Motor valt uit (warme motor, gas los)

RE: Motor valt uit (warme motor, gas los)

Zoals de topictitel al omschrijft valt de motor van mijn Mini sinds enkele dagen regelmatig uit.

Het betreft een Mini Cooper 1.3i uit 1994, dus een SPI. Behalve een K&N Open Luchtfilter is alles standaard. De dynamo is net vorige week gereviseerd, maar ik weet niet of het er iets mee van doen kan hebben.

's Ochtends start de Mini op zich direct, alleen bromt ie met dit koude weer wel een paar tellen, maar even wat gas bij en dan loopt ie prima. Bij koude motor met 1000 a 1500 tpm. Als de motor vervolgens warm is, is er bij het rijden niks aan de hand, maar zodra ik ergens moet stoppen, zakt het toerental zodra ik de koppeling indruk langzaam weg (de ene keer sneller, de andere keer langzamer). Het is nu al een aantal keer voorgekomen dat de motor dan helemaal uitviel.
Vanmiddag wilde hij voor het verkeerslicht zelfs al niet meer starten. Het startgebeuren slaat mooi rond, maar de motor pakte niet op. Dus wegenwacht gebeld en tijdens het wachten af en toe weer geprobeerd te starten. Na een minuut of 15 sloeg hij prompt weer aan, dus WW gauw weer afgebeld en eerst maar naar huis gereden. Met een beetje creatief gasgeven heb ik de motor de resterende kilometers levend gehouden.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik wil er wel iemand naar laten kijken, maar ben natuurlijk zelf ook wel nieuwsgierig. Met een (totaal) andere auto heb ik ooit iets soortgelijks gehad, waar ik er achter ben gekomen dat het een gescheurd slangetje betrof wat ik uiteindelijk zelf als a-technisch persoon heb kunnen vervangen. Misschien dat hier ook iets dergelijks gaande kan zijn.


Kan het nog verband houden met de gereviseerde dynamo? Niet zozeer direct, alswel dat bij de werkzaamheden iets geraakt/verschoven kan zijn?
Kan het iets te maken hebben met het Open Luchtfilter en de sensoren daarvan?

Ik hoop dat iemand mij al wat wijzer kan maken...

RE: Motor valt uit (warme motor, gas los)

ik vermoed dat je luchtfilter verstopt zit...

verder kan je denken aan valse lucht.

tijd voor ondehoud misschien? check je in/uitlaatpakking en maak je k&n schoon...

RE: Motor valt uit (warme motor, gas los)

Idd de vacuumslangetjes controleren/vernieuwen en je spruitstuk pakking...
Klinkt als valse lucht...

RE: Motor valt uit (warme motor, gas los)

Wat kan valse lucht toch gemeen zijn :x

RE: Motor valt uit (warme motor, gas los)

Nog even een update voor mensen die later met de zoekfunctie bij dit topic uitkomen:

Het is weer gefixt. Inderdaad een scheur in een (nota bene afgedopte) vacuumslang. Deze is nu direct afgedopt en het probleem lijkt verholpen.

default

RE: Motor valt uit (warme motor, gas los)

Wilbert schreef:
Inderdaad een scheur in een (nota bene afgedopte) vacuumslang.



## als een scheur in die slang [i:2f2mlahm]niet[/i:2f2mlahm] uit zou maken, had je (iemand) hem ook niet hoeven afdoppen! :)

RE: Motor valt uit (warme motor, gas los)

metrodriver schreef:
Wilbert":1gtshj2s] Inderdaad een scheur in een (nota bene afgedopte) vacuumslang.



## als een scheur in die slang [i:1gtshj2s]niet[/i:1gtshj2s] uit zou maken, had je (iemand) hem ook niet hoeven afdoppen! :)[/quote:1gtshj2s]

Das un waarheid als un koe ! ;)

RE: Motor valt uit (warme motor, gas los)

ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn 1000tje.. soms als het wat kouder is dan valt soms als ik me gas loslaat voor het stoplicht ineens me motor uit.. stationair toerental is in principe goed denk ik want bij warmer weer loopt hij gewoon netjes stationair.

Waar ik echter altijd al last van heb is dat als hij stationair loopt en ik even kort het gas intrap, hij bij gas loslaten ineens een heel eind in toeren daalt en bijna afslaat..

Er zitten net nieuwe bougies in, verdelerkap en puntjes zijn prima en het mengsel is ook goed gezien de kleur van de bougies..Er zit alleen wel kleur verschil tussen de bougie aan de rechterkant van het blok en de bougie aan de linker kant.. wat kan dit allemaal zijn?

Gr Lars

RE: Motor valt uit (warme motor, gas los)

dashpot vullen met olie...

RE: Motor valt uit (warme motor, gas los)

ook die is nog niet zo lang geleden (afgelopen zomer) nog bijgevuld, met gewone 10 w 40 olie..

RE: Motor valt uit (warme motor, gas los)

nog s bijvullen! Spuit ook was wd40 over verdelerkap en contactpunten. In deze tijden kunnen vocht problemen snel komen.