De aandrijfassen kun je laten zitten als je alleen het blok eruit pakt...
Koperen 'doorslag' van redelijk caliber is in zo'n geval ook handig, dan slag je de schroefdraad ook niet kapot!
- Login of registreer om te reageren
De aandrijfassen kun je laten zitten als je alleen het blok eruit pakt...
Koperen 'doorslag' van redelijk caliber is in zo'n geval ook handig, dan slag je de schroefdraad ook niet kapot!
De aandrijfassen kun je laten zitten als je alleen het blok eruit pakt...
Maar het is wel handig om de bovenste fusee los te halen. Dan kan je bandjes van de binnenste homokineethoezen doorknippen, en zonder olie af te tallen zo het blok eruit halen.
Wouter
PS soms helpt stoken en slaan echt niet, een kogeltrekker is dan echt onmisbaar, BTDT.
Je kunt ook de homokineten van de as af tikken...
Dan heb je nergens last van, maar dat gaat niet altijd even makkelijk.
van wat ik heb gezien helpt stoken altijd (ook bij industieel spul van 15 cm dik) probleem is alleen dat je de buiten kant sneller moet opwarmen en daar heb je een grote brander voor nodig en die is in dit geval een beetje link. een trekker is natuurlijk wel handig.
overigens is dat Anti Seize spul er handig want het verbrandt niet ( werkt tot 1000 C) en als je het opstookt trekt het in de ruimte die ontstaat door verhitten.
ik kon geen passende vliegwiel trekker lenen, nu wordt er heel lux een voor mij gemaakt.
weet iemand wat voor draad (voor de trekker) er in een Valeo/Verto vliegwiel zit ?? ook 3/8 UNF? of is dit metrisch?
weet iemand wat voor draad (voor de trekker) er in een Valeo/Verto vliegwiel zit ?? ook 3/8 UNF? of is dit metrisch?
volgens mij zijn de verto-platen metrisch, de preverto engels.
Ik heb wel een vliegwieltrekker te leen, ik woon in Dordrecht. Daar zitten beide type bouten bij.
WOuter
wouter, bedankt voor het aanbod.
Maar aangezien het maken van de trekker mij niets kost (wordt gemaakt door een vriend op het werk, evenals een nieuwe as voor de versnelling), en ik waarschijnlijk wel vaker een trekker nodig heb, wacht ik daar maar even op.
enig idee wat de maat voor de metrische koppeling is ( ik heb een Valeo maar daar kan je niet goed bij de schroefdraad door de lamellen)..M10?
RE: motor uitgebouwd
Ingediend door SirYun op za, 08-02-2003 23:13
Hoi allemaal,
vandaag motor er uitgehaald om eens te kijken wat er loos is.
viel lang niet tegen ( gelukkig een goede gereedschaps set dat werkt echt lekker).
erg handig om paraat te hebben: een verf fohn.
om de aandrijfassen te kunnen verwijderen moeten de fusees los.
daarvoor kan je een fusee trekker gebruiken (kost wat, goedkope gaan kapot).
maar het kan ook zonder:
eerst de moeren van de fussees goed losdraaien (anders krijg je later problemen)
als je de moer er kan zo opdraait dat hij een beetje boven de schroefdraad staat kan je er op slaan zonder dat de draad sneuvelt.
als je met de verffohn het gedeelte opstookt waar de conus van de ballend inzit kan je de boel lostikken zonder heel veel geweld en zonder de boel in de fik te zetten zoals met een brander.
we hadden een spuitbus met Anti Seize (soort van kruising tussen WD40 en kopervet.. ziet er zilver uit) en dat help wel aardig mee. eerst heet stoken,dan opspuiten..los tikken..als er nix gebeurd: langer stoken met eventueel iets over het rubber tegen de hitte.
de koppeling van de versnelling weigerde los te gaan dus we hebben uiteindelijk maar de schakelstang door gezaagd ( lassen we later wel weer inelkander). Ik ga zeker de pennen vervangen door M5 bouten met nyloc moeren want dit is helemaal pet.
overigens lijkt het een big end lager dat is opgelost (olie plug leek wel een kersboom (deze is magnetisch) van het slijpsel).
morgen eens gaan kijken of er een vliegwiel trekker te leen is en alvast een brander gaan klaar maken en een motor standaard lenen.