RE: motor valt spontaan uit, bij rijden en ontkoppelen
Ingediend door (b)engeltje op vr, 11-07-2014 08:41
Versleten carb? Is het ook gelijk compleet stilvallen, of geleidelijk, als je de koppeling intrapt?
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door (b)engeltje op vr, 11-07-2014 08:41
Versleten carb? Is het ook gelijk compleet stilvallen, of geleidelijk, als je de koppeling intrapt?
Ingediend door Dennis op vr, 11-07-2014 08:47
Afgaande op het feit dat de toerenteller ook direct naar nul valt lijkt me het een probleem met de ontsteking/bobine. Klinkt als een slecht contact in het ontstekingscircuit.
Dennis
Ingediend door Theo van den Bogaard op vr, 11-07-2014 09:38
genoeg olie in de carb/dashpot?
groetjes,
Theo van den Bogaard
Ingediend door Tine87 op ma, 14-07-2014 19:33
Hier precies hetzelfde probleem, wij hebben de bobine vervangen en alle vacuum slangetjes langs geweest en hersteld, probleem van het ontkoppelen en weg vallen van de toeren is er nog steeds, dus als je een oplossing hebt, laat het ons dan ook maar weten
Ingediend door tjokke op do, 24-07-2014 21:16
ik heb dat ook eens gehad, en dat was toen een slechte massa van de batterij...
misschien dat eens testen
Ingediend door atte op do, 24-07-2014 22:18
Boven op het koppelingshuis zit de massakabel. Kijk of deze nog goed vast zit en of de kabel niet beschadigd is. Ook het andere uiteinde van de kabel op vastzitten/corrosie controleren.
Controleer ook de laagspanningsbedrading (bobine). Welke elektronische ontsteking is er gemonteerd?
Ingediend door The Puritan op za, 26-07-2014 00:21
Wat Dennis zegt, dat moet een probleem met de ontsteking zijn. Ga even meten wat er over de bobine gebeurt.
Ingediend door Tine87 op za, 09-08-2014 20:38
Heb onze mini inmiddels laten nakijken.. Konden zelf het probleem niet vinden.
Het was inderdaad een probleem met de vacuüm slangetjes. Voordat wij hem kochten blijkt dat er een mega kluns
mee bezig is geweest, dingen niet aangesloten of niet op de juiste plek, met resultaat dat het toerental zodanig kelderde
bij sterk remmen dan de motor uitsloeg.
Dus mij tip is, ga alle vacuüm slangen bij langs!
Ingediend door MarcoGuus op zo, 10-08-2014 11:14
Goed om te weten!
zal bij mij de boel ook eens gaan checken dan
Ingediend door The Puritan op zo, 10-08-2014 22:45
En heb je het probleem ondertussen gevonden?
Ingediend door MarcoGuus op wo, 03-09-2014 21:12
Ik heb bij mij de vacuumslangen allemaal nagelopen
En ja hoor 1 zat gewoon niet vast/aangesloten.
Dus maar weer goed gemonteerd.
Hij loopt nu als een zonnetje!
toerental stabiel, loopt veel gelijkmatiger, slaat niet meer af (ook niet met ontkoppelen) en heeft ook meer trekkracht!
Ingediend door zeppe op do, 04-09-2014 14:22
Ik heb ongeveer het zelfde probleem met een mini 1275cc char.van 92 automaat.
waneer je vertrekt met koude motor geen probleem.
Maar soms als ik terug vertek met een half warme motor en ik stop (aan kruis punt of zo)valt hij stil dat blijft duren tot ik de vacuum slang los trek aan de thermostatic vacuum klep(deze bevind zich op dit model net bovende thermostaat)
Deze klep(bimetal)bediend de vacuum vervroeger ,koud motor toe ,warme motor open
Daar komt dan druk(vacuum)op te staan en die houd de ventiel dicht en blijft de vervroeger aan staan en dan blijft deze niet stationeir draaien.
Ik heb deze thermostatic valve reeds vervangen.
Heeft er iemand hier ervaring mee?
Deze valve is terug te vinden in het hayneshandboek blz.4d.7
Ik zou er de afbeelding willen bij plaatsen maar ik kan niet zo goed overweg met computers
Grt. Jef
Ingediend door ricardomini op vr, 05-09-2014 22:09
Heb van Erik begrepen dat er toch serieuse problemen zijn.
Motor is warm/heet geworden olie kwam via de studbolts eruit.
Ingediend door martie op za, 11-04-2015 20:54
Erik,
Weet je wat de oorzaak was? Ik heb een mini met ook een mg metro 1300 blokje met electronische ontsteking die hetzelfde gedrag laat zien.
Starten = netjes en snel aanslaan. Als ik de motor stationair laat draaien blijft toerental stabiel. Toch valt soms ineens de motor uit, maar pakt vlak voordat deze helemaal stilvalt ook ineens weer op. Het lijkt alsof de ontsteking dan een flinke seconde echt helemaal weg is.
Bij het rijden blijft de motor goed draaien, tot het moment dat ik de koppeling intrap, of afrem op de motor tot een toerental onder de 1500tpm.de motor valt dan ook spontaan uit (geen hikken of stotter, maar ineens totaal geen vermogen meer). Sta ik bijna stil, dan slaat de motor zelf weer aan.
Bougies, kabels en carb heb ik helemaal nagelopen en waar mogelijk opgefrist. Kleppen gesteld, verdelerkap en rotor vervangen helpt tot nu toe niets.
Krijg zelf het vermoeden dat de bobine of de onstekingsunit de boosdoener is. Massakabels incl. minpool op de accu nalopen staan nog op mijn lijstje.
Ingediend door zoomers op vr, 10-07-2015 13:29
Het probleem wat ik heb is net even iets anders. Motor start prima, Loop even stationair en vervolgens gaat het toerental omhoog om vervolgens af te slaan.
Is dat hetzelfde probleem?? Zie veel tips voorbij komen, maar wil voorkomen dat ik onnodig dingen uit elkaar trek. Ben niet erg handig met de dingen.
Patrick zoomers
Ingediend door wim fournier op vr, 10-07-2015 14:11
Jongens, even selectief. Het gaat allemaal om Mini's, maar er zijn verschillen.
Dus meldt even bij je bericht over wat voor Mini je hebt; jaartal, carburateur of injectie, contactpuntjes of electronische ontsteking.
Als we dit onderscheid niet maken, wordt het een kakafonie en kan een leek er geen touw meer aan vast knopen.
Het is wel de bedoeling dat we van de verhandelingen op het forum wat wijzer worden met elkaar.
Een beetje discipline, dus.
Ingediend door zoomers op za, 11-07-2015 19:35
Sorry Wim,
Je hebt helemaal gelijk. Mijn mini is een 1300 cooper U9 uit 1994 met injectie motor en elektronische ontsteking.
gr Patrick zoomers
Ingediend door MarcoGuus op za, 11-07-2015 19:46
Vernoedelijk een SPI blok?
heb je je vacuum slangen allemaal al gecontroleerd?
was bij mij t probleem. 1 van de slangen zat los
Ingediend door martie op za, 22-08-2015 21:02
Alsnog een terugkoppeling:
De motor draait weer als een zonnetje. Alle stekkervebindingen van de stroomverdeler losgekomen, schoongemaakt en gecontroleerd. Bleek dat er twee schuifstekkers los/ruim zaten. De massakabel van blok naar steun hondebot schoongemaakt.
Uiteindelijk heeft dat het probleem niet verholpen, maar viel de motor al veel minder vaak uit.
De verdeler 65dm4 uitgewisseld met een nieuwe, dat bleek wel de oplossing te zijn. Sindsdien is de motor onder het rijden en afremmen niet meer uitgevallen. Vermoeden is dat het een combi geweest is van een falend stukje elektronica op de verdeler, met slechte massaverbinding en spanningsvoorziening.
Ingediend door wim fournier op za, 22-08-2015 22:23
Mooi, zo! Is je zoektocht toch met goed resultaat afgelopen. Dat geeft de moed om bij een volgend probleem er weer in te duiken. Best leuk om zo je autootje goed te leren kennen.
Ingediend door Paul91 op ma, 07-09-2015 18:48
Hallo mini liefhebbers,
Mijn mini heeft dus ook deze problemen alleen met starten alleen al loopt hij veel te laag stationair 3 dagen geleden reed hij nog perfect..
Heb ondertussen alle vacuümleidingen gecontroleerd en doorgeblazen ontsteking helemaal schoongemaakt alle connecties gecontroleerd..
Helemaal niks kunnen vinden wat ik zelf gemerkt heb is dat hij veel te rijk rijdt.. Bougies zijn helemaal zwart en krijg ook zwarte pluimen uit m'n uitlaat. Het betreft een mini 1300 Spi uit 96.
Ik zelf verdenk de lambdasonde maar zou ook zomaar iets anders kunnen zijn :p
Groetjes Paul
RE: motor valt spontaan uit, bij rijden en ontkoppelen
Ingediend door erikvdl op do, 10-07-2014 22:25
mini valt af en toe uit wanneer er gereden wordt, of bij het intrappen van de koppeling,
wanneer de motor uitvalt ligt de toeren teller ook direct helemaal onderin en wanneer je hem herstart doet hij het direct weer,
ontsteking staat prima afgesteld, heeft nette vonk, een goed werkende sportbobine, het is een metro 1300 met electronische ontsteking
iemand een idee wat het kan zijn en wat de oplossing is,
alvast bedankt
erik