motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

Hi

Ik heb net een mini met een 1098 blok. Het loopt als een zonnetje ( een keer starten (met een knijper choke) en trekt onder de 4000 toeren hard door maar daarboven gaat het niet echt lekker meer ( stottert nogal ) maar als je veel geduld hebt gaat het op de snelweg wel aardig tot 4500.

er bleek geen luchtfilter in het huis te zitten (ik denk vergeten bij het inbouwen)!! dus ik dacht..Duh.
..toen heb is dus maar even een filter uit de mini van een vriend die op vakantie is even "gejat". help wel wat maar nog steeds niet echt jofel.

hij heeft een behoorlijke tijd stil gestaan en ik heb de carb niet schoongemaakt.

het blok is geloof ik gereviseerd (en ik meende wel fancy rockers onder de kleppendeksel te zien) maar ik heb geen flouw idee wat er voor de rest in zit ( en hij loopt voor de rest goed dus ik ga hem niet demonteren om te kijken of er niet van alles niet standaard is).

de carb komt van een 1000 blok.

distributeur met vacuum vervroeger zit een heel dun slangetje aan (normaal?)

suggesties??. (ik ga maar eens een vizard bestellen)

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

Als je zonder luchtfilter hebt rondgereden zou je eens je carb schoon kunnen maken. Dat dunne slangetje voor de vacuum-vervroeging is normaal.

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

Ik heb recent hetzelfde probleem gehad.

Het bleek een defecte vacuumvervroeger te zijn. Nadat ik die heb laten vervangen (ik doe vrijwel niets zelf, sorry O+ ) was het probleem over en kon ik met mijn mini weer voluit doortrekken. Zonder haperingen bovenin.

Als dat niet het probleem oplost kan het ook aan je koppakking liggen volgens mij. Maar dan wel eentje in de laatste fase voordat er een gaatje in komt.

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

bedankt voor de reacties.

Ik zal hem eens schoonmaken ( overigens regende het en heb ik max 30 KM er zo meer gereden ) meer voor de vernis resten.

wat betreft de vacuum vervroeger. Heb ik aan gedacht, en ik zal eens wat gaan rommelen.

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

hazerswoude-marc schreef:
Als dat niet het probleem oplost kan het ook aan je koppakking liggen volgens mij. Maar dan wel eentje in de laatste fase voordat er een gaatje in komt.



Hey Mark. Ga mensen eens niet onnodig "bang" zitten maken met dit soort opmerkingen. Bovenstaand lijkt niet echt op een lekkende koppakking. En als het er wel op lijkt geef dan in ieder geval info over hoe ze te weten moeten komen of dat wel zo is.

Aan de reactie van Siryun te lezen heeft ie zich er dan ook niet zo veel van aangetrokken.

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

SirYun schreef:
bedankt voor de reacties.
wat betreft de vacuum vervroeger. Heb ik aan gedacht, en ik zal eens wat gaan rommelen.



Vacuumvervroeger is makkelijk te testen door aan het slangetje te zuigen. Hij moet dan niet lekken, evenals de slang niet.
Een vacuumlek kan ookdoor een kapotte carb-pakking komen.

Ik heb ook eens een probleem gehad bij hogere toeren. Dit bleek uiteindelijk aan de ontsteking te liggen. Check dus ook eens de contactpunten / condensator en in een uiterst geval de bobine.

Verder kan het ook aan je mengsel / naald liggen. Check de bobinekleur eens...

Wouter

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

ik heb voor de zekerheid even gechecked, maar een lekke koppakking lijkt mij niet het geval. geen mayo, geen bubbels, geen stoom, geen rook (behalve een beetje blaue.. :D bij beetje lomp gasgeven).

ik heb er vandaag nog eens wat mee rond gecrossed en hij/zij gaat al een stuk beter lopen. wel blijkt de dichting van de uitlaat op spruitstuk niet echt heel goed (lekker een uur in de binnestad vast gezeten i.v.m het nieuwe concept..minder file op de snelweg want nu stallen we ze in de stad..hee kijk minder file :( dan loopt de temp wat op (volgens mij is de thermostaat gek of het metertje want alleen dan komt hij op normale temp) en het stationair toerental ook tot >1200 met een behoorlijke benzine stank).

stationair toerental wat omlaag gezet tot ongeveer 990.

vacuum vervroeging werkt wel (althans als je hem los gooit gaat hij slechter stationair draaien). hij is volgens mij wel met een lamp op tijd gezet dus ik denk dat de dizzy wel ok is.

overigens, wat ik heb begrepen moet het vacuum minder worden bij meer gas (en dus ook de vervroeging) klopt dit?.


het lijkt wel of hij te rijk is onderin en te arm bovenin.. :?

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

SirYun schreef:
overigens, wat ik heb begrepen moet het vacuum minder worden bij meer gas (en dus ook de vervroeging) klopt dit



Ja en nee :)

Ja het vaccuum wordt minder bij veel gasgeven. Het motor-vaccuum wordt gecreeerd in het inlaatspruitstuk tussen de smoorklek (gasklep) en de kleppen ( in de kop). De motor zuigt lucht aan. Als de smoorklep dicht is, kan er weinig tot geen lucht stromen, en zal er een vaccuum getrokken worden. Op het moment dat je gas geeft (de smoorklep opent) kan er wel een hoop lucht stromen, en dus daalt je vaccuum.

De vaccuum vervroeger echter moet vervroegen bij hogere toeren. Dus deze werkt blijkbaar andersom. Eigenlijk nooit zo op gelet. Toch eens ff testen.

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

Ehm, ik neem aan dat in dat geval de vaccuumvervroeger aansluit op een punt waar de luchtstroom die een motor die hoog in de toeren gereden wordt genereerd "te zien" is. Een luchtstroom veroorzaakt immers ook onderdruk.

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

SirYun schreef:

de carb komt van een 1000 blok.



Heb je die carb echt meteen over gezet vanuit een 1000? Met die naald erin? Grote kans dat je naald dan niet helemaal de juiste is. Verklaart meteen je latere opmerking:
SirYun nog eens":2va7e0e6]
het lijkt wel of hij te rijk is onderin en te arm bovenin.. :?[/quote:2va7e0e6]

Verder zou ik de dichting tussen spruitstuk en blok nog maar eens nakijken, als ie echt valse lucht aanzuigt zou daar je probleem ook kunnen liggen. Loopt ie wel mooi constant stationair? Vaak gaat de motor dan onrustig en in een verhoogt toerental lopen. Verklaart ook je toerental van 1200 rmp wat je eerder noemde.

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

Eelke schreef:
Ehm, ik neem aan dat in dat geval de vaccuumvervroeger aansluit op een punt waar de luchtstroom die een motor die hoog in de toeren gereden wordt genereerd "te zien" is.



Ehhmm,... Kun je dit nog eens nader verklaren Eelke??? Ik geloof niet dat ik hem helemaal snap.

Maar om op je tweede opmerking terug te komen: ja klopt. Volgens die wet wordt de benzine uit je vlotterkamer omhoog gezogen. Daarom zat ik daar ook in eerste instantie aan te denken voor de vaccuumvervroeger. Echter door de plek van de aansluiting weet ik dat dit dus niet geldt en dat ie gebruik maakt van het vaccuum na de smoorklep (zoals ik eerder uitlegde)

Maar ik heb het nog niet gecheckt...

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

Wouter schreef:
Verder kan het ook aan je mengsel / naald liggen. Check de bobinekleur eens...



Ehh Wouter.. Bobine kleur?? Ik neem aan bougie kleur...

Zeg SirYun. Om eens wat meer te weten te komen. Hoe gaat ie klinken als je hoog in toeren "wilt" proberen te komen. Gaat ie stotteren, inhouden, of "stopt" ie gewoon??

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

Ik weet niet hoe ik dat verder moet verklaren. De vaccuumvervroeging is als ik het goed heb direct aangesloten op het inlaatspruitstuk, voor de carb. Daar komt alle lucht voorbij die de motor in gaat en dat is een grotere stroom naarmate er de motor meer toeren draait. Of je kan het ook zo zien: hoe hoger de toeren, hoe harder de motor zuigt aan het inlaatspruitstuk. Dus ook aan de vaccumvervroeging.

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

Ehh Wouter.. Bobine kleur?? Ik neem aan bougie kleur...



Bobine kleur :zwart.. :) (ik zat de denken Aldon Yellow?)

en heb eens de bougies bekeken en een bijgelezen over SU's..

mengsel te arm (bougies wittig) en als je the "piston lift" een beetje indrukte viel hij terug, ik heb met nu in stappen een behoorlijk stuk rijker gezet en nu gaat hij een heeel klein beetje sneller lopen als je het pinnetje een mm indrukt en dan valt het weer terug. zal morgen eens de bougies bekijken.
resultaat tot nu toe : gaat nu als een raket tot 4500 maar daarboven gaat hij minder lopen en beetje stotteren/inhouden dus ik denk dat wellicht er nog iets aan de ontsteking moet gebeuren en/of de naald.

met een beetje beleid wil hij nu wel tot pak 'em beet 5000, maar dan moet je wel netjes gasgeven (op de snelweg) maar echt lekker gaat het niet in vergelijking tot lager in de toeren.



als antwoord op de rest van de vragen:

Ik heb zelf de motor er niet ingezet maar de carb komt direct van een 1000, evenals de ontsteking (die volgens de inbouwers wel op tijd is gezet met strobe e.d.) hij loopt voor de rest uitstekend ..tot 4,5K welliswaar. dus kan de timing kan niet echt heeel veel fout zitten dacht ik maar ik denk dat ze de carb er gewoon op hebben gezet en gedacht..loopt..nix aan doen..en als je gewoon rijdt heb je er geen last van behalve op de snelweg (maar uiteindelijk wel verbrande kleppen ).

er zit wel een andere pijp op als normaal (volgens mij een peco zonder middel demper maar met het oude dunne pijpje ervoor (heb ik ook niet verzonnen) en volgens de naalden kiezer zou ik een AAA moeten hebben

hij loopt heeeel netjes stationair.

ik heb gevonden waarom hij zo lekte bij de overgang spruitstuk pijp.. bovenste engine steady zat los ( erg los, goed dat ik checkte). nu goed vast gezet en ook de pijp maar een slagje gegeven

Uhm..Santa ik wil een setje colourtunes, een SW5, een garage met brug en dyno (en witte tegeltjes)..en een berg Snap-On tools (Facom mag ook) :D


bedankt voor de feedback btw.

gelukkig kestfeest

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

dat je bougie wit is door een te arm mengsel klopt, maar niet alleen daar door er zijn nog meer mogelijkheden.
wit uitgeslagen bougie- te arm mengsel
- te warme bougie
- ontsteking te vroeg
- verkeerde benzine

Aan jouw informatie zal het probleem toch aan de onsteking moeten liggen.
evenals de ontsteking (die volgens de inbouwers wel op tijd is gezet met strobe e.d.)



Ook al is deze met de strobuscoop afgesteld wil niet zeggen dat de juiste afstelling is aangehouden en uitgevoerd.
Dit dien je toch zelf nu te kontroleren om er zeker van te zijn dat deze goed staat.
Ook het vervroegingsmechanisme kan defect zijn zoals al eerder werd vermeld, Ik heb het een keer gehad dat ik vergeten was het kleine veerringtje te plaatsen op het schroefje waarmee je het kontaktpunt vast zet. Hierdoor zette het schroefje zich vast op de onderplaat waardoor het vervroegingsmechanisme niet meer kon werken. check dit ook eens of dit niet het geval is of misschien zit er een langer schroefje in.

motor geeft onvoldoende vermogen:

Ontsteking niet juist afgesteld:
Motor krijgt te weinig benzine:
Klepspeling te groot:
1 of meerdere kleppen verbrand:
Vervroegingsmechanisme ontsteking defect.
Verkeerde bougies:
compressie verhouding klopt niet door motor slijtage: compressie meten!
lekke koppakking: uitgesloten want dat heb je gekontroleerd.

Nu zul je voor jezelf alles op een rijtje moeten zetten wat je hebt gedaan en of is gekontroleerd. En wat niet.
Bovenstaande zijn mogelijkheden die er mee te maken zouden hebben maar toch niet achterwege mogen blijven om het probleem te kunnen analiseren.

succes.

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

Eelke schreef:
Daar komt alle lucht voorbij die de motor in gaat en dat is een grotere stroom naarmate er de motor meer toeren draait. Of je kan het ook zo zien: hoe hoger de toeren, hoe harder de motor zuigt aan het inlaatspruitstuk. Dus ook aan de vaccumvervroeging.



Nee. Ik heb er even over moeten nadenken, om het theoretisch te kunnen onderbouwen. Praktisch was makkelijker. Sluit een Vaccuummeter aan (welke ik heb), en je zult zien dat je het hoogste vaccuum hebt als je geen gas geeft, en amper vaccuum als je op de plank trapt.

Theoretisch gezien heb je gelijk (zoals ik als eerder zei). In een gaatje in een pijp waar een gasstroom vloeit zal een vaccuum onstaan. Net als de carb werkt. Echter bij de carb wordt dit versterkt door de venturi (vernauwing). Deze is niet aanwezig ter plaatse van het gaatje van de vaccuum vervroeger aansluiting. Daarom zal het vaccuum wat daar gecreerd wordt door de luchtstroom (bij hoge toeren) blijkbaar (volledig) ondergeschikt zijn aan het vaccuum wat de motor trekt als de gasklep dicht is. Zie de meter...

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

hoi,

verdere afstellen moet even wachten, ik heb even een ander probleempje: watergekoelde vloer. FIJN!.

dagje bezig geweest met inpolderen. (zal wel even een nieuwe topic daar over maken)

Nu moet eerst het achter subframe er af *jottem* (ik heb al gechecked hij kan los ;) ) en moet er even wat laswerk aan gebeuren. gelukkig regent het al drie dagen |:(

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

Bert schreef:
De vaccuum vervroeger echter moet vervroegen bij hogere toeren. Dus deze werkt blijkbaar andersom. Eigenlijk nooit zo op gelet. Toch eens ff testen.



Rectificatie!!!!. Ik heb het uitgezocht, en het zit allemaal net even anders dan ik dus eigenlijk dacht. Om bovenstaand maar meteen onderuit te halen: De vaccuum vervroeger dient dus niet voor het vervroegen bij hogere toeren. Daarvoor is je centrifugaal vervroeger... Is ook logisch eigenlijk, en wist ik ook eigenlijk wel. Maar ja.

De vaccuum vervroeger "verlaat" het ontstekingstijdstip bij gasgeven. Kortom, draait je motor staionair (en de smoorklep is dus dicht) heb je dus maximaal vaccuum, en is je ontstekingstijdstip maximaal VERVROEGD. Hij werkt dus inderdaad niet andersom zoals ik eerder volgens (eigen) gegeven stelling moest aannemen, maar eigenlijk zelf al niet voor kon stellen. Waarom het onst. tijdstip verlaat wordt bij gasgeven wordt ook nog verklaard, maar daar ga ik maar even niet op in. (tenzij er liefhebbers zijn)

Korte samenvatting: De centrifugaal vervroeger neemt de vervroeging afhankelijk van het toerental voor zijn rekening (steeds vroeger bij hoeger toeren). De vaccuum vervroeging doet dit afhankelijk van de belasting (steeds vroeger bij AFNEMENDE belasting).

Dus Siryun: in jou geval is het dus niet de vaccuum vervroeger waar je naar moet kijken, maar de centrifugaal vervroeger....

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

bedankt Bert, Ik zal eens een blik werpen. En degene die het laswerk voor mij wil doen zal ik eens vragen om een en ander toe te lichten (Hij heeft overigens een leuke collectie zelf volledig gerestaureerd engels spul, Mk3 Daimler, aan paar Jags, kleine Triumph Herald en een Rover SDI 3500..zucht , later als ik groot ben).

RE: motor wil niet echt door lopen boven 4500 rpm's

Oke super!!


Vacuumvervroeger is makkelijk te testen door aan het slangetje te zuigen. Hij moet dan niet lekken, evenals de slang niet.
Een vacuumlek kan ookdoor een kapotte carb-pakking komen.

Ik heb ook eens een probleem gehad bij hogere toeren. Dit bleek uiteindelijk aan de ontsteking te liggen. Check dus ook eens de contactpunten / condensator en in een uiterst geval de bobine.

Verder kan het ook aan je mengsel / naald liggen. Check de bobinekleur eens...




Als ik eraan zou zuigen, hoe moet hij dan niet lekken? Want dit snap ik niet echt... Motor aan, slangetje loshalen bij de cab en dan eraan zuigen. Hoe kan hij dan eventueel lekken en waar?
Punt twee is over de kleur van de bobine. Hoezo check deze kleur? Dat van de contactpunt onder de stekker ofzo?

[edit]zie al dat ze de bougies bedoelden ;)