan staat de ontsteking goed lijkt mij dus daar dan het niet aan liggen

ik zal straks even wat proberen
maar hoe kan ik zien dat de water pomp werkt?

RE: motor te warm!!

he jan

hoe bedoel je dat hij begint te koken?
lees je dat alleen af op je meter, of zijn er ook andere aanwijzingen.
als je het alleen op je meter afleest, zou het aan de sensor kunne liggen.
zijn er ook andere aanwijzingen, dan is vervangen van je sensor geen oplossing.
als je je kachel aan doet, word het dan ook warm in de auto.
het lijkt me wanneer je pomp het niet doet, het water ook niet naar je kachel word gepompt.
misschien dat iemand anders hier meer over weet.
succes

RE: motor te warm!!

het probleem is al op gelost hij raakt niet meer aan de kook

ik heb alles er voor weg gehaald
en toen kwam ik wat tegen een een of ander vet laag of zo net kaarsvet en dat zat in de zuig van de water pomp dus dat schoon gemaakt en toen was het klaar valt gelukkig weer mee :D

RE: motor te warm!!

Weer geluk gehad:)
Het is soms even zoeken maar meestal vind je het zelf wel wat het probleem is...

RE: motor te warm!!

Hey mensen.
ik heb ook een mini 1000 hle, maar ik kan het probleem niet vinden met een te warme motor. Durf bijna niet meer te rijden en heb al zowat alles geprobeerd en vervangen, waar kan het nog aan liggen iemand nog andere tips.

hoor het wel

groetjes

RE: motor te warm!!

Wat heb je allemaal vervangen?
Het kan ook zijn dat je kachelradiateur de geest heeft gegeven.

RE: motor te warm!!

toch maar eens even vragen.

als ik in de buurt ga rijden, (en dus niet gelijk provinciale weg/snelweg op), begint mijn temperatuur meter op te lopen richting het rood,

zodra ik dan mijn kachel even aanzet loopt de meter weer terug.

wat kan dit zijn?,

thermostaat, radiatuer en sensor zijn een half jaar geleden vervangen toen ik me koppakking ertussen vandaan had geblazen (door een kapotte radiatuer)

het is wel zo, dat als ik me kachel aanzet (gericht op me ruit) dat me ruiten beslaan. iemand hier mischien nog een verklaring voor?

Alvast bedankt..

RE: motor te warm!!

Heb je al eens gekeken of er nog voldoende koelvloeistof in zit? En je zegt speciaal, als je in de buurt gaat rijden, en niet gelijk de snelweg op gaat... Het gebeurt dus niet als je dat wel doet? Of bedoel je daarmee dat je het nog niet hebt aangedurft om de snelweg op te gaan?

Beslagen ruiten vanuit de kachel lijkt mij te duiden op een lekje in je kachelradiateur (maar vast niet zo schokkend dat je er veel koelvloeistof door verliest en het je koelproblemen zou kunnen verklaren, anders had je wel natte voeten gehad :)).

RE: motor te warm!!

denk dat je ontstekingstijdstip niet goed staat, dan loopt ie ook warmer...

verder controleren of de thermostaat wel werkt, ff in eeen pan water mikken en opwarmen...

koelsysteem doorspoelen, kleppen stellen...

RE: motor te warm!!

beslagen ruit bij het aanzetten van je verwarming duidt op kachelradiator lek. Er zit vocht in je lucht behuizing..je verliest water en daardoor zal je auto meer moeite hebben om te koelen..


Succes,

Maurice

RE: motor te warm!!

Eelke schreef:
Beslagen ruiten vanuit de kachel lijkt mij te duiden op een lekje in je kachelradiateur (maar vast niet zo schokkend dat je er veel koelvloeistof door verliest en het je koelproblemen zou kunnen verklaren, anders had je wel natte voeten gehad :)).



Mausje75":1ir93fx7]beslagen ruit bij het aanzetten van je verwarming duidt op kachelradiator lek. Er zit vocht in je lucht behuizing..je verliest water en daardoor zal je auto meer moeite hebben om te koelen..[/quote:1ir93fx7]

Ehm, tja, wat is het nou..?

default

RE: motor te warm!!

Ik had recent ook koelproblemen. Bij mij was de thermostaat die kapot was en een lekke radiator dop. Heb je al naar die dop gekeken?

Als ik het goed heb staat het koelsysteem onder druk. Valt deze druk weg dan koelt hij ook niet goed. Dit zou dus misschien komen doordat je kachelradiator lek is, en/of de radiator dop die niet goed afsluit.

RE: motor te warm!!

Iig is een lek nooit goed!

@ Eelke: Mijn voorbeeld had ik bij m`n vorige auto ( vandaar ;) )

Maar ga iig op zoek naar die lek, en voorkom erger.( koppakking eruit, motorschade e.d. )

Succes ermee,

Maurice

RE: motor te warm!!

Als ik het goed heb staat het koelsysteem onder druk. Valt deze druk weg dan koelt hij ook niet goed. Dit zou dus misschien komen doordat je kachelradiator lek is, en/of de radiator dop die niet goed afsluit.


Opnieuw, als dat lek in de kachelradiator zo groot is dat het drukverlies veroorzaakt, dan zou je volgens mij wel wat grotere problemen hebben dan beslagen ramen als je de kachel aan zet...

[size=75:225xcpsu][Edit: quote toegevoegd][/size:225xcpsu]

RE: motor te warm!!

Ontsteking staat goed,

radiateur dop is nieuw

dus gaan we zondag maar een ander kacheltje halen en kijken of het dan over is
:D :D :D

bedankt voor de reacties

RE: motor te warm!!

Haal eerst je kacheltje eens uit elkaar. Is niet ingewikkeld, dan kun je zien wat er aan de hand is en bovendien kun je dan eventueel volstaan met alleen een ander radiatortje. Even een emmer bij de hand als je de slangen los maakt.

RE: motor te warm!!

Of je hebt ( om het ff nog ingewikkelder te maken :P )lucht in je systeem zitten...dan koelt ie ook niet goed ( en dat kan komen door een lekke kachel radiateur )

Groetjes,

Maurice

default

RE: motor te warm!!

to the problem-kid:

de slang die van radiateur naar het thermostaathuis loopt wordt [i:49hvawj2]wel[/i:49hvawj2] heet??