complete ontsteking met bobine en pen kan je overzetten, je startmotor zal je ook moeten vervangen.
verder met je wel eea aanpassen aan je kabelboom, er staat genoeg over beschreven hier op het forum...
- Login of registreer om te reageren
complete ontsteking met bobine en pen kan je overzetten, je startmotor zal je ook moeten vervangen.
verder met je wel eea aanpassen aan je kabelboom, er staat genoeg over beschreven hier op het forum...
wij hebben een tijdje geleden ook een blokwissel gedaan.
op het oude blok zat ook een ducelier ontsteking maar die paste niet op het nieuwe blok.
Je kunt het externe startrelais laten zitten maar dan de dikkekabel van de accu onder dezelfde schroef zetten als de startmotorkabel.
Dan hoef je aleen maar het dunnere draadje van het startrelais te verlengen.
Als je op het externe startrelais 4 aansluitingen hebt en ook aangesloten moet je kijken of je bobine geschikt is voor 9V of 12V.
Het extra kontakt van het startrelais zet gedurende het starten 12V op de bobine en daarna 9V. Dus dan ook je oude startrelais functioneel houden.
Als je er niet uitkomt kom maar eens langs, Gerwen is niet zo ver van Nuenen.
Succes Leon
kwa startmotor kom ik er nu wel uit.
Maar heeft iemand een antwoord, of de ducelier onsteking met bijbehorende bobine, op het niewere blok past ?
Ik moet anders een nieuwe rotor en kap zoeken bij hetgeen wat er nu opzit, en ik weet niet precies welke ik hebben moet.
Mijn oude onsteking is al voorzien van nieuwe onderdelen, vandaar !
Red Flame schreef:
complete ontsteking met bobine en pen kan je overzetten, je startmotor zal je ook moeten vervangen.
verder met je wel eea aanpassen aan je kabelboom, er staat genoeg over beschreven hier op het forum...
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 02-06-2010 10:42
Als het oude blok een A-series is en het nieuwe een A+ dan kan het wat ingewikkelder zijn
het verschil tussen die 2 is duidelijk te zien aan de bevestiging (van de verdeler aan/op het blok)
groetjes,
Theo van den Bogaard
Het zijn beide wel A+ motoren !
En wat wordt er bedoelt met "pen" ?
Ik heb in mijn mini uit 78 een blok van een 91 er gehangen en moest alleen de kabelboom aanpassen. ik heb hem aangepast zodat het externe startrelais niet meer nodig is. De verdeler kap van het 78 blok past op het 91 blok maar liet de motor stottteren dus is niet echt aan te raden.
Het verschil zit in de bevestiging van de verdeler op het blok en daarnaast de breedte van de nok aan de onderzijde van de verdeler.
Als je de verdeler uit het blok haalt zie je aan de onderzijde een plat vlak zitten. Bij de oudere blokken is dit platte gedeelte dunner als bij de latere blokken.
Groet Leon
michelp10 schreef:
Ik heb in mijn mini uit 78 een blok van een 91 er gehangen en moest alleen de kabelboom aanpassen. ik heb hem aangepast zodat het externe startrelais niet meer nodig is. De verdeler kap van het 78 blok past op het 91 blok maar liet de motor stottteren dus is niet echt aan te raden.
Maar dan heb je waarschijnlijk een A blok gehad...en een A blok verdeler op een A+ motor gezet
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 03-06-2010 09:33
wat wordt er bedoelt met "pen"
http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... m=18&pos=7
nr 1 is de pen (plaatje van een A-blok, maar het principe is hetzelfde)
groetjes,
Theo van den Bogaard
RE: motor vervangen door jonger type ????
Ingediend door Bart-mini op zo, 30-05-2010 10:06
Ik heb mijn oude motor 1000hle uit 1983 vervangen omdat de koppeling op was, en de bak een beetje gaar, etc
Nu blijkt de aangekochte 1000cc van na '85 te zijn.
Dus ik heb nu een nieuwer type
Startmotor heeft nu een eigen startrelais, ipv tegen het schutbord.
Dat is met een langere accukabel wel op te lossen..
Maar wat te doen met de bobine en ontsteking ??
Bobine zat niet bij het nieuwere blok. Kan ik mijn oude gebruiken ?
En de onsteking van het nieuwe blok mist zijn verdelerkap.
Mijn oude Ducelier onsteking is nog goed, kan ik die er op bouwen ?
En zijn er nog meer problemen waar ik tegenaan ga lopen ?