Motor valt uit

default

RE: Motor valt uit

Beste mensen.

Na veel zoeken en proberen problemen te verhelpen, ben ik vandaag op een diepte punt gekomen. Na een dag werken valt de mini continu uit. De mini start goed. Maar na een enkele seconden valt hij uit. Ik heb de vacuumslangen, bobine, verdeelkapje met rotor, bougiekabels en bougies al vervangen. Zelf dacht ik dat het de throttle position sensor zou zijn. Dit is het helaas ook niet. Zijn er mensen die mij kunnen helpen. Het betreft een mini 1.3 spi.

Alvast bedankt

RE: Motor valt uit

Ik vermoed dat je het nu niet leuk meer vind. :x

Je had ook een foutmelding van je Air Temp Sensor. Aangezien je 's-ochtends geen problemen had en 's-middags wel.... Nog niet vervangen ?

Ook sluit ik nog steeds je brandstofpomp / aansturing niet uit. Daar heb je nog niets aan gedaan ?

default

RE: Motor valt uit

Het is inderdaad niet meer leuk.
De air sensor heb ik inderdaad nog niet vervangen. Gisteren avond hebben we besloten om alle draden na te gaan lopen. En dan voornamelijk vanaf de dashboard naar achteren toe. Vermoedens zijn dat er een draad niet meer goed is.

RE: Motor valt uit

Dat is een hele klus, alle bedrading nalopen.
Waarom naar achteren toe ? De brandstofpomp ?

default

RE: Motor valt uit

Vermoed inderdaad de brandstofpomp.
Het gekke vindt ik alleen dat ik in de ochtend nergens last van heb maar wel in dr middag.

default

RE: Motor valt uit

Afgelopen dagen eens gezocht wat het probleem zou kunnen zijn. Echter nog niets gevonden. Heb alle stekkers los gehad en schoon gemaakt. Hopelijk zijn er mensen die eventueel nog suggesties hebben.

RE: Motor valt uit

Toch moet het niet moeilijk te vinden zijn, Pascal.
Een storing die af en toe optreedt, is lastiger.
Je kan op verschillende componenten (bobine, brandstofpomp om te beginnen) een proeflampje aansluiten die zichtbaar is tijdens het rijden en dan gewoon proef gaan rijden.
Dan kan je daarna dingen uit gaan sluiten.

default

RE: Motor valt uit

Dank je Jos. Echter zijn de bobine, rotor, verdeelkap, bougiekabels en bougies al vernieuwd. Ook zijn de vacuum slangen vervangen. Alle zekeringen zijn vervangen of getest. Ik zit alleen continu te worstelen met het feit dat in de ochtend niets gebeurt. Wel in de middag. Echter kan ik dat met het lampje eens proberen bij de brandstofpomp. Zijn de draden hiervan + en -?

RE: Motor valt uit

Ik heb een keer een probleem gehad dat de brandstofpomp ( Spi cooper) het niet meer deed, en dat bleek corrosie te zijn bij 1 van de verbindingen bij de zwevende zekering ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Motor valt uit

dank theo voor de reactie.

Waar kan ik eventueel de zwevende zekering vinden?

gr pascal.

RE: Motor valt uit

ergens achter je luchtfilter, daar hangen er wel een paar..
als je voor de auto staat een beetje rechts
8)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Motor valt uit

Ik verdenk idd. nog steeds je brandstofpomp (of bedrading, of relais)
Als er twee aansluitingen op de pomp zitten, dan zal dat - en + zijn.
Als de spanning wegvalt zie je dat direkt en kan je naar voren gaan zoeken.
Hopen dat het de zwevende zekering is...

default

RE: Motor valt uit

Bedankt voor de reacties. Hoop dat ik hier mee iets zal vinden.

RE: Motor valt uit

Even lopen en dan uitvallen: krukassensor of de bedrading daarvan, bekend euvel bij injectiemotoren, Mini en niet Mini. De auto start, maar de ECU detecteert niet dat de motor draait en sluit de brandstoftoevoer af.

Dennis

RE: Motor valt uit

's-Morgens gaat het meestal goed, Dennis. 's-Middags valt de motor steeds uit.
Kan ook de krukassensor zijn ?

RE: Motor valt uit

Dat is wel een hele rare storing, maar het kan best zijn dat er ergens een kabelbreuk zit die er voor zorgt dat een signaal wegvalt. Starten en vlak daarna uitvallen kan vrijwel alleen de krukassensor zijn.

In dit geval zou ook de temperatuursensor in aanmerking kunnen komen, want die zorgt voor het mengsel bij een koude start. Bij koude motor geeft doet deze niet zoveel, maar bij opwarmende motor bepaalt deze grotendeels het mengsel. Als deze niet goed functioneert, pompt de ecu te veel benzine naar binnen en verzuipt de motor.

De TPS is eigenlijk "finetunen" van wat de temperatuursensor eigenlijk al doet en kan eigenlijk nooit op zichzelf slecht starten of afslaan veroorzaken.

Spi's zijn bekend om hun elektrische storingen, dus het kan best zo zijn dat alle sensoren goed werken, maar het probleem ergens in de bedrading zit en dan heb je een leuk werkje...

Dennis

default

RE: Motor valt uit

Dat is ook net waar ik telkens tegenaan loop. Waarom gebeurt het in de ochtend niet maar wel in de middag

RE: Motor valt uit

Elke sensor heeft zijn eigen stuurstroomvoltage. Je zou dan 's middags kunnen meten of die waardes dan nog wel correct zijn. Als die dan correct zijn heb je dat in ieder geval uitgesloten en is het vrijwel zeker een kabelbreuk o.i.d.

Dennis

RE: Motor valt uit

Jij zegt dat je alleen 's-middags het probleem hebt. Maar heb je dan 's-ochtends gereden en is hij helemaal warm en 's-middags start je hem weer? Heb je's-ochtends koud gestart en maar een kilometer gereden? En als je 's-ochtends niet hebt gereden en hem 's-middags start?
Ik denk dat het iets met de temperatuur te maken heeft en niet met het tijdstip. Dit is mijn logica.

default

RE: Motor valt uit

In de ochtend maakt het niets uit. Of ik nou 5 of 50 km rij. Hier heb ik geen problemen. En de warmte van de motor heeft hier geen invloed op. Bij koude of warme motor loopt die goed en valt hij ook niet uit. In de middag (zeg tussen 15:00 uur en 19:00 uur) valt hij regelmatig uit. Bij koude en warme motor. Het gebeurt niet iedere dag. Soms nergens last van en soms gebeurt het wel een aantal keren per rit. Hier heeft de aantal gereden km ook geen invloed.

default

RE: Motor valt uit

Tevens heb ik een probleem erbij. Stationair loopt de toerental op. Oftewel zonder gas te geven loopt het toerental op. Dan tot 1500 toeren en soms wel eens tot 3000 toeren.

RE: Motor valt uit

Dit kan hetzelfde probleem zijn. Je Intake-Air-Sensor geeft een verkeerde waarde (of draadbreuk)
Of toch een vacuumslang ??

default

RE: Motor valt uit

Beste allemaal,

Na weer een tijdje te hebben zoeken toch maar besloten om de air intake sensor te vervangen.
Vol trots weer gaan rijden. Helaas is het probleem nog steeds niet verholpen. In de ochtend rijdt hij super. In de middag valt hij weer uit. In de avond rijdt hij weer super.
Ik ben toch echt bang dat mijn mini graag van siesta`s houdt.
Helaas heb ik niets anders kunnen vinden.
De vacuumslangen zijn nog goed. Nergens een scheur of dergelijke.

Toch vraag ik of iemand mij precies kan uitleggen wat de throttle position sensor doet en is deze te reviseren?

Hopende op een reactie.

RE: Motor valt uit

Zoals eerder gezegd kan de TPS er nooit voor zorgen dat de auto uitvalt/stopt. Zelfs zonder TPS en temperatuursensor moet de motor kunnen lopen. Niet best, maar hij moet kunnen lopen. Ik denk nog steeds dat er iets fout zit bij de krukaspositiesensor of eventueel de aansturing van je brandstofpomp.

Dennis

RE: Motor valt uit

misschien is je brandstoffilter niet meer helemaal jofel??!

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: Motor valt uit

Beste mensen,

Sorry voor mijn al te late reactie. Wegens prive omstandigheden geen tijd meer gehad.

Na Het advies van de brandstoffilter heb ik deze vervangen.
Dit WAS de uitkomst.
Ik heb tot wel geteld deze dag nergens meer last van gehad.
Echter viel hij me vandaag weer uit. Dit gebeurde 2 keer. daarna nergens last van gehad.

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groet, Pascal.

RE: Motor valt uit

Misschien vergezocht, maar wat voor benzine tank je??
Ik heb in mijn 1.3i Cooper met regelmaat super 98 ongelood erbij gegooid omdat hij nogal wilde nadieselen.
Gezien je woonplaats, kan het zijn dat je, als je in Belgie tankt, een scheut ethanol in je tank gooit (95 E10) ... AFAIK kunnen de klassieke Mini's daar niet zo goed tegen.

Als je met een nieuwe/schone filter een paar maanden probleemloos rijdt, en nu weer problemen krijgt kan het ook zijn dat er (te) veel prut onder in je tank zit en je filter nu weer verstopt is/raakt misschien?!
(Tank uitspoelen)

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Motor valt uit

@ theo

Bedankt voor je reactie.
Sinds dat er in belgie E10 is tank ik alleen nog in nederland.
Ik wou in het weekend al mijn leidingen eens los halen en door blazen.
De tank een keer schoon maken kan ook helpen.

Groet, Pascal